bilar med 4wd fast inte riktigt
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
bilar med 4wd fast inte riktigt
Hejsan
Sitter och funderar på om man skulle byta ut sin framhjulsdriva Octavia mot något med drivning på fler hjul för att ta sig fram lite bättre på vintern. Jag bor på landet men har egentligen inte haft några bekymmer med bara tvåhjulsdrivet men men det kan ju knappast skada med mer drivning. Nåja till frågan
bilar jag har kollat lite på på blocket är toyota rav4, suzuki vitara, honda cr-v även sneglat lite på personbilar med 4WD som audi quattro, passat syncro, subaru, volvos med AWD
Efter att ha läst runt lite så har jag förstått att det finns diverse olika lösningar på 4wd från rent mekaniskt med en fördelningslåda till diverse haldex med lammelkopplingar som kopplas in automatiskt då de normala drivhjulen börjar spinna.
De mekaniska 4wd lösningarna verkar ju funka klockrent men fler och fler bilar verkar göras med awd och någon from av lamellkoppling då.
Exempelvis honda cr-v och rav 4:an har ju den typen av 4wd. Frågan är hur bra/dåliga är de jämfört med en bil med mekanisk 4wd.
De användningsområden jag tänkt använda bilen till är ju transportera mig på normala vägar till och från jobbet. Detta klarar ju en Octavia prima så antar att alla ovan nämnda bilar också kommer klara det. Jag har bott här i 6 år och bara en gång har jag inte vågat bege mig ut på vägen. Det var en lördag då det kommit 40 cm snö under natten och ingen hade snöröjt på morgonen. Därmed stannade både jag och skodan hemma.
Ytterligare en sak jag skulle vilja kunna göra är att ta mig upp till mitt hus med bilen. Huset ligger högt med en rätt brant backe. I backen ligger gatsten och det växer en del gräs mellan dem. Så det blir lite halt när det regnat. På sommaren när det är torrt kan jag köra upp med skodan. Men skulle nog aldrig komma upp med exempelvis släpp. Vet av erfarenhet att en Sujzuki jeep eller vitara tar sig upp även med rejält lastade släpp. Då min far har haft såna bilar och fått assistera.
Så frågan är ni som har erfarenheter av 4wd bilar med lamellkopplingar tror ni dessa skulle funka för mig eller bör jag kolla på bilar med rent mekaniska system typ Vitara
Är även intresserad av vad det är för fördelar med de olika lösningarna.
Sitter och funderar på om man skulle byta ut sin framhjulsdriva Octavia mot något med drivning på fler hjul för att ta sig fram lite bättre på vintern. Jag bor på landet men har egentligen inte haft några bekymmer med bara tvåhjulsdrivet men men det kan ju knappast skada med mer drivning. Nåja till frågan
bilar jag har kollat lite på på blocket är toyota rav4, suzuki vitara, honda cr-v även sneglat lite på personbilar med 4WD som audi quattro, passat syncro, subaru, volvos med AWD
Efter att ha läst runt lite så har jag förstått att det finns diverse olika lösningar på 4wd från rent mekaniskt med en fördelningslåda till diverse haldex med lammelkopplingar som kopplas in automatiskt då de normala drivhjulen börjar spinna.
De mekaniska 4wd lösningarna verkar ju funka klockrent men fler och fler bilar verkar göras med awd och någon from av lamellkoppling då.
Exempelvis honda cr-v och rav 4:an har ju den typen av 4wd. Frågan är hur bra/dåliga är de jämfört med en bil med mekanisk 4wd.
De användningsområden jag tänkt använda bilen till är ju transportera mig på normala vägar till och från jobbet. Detta klarar ju en Octavia prima så antar att alla ovan nämnda bilar också kommer klara det. Jag har bott här i 6 år och bara en gång har jag inte vågat bege mig ut på vägen. Det var en lördag då det kommit 40 cm snö under natten och ingen hade snöröjt på morgonen. Därmed stannade både jag och skodan hemma.
Ytterligare en sak jag skulle vilja kunna göra är att ta mig upp till mitt hus med bilen. Huset ligger högt med en rätt brant backe. I backen ligger gatsten och det växer en del gräs mellan dem. Så det blir lite halt när det regnat. På sommaren när det är torrt kan jag köra upp med skodan. Men skulle nog aldrig komma upp med exempelvis släpp. Vet av erfarenhet att en Sujzuki jeep eller vitara tar sig upp även med rejält lastade släpp. Då min far har haft såna bilar och fått assistera.
Så frågan är ni som har erfarenheter av 4wd bilar med lamellkopplingar tror ni dessa skulle funka för mig eller bör jag kolla på bilar med rent mekaniska system typ Vitara
Är även intresserad av vad det är för fördelar med de olika lösningarna.
Re: bilar med 4wd fast inte riktigt
Om du tänker passat så köp 4-motion och inte syncro...
Syncron har ju visco koppling i diffen, och 4-motion har torsen system vad jag förstått... Syncro är väldigt känslig på att det är samma dia på däcken, 4-motion inte lika känslig..
(Som kuriosa kan nämnas att syncro EJ får köras i sbps bromsprovare, men 4-motion, likt alla äldre Audi quattro får köras i den)
Tråd om ämnet:
http://forums.vwvortex.com/showthread.php?1848903" onclick="window.open(this.href);return false;
Åker själv passat 4-motion -00 och är grymt nöjd med bilen
Syncron har ju visco koppling i diffen, och 4-motion har torsen system vad jag förstått... Syncro är väldigt känslig på att det är samma dia på däcken, 4-motion inte lika känslig..
(Som kuriosa kan nämnas att syncro EJ får köras i sbps bromsprovare, men 4-motion, likt alla äldre Audi quattro får köras i den)
Tråd om ämnet:
http://forums.vwvortex.com/showthread.php?1848903" onclick="window.open(this.href);return false;
Åker själv passat 4-motion -00 och är grymt nöjd med bilen
"Känner du alla till nu det skicka så. Le att fall alla i dig fick det men. Det skickade som jäveln den slå vilja att du kommer så baklänges meddelande detta läsa ska man att insett väl du när"
Toyotan
Toyotan
Re: bilar med 4wd fast inte riktigt
Nyare passat har haldex...
Vilket är konstigt som fan när de har Quattro systemet att jobba med?
(quattro är så vitt jag vet fulldiffat och konstant / mekaniskt fortfarande)
Jag vet inte riktigt om jag gillar all datorhjälp man får nuförtiden. Men quattro systemet är gediget som fan
Vilket är konstigt som fan när de har Quattro systemet att jobba med?
(quattro är så vitt jag vet fulldiffat och konstant / mekaniskt fortfarande)
Jag vet inte riktigt om jag gillar all datorhjälp man får nuförtiden. Men quattro systemet är gediget som fan
Re: bilar med 4wd fast inte riktigt
quattro kan också vara haldex. vag bilar med tvärställda motorer har haldex medans bilar med längsmonterad motor har torsen diff. men quattro heter det i båda fallen iaf på audi, är inte säker på om vw har torsen i någon modell utom amarok.
farsan har en volvo v70 xc 02 så har viskokopplingen och den duger faktiskt bra, jag och en kompis som har en toyota corolla 89 var och testade i ett sandtag mellan båda bilarna och volvon tog sig nästan bättre fast han med corollan hade spärrat mittdiffen. nu var det ju bara i sandbackar i ett sandtag och inget extremt, men volvon och liknande bilar ska ju inte gå i skogen, men för att dra släp eller bara att ta sig fram så är det grymt stor skilnad om än det inte är riktig fyrhjulsdrift
farsan har en volvo v70 xc 02 så har viskokopplingen och den duger faktiskt bra, jag och en kompis som har en toyota corolla 89 var och testade i ett sandtag mellan båda bilarna och volvon tog sig nästan bättre fast han med corollan hade spärrat mittdiffen. nu var det ju bara i sandbackar i ett sandtag och inget extremt, men volvon och liknande bilar ska ju inte gå i skogen, men för att dra släp eller bara att ta sig fram så är det grymt stor skilnad om än det inte är riktig fyrhjulsdrift
Re: bilar med 4wd fast inte riktigt
Svågern min har en V70 AWD å den är väldigt fin på å dra släp, sällan det vill slira Jag å exet hade en Hyundai IX35 med diesel å det var inte heller några problem med släp. DOCK så fort det är ojämnt, typ en gräsmatta med lite småsvackor i, tog man sig inte särskilt långt med släp då det är alldeles för kort fjädringsväg.
Skulle jag valt Grand Vitara då man har lågväxel i den, du kanske inte ser fördelen just nu men vänta bara tills du har fått använda den då vill du inte vara utan
Skulle jag valt Grand Vitara då man har lågväxel i den, du kanske inte ser fördelen just nu men vänta bara tills du har fått använda den då vill du inte vara utan
Mina fordon:
Toyota Land Cruiser Prado -98
Nissan King Cab 4x4 sugdiesel -86
Kubota B6000 4x4 -77
Volvo Tgb 1314
Toyota Land Cruiser Prado -98
Nissan King Cab 4x4 sugdiesel -86
Kubota B6000 4x4 -77
Volvo Tgb 1314
-
- Guru
- Inlägg: 3819
- Blev medlem: mån mar 17, 2008 14:36
- Ort: Vretstorp / Stockholm
Re: bilar med 4wd fast inte riktigt
hade en syncro passat som gått 38000 mil å gick kanon men bortrostad.
men gammla volvo med 4x4 är nog första gången nu som jag hört något gott om
men gammla volvo med 4x4 är nog första gången nu som jag hört något gott om
finns lite film på youtub http://www.youtube.com/user/rogeratf?feature=watch" onclick="window.open(this.href);return false;
Patrolen
viewtopic.php?f=15&t=20630&hilit=patrol+igen" onclick="window.open(this.href);return false;
Patrolen
viewtopic.php?f=15&t=20630&hilit=patrol+igen" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: bilar med 4wd fast inte riktigt
Jo lågväxel verkar riktigt bra att ha. Men det brukar ju de flesta bilar med datorassisterad 4wd sakna. Jag är också lite små tveksam till allt för mkt elektronik prylar i bilen känns som det är en potentiell risk för mkt krångel.
Har reagerat på hur mkt volvo bilar med awd som säljs på blocket med trasig 4wd. När jag jobbade på volvo sa de att man inte skulle köpa 4wd volvos äldre än 2005 för de funkade inte. Har även för mig att det fanns någon film med en hundai santa fe som med upphissade framhjul inte rörde sig en millimeter. Detta avskräcker ju en del, Känns som en rent mekanisk fyrhjulsdrift typ som Vitaran har bör inte kunna strula så mkt.
Har svårt att se fördelarna med de datorassisterade 4wd lösningarna. Antar att de är mer bränsleekonomiska kanske?
Har reagerat på hur mkt volvo bilar med awd som säljs på blocket med trasig 4wd. När jag jobbade på volvo sa de att man inte skulle köpa 4wd volvos äldre än 2005 för de funkade inte. Har även för mig att det fanns någon film med en hundai santa fe som med upphissade framhjul inte rörde sig en millimeter. Detta avskräcker ju en del, Känns som en rent mekanisk fyrhjulsdrift typ som Vitaran har bör inte kunna strula så mkt.
Har svårt att se fördelarna med de datorassisterade 4wd lösningarna. Antar att de är mer bränsleekonomiska kanske?
-
- Rutinerad
- Inlägg: 432
- Blev medlem: tor okt 06, 2011 20:12
- Ort: Vinslöv!
Re: bilar med 4wd fast inte riktigt
Skulle nog kunna rekomendera subaru legacy..bara hört gott om dom, en bekant hade en som efter ett nybilsköp blev hans jaktbil o fungerar kanon
Kört Suzuki sj413, cherokee
har nu en frontera sport
har nu en frontera sport
Re: bilar med 4wd fast inte riktigt
Viskodiffar är tekniskt sett ganska trevliga, men livslängden är inte oändlig. Oljan i dom brukar väl stelna, och då ligger dom i ingrepp hela tiden. Torsen är bättre.
Haldex, i alla fall den varianten som sitter i Skoda Octavia och en del andra VAG-bilar, har en hydraulpump som kan strula, Dyrt, svårt och krångligt att fixa. Jag har haft Skoda och varit nöjd men backade på att köpa en Oxtavia 4x4 just på grund av reparationskostnaderna.
XC70:n (tror dom andra XC-modellerna har samma system) har sin svaghet i vinkelväxeln till bakhjulsdriften och hylsan (slipyoken). Kostar runt 15000 att fixa om det rasar. Andra billigare fel förekommer naturligtvis också, men XC70:n är generellt sett dyr både att köpa, äga och köra. Och inte tar den sig fram särskilt bra heller...
Grand Vitara är en bil jag funderat lite på själv faktiskt som bruksbil/"offroad light". Rost skall man visst se upp med, liksom oväsen från kamkedjan på V6:an (har hört priser på 12000 att få det fixat), fyrorna klarar sig bättre. Vitaran är rambyggd och det är i varje fall i mina ögon positivt.
En Lada Niva har inte mer elektronik än absolut nödvändigt. Konstant fyrhjulsdrift med riktig spärr på centerdiffen och dessutom lågväxel. Den klarar en halvmeter snö med dom ryska originaldäcken. Det är inte en bil man skall ha om man kör 5000 mil om året, inte heller om man måste lämna in den på verkstad för att få en trasig lampa bytt. Jag var väldigt förtjust i min.
Haldex, i alla fall den varianten som sitter i Skoda Octavia och en del andra VAG-bilar, har en hydraulpump som kan strula, Dyrt, svårt och krångligt att fixa. Jag har haft Skoda och varit nöjd men backade på att köpa en Oxtavia 4x4 just på grund av reparationskostnaderna.
XC70:n (tror dom andra XC-modellerna har samma system) har sin svaghet i vinkelväxeln till bakhjulsdriften och hylsan (slipyoken). Kostar runt 15000 att fixa om det rasar. Andra billigare fel förekommer naturligtvis också, men XC70:n är generellt sett dyr både att köpa, äga och köra. Och inte tar den sig fram särskilt bra heller...
Grand Vitara är en bil jag funderat lite på själv faktiskt som bruksbil/"offroad light". Rost skall man visst se upp med, liksom oväsen från kamkedjan på V6:an (har hört priser på 12000 att få det fixat), fyrorna klarar sig bättre. Vitaran är rambyggd och det är i varje fall i mina ögon positivt.
En Lada Niva har inte mer elektronik än absolut nödvändigt. Konstant fyrhjulsdrift med riktig spärr på centerdiffen och dessutom lågväxel. Den klarar en halvmeter snö med dom ryska originaldäcken. Det är inte en bil man skall ha om man kör 5000 mil om året, inte heller om man måste lämna in den på verkstad för att få en trasig lampa bytt. Jag var väldigt förtjust i min.
Jag är inte bara fet, jag är dryg också.
Re: bilar med 4wd fast inte riktigt
Bara som ett tips, volvo personbilar innan 2003 hade visco koppling och skapade deras dåliga rykte. Från och med 2003 kom haldex in och då höjdes kvaliten markant, så det är från 2003 som man bör kolla och inte 2005 som TS fått veta innan.
Mvh
Mvh
-
- Hemmastadd
- Inlägg: 139
- Blev medlem: ons maj 09, 2012 16:36
- Ort: Delsbo (Hälsingland)
- Kontakt:
Re: bilar med 4wd fast inte riktigt
Vår quattro (a4 tdi -08) tar sig fram -ärligt talat- helt jäkla fantastiskt. Torsen på den, och sån där hitech-el-"diffbroms". Så länge den inte hänger upp sig alltför illa så tar den sig fram. Har kört i skoterspår och på riktigt stygg leråker med släp. Inga probs.
Svärmor/svärfar har 2xCRV och en RAV-4 och de har varit lite sämre med släp på "slipprigt" underlag. Vi har hästar, så lag har kört en del med släp på alla de bilarna.
Jag har även kört min farbrors gamla corolla 4wd, och den är jag också väldigt oväntat imponerad av, grym bil att ta aig fram sett till storlek på däcken!
Svärmor/svärfar har 2xCRV och en RAV-4 och de har varit lite sämre med släp på "slipprigt" underlag. Vi har hästar, så lag har kört en del med släp på alla de bilarna.
Jag har även kört min farbrors gamla corolla 4wd, och den är jag också väldigt oväntat imponerad av, grym bil att ta aig fram sett till storlek på däcken!
Chevrolet Silverado 1500 -01, 5,3:a bensin.
Har även några lador fyllda med skrot. Finast: BM Bamse och 2xFordson. Fulast: allt skit som borde lagas klart...
Svetsare, MC-mek, Brandman, Guldsmedsbutiksarbetare, Korrekturläsare, Bonde och Hemmaman.
Har även några lador fyllda med skrot. Finast: BM Bamse och 2xFordson. Fulast: allt skit som borde lagas klart...
Svetsare, MC-mek, Brandman, Guldsmedsbutiksarbetare, Korrekturläsare, Bonde och Hemmaman.
Re: bilar med 4wd fast inte riktigt
har en audi a4 -00 quattro och den tar sig fram så länge den inte hänger sig på underredet och funkar fint å ta sig upp för backar med släp.
driver konstant på alla hjulen och ärr riktigt nöjd med den bilen
driver konstant på alla hjulen och ärr riktigt nöjd med den bilen
Re: bilar med 4wd fast inte riktigt
Det är ju konstant 4x4 som gäller om det är bruksframkomlighnet och stabilitet som gäller.
Vi har en audi a4 TDI170 -2010
Den är sanslöst stabil i högre hastigheter och greppar utomordentligt även INNAN antisladdystemet får börja jobba.
Men min röst lgiger nog på en legacy... Valfri modell. Riktigt bra bilar och jag tror du får mer bil för pengarna med en sådan
Vi har en audi a4 TDI170 -2010
Den är sanslöst stabil i högre hastigheter och greppar utomordentligt även INNAN antisladdystemet får börja jobba.
Men min röst lgiger nog på en legacy... Valfri modell. Riktigt bra bilar och jag tror du får mer bil för pengarna med en sådan
Re: bilar med 4wd fast inte riktigt
Borde nämna att jag satsar på en bil i prisklassen 20000-40000
-
- Forumräv
- Inlägg: 944
- Blev medlem: tor nov 22, 2007 16:09
- Ort: skauneland
Re: bilar med 4wd fast inte riktigt
har två bekanta som har haft hyundai santa fe och begge är/var väldigt nöjda med dom, dock så tar dom ungefär samma soppa som en Jeep Cherokee Xj som är betydligt snabbare och har riktig 4x4
sen har jag ju hört en massa bra om subarus bilar men aldrig provkört
jag gick i samma tankar som du och skaffade en jeep cherokee 1995 i slutet av december i fjor
testa olika bilar och se vad som passar dig
sen har jag ju hört en massa bra om subarus bilar men aldrig provkört
jag gick i samma tankar som du och skaffade en jeep cherokee 1995 i slutet av december i fjor
testa olika bilar och se vad som passar dig
letar mercedes w201 och w124 200 diesel