klirre skrev:Jag kan inte förstå problemet med att ha två klasser. Arbetsbördan för arangören är ju minimal i och med att alla kör i samma spår och samma specialprov. för dom som är emot iden så är det ju bara att köra i den tyngre klassen direkt. Dom som kör i den lättare klassen får ju som sagt flytta på sig när man blir ivägen.
Den risken jag ser, och andra med mig, är just det som hänt flera andra grenar inom motorsporten, utarmning av startfält vilket lett till minskat antal startande och till slut mer eller mindre död gren. Då tänker jag inte bara på trial. Se på banracing där flera klasser kör ihop, eller rally med, publiken har ingen möjlighet till att förstå, förarna har inte eg koll osv osv.
Jag menar inte att en klass, uppdelning till ger detta, men att påbörja den vägen är riskabelt anser jag sett till den nyttan jag kan se med det då jag inte tror att just detta ger mer startande.
Se dock mitt förslag med sänkt startavgift, eller ingen alls för debutanter i kanske två tre tävlingar, det borde ju få fler att våga pröva på sporten, framförallt om det blir billigare att köra en tävling än att åka på en träff..
Om anledningen till att tävla är primärt den som du skriver så borde ju danskarnas upplägg vara bättre, men hur kul är det att mäta sig mot tre-fyra stycken kanske just i sin klass?klirre skrev: Anledningen till att man tävlar är ju att man vill hävda sig, och det kan ju betydligt fler om man har två klasser. Om jag inte ville vinna så finns det ju ingen anledning för mig att tävla över huvud taget. Då kan jag ju lika gärna köra träff i fortsättningen oxå. Jag tror att det skulle bli ett bra tillsktt för sporten ch åtminstonde jag kommer göra allt för att kör minst en tävling i år.
Jag tror, att man missar iden med Challenge om man endast ser tävlingsmomentet som skillnaden mot träffkörning. Challenge är så otroligt mycket mer än att just vinna, hävda sig. Jag vet inte om du har kört nån tävling ännu men för mig så är Challenge otroligt mycket större än att vinna, trots att jag och min co-driver är vinnar skallar av gigantiska mått...
Skillnaden mot en träff där jag sjävl väljer var jag vill köra, kan backa ur och ta annat spår är så stor att jag inte uppskattar träffkörning alls längre och knappt åker på det alls faktiskt...
Jag vill mena att Challenge är bra som det är, alla kan inte vinna, oavsett hur många klasser vi inför och den stora grejen inte alls har med prispallen att göra...
Dock är det ju en del av grejen att vi faktiskt tävlar mot varandra och "ära" ges till den som lyckas bäst....