bilar med 4wd fast inte riktigt

Här snackar vi om allt som inte passar in i dom övriga kategorierna

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Lasse Suzican
4x4xnerd
Inlägg: 6984
Blev medlem: fre feb 24, 2006 19:10
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: bilar med 4wd fast inte riktigt

Inlägg av Lasse Suzican » tis jan 15, 2013 20:40

Fredrik T skrev:hur är det när man har mekanisk 4wd som en vitara. Kan man då köra runt med 4wd ständigt i eller får man något problem då?
Så länge det är halt underlag kan man köra med 4WD ilagt, men aldrig på underlag med bra grepp för dels så kommer det att "ta emot" när man svänger + att man riskerar att någonting går sönder...
Fredrik T skrev:Men tänker mig att fam och bakaxel skall ju röra sig i samma fart.
Så länge du kör rakt fram, ja!
men när du svänger så går bakaxeln i en snävare (mindre) cirkel än framaxeln. Och ju mindre cirkel ju färre varv på hjulen....
// Lasse
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.

All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!

Fredrik T
Användare
Inlägg: 35
Blev medlem: tor jan 10, 2013 17:58

Re: bilar med 4wd fast inte riktigt

Inlägg av Fredrik T » tis jan 15, 2013 20:48

Aha men det är ju å andra sidan när det är halt man vill ha 4wd igång. Fast det talar ju lite för en dator assisterad 4wd för då har man ju systemet igång jämt också sköter bilens dator när den extra axeln kopplas in.

Bennybira
Rutinerad
Inlägg: 299
Blev medlem: fre jul 13, 2012 17:24

Re: bilar med 4wd fast inte riktigt

Inlägg av Bennybira » tis jan 15, 2013 21:41

http://www.blocket.se/uppsala/Subaru_Fo ... =23_16&w=3" onclick="window.open(this.href);return false;
BANZAAAI

http://www.blocket.se/stockholm/Subaru_ ... =23_16&w=3" onclick="window.open(this.href);return false;
Verkar ganska ren o fin?

Fredrik T
Användare
Inlägg: 35
Blev medlem: tor jan 10, 2013 17:58

Re: bilar med 4wd fast inte riktigt

Inlägg av Fredrik T » tor jul 11, 2013 20:06

Efter ett långt tag blev det faktiskt inköp av 4wd bil. Lyckades hitta en subaru pickup från 1988 med 7900 mil på mätaren och i ett bra skick.

Wild_Devil
Guru
Inlägg: 2666
Blev medlem: sön sep 21, 2008 22:58
Ort: Köping

Re: bilar med 4wd fast inte riktigt

Inlägg av Wild_Devil » lör jul 13, 2013 23:34

Snubblade in på denna tråden..

Är själv sugen på att skaffa en 4X4 DD nu och kan säga :

Volvo V70 XC 1998 har jag haft och knäckt. Å inge trim eller extrem körning då ens. Hade knappt passerat 10 tusen..

VW Passat V6 1998 Syncro eller 4-motion...vet ej. Otrolig hållbar och bra framkomlighet.
( förutom länkarmarna fram man fick byta varje år... :evil: )
Dock hade tidigare ägare sänkt den så hårdsnö lyfte upp och stoppade den. :aargh:

Subaru har jag kört som taxibil sent 90tal. Ok framkomlighet och hållbarhet. Men törstig.

Testkört Volvo S60 AWD, tyvärr bara på testbanan...men på bana gick den grymt fint och sjukt bra balans / väghållning..

Så får se om jag hittar någon bil...
/R
A day without driving cars or listen to music is a day without living..

Numera BIL-Sexuell och hittills glad ägare av 3X3.. ;)

Skriv svar