Stenströms garage
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Re: Stenströms garage
Idag har jag börjat peta lite på ett av mina långtidsprojekt. En IH Scout II pickup från -76.
Plåtmasken har varit jäkligt elak på karossinfästningarna fram.
En gammal dålig lagning snabbar iof på nedbrytningen.
Plåtmasken har varit jäkligt elak på karossinfästningarna fram.
En gammal dålig lagning snabbar iof på nedbrytningen.
http://www.radaplat.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Stenströms garage
Kapat rent ikväll. Inte så illa som jag trodde.
Får nog kapa lite till om det ska bli nått att svetsa i.
Får nog kapa lite till om det ska bli nått att svetsa i.
http://www.radaplat.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Stenströms garage
Då var det svetsat. Ska spruta på lite rostskydd med.
http://www.radaplat.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Stenströms garage
Har även påbörjat lite parallellt Suzuki fix.
Hardtop och snöblad ska på den som är höjd.
Hardtop och snöblad ska på den som är höjd.
http://www.radaplat.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Stenströms garage
Monterat och klart. Jäklar vad tungt ett sånt där Meyer blad är.
Joystick och kamera enligt köparens önskemål.
Ganska snygg modell på hardtop.
Vinschen blev ganska värdelös nu.
Köparen tyckte att krypväxellådan var helt värdelös så den fick jag behålla. Blev endel skruvande i helgen.
Joystick och kamera enligt köparens önskemål.
Ganska snygg modell på hardtop.
Vinschen blev ganska värdelös nu.
Köparen tyckte att krypväxellådan var helt värdelös så den fick jag behålla. Blev endel skruvande i helgen.
http://www.radaplat.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Stenströms garage
Snyggt.
Den Hardtopen var riktigt schysst. Söker Hardtop med men verkar vara svårt att få tag i.
Den Hardtopen var riktigt schysst. Söker Hardtop med men verkar vara svårt att få tag i.
Be Smart Drive Safe Stay Legal
Re: Stenströms garage
Det går lite trögt i mitt garage. Mycket på G som inte har med bilar att göra.
Har iallafall fått IHn körbar så den fick komma ut på en tvätt.
Minihjul dagen till ära.
Har iallafall fått IHn körbar så den fick komma ut på en tvätt.
Minihjul dagen till ära.
http://www.radaplat.se" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Beroende
- Inlägg: 1004
- Blev medlem: sön dec 16, 2012 13:21
- Ort: Lönashult/Småland
Re: Stenströms garage
Ser riktigt fin ut måste jag säga hinka på lite större däck å lägg upp en till granne bild
Xc60 D5 Awd
Volvo 945 Ftt 1998
0725434247
Va vore en bal i skogen :)
Volvo 945 Ftt 1998
0725434247
Va vore en bal i skogen :)
Re: Stenströms garage
Tjennare.. Gillar din höjning..
vad andvänder du dig av för fjädrar? och vad har du ändrat mer? håller på att leta höjning till min..
vad andvänder du dig av för fjädrar? och vad har du ändrat mer? håller på att leta höjning till min..
Re: Stenströms garage
Om du menar Scouten så är den bara axelvänd. Tänker du på Vitaran så har den +50mm fjädrarost skrev:Tjennare.. Gillar din höjning..
vad andvänder du dig av för fjädrar? och vad har du ändrat mer? håller på att leta höjning till min..
från jimnybits och 25mm distanser fram för att kompensera tyngden av vinschen.
Allt står i tråden.
http://www.radaplat.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Stenströms garage
http://www.radaplat.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Stenströms garage
Riktigt snygg IH!! Smart byggställning också. Jag har använt vår traktorkärra när huset målas.
//Martin, Angus Young i Zebra Bug.
-
- Forumräv
- Inlägg: 666
- Blev medlem: sön feb 03, 2013 9:47
- Ort: Umeå/Rödåsel
Re: Stenströms garage
Vilken underbar tråd Impad av att du slet upp skotaren Klockren målarställning också
MVH // Mathias
MVH // Mathias
Umeå Offroad & Import
Webshoppen som levererar det mesta inom offroad
För både hobbyanvändare och proffs
http://www.umeaoffroad.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Webshoppen som levererar det mesta inom offroad
För både hobbyanvändare och proffs
http://www.umeaoffroad.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Stenströms garage
Är väl dax att fylla på lite här.
Jag har tänkt bygga en Suzuki och har börjat samla på mig lite prylar. Tanken är lätt och hållbart. Ska gå att besiktiga utan för mycket ståhej.
Mina axelfunderingar snurrar runt ett par "biffiga" samurai stickor med monsterhjul. Framaxeln kan man ju köpa 33 splines Rock Assault drivaxlar så är den ju hyfsat okej om man förstärker axelhuset och monterar Vitarautväxling. Bak hittade jag inget jättekul för rimliga pengar. Visst kan man köpa starkare drivaxlar eller bygga om till helavlastat men kör man sönder nått av det så blir det förmodligen svindyrt och väntetid på delar ett bra tag. Sökte runt på div forum och läste nån stans om hur Tim Hardy gjort för att få sin bakaxel att hålla. Han använde en Vitarabakaxel drivaxlar från nån -70tals mustang. Tydligen så har den samma diameter på hjullagren som suzuki. För att få det att funka i diffen så svarvade han om en Ford minispool och knöka in den i vitarans diff. Det gav 28 splines istället för 26 som är orginal. Smart enkelt och genialt. Nu bor ju vi i Sverige och det dräller ju inte av gamla ford bakaxlar bakom ladorna. Efter att ha mätt funderat sökt efter info och mätt en stund till så kom jag på ett knep. Om man tar den korta drivaxeln från en LJ70 och en av drivaxlarna från en -90tals Hilux så borde man komma i närheten av Samuraiens spårvidd. Det fanns en Hiluxaxel i gömmorna och jag fick tag på en LJ70 drivaxel sen skulle jag ju bara ha en minispool till Toyota. Det finns tydligen inte. Vart fan jag än leta i världen så hittade jag ingen som säljer minispools till Toyota. Sååå jag fick göra en egen. Fick tag på en framdiff av Dansken och jämförde storleken på dreven mot Vitarans sidodrev.
Såg ut så här.
Efter lite bearbetning så blev det så här.
Fick svarva en del i Vitarans hus sen gick det i.
Eftersom det inte finns något annat allternativ än helstum diff just nu så slipade jag dom mindre dreven tills huset gick ihop sen svetsade jag allt jag kom åt.
Det blev lite trångt men hålet för drivaxeln har jag faktiskt inte bearbetat och eftersom delarana aldrig kommer att rotera med olika hastighet så spelar det ju ingen roll bara det går å få i utan slägga.
Jäkla tur att Toyotadrivaxlarna är lite smalare närmast splinesen.
Testade att sätta ihop axeln utan hus och jämförde med en Samuraibakaxel.
Ingen större skillnad.
Spårviddskillnaden då? Mätte inte så värst noga men jag har för mig att Samuraiens framaxel är 1330mm mellan fälganläggningsytorna och bakaxeln kommer bli nån stans runt 1310. Jag kommer att använda axelhusändarna och hjullager från Hilux och axelhuset från Vitara så i helgen ska det knåpas ihop en banjo.
Jag har tänkt bygga en Suzuki och har börjat samla på mig lite prylar. Tanken är lätt och hållbart. Ska gå att besiktiga utan för mycket ståhej.
Mina axelfunderingar snurrar runt ett par "biffiga" samurai stickor med monsterhjul. Framaxeln kan man ju köpa 33 splines Rock Assault drivaxlar så är den ju hyfsat okej om man förstärker axelhuset och monterar Vitarautväxling. Bak hittade jag inget jättekul för rimliga pengar. Visst kan man köpa starkare drivaxlar eller bygga om till helavlastat men kör man sönder nått av det så blir det förmodligen svindyrt och väntetid på delar ett bra tag. Sökte runt på div forum och läste nån stans om hur Tim Hardy gjort för att få sin bakaxel att hålla. Han använde en Vitarabakaxel drivaxlar från nån -70tals mustang. Tydligen så har den samma diameter på hjullagren som suzuki. För att få det att funka i diffen så svarvade han om en Ford minispool och knöka in den i vitarans diff. Det gav 28 splines istället för 26 som är orginal. Smart enkelt och genialt. Nu bor ju vi i Sverige och det dräller ju inte av gamla ford bakaxlar bakom ladorna. Efter att ha mätt funderat sökt efter info och mätt en stund till så kom jag på ett knep. Om man tar den korta drivaxeln från en LJ70 och en av drivaxlarna från en -90tals Hilux så borde man komma i närheten av Samuraiens spårvidd. Det fanns en Hiluxaxel i gömmorna och jag fick tag på en LJ70 drivaxel sen skulle jag ju bara ha en minispool till Toyota. Det finns tydligen inte. Vart fan jag än leta i världen så hittade jag ingen som säljer minispools till Toyota. Sååå jag fick göra en egen. Fick tag på en framdiff av Dansken och jämförde storleken på dreven mot Vitarans sidodrev.
Såg ut så här.
Efter lite bearbetning så blev det så här.
Fick svarva en del i Vitarans hus sen gick det i.
Eftersom det inte finns något annat allternativ än helstum diff just nu så slipade jag dom mindre dreven tills huset gick ihop sen svetsade jag allt jag kom åt.
Det blev lite trångt men hålet för drivaxeln har jag faktiskt inte bearbetat och eftersom delarana aldrig kommer att rotera med olika hastighet så spelar det ju ingen roll bara det går å få i utan slägga.
Jäkla tur att Toyotadrivaxlarna är lite smalare närmast splinesen.
Testade att sätta ihop axeln utan hus och jämförde med en Samuraibakaxel.
Ingen större skillnad.
Spårviddskillnaden då? Mätte inte så värst noga men jag har för mig att Samuraiens framaxel är 1330mm mellan fälganläggningsytorna och bakaxeln kommer bli nån stans runt 1310. Jag kommer att använda axelhusändarna och hjullager från Hilux och axelhuset från Vitara så i helgen ska det knåpas ihop en banjo.
http://www.radaplat.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Stenströms garage
Fixat lite med axeln. Kapat bort fästen och axeländarna på vitarahuset.
Såhär brukar jag göra när jag riggar ett axelhus.
Å så en liten shave på det.
Nästa steg är att ändra från sex till fem hjulbultar och tillverka bromsoksfäste.
Har en del andra tidskrävanda projekt på gång så axeln får vila ett tag.
Såhär brukar jag göra när jag riggar ett axelhus.
Å så en liten shave på det.
Nästa steg är att ändra från sex till fem hjulbultar och tillverka bromsoksfäste.
Har en del andra tidskrävanda projekt på gång så axeln får vila ett tag.
http://www.radaplat.se" onclick="window.open(this.href);return false;