F*n vad jag hatar den där j*vla skitbilen!!!

Här snackar vi om allt som inte passar in i dom övriga kategorierna

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Sebbesala
Forumräv
Inlägg: 940
Blev medlem: mån jul 04, 2011 23:15
Ort: Sala

F*n vad jag hatar den där j*vla skitbilen!!!

Inlägg av Sebbesala » fre jan 04, 2013 16:53

Efter att ha väntat en halv evighet på att få hem en ny servoslang då det varit en massa röda dagar, så skulle jag idag ägna min lediga fredagseftermiddag åt att byta slangh*lvetet. Inte så krångligt tänkte jag, men visste att den satt lite jävligt till.

Tog bort luftfiltret och alla slangar för att komma åt, men upptäckte att man måste krypa under för att komma åt. Kanon, tänkte jag, som höll mig utomhus i snön och grejade. Hämtade en madrass att ligga på, skruvade loss hasplåten fram, tömde en halv flaska bräkleen och gjorde lite rent. Konstaterade att det är trångt, trångt som fan. Efter 3 timmar ute i snön, med halva garagets verktygsutbud utspritt runt mig, så fick jag tillslut ge mig. Varken haynesboken, google eller s10forum gör mig klokare.

Nu har jag iaf varit till mekonomen och beställt ett verktyg för att kunna dra av remskivan på servopumpen, så jag kan ta bort servopumpen, så jag kan ta loss slangen sen.

Ska besikta i januari, så vore skönt att få fart på skiten.

*ARGA ORD!!!!* :aargh:
Cheva s10 blazer -95, höjd några tum, rensad invändigt, hemmabyggd breddad/höjd framvagn, 31" sulor
Cheva s10 -96, 2wd, luftfjädrad *Sommarbrukis*

Höjdskillnad på ca halvmetern på bilarna ;)

Robe
Guru
Inlägg: 2718
Blev medlem: mån mar 05, 2012 13:34
Ort: Uppsala

Re: F*n vad jag hatar den där j*vla skitbilen!!!

Inlägg av Robe » fre jan 04, 2013 18:57

Blä, hatar nederlag. Och inte fan är det kul att ligga ute och mecka i denna årstid :/ Lider med dig, kämpa på!
Kontakt: r.westerlund@gmail.com

@ReconExpedition på Facebook
@ReconYJ_Swe på Instagram

Spiken
Veteran
Inlägg: 1655
Blev medlem: ons feb 23, 2011 17:11
Ort: Nyköping

Re: F*n vad jag hatar den där j*vla skitbilen!!!

Inlägg av Spiken » fre jan 04, 2013 20:34

En helt vanlig dag i garaget alltså.
Själv bytte jag kickwire på C20n i dag. Fick någon universalwire (universal=passar illa på allt) som går så trögt i höljet att den fastnar på returen. Bara att göra om, ur med all olja osv. Inte kunde jag prova bilen heller, all snö från taket har rasat ner framför garageporten och frusit till is. Plan utanför garaget är blankis och jag har blanka stenhårda däck från 70talet. Vinterdäcken ligger i ett föråd och jag får inte plats med dom i bilen. Släpkärran använde jag senast i höstas, så den är översnöad. Snön töar på dagen och fryser på natten så nu är allt fruset, går åt ett spett för att få fram skiten.

Nåja, garageporten går att öppna nu iaf.
Kärran tänkte jag hälla en säck salt på, sen är det slutstökat för ikväll!

cherokeex2
Veteran
Inlägg: 1514
Blev medlem: ons jan 14, 2009 20:54
Ort: Markaryd

Re: F*n vad jag hatar den där j*vla skitbilen!!!

Inlägg av cherokeex2 » fre jan 04, 2013 21:25

Jag hade en liknande dag på jobbet igår.

Jag höll på att byta bromsar på ett släp med trumbromsar och skulle sätta tillbaka fjädrarna som håller ner backarna i den ena änden, efter att ha misslyckats nästan 15ggr blev jag förbannad och kastade polygripen allt vad jag kunde i golvet.

Vad jag inte räknade med var att käften på polygripen skulle träffa i golvet så den studsade upp igen och for ut genom glasrutan i porten....
Jeep cherokee 89a höjd 3" 31,10,5r15 BFG all terrain
Jeep cherokee 90a
Jeep grand cherokee 93a 4" höjning från Iron rock Offroad + RCX
Chevrolet silverado 2500 -94a 6" RCX höjning
Chevrolet C20 -82:a
Chevrolet suburban -97a

Sebbesala
Forumräv
Inlägg: 940
Blev medlem: mån jul 04, 2011 23:15
Ort: Sala

Re: F*n vad jag hatar den där j*vla skitbilen!!!

Inlägg av Sebbesala » fre jan 04, 2013 21:31

cherokeex2 skrev: Vad jag inte räknade med var att käften på polygripen skulle träffa i golvet så den studsade upp igen och for ut genom glasrutan i porten....

Typ det värsta som finns;) Sulade en skiftnyckel på ett nypumpat bmx-däck en gång, 8 bar i däcket, kastade nyckeln rakt uppifrån...
Cheva s10 blazer -95, höjd några tum, rensad invändigt, hemmabyggd breddad/höjd framvagn, 31" sulor
Cheva s10 -96, 2wd, luftfjädrad *Sommarbrukis*

Höjdskillnad på ca halvmetern på bilarna ;)

Joel_Vbg
4x4xnerd
Inlägg: 5518
Blev medlem: sön mar 11, 2007 8:46
Ort: Varberg
Kontakt:

Re: F*n vad jag hatar den där j*vla skitbilen!!!

Inlägg av Joel_Vbg » fre jan 04, 2013 21:49

Skönt, en gnäll tråd, de behöver jag...

Såhär ser de ut när man kör i 80km/h, södergående i vänsterfilen på motorvägen i Mölndal och en bil som är norrgående kör på en sten vid mitträcket och skickar den över mitträckena rakt in i framrutan på min lastbil... Måttligt roande!
Bild

Rutan är inte ens ett år gammal heller... :aargh:
Jag klarade mig bra, stenen tog i nedre höger hörne som synes men har glas spliter i hela hytten!
Bara jävligt glad att den inte tog mitt framför mig, det kunde slutat riktigt illa...
Äger tydligen mer skit än vad som får plats i en signatur.............

Kungsis
Hemmastadd
Inlägg: 131
Blev medlem: tis feb 07, 2012 0:33
Ort: Motala

Re: F*n vad jag hatar den där j*vla skitbilen!!!

Inlägg av Kungsis » fre jan 04, 2013 22:13

Skulle hjälpa en kompis att byta en styrservoslang, på en saab 9-3, för något år sedan. Började på morgonen och när klockan var vid fyra på eftermiddagen började jag tvivla på om vi skulle hinna, men vi forsatte och fick ihop den till sist efter att vi monterat bort bl.a hela fronten, kylare, laddluftkylare och luftrenare :evil: . Skulle väl kunna gått fortare om vi från början insett att vi skulle vara tvungna att riva halva bilen, men som vanligt försöker man ju 100 gånger för att sedan, till sist, inse att det inte går och det bara är att riva vidare (efter att man hittat alla infästningspunkter på allt bröte).

M.v.h
Kungsis

IsuzuDiesel
Beroende
Inlägg: 1444
Blev medlem: tis aug 28, 2007 21:51
Ort: Gästrikland, exilnorrbottning

Re: F*n vad jag hatar den där j*vla skitbilen!!!

Inlägg av IsuzuDiesel » fre jan 04, 2013 23:05

Fan vad skönt att man inte är ensam, jag har också haft en skitdag i garaget!

Skulle höja skodan lite, även bruksbilen måste ju ha lite bättre markfrigång :nerd:
Hade lämpliga distanser som jag skulle sätta under fjäderbenslagret för att förspänna fjädern och på det viset få lite mer luft under bilen.
Första sidan gick skitbra men på andra sidan var insex-spåret i dämparkolven runddragen så jag hade inget att hålla emot med när jag skulle lossa muttern som håller ihop fjäderbenet.
Bökade med det ett tag och fick till slut loss det men när jag skulle montera tillbaka distans, lager och gummikudden så blev det stopp, tajt så in i helvete. Lossade krängninghämmarn och tryckte ner länkarmen tills drivaxeln tog i framvagnen men det hjälpte inte, fick pressa ner kolven (gasdämpare) och försöka kasta dit alla delar i rätt ordning innan den fjädrade ut.
Svordomarna flödade.
Nånstans här upptäckte jag att jag hade monterat den första lagringen (gummit) upp o ner! Bara att riva och göra om det...

Till bakändan hade jag köpt tjocka fjädersäten som höjer 20mm så jag trodde att det skulle gå på fem minuter att kasta dit det. Jo visst. Fanns ingen plats att montera fjäderklämmor och axeln fjädrade för lite neråt för att jag skulle kunna lirka in fjädern i nedre sätet.
Fram med spett och slägga, efter 100 försök fick jag hjälp av farsan som tittade förbi, han ställde sig på trumman för att trycka ner axeln medan jag försökte lirka in fjädern, till slut gick det men det satt fanimig långt inne. Fy f*n.

Nu har jag iaf 18cm till oljetråget, perfekt för fiskeresorna.

Spiken
Veteran
Inlägg: 1655
Blev medlem: ons feb 23, 2011 17:11
Ort: Nyköping

Re: F*n vad jag hatar den där j*vla skitbilen!!!

Inlägg av Spiken » fre jan 04, 2013 23:08

Joel_Vbg skrev:Skönt, en gnäll tråd, de behöver jag...

Såhär ser de ut när man kör i 80km/h, södergående i vänsterfilen på motorvägen i Mölndal och en bil som är norrgående kör på en sten vid mitträcket och skickar den över mitträckena rakt in i framrutan på min lastbil... Måttligt roande!
Bild

Rutan är inte ens ett år gammal heller... :aargh:
Jag klarade mig bra, stenen tog i nedre höger hörne som synes men har glas spliter i hela hytten!
Bara jävligt glad att den inte tog mitt framför mig, det kunde slutat riktigt illa...
Jag och en annan Scania nockade varandras backspeglar, glas i hela hytten. Var i sommras, rutan nere och matlådan i knät. Var bara att slänga maten och härda ut.

Joel_Vbg
4x4xnerd
Inlägg: 5518
Blev medlem: sön mar 11, 2007 8:46
Ort: Varberg
Kontakt:

Re: F*n vad jag hatar den där j*vla skitbilen!!!

Inlägg av Joel_Vbg » fre jan 04, 2013 23:53

Spiken skrev:
Joel_Vbg skrev:Skönt, en gnäll tråd, de behöver jag...

Såhär ser de ut när man kör i 80km/h, södergående i vänsterfilen på motorvägen i Mölndal och en bil som är norrgående kör på en sten vid mitträcket och skickar den över mitträckena rakt in i framrutan på min lastbil... Måttligt roande!
Bild

Rutan är inte ens ett år gammal heller... :aargh:
Jag klarade mig bra, stenen tog i nedre höger hörne som synes men har glas spliter i hela hytten!
Bara jävligt glad att den inte tog mitt framför mig, det kunde slutat riktigt illa...
Jag och en annan Scania nockade varandras backspeglar, glas i hela hytten. Var i sommras, rutan nere och matlådan i knät. Var bara att slänga maten och härda ut.
Ohhh... Den är rolig!

Blev själv av med vidvinkel spegeln mellan Vårgårda och Borås för någon månad sedan, bilen gunga till i en håla vid möte... Dagen innan slog en annan chaufför på åkeriet av den övre vidvinkeln på passagerarsidan när han öppna sin förardörr lite oförsiktigt.

Men men, skit samma... Får ny bil nästa vecka, ska tydligen börja köra Norge med flisbil?! :shock:
Äger tydligen mer skit än vad som får plats i en signatur.............

Tony
Forumräv
Inlägg: 933
Blev medlem: tor okt 19, 2006 0:40
Ort: Äspered

Re: F*n vad jag hatar den där j*vla skitbilen!!!

Inlägg av Tony » lör jan 05, 2013 1:47

Ja själv har jag haft en kanon dag med att ta ner stora träd ut med enskild väg. Har gått jätte bra (fallit åt det håll jag velat :tumbup: ) samt uppehållsväder hela dan... Men lider med er andra. :beer:

MattisH
Guru
Inlägg: 2821
Blev medlem: ons sep 01, 2010 21:43
Ort: Vinslöv

Re: F*n vad jag hatar den där j*vla skitbilen!!!

Inlägg av MattisH » lör jan 05, 2013 7:56

Min bil gick igenom ombesiktningen..

Gubben kom in efter provkörningen (som sker först) och började rycka i hela bilen..
Frågade honom vad det var: Det var det vingligaste bilen jag kört, bakaxeln måste sitta löst..
För en gångs skull sa jag bara till honom: Jag har tappat bakaxeln en gång så jag vet hur det känns. Den sitter fast.
Han hittade inget och frågade sen om bilen funkade i skogen för han funderat att skaffa sig ngt liknande som jaktbil.
Mathias Håkansson,
Subaru Forester, Volvo V60
HLMK Offroad: https://www.facebook.com/hlmk.offroad?fref=ts" onclick="window.open(this.href);return false;
Hästveda offroad: http://sagbacken.egetforum.se/portal.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Skriv svar