Jeep J20-76 med CUMMINS .. Totalrenovering
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Jeep J20-76 med CUMMINS .. Totalrenovering
Tjenna , Nu har jag äntligen fått börja med mitt projekt som har fått vänta i något år .
Det är alltså en Jeep J20 ifrån 1976 som jag köpte av en man uppe i Dalarna vid namn micke av en ren slump här på forumet . Hade annonserat i Köpes om det fanns någon J20 till salu , men det var aldeles stilla . Och en vacker dag var det någon som kände någon som hade många j20 pickuper (Micke) , och skulle fråga om han ville en till mig . Och det ville han Tusen tack micke !
Det är en J20 Shortback, Dvs den kortare modellen . Vet ej hur mycket kortare den är men det är iaf mer än en decimeter.
Dana44 och 60 axlar
Rak 6cyl bensinmotor
4vxl Manuell
Ja allmänt rostig överallt , (dubbelplåtar och tunnt med underredsmassa) . Men den är verkligen värd att rädda tyckte jag !
Här är vi alltså på väg hem från Borlänge !
Nu har jag släpat ner den till mitt garage efter att den har fått stå och vänta i förmån av andra projekt i över ett år !
Börja att slita lite i den
Woops !
Ramen var helt rostfri ,Över förväntan . Endast ytrost !
Nu var det dax för blästring . Samt en grundlack med etsande primer
Har insett nu att jag har använt fel format på telefonen när jag har fotat mycket -.- . Fyf*n va trött jag blir ... Jaja ni får fantisera lite om ni inte ser vad det ska föreställa
har införskaffat ett 6" Höjningskit från bj´s offroad .
Så nu har jag börjat montera axlarna tillbaka på den nyblästrade ochrena ramen (:
Det var ett hyttfäste som hålet i hade rostat sönder . Det var det enda i rostväg ! men med lite plåt å svets blev det hyttfäste igen .
Ny styrdämpare från Rancho . Och höjningskitet är också delvis monterat . Saknade några bussningar till infästningen i schacklet . Men det får jag i nästa vecka
Här är ett kort på spisen som ska i En cummins 6bt med radpump -1997 . Ska bli en Manuell nv4500 låda efter med en Np241 tror jag fördelningslådan hette
Börjat riva istär bromsarna fram . Blir helrenovering där också . Ska byta FDrivknutarna också , Men är det någon som vet hur man får ut dom ? Gärna lite tips och kanske slänga in någon bild med någon schysst pil på så jag fattar ? (:
Såpass långt har jag kommit nu . Vill gärna få lite tips om hur man får ut drivknuten (a)
Här kommer ett bonuskort på pappas J20, Också en 1976 fast med full längd . Fungerar perfekt som hylla tycker jag
Mer kommer inom kort !
Likbilen har ingen dragkrok, All in!
Det är alltså en Jeep J20 ifrån 1976 som jag köpte av en man uppe i Dalarna vid namn micke av en ren slump här på forumet . Hade annonserat i Köpes om det fanns någon J20 till salu , men det var aldeles stilla . Och en vacker dag var det någon som kände någon som hade många j20 pickuper (Micke) , och skulle fråga om han ville en till mig . Och det ville han Tusen tack micke !
Det är en J20 Shortback, Dvs den kortare modellen . Vet ej hur mycket kortare den är men det är iaf mer än en decimeter.
Dana44 och 60 axlar
Rak 6cyl bensinmotor
4vxl Manuell
Ja allmänt rostig överallt , (dubbelplåtar och tunnt med underredsmassa) . Men den är verkligen värd att rädda tyckte jag !
Här är vi alltså på väg hem från Borlänge !
Nu har jag släpat ner den till mitt garage efter att den har fått stå och vänta i förmån av andra projekt i över ett år !
Börja att slita lite i den
Woops !
Ramen var helt rostfri ,Över förväntan . Endast ytrost !
Nu var det dax för blästring . Samt en grundlack med etsande primer
Har insett nu att jag har använt fel format på telefonen när jag har fotat mycket -.- . Fyf*n va trött jag blir ... Jaja ni får fantisera lite om ni inte ser vad det ska föreställa
har införskaffat ett 6" Höjningskit från bj´s offroad .
Så nu har jag börjat montera axlarna tillbaka på den nyblästrade ochrena ramen (:
Det var ett hyttfäste som hålet i hade rostat sönder . Det var det enda i rostväg ! men med lite plåt å svets blev det hyttfäste igen .
Ny styrdämpare från Rancho . Och höjningskitet är också delvis monterat . Saknade några bussningar till infästningen i schacklet . Men det får jag i nästa vecka
Här är ett kort på spisen som ska i En cummins 6bt med radpump -1997 . Ska bli en Manuell nv4500 låda efter med en Np241 tror jag fördelningslådan hette
Börjat riva istär bromsarna fram . Blir helrenovering där också . Ska byta FDrivknutarna också , Men är det någon som vet hur man får ut dom ? Gärna lite tips och kanske slänga in någon bild med någon schysst pil på så jag fattar ? (:
Såpass långt har jag kommit nu . Vill gärna få lite tips om hur man får ut drivknuten (a)
Här kommer ett bonuskort på pappas J20, Också en 1976 fast med full längd . Fungerar perfekt som hylla tycker jag
Mer kommer inom kort !
Likbilen har ingen dragkrok, All in!
Diesel smoke
King Cab diesel 22cm höjd, 35" bf
King Cab diesel "svarting" donator
King cab "röding" 31" Bf
Mazda b2500 maxi cab 31" Kuhmo
JEEP J20-76
Mercedes w124 tdt aut
King Cab diesel 22cm höjd, 35" bf
King Cab diesel "svarting" donator
King cab "röding" 31" Bf
Mazda b2500 maxi cab 31" Kuhmo
JEEP J20-76
Mercedes w124 tdt aut
Re: Jeep J20-76 med CUMMINS .. Totalrenovering
Vilket jävla ball projekt! Älskar j20in med dom runda lyktorna.
http://www.YPMB.se
Skärgårdsnära event och tjänster
Skärgårdsnära event och tjänster
Re: Jeep J20-76 med CUMMINS .. Totalrenovering
Häftigt!
Cheva s10 blazer -95, höjd några tum, rensad invändigt, hemmabyggd breddad/höjd framvagn, 31" sulor
Cheva s10 -96, 2wd, luftfjädrad *Sommarbrukis*
Höjdskillnad på ca halvmetern på bilarna
Cheva s10 -96, 2wd, luftfjädrad *Sommarbrukis*
Höjdskillnad på ca halvmetern på bilarna
-
- Rutinerad
- Inlägg: 286
- Blev medlem: sön jul 05, 2009 0:33
- Ort: Varberg
Re: Jeep J20-76 med CUMMINS .. Totalrenovering
Kul att nån bygger på och tar hand om en J20!
Volvo PVPJTGB 1111
Volvo TGB 20
Volvo TGB 1314c
Volvo TGB 20
Volvo TGB 1314c
Re: Jeep J20-76 med CUMMINS .. Totalrenovering
Bra jobbat!
Den där kommer att bli riktigt grym med en cummins i
Jag tror det är första gången jag har sett någon stoppa en cummins i en J20.
Men tänk på att motorn o lådan är nåt jävulskt tunga, så om höjningsfjädrarna är tänkta för en original J20 så du kommer att behöva lägga i några extra blad fram.
Försök att få motorn så långt bak det bara går också, var inte rädd för att modifiera torped-väggen ifall du kan få bak den lite till.
Sen kommer dana44:an att vara lite underdimensionerad för den motorn också, men det kan nog hålla om du tar det lite lugnt.
Hur stora däck har du tänkt dig ha?
Den där kommer att bli riktigt grym med en cummins i
Jag tror det är första gången jag har sett någon stoppa en cummins i en J20.
Men tänk på att motorn o lådan är nåt jävulskt tunga, så om höjningsfjädrarna är tänkta för en original J20 så du kommer att behöva lägga i några extra blad fram.
Försök att få motorn så långt bak det bara går också, var inte rädd för att modifiera torped-väggen ifall du kan få bak den lite till.
Sen kommer dana44:an att vara lite underdimensionerad för den motorn också, men det kan nog hålla om du tar det lite lugnt.
Hur stora däck har du tänkt dig ha?
Re: Jeep J20-76 med CUMMINS .. Totalrenovering
Grottulf skrev:Bra jobbat!
Den där kommer att bli riktigt grym med en cummins i
Jag tror det är första gången jag har sett någon stoppa en cummins i en J20.
Men tänk på att motorn o lådan är nåt jävulskt tunga, så om höjningsfjädrarna är tänkta för en original J20 så du kommer att behöva lägga i några extra blad fram.
Försök att få motorn så långt bak det bara går också, var inte rädd för att modifiera torped-väggen ifall du kan få bak den lite till.
Sen kommer dana44:an att vara lite underdimensionerad för den motorn också, men det kan nog hålla om du tar det lite lugnt.
Hur stora däck har du tänkt dig ha?
Okej , jo jag har att tänkt att förstärka dom fram , Måste komma på hur jag ska kunna böja original fjädrarna så dom passar in i höjningsbunten , För dom är ju mycket mer böjda ..
Har att tänkt att få den så långt bak som möjligt , För att fördela vikten . Ska ha minst 35:or . Blir ingen offroad bil jag ska sprätta lera med , utan bara en härlig sommarbil som man kan ta till jobbet ibland Kanske lasta en och annan skopa på flaket om de behövs (:
Diesel smoke
King Cab diesel 22cm höjd, 35" bf
King Cab diesel "svarting" donator
King cab "röding" 31" Bf
Mazda b2500 maxi cab 31" Kuhmo
JEEP J20-76
Mercedes w124 tdt aut
King Cab diesel 22cm höjd, 35" bf
King Cab diesel "svarting" donator
King cab "röding" 31" Bf
Mazda b2500 maxi cab 31" Kuhmo
JEEP J20-76
Mercedes w124 tdt aut
Re: Jeep J20-76 med CUMMINS .. Totalrenovering
Ett gammalt bonnaknep att smida om fjädrar är att ha en riktigt stor U- eller I-balk att lagga bladen tvärsöver,persson skrev:
Okej , jo jag har att tänkt att förstärka dom fram , Måste komma på hur jag ska kunna böja original fjädrarna så dom passar in i höjningsbunten , För dom är ju mycket mer böjda ..
Har att tänkt att få den så långt bak som möjligt , För att fördela vikten . Ska ha minst 35:or . Blir ingen offroad bil jag ska sprätta lera med , utan bara en härlig sommarbil som man kan ta till jobbet ibland Kanske lasta en och annan skopa på flaket om de behövs (:
och sen banka med en slägga på mitten samtidigt som någon håller i bladet och för det fram o tillbaka, så välvningen blir jämn.
Men det är rätt synd om den som ska hålla i bladet
En hydraul-press är nog ett bättre alternativ.
Se bara till att inte använda två lösa mothåll, för då kommer de att fara iväg med en ryslig fart.
Kör med U-eller I-balk även där.
Nu kommer många säket klaga på att det är tattar-lösningar och det är bättre att köpa rätt fjädrar direkt...och det är det kanske
Men att köpa custombyggda fjäderpaket är svindyrt, och fjädrar är ju ändå en slitdel anser jag.
Så skulle man förkorta fjäderns livslängd några mil så är det väl inte hela världen.
Och det är ju bara de blad man smider om som möjligen håller sämre, så jag skulle inte ha några betänkligheter med det.
Vad har du för utväxling i axlarna förresten?
Jag har för mig att en del J20:or hade ganska låg utväxling original.
Cumminsen är ju rätt lågvarvig, och då gäller det att inte ha alltför låg utväxling, om man vill kunna åka i motorvägsfart.
Men det är iofs hyffsad överväxel i NV4500:an så man kommer ju undan med en del iaf.
Senast redigerad av Grottulf den fre jan 04, 2013 13:21, redigerad totalt 2 gång.
Re: Jeep J20-76 med CUMMINS .. Totalrenovering
Med 35:or så får du nog ta det väldigt vackert med gaspedalen om fram-axeln ska hålla förresten.
Jag tror inte ens att en dana44 är klassad att klara den axelbelastningen som kommer att bli med en cummins,
så det kan kanske bli problem när den ska reggas (ifall de har koll på sånt på bilprovningen...)
Även bakaxeln är lite väl klen, dodge brukade använda dana80 när de har den manuella lådan,
men den håller nog så länge du inte lastar alltför mycket tror jag.
Jag tror inte ens att en dana44 är klassad att klara den axelbelastningen som kommer att bli med en cummins,
så det kan kanske bli problem när den ska reggas (ifall de har koll på sånt på bilprovningen...)
Även bakaxeln är lite väl klen, dodge brukade använda dana80 när de har den manuella lådan,
men den håller nog så länge du inte lastar alltför mycket tror jag.
-
- Rutinerad
- Inlägg: 488
- Blev medlem: mån jan 12, 2009 20:00
- Ort: Solna/Sthlm
Re: Jeep J20-76 med CUMMINS .. Totalrenovering
slå på spindeln med slägga (med rejält träblock emellan förstås) från olika håll så släpper den , sen kan man dra ut drivaxlarna & byta knutarnapersson skrev:
Såpass långt har jag kommit nu . Vill gärna få lite tips om hur man får ut drivknuten (a)
[/b]
ang fjädrarna så vore väl det bästa att bygga om så axeln sitter under fjädrarna?
SvenskAmerikanen Suburban -87 K10/K30 hybrid TD40 /TH700
Blazer -88 350/700
Blazer -88 350/700
Re: Jeep J20-76 med CUMMINS .. Totalrenovering
Skit fränt bygge!!!
Men jag håller med Grottulf om det han säger... Dana44 är för klen, både för att klara vikten och när du kör med 4x4 i. Problemet är väl att det inte finns så många smala Dana60, om det ens finns?
Sen är dom väldigt lågvarviga, min trivs bäst i 95km/h på 1500varv med 0.69:1 på OD i lådan och rätt hög utväxling i axlarna... Max varvet är runt 2800rpm tror jag så du har inte mycket att går på där.
Lycka till i alla fall! Skit häftigt bygge... Sett en Cherokee i Usa med Cummins 12v under huven.
Men jag håller med Grottulf om det han säger... Dana44 är för klen, både för att klara vikten och när du kör med 4x4 i. Problemet är väl att det inte finns så många smala Dana60, om det ens finns?
Sen är dom väldigt lågvarviga, min trivs bäst i 95km/h på 1500varv med 0.69:1 på OD i lådan och rätt hög utväxling i axlarna... Max varvet är runt 2800rpm tror jag så du har inte mycket att går på där.
Lycka till i alla fall! Skit häftigt bygge... Sett en Cherokee i Usa med Cummins 12v under huven.
Äger tydligen mer skit än vad som får plats i en signatur.............
Re: Jeep J20-76 med CUMMINS .. Totalrenovering
Joel_Vbg skrev:Skit fränt bygge!!!
Men jag håller med Grottulf om det han säger... Dana44 är för klen, både för att klara vikten och när du kör med 4x4 i. Problemet är väl att det inte finns så många smala Dana60, om det ens finns?
Sen är dom väldigt lågvarviga, min trivs bäst i 95km/h på 1500varv med 0.69:1 på OD i lådan och rätt hög utväxling i axlarna... Max varvet är runt 2800rpm tror jag så du har inte mycket att går på där.
Lycka till i alla fall! Skit häftigt bygge... Sett en Cherokee i Usa med Cummins 12v under huven.
okejn tack för alla komentarer jag har tänkt som såhär att jag börjar å kör med 44:an tills den går sönder , Så får jag byta då isf .
vad tror ni vid besiktning . Hur ska jag ta mig till , hur ska jag kunna "fuska" igenom den här med falska intyd å diverse , För tror inte att det går med gröna papper orginal , För mycket vridmoment va ?
Diesel smoke
King Cab diesel 22cm höjd, 35" bf
King Cab diesel "svarting" donator
King cab "röding" 31" Bf
Mazda b2500 maxi cab 31" Kuhmo
JEEP J20-76
Mercedes w124 tdt aut
King Cab diesel 22cm höjd, 35" bf
King Cab diesel "svarting" donator
King cab "röding" 31" Bf
Mazda b2500 maxi cab 31" Kuhmo
JEEP J20-76
Mercedes w124 tdt aut
Re: Jeep J20-76 med CUMMINS .. Totalrenovering
slipa bort cummins texten på ventilkåpan o låsas som de regnar o se va som händer.....
lift your truck fat chicks can´t jump!
-
- Rutinerad
- Inlägg: 488
- Blev medlem: mån jan 12, 2009 20:00
- Ort: Solna/Sthlm
Re: Jeep J20-76 med CUMMINS .. Totalrenovering
kanske fungerar men då bör den redan vara reggad som diesel åtminstondeRössvik skrev:slipa bort cummins texten på ventilkåpan o låsas som de regnar o se va som händer.....
SvenskAmerikanen Suburban -87 K10/K30 hybrid TD40 /TH700
Blazer -88 350/700
Blazer -88 350/700
Re: Jeep J20-76 med CUMMINS .. Totalrenovering
Skoj , det var nog jag som tipsade dig har en svagt minne av det
Jag jobbar ju med Micke .
Kul att se det går framåt
Jag jobbar ju med Micke .
Kul att se det går framåt