skrämmande framtid

Här snackar vi om allt som inte passar in i dom övriga kategorierna

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

elste
Guru
Inlägg: 2680
Blev medlem: fre jan 09, 2009 18:30
Ort: Köping

Re: skrämmande framtid

Inlägg av elste » mån feb 18, 2013 22:39

kulle jag bo på landet så skulle jag setill att ha ström i allafal i ett par dagar till värme och ledljus
sen kanske man moste starta en liten disel i nått hörn

Amazon_Sleper
Beroende
Inlägg: 1011
Blev medlem: sön sep 05, 2010 19:53
Ort: Krokån (sollefteå)

Re: skrämmande framtid

Inlägg av Amazon_Sleper » mån feb 18, 2013 23:05

Ved eldat expansionskärl uppe å någorlunda grova ledningar så eldar man lungt självcirkulera de, annars har jag 12volt till 240 till cirkulationspumpen :wink:
Värmeljus å rejäl ljuskrona i köket å gasolkök är ett måste, vatten finns i Ån 25meter från kåken så de finns till toalett sen alltid 15-20liter dricksvatten upptappat.

I år har vi klara oss bra från ström avbrott men ifjol var ett jävla hattande hit å dit gick inte en vecka utan att strömen gick tro längsta vara 3dygn om de inte var 4 :aargh:

Tro om man inte skulle bygga en generator å sätta ut i ån som drivs av något skovelhjul :tumbup: Som min chef tycker jag borde göra.
Bättre lyssna till den kolv som sprack än allri ha trimma..

Skruvar: Ford F150 -89 351w å 33" Å diverse annat..

OBELIX
OffroadGeek
Inlägg: 4729
Blev medlem: mån maj 11, 2009 22:14
Ort: Söderköping

Re: skrämmande framtid

Inlägg av OBELIX » mån feb 18, 2013 23:07

Kanske lite O.T.

Jag har en bekant i Oxelösund som har en stuga på en ö i skärgården. Och han har byggt ett bra system för både värme och el.

Drivkällan är en gammal båtmotor som drivs med diesel. En tvåcylindrig sak som står i ett eget uthus.
Det enda som den driver är några 12V bilgeneratorer som laddar upp batterer, I huset har han en stor, välisolerad tank som är kopplad till motorns kylsystem som då värms upp när motorn går.

När han kommer dit slår han på motorn som då får tuffa på tills vattnet i tanken håller 75 grader, då vet han att batterierna är laddade och han har både ström och varmvatten för några dagar. 5 liter diesel räcker för att få varmt och skönt en hel helg kalla höstdagar.

SKREV OBELIX
Bil-lös nu, förutom min 745:a

elste
Guru
Inlägg: 2680
Blev medlem: fre jan 09, 2009 18:30
Ort: Köping

Re: skrämmande framtid

Inlägg av elste » mån feb 18, 2013 23:11

är det så strömmande kanske du skulle sätta ett vädur (hydrorampump)

lägga en lång slan uppströms så får du mer energi (om du inte kan dämma upp)

elste
Guru
Inlägg: 2680
Blev medlem: fre jan 09, 2009 18:30
Ort: Köping

Re: skrämmande framtid

Inlägg av elste » mån feb 18, 2013 23:12

OBELIX skrev:Kanske lite O.T.

Jag har en bekant i Oxelösund som har en stuga på en ö i skärgården. Och han har byggt ett bra system för både värme och el.

Drivkällan är en gammal båtmotor som drivs med diesel. En tvåcylindrig sak som står i ett eget uthus.
Det enda som den driver är några 12V bilgeneratorer som laddar upp batterer, I huset har han en stor, välisolerad tank som är kopplad till motorns kylsystem som då värms upp när motorn går.

När han kommer dit slår han på motorn som då får tuffa på tills vattnet i tanken håller 75 grader, då vet han att batterierna är laddade och han har både ström och varmvatten för några dagar. 5 liter diesel räcker för att få varmt och skönt en hel helg kalla höstdagar.

SKREV OBELIX
trevligt det moste vi kolla på i sommar, vilken ö är det?

OBELIX
OffroadGeek
Inlägg: 4729
Blev medlem: mån maj 11, 2009 22:14
Ort: Söderköping

Re: skrämmande framtid

Inlägg av OBELIX » mån feb 18, 2013 23:15

Jag vet inte vilken ö det är, det var en klubbkompis i veteranbåtsklubben som bodde där och jobbade på nåt varv, som berättade om sin stuga. Det är ju tio år sen jag sålde båten nu, så tiden går märker man.

SKREV OBELIX
Bil-lös nu, förutom min 745:a

elste
Guru
Inlägg: 2680
Blev medlem: fre jan 09, 2009 18:30
Ort: Köping

Re: skrämmande framtid

Inlägg av elste » mån feb 18, 2013 23:18

jo upptäckte att jag moste ha haft min bil i minst 4 år

Amazon_Sleper
Beroende
Inlägg: 1011
Blev medlem: sön sep 05, 2010 19:53
Ort: Krokån (sollefteå)

Re: skrämmande framtid

Inlägg av Amazon_Sleper » mån feb 18, 2013 23:20

elste skrev:är det så strömmande kanske du skulle sätta ett vädur (hydrorampump)

lägga en lång slan uppströms så får du mer energi (om du inte kan dämma upp)
Nja är ett vatten/fiske vårds område hela ån så nå större inverkan än något som går att få upp på land inom en timme törs man sig nog inte på :wink:

Men just utan för mig är de ganska bra fart på vattnet sen borde de ju gå att växla upp generatorn?
Bättre lyssna till den kolv som sprack än allri ha trimma..

Skruvar: Ford F150 -89 351w å 33" Å diverse annat..

elste
Guru
Inlägg: 2680
Blev medlem: fre jan 09, 2009 18:30
Ort: Köping

Re: skrämmande framtid

Inlägg av elste » mån feb 18, 2013 23:24

ja du moste då fäste i vattnet det handlar inte bara om varvtalet du får ut utan styrkan

Roger Patrol
Guru
Inlägg: 3819
Blev medlem: mån mar 17, 2008 14:36
Ort: Vretstorp / Stockholm

Re: skrämmande framtid

Inlägg av Roger Patrol » tis feb 19, 2013 7:58

OBELIX skrev:Kanske lite O.T.

Jag har en bekant i Oxelösund som har en stuga på en ö i skärgården. Och han har byggt ett bra system för både värme och el.

Drivkällan är en gammal båtmotor som drivs med diesel. En tvåcylindrig sak som står i ett eget uthus.
Det enda som den driver är några 12V bilgeneratorer som laddar upp batterer, I huset har han en stor, välisolerad tank som är kopplad till motorns kylsystem som då värms upp när motorn går.

När han kommer dit slår han på motorn som då får tuffa på tills vattnet i tanken håller 75 grader, då vet han att batterierna är laddade och han har både ström och varmvatten för några dagar. 5 liter diesel räcker för att få varmt och skönt en hel helg kalla höstdagar.

SKREV OBELIX
:tumbup:
finns lite film på youtub http://www.youtube.com/user/rogeratf?feature=watch" onclick="window.open(this.href);return false;
Patrolen
viewtopic.php?f=15&t=20630&hilit=patrol+igen" onclick="window.open(this.href);return false;

pini
Rutinerad
Inlägg: 427
Blev medlem: sön aug 07, 2011 21:25
Ort: Tidaholm

Re: skrämmande framtid

Inlägg av pini » tis feb 19, 2013 8:54

bor på landet klarar mej nån dag eller två utan ström tanken te panna pallar med ca två dar inn värmen sticker
vatten har ja alltid bor i neränden av vättervattenledningen te skövde/falköping osv .
den är ca 800 mm grov försvinner strömmen så går vattnet bakåt å då trycker de på till mitt hus .
e nog en halv mil upp till kullen där ledningen börjar falla neråt igen så allt de vattnet går bakåt ner mot mig .så vatten lär finnas länge utan ström å blir de strömlöst här så e skövde å falköping illa ute också iochmed att dom inte får nåt vatten dom har la visserligen några reservtäkter men de är inte riktigt iordning.
Valp 1,9 tdi
Wrangler tj 4,0

Wältmeister
4x4xnerd
Inlägg: 8507
Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
Ort: Strängnäs

Re: skrämmande framtid

Inlägg av Wältmeister » tis feb 19, 2013 15:08

OBELIX skrev: tiden går märker man.

SKREV OBELIX
elste skrev:jo upptäckte att jag moste ha haft min bil i minst 4 år
Hur tror ni det är för mig som är uppfödd med namnanrop.
Såg TV en timma 1 gång i veckan. Mera sände inte Radiotjänst.
Blev 1958 som flygmekaniker utbildad i att gassvetsa aluminium.(nu blire bara hål som man kasta tennisbollar genom)
Gick kursen datamaskinen och företaget 1965(och står kvar på den nivån).
Fick (släpbar) mobil telefon(inte mobiltelefon) 1989. S k "450".

Om jaaaag tycker tiden gått?
Det enda som är sig likt är 2CV. Vi åldras tillsammans i vår vishet. :rodnar:
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.

Gregerr
Hemmastadd
Inlägg: 119
Blev medlem: sön okt 17, 2010 15:48
Ort: Sälen

Re: skrämmande framtid

Inlägg av Gregerr » tis feb 19, 2013 21:20

OBELIX skrev:Kanske lite O.T.

Jag har en bekant i Oxelösund som har en stuga på en ö i skärgården. Och han har byggt ett bra system för både värme och el.

Drivkällan är en gammal båtmotor som drivs med diesel. En tvåcylindrig sak som står i ett eget uthus.
Det enda som den driver är några 12V bilgeneratorer som laddar upp batterer, I huset har han en stor, välisolerad tank som är kopplad till motorns kylsystem som då värms upp när motorn går.

När han kommer dit slår han på motorn som då får tuffa på tills vattnet i tanken håller 75 grader, då vet han att batterierna är laddade och han har både ström och varmvatten för några dagar. 5 liter diesel räcker för att få varmt och skönt en hel helg kalla höstdagar.

SKREV OBELIX
Intressant idé. Inte alls dumt :tumbup: :tumbup:
TLC HJ60/61

MB Ge280 -87 Såld
TLC HJ45 -80 Såld
TLC HJ60 -85 37" SPOA Såld
TLC HJ60 -86 Rostig :) Såld
TLC HZJ75 -99 Expedition Såld

Skriv svar