Frakta mycket bensin/diesel?

Här snackar vi om allt som inte passar in i dom övriga kategorierna

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Kungsis
Hemmastadd
Inlägg: 131
Blev medlem: tis feb 07, 2012 0:33
Ort: Motala

Frakta mycket bensin/diesel?

Inlägg av Kungsis » tis dec 18, 2012 22:45

Är det någon som har koll på hur mycket bensin eller diesel man får köra som privatperson? Är det skillnad på om man tar det inne i bilen eller ett fat på en släpa? Måste kärlen/dunkarna ha någon märkning? Observera att jag skrev privatperson. Jag vet att det är mycket regler om man har företag, men är man privatperson brukar man kunna komma undan med mycket :D

M.v.h
Kungsis

macke
OffroadGeek
Inlägg: 4889
Blev medlem: tis maj 30, 2006 10:20
Ort: Segeltorp, Stockholm

Re: Frakta mycket bensin/diesel?

Inlägg av macke » tis dec 18, 2012 23:05

http://forum.snowmobile.se/showthread.php?t=112&page=1" onclick="window.open(this.href);return false;
TGB 13

Kungsis
Hemmastadd
Inlägg: 131
Blev medlem: tis feb 07, 2012 0:33
Ort: Motala

Re: Frakta mycket bensin/diesel?

Inlägg av Kungsis » tis dec 18, 2012 23:24

Tack för tipset :D . Fast att det skulle vara enkelt om man var privatperson, hade jag visst skapligt fel om. Men det kanske iof är enklare än om man har företag.

M.v.h
Kungsis

Bosse6996
Användare
Inlägg: 35
Blev medlem: fre mar 09, 2012 16:19
Ort: Kiruna

Re: Frakta mycket bensin/diesel?

Inlägg av Bosse6996 » ons dec 19, 2012 5:05

Privatpersoner som transporterar farligt gods (1.1.3.1, 1.1.3.3)
Bestämmelserna i ADR-S/RID-S gäller inte vid en transport av farligt gods som en
privatperson genomför under förutsättning att försiktighetsåtgärder vidtas för att förhindra att
innehållet i kollina läcker ut under normala transportförhållanden. Dessutom ska godset vara
förpackat för detaljhandelsförsäljning och vara avsett för personligt bruk eller hushållsbruk
eller för sport och fritid.
När sådant gods utgörs av brandfarliga vätskor (exempelvis diesel, bensin och eldningsolja)
som transporteras i återfyllningsbara behållare (förpackningar inom detaljhandeln), fyllda av
eller åt privatpersoner, får mängden inte överstiga 60 l per behållare. För transport på väg får
den totala mängden som transporteras inte överstiga 240 liter.

Dessutom får ytterligare 60 liter bränsle medföras på fordonet vid en transport på väg under
förutsättning att det är till för driften av fordonet (”reservdunkar”).
Som privatperson kan alltså maximalt 300 liter medföras (240 l + 60l).

https://www.msb.se/Upload/Forebyggande/ ... upning.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Fick också lära mig 60 liter när jag tog skoterkort men MSB borde ju ha koll.
Hannes
Chevrolet Avalanche. -04

Skriv svar