Daily driver '99 Samurai tintop

Visa upp dina byggbilder på ditt projekt här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

MrHawk
Moderator
Inlägg: 8401
Blev medlem: tor nov 10, 2005 20:49
Ort: Hestra
Kontakt:

Re: Daily driver '99 Samurai tintop

Inlägg av MrHawk » ons jan 09, 2013 15:44

russinet skrev:Är det lika med både fyrhjuldriften i och ur?
Jepp, gör ingen skillnad alls.

Ingen skillnad om man gasar eller motorbromsar kraftigt heller, mer än att man får det malande ljudet.
I aim to misbehave

Mathias T
4x4xnerd
Inlägg: 6345
Blev medlem: fre feb 24, 2006 20:53
Ort: Nol

Re: Daily driver '99 Samurai tintop

Inlägg av Mathias T » ons jan 09, 2013 16:47

känns på knutkorsen efter du kört om nått är varmt.
Malandet i fördelningslådan finns i min med och jag gissar på skitlager(har en komplett sats lager över om du vill byta dom).
Har en 413 f-låda om du vill låna och prova
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"

TEE
Beroende
Inlägg: 1117
Blev medlem: lör feb 23, 2008 20:00
Ort: Östersund

Re: Daily driver '99 Samurai tintop

Inlägg av TEE » ons jan 09, 2013 17:40

hade liknade fenomen på min samurai, va kassa lager i f-lådan, medbringarna glappade som fasen. kolla de :)

Stenström
Beroende
Inlägg: 1036
Blev medlem: sön feb 19, 2006 12:43
Ort: Olsfors

Re: Daily driver '99 Samurai tintop

Inlägg av Stenström » ons jan 09, 2013 19:55

Kanske är läge och lossa kardanerna i ena ändan och känna efter så att alla lager i knutarna funkar.
Räcker ju att en kopp är kass.
Man blir ju nyfiken på vad det kan vara. :order:
http://www.radaplat.se" onclick="window.open(this.href);return false;

MrHawk
Moderator
Inlägg: 8401
Blev medlem: tor nov 10, 2005 20:49
Ort: Hestra
Kontakt:

Re: Daily driver '99 Samurai tintop

Inlägg av MrHawk » tor jan 10, 2013 12:28

TEE skrev:hade liknade fenomen på min samurai, va kassa lager i f-lådan, medbringarna glappade som fasen. kolla de :)
Misstänker att det är detta, verkar vara vanligt fel på spanienbilarna.
Stenström skrev:Kanske är läge och lossa kardanerna i ena ändan och känna efter så att alla lager i knutarna funkar.
Räcker ju att en kopp är kass.
Man blir ju nyfiken på vad det kan vara. :order:
Som jag skrev innan så har alla kardanerna redan vart nere och dom är ok, men nåt är det ju..
I aim to misbehave

yota
Forumräv
Inlägg: 905
Blev medlem: tor sep 27, 2007 0:57

Re: Daily driver '99 Samurai tintop

Inlägg av yota » tor jan 10, 2013 13:44

Kolla pinjonglagerna.
Stelaxlad HiLux Diesel
Turboconvert + IC 1.8 Bar Boost
Superflex bladfjädrar +4"
Bilstein 5150 12"
2 x arb airlocker
CM knutar + axlar bak & fram
Smörjbara bussningar runt om
mm. mm

MrHawk
Moderator
Inlägg: 8401
Blev medlem: tor nov 10, 2005 20:49
Ort: Hestra
Kontakt:

Re: Daily driver '99 Samurai tintop

Inlägg av MrHawk » tor jan 10, 2013 16:09

yota skrev:Kolla pinjonglagerna.
Kände på både fram o bak när jag plockade kardanerna, men inget glapp som man kunde känna.

Tror mer o mer på att skifta f-låda, går ju rätt snabbt. Har en 413-låda liggandes, men vet ej om den är helt frisk den med.
I aim to misbehave

Stenström
Beroende
Inlägg: 1036
Blev medlem: sön feb 19, 2006 12:43
Ort: Olsfors

Re: Daily driver '99 Samurai tintop

Inlägg av Stenström » ons jan 23, 2013 19:52

Hittat felet?
http://www.radaplat.se" onclick="window.open(this.href);return false;

BorkJonas
Guru
Inlägg: 3556
Blev medlem: ons feb 15, 2006 12:20
Ort: Äspered

Re: Daily driver '99 Samurai tintop

Inlägg av BorkJonas » ons jan 23, 2013 21:57

Undrar jag också...är ju inte kul att sälja grejor som inte funkar som det skall!
//Jonas
Red-Winches Offroad Racing Sweden

MrHawk
Moderator
Inlägg: 8401
Blev medlem: tor nov 10, 2005 20:49
Ort: Hestra
Kontakt:

Re: Daily driver '99 Samurai tintop

Inlägg av MrHawk » tor jan 24, 2013 11:34

BorkJonas skrev:Undrar jag också...är ju inte kul att sälja grejor som inte funkar som det skall!
Låg däckad med världens mansförkylning hela helgen så fick inte gjort nåt.

Fått bytt batteri efter att det tvärdog i kylan. Generatorn skall jag byta ikväll eller på söndag iaf, då laddningen kommer o går med det visste vi ju.

Har en fräsh 413f-låda som jag skulle bygga nya kryplåda med, tar den så länge o provar att skifta i helgen tror jag så hoppas vi att det är det.
I aim to misbehave

MrHawk
Moderator
Inlägg: 8401
Blev medlem: tor nov 10, 2005 20:49
Ort: Hestra
Kontakt:

Re: Daily driver '99 Samurai tintop

Inlägg av MrHawk » mån jan 28, 2013 7:27

I fredags så kom en fräsh generator på plats. Vitarans är 100% bolton på dessa sena samuraier visade det sig. Finns ju några olika infästningar och remskivor och så på dom olika suzukimodellerna. Men blev kanon :tumbup:

Ser blev det första riktiga modifieringen igår och i traditionsenligt så började det kräksnöa när jag stod o mekade :aargh:

Först var jag tvungen att ta en liten jämförelsebild. Ush va ynklig den ser ut :lol:
Bild

Sitter fasta nav på alla sena årsmodeller tydligen så jag rota fram mina reservnav i garaget. Dessa naven blir perfekta till min nya bakaxel till zukizukin om inte frihjulsnaven håller på bakaxeln.
Bild

Vad jag inte sett innan är att drivaxeln satt fast med låsringen innanför det fasta navet till skillnad från dom äldre jag sett som suttit utanför precis som på dom med manuella nav. Detta såg jag inte först då clipet och den lilla spacern gömde sig under lite fett. Kliade mig på knoppen en stund innan jag såg varför frihjulsnaven inte gick in hela vägen.
Bild

Tyvärr saknade ena navet dom små bultarna till locket, så fick rota fram några skitbult med spårskalle så länge. Är ju ingen direkt belastning på som så håller gör det ju, men skall byta ut dom så fort jag hinner ändå.
Bild

Och en liten uppdatering angående vibrationerna. Med framaxeln helt urkopplad så försvinner vibrationerna nu. Så felet är begränsat till utgående axel på f-lådan, framkardan(som verkar fin) eller framdiffen.
I aim to misbehave

oxyjohan
Beroende
Inlägg: 1072
Blev medlem: mån apr 06, 2009 22:20
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Daily driver '99 Samurai tintop

Inlägg av oxyjohan » mån jan 28, 2013 11:16

MrHawk skrev: Först var jag tvungen att ta en liten jämförelsebild. Ush va ynklig den ser ut :lol:
Bild
Det är ju en lowrider :)
Bild
TEAM HORRED CUSTOMS

Joel_Vbg
4x4xnerd
Inlägg: 5518
Blev medlem: sön mar 11, 2007 8:46
Ort: Varberg
Kontakt:

Re: Daily driver '99 Samurai tintop

Inlägg av Joel_Vbg » mån jan 28, 2013 20:09

oxyjohan skrev:Det är ju en lowrider :)
Bild
:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Äger tydligen mer skit än vad som får plats i en signatur.............

MrHawk
Moderator
Inlägg: 8401
Blev medlem: tor nov 10, 2005 20:49
Ort: Hestra
Kontakt:

Re: Daily driver '99 Samurai tintop

Inlägg av MrHawk » sön mar 10, 2013 12:36

Dags för en liten uppdatering.

Efter att ha letat i två månader efter några fälgar så fick jag äntligen tag i några från en grand vitara, och i fredags kom mina nya däck från camskill :D det blev 235/70-16, nästan exakt 29" höga vilket är max tycker jag på en bil som rullar mycket väg med orginal utväxling.
Bild

Om ni tittar på bilden ovan så säckar bilen i nosen, i realiteten är det bara 2cm skillnad men det syns grymt tydligt. Så jag rota fram några bladpaket från valp och skifta över två blad. Hade hoppats på lite mer höjning, men det gav iaf tillbaka dom 2cm som den hängde.
Bild

Hittar ingen i stan som säljer plattjärn längre (iaf inte med helgöppet) så va inne på Jula och såg dessa för plintgjutning...
Bild

Lite vinkelkap o några 12mm hål senare.
Bild

Så nu skall jag förbi jula igen och köpa två till så blir det nya schacklar runt om för runt 1" höjning för lite mer frigång för däcken.
I aim to misbehave

Joel_Vbg
4x4xnerd
Inlägg: 5518
Blev medlem: sön mar 11, 2007 8:46
Ort: Varberg
Kontakt:

Re: Daily driver '99 Samurai tintop

Inlägg av Joel_Vbg » sön mar 10, 2013 13:12

Perfekt liten brukis Hööken! :tumbup:
Äger tydligen mer skit än vad som får plats i en signatur.............

Skriv svar