Nybörjarprojekt: Jeep Cherokee
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
-
- Forumräv
- Inlägg: 944
- Blev medlem: tor nov 22, 2007 16:09
- Ort: skauneland
Re: Nybörjarprojekt: Jeep Cherokee
rotation gör så att alla däcken har samma diameter och slits lika mycket vilket är bra speciellt när man har i 4hjulsdrift, sen e det ju så att man kan få ur 1000mil extra (kanske betydligt mer) ur däcken ifall man roterar
du svänger aldrig exakt lika mycket till vänster och höger och bilen väger inte exakt samma fram och bak/höger och vänster
det syns ju riktigt tydligt speciellt på felhjulsdrivna (framhjulsdrivna) bilar som inte roterar att däcken bak är som nya och däcken fram är totalt slut
skulle man ha rotationsriktning på däcken kan man altid rotera såhär
http://content.artofmanliness.com/uploa ... ional1.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
om man vill kan man även ha reservhjulet med i rotationen, då kan vi snacka om att däcken hålller betydligt längre samt att reservhjulet alltid har samma mönsterdjup som de andra däcken
(hur bra är det på en skala o ha 3 däck med 5-6mm mönster och ett nytt med dubbla)
du svänger aldrig exakt lika mycket till vänster och höger och bilen väger inte exakt samma fram och bak/höger och vänster
det syns ju riktigt tydligt speciellt på felhjulsdrivna (framhjulsdrivna) bilar som inte roterar att däcken bak är som nya och däcken fram är totalt slut
skulle man ha rotationsriktning på däcken kan man altid rotera såhär
http://content.artofmanliness.com/uploa ... ional1.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
om man vill kan man även ha reservhjulet med i rotationen, då kan vi snacka om att däcken hålller betydligt längre samt att reservhjulet alltid har samma mönsterdjup som de andra däcken
(hur bra är det på en skala o ha 3 däck med 5-6mm mönster och ett nytt med dubbla)
letar mercedes w201 och w124 200 diesel
-
- Hemmastadd
- Inlägg: 193
- Blev medlem: mån mar 19, 2012 15:14
- Ort: Södra Härene, Vårgårda
- Kontakt:
Re: Nybörjarprojekt: Jeep Cherokee
mantajohan skrev:hur ofta har man däck med rotationsriktning på en terrängbil?
eller ens på en normal bil för den delen?
mest sportiga bilar och vissa "normala" däck
På terrängdäck är det allt vanligare med en bestämd rotationsriktning ( MT-däck)
Även vinterdäck brukar ha det. Mönstret designas för att kasta ut skiten som annars fastnar.
Ett däck som körts åt båda håll så att säga, slits bra mkt fortare. Kanske inte så markant på offroadbilar, men har man lite mjukare gummiblandningar så märks det tydligt.
Obotlig anglofil som aldrig blir vuxen.
Land Rover Discovery ll TD5
Land Rover Discovery l Trophy TDI
Land Rover Discovery l V8i
Range Rover Classic MB300TDI
övrigt i garaget:
Jaguar XKR
Jaguar Sovereign 3,6
Triumph 2000 mk1
Triumph 2000 mk1
Land Rover Discovery ll TD5
Land Rover Discovery l Trophy TDI
Land Rover Discovery l V8i
Range Rover Classic MB300TDI
övrigt i garaget:
Jaguar XKR
Jaguar Sovereign 3,6
Triumph 2000 mk1
Triumph 2000 mk1
Re: Nybörjarprojekt: Jeep Cherokee
Underbart projekt! Jag känner igen så mycket av mina egna funderingar. Köpte min första egna skogsbil för ett år sen.
Jag har höjt min XJ på följande sätt:
Bak: 1,25" kloss mellan axel/bladfjäder (satt på vid inköp), 2" höjningsschakel (gav ca 1" ,1000:- på blocket ihop med 2" puckar fram), bladfjädrar från Blazer s-10 (gav ca 3,5", 400:- på skroten), Dämparna blev då för korta så nedre fästet till dämparen kapade vi av & sågade en fyrkant runt sjäva "tappen" som dämparen träs på. Sen svetsade vi den rätt på axelröret. Detta gjorde helt enormt mycket för bilens flex. Tidigare så maxade orginaldämparna & den var vidrigt stötig.
Fram: Orginal fjäder med en 2" puck (1000:- ihop med schakel) & en 1,25 puck (satt på vid inköp). Körde först med 2" puck & GC V8 fjädrar (gratis på skroten) men det blev stötigt, nu är den lika hög men mjukare. Dock så begränsar dämparna nu så ett par distanser till dom skall fräsas för att få bilen lika hög fram som bak.
Och jag kör med original bromsslangar, bara böjt fästena lite & inget SYE kit. Inga problem med slangarna eller vibrationer öht.
Såhär ser pärlan ut idag. Uppkapade hjulhus så det är svårt att mäta mot breddare vad höjningen är men vad vi har mätt så är det ca 5-5,5" bak & ca 3,5-4" fram. Bilen har misshandlats något å det grövsta men inga problem med något relaterat till höjningen ännu iaf.
Hör av dig om du har frågor eller vill ha bilder.
Jag gillar lågbudget...
Jag har höjt min XJ på följande sätt:
Bak: 1,25" kloss mellan axel/bladfjäder (satt på vid inköp), 2" höjningsschakel (gav ca 1" ,1000:- på blocket ihop med 2" puckar fram), bladfjädrar från Blazer s-10 (gav ca 3,5", 400:- på skroten), Dämparna blev då för korta så nedre fästet till dämparen kapade vi av & sågade en fyrkant runt sjäva "tappen" som dämparen träs på. Sen svetsade vi den rätt på axelröret. Detta gjorde helt enormt mycket för bilens flex. Tidigare så maxade orginaldämparna & den var vidrigt stötig.
Fram: Orginal fjäder med en 2" puck (1000:- ihop med schakel) & en 1,25 puck (satt på vid inköp). Körde först med 2" puck & GC V8 fjädrar (gratis på skroten) men det blev stötigt, nu är den lika hög men mjukare. Dock så begränsar dämparna nu så ett par distanser till dom skall fräsas för att få bilen lika hög fram som bak.
Och jag kör med original bromsslangar, bara böjt fästena lite & inget SYE kit. Inga problem med slangarna eller vibrationer öht.
Såhär ser pärlan ut idag. Uppkapade hjulhus så det är svårt att mäta mot breddare vad höjningen är men vad vi har mätt så är det ca 5-5,5" bak & ca 3,5-4" fram. Bilen har misshandlats något å det grövsta men inga problem med något relaterat till höjningen ännu iaf.
Hör av dig om du har frågor eller vill ha bilder.
Jag gillar lågbudget...
Grand Cherokee ZJ. Projekt.
Dodge WC, V8, delfinlack & traktorhjul.
Suzuki Jimny -06. Projekt
Dodge WC, V8, delfinlack & traktorhjul.
Suzuki Jimny -06. Projekt
Re: Nybörjarprojekt: Jeep Cherokee
Det ser riktigt bra ut med din XJ Dave King! Bra med humörshöjande inspiration Hur mycket tror du det är möjligt att höja med puckar där fram? Har letat efter V8-fjädrar nu i veckan men inte hittat något billigare än bildelsbasen vilket blir ca 800kr för två beg.. Jag hade fått för mig att V8-fjädrar skulle vara bättre än puckar, men det är ju som du säger att det blir hårdare och stötigare..
Har du böjt till bromsslangarna där bak på något sätt? Där fram verkar vara rätt lätt att flytta fram fästet lite men där bak verkar inte vara någon sån modell? (Har i och för sig inte kollat jättenoga..) Mina bromsslangar var nämligen väldigt spända när jag tryckte ner axeln knappt en tum under dämparens bottenläge.
Har för övrigt gjort lite mätningar i hjulhusen. Skall nog gå att få på 33'or på den. Där bak är rätt gott om plats men om jag vill ha full infjädring så måste jag nog kapa bort den yttersta biten av de inre hjulhusen, den böjs nämligen ner lite där igen.. Där fram var också bättre med plats än vad jag trodde. Det som blir problem där är nog främst att däcken eventuellt kommer gå emot krängningshämnaren samt bakre väggen i inre hjulhuset vid styrning..
Har inte hittat några 33'or begagnade än som är billigare än nya.. Köper man Discoverer STT 33x12.5R15 på däck online så går dem på 1720kr/st dvs 6880kr för fyra. Borde ju gå att hitta billigare beg..
Visade sig även tyvärr att min kompis inte kunde kränga så stora däck i sin verkstad. Har bara hittat hjulhuset i staffanstorp i närheten som kan göra det och de vill ha 1400kr för det.. Vi får se vad som händer.. Skall fortsätta på min budgethöjning så länge i alla fall.
Har du böjt till bromsslangarna där bak på något sätt? Där fram verkar vara rätt lätt att flytta fram fästet lite men där bak verkar inte vara någon sån modell? (Har i och för sig inte kollat jättenoga..) Mina bromsslangar var nämligen väldigt spända när jag tryckte ner axeln knappt en tum under dämparens bottenläge.
Har för övrigt gjort lite mätningar i hjulhusen. Skall nog gå att få på 33'or på den. Där bak är rätt gott om plats men om jag vill ha full infjädring så måste jag nog kapa bort den yttersta biten av de inre hjulhusen, den böjs nämligen ner lite där igen.. Där fram var också bättre med plats än vad jag trodde. Det som blir problem där är nog främst att däcken eventuellt kommer gå emot krängningshämnaren samt bakre väggen i inre hjulhuset vid styrning..
Har inte hittat några 33'or begagnade än som är billigare än nya.. Köper man Discoverer STT 33x12.5R15 på däck online så går dem på 1720kr/st dvs 6880kr för fyra. Borde ju gå att hitta billigare beg..
Visade sig även tyvärr att min kompis inte kunde kränga så stora däck i sin verkstad. Har bara hittat hjulhuset i staffanstorp i närheten som kan göra det och de vill ha 1400kr för det.. Vi får se vad som händer.. Skall fortsätta på min budgethöjning så länge i alla fall.
Jeep Cherokee Limited 4.0 -94 Snorkel, vinsch, taktält m.m.
ATV Loncin 110cc -06
SAAB 9-3 2.0I -00
Volvo 340 -87
SAAB 9-5 Vector 2.3T Sportcom, pilotpaket -04
SAAB 900 2.0L -95
Chevrolet Trans Sport
Skoda Octavia 1.6GLT -97
Volvo V70 2.0 I5
ATV Loncin 110cc -06
SAAB 9-3 2.0I -00
Volvo 340 -87
SAAB 9-5 Vector 2.3T Sportcom, pilotpaket -04
SAAB 900 2.0L -95
Chevrolet Trans Sport
Skoda Octavia 1.6GLT -97
Volvo V70 2.0 I5
Re: Nybörjarprojekt: Jeep Cherokee
Nästan alla standard däckmaskiner tar 33-35" men det brukar vara tajt. Aldrig fått betala mer än 500:- oavsett storlek för 4 däck.squiz3r skrev: Visade sig även tyvärr att min kompis inte kunde kränga så stora däck i sin verkstad. Har bara hittat hjulhuset i staffanstorp i närheten som kan göra det och de vill ha 1400kr för det.. Vi får se vad som händer.. Skall fortsätta på min budgethöjning så länge i alla fall.
I aim to misbehave
-
- Forumräv
- Inlägg: 944
- Blev medlem: tor nov 22, 2007 16:09
- Ort: skauneland
Re: Nybörjarprojekt: Jeep Cherokee
kan bara instämma dave king is KINGsquiz3r skrev:Det ser riktigt bra ut med din XJ Dave King! Bra med humörshöjande inspiration Hur mycket tror du det är möjligt att höja med puckar där fram? Har letat efter V8-fjädrar nu i veckan men inte hittat något billigare än bildelsbasen vilket blir ca 800kr för två beg.. Jag hade fått för mig att V8-fjädrar skulle vara bättre än puckar, men det är ju som du säger att det blir hårdare och stötigare..
.
jag trodde ju att i med bilen blev högre så behövde man snäppet styvare fädrar, nu vill tillockmed jag ha puckar ifall den verkligen blir så stötig, komfort e ju prio 1 i min bil
@ squiz3r har du kollat lokala skrotar istället för bara bildelsbasen? finns många skrotar som säljer grejor utanför nätet och grand cherokee e ju rätt vanlig
ps.du kan ju även hitta däck på skrotar ds.
letar mercedes w201 och w124 200 diesel
Re: Nybörjarprojekt: Jeep Cherokee
Utanför nätet.. Finns det en värld utanför nätet?
Jeep Cherokee Limited 4.0 -94 Snorkel, vinsch, taktält m.m.
ATV Loncin 110cc -06
SAAB 9-3 2.0I -00
Volvo 340 -87
SAAB 9-5 Vector 2.3T Sportcom, pilotpaket -04
SAAB 900 2.0L -95
Chevrolet Trans Sport
Skoda Octavia 1.6GLT -97
Volvo V70 2.0 I5
ATV Loncin 110cc -06
SAAB 9-3 2.0I -00
Volvo 340 -87
SAAB 9-5 Vector 2.3T Sportcom, pilotpaket -04
SAAB 900 2.0L -95
Chevrolet Trans Sport
Skoda Octavia 1.6GLT -97
Volvo V70 2.0 I5
Re: Nybörjarprojekt: Jeep Cherokee
Autoexperten tar ca 150 st i Ystad inte långt frånd lund dom tar 35 tumsMrHawk skrev:Nästan alla standard däckmaskiner tar 33-35" men det brukar vara tajt. Aldrig fått betala mer än 500:- oavsett storlek för 4 däck.squiz3r skrev: Visade sig även tyvärr att min kompis inte kunde kränga så stora däck i sin verkstad. Har bara hittat hjulhuset i staffanstorp i närheten som kan göra det och de vill ha 1400kr för det.. Vi får se vad som händer.. Skall fortsätta på min budgethöjning så länge i alla fall.
Farcry´s Jeep j20 pimp nu även XJ combo tråd
viewtopic.php?f=15&t=39226" onclick="window.open(this.href);return false;
4x4 Raggarrunda/träff i Stockholm city...
viewtopic.php?f=8&t=51479" onclick="window.open(this.href);return false;
Jeep xj 97
Jeep j20 81
viewtopic.php?f=15&t=39226" onclick="window.open(this.href);return false;
4x4 Raggarrunda/träff i Stockholm city...
viewtopic.php?f=8&t=51479" onclick="window.open(this.href);return false;
Jeep xj 97
Jeep j20 81
Re: Nybörjarprojekt: Jeep Cherokee
Tack & bock! Jag har ju nu totalt 3,25" på puckar fram med orginalfjäder och det verkar vara max vad orginaldämparen tål. Höjden blev i stort densamma som med GC V8 fjäder & 2" puckar men skönare att köra. Dock när jag förlängt nedre fästena till dämparna så åker GC fjädrarna på igen. Borde ge nån tum till. Detta flyttar dock axeln i sidled. Inget som spelar roll på en skogsbil men om du har den som DD så vill man gärna ha axeln rakt. Löser man genom att flytta hålet på parallelstagets (från pitmanarmen & ner?) fäste i axeln.squiz3r skrev:Det ser riktigt bra ut med din XJ Dave King! Bra med humörshöjande inspiration Hur mycket tror du det är möjligt att höja med puckar där fram? Har letat efter V8-fjädrar nu i veckan men inte hittat något billigare än bildelsbasen vilket blir ca 800kr för två beg.. Jag hade fått för mig att V8-fjädrar skulle vara bättre än puckar, men det är ju som du säger att det blir hårdare och stötigare..
Har du böjt till bromsslangarna där bak på något sätt? Där fram verkar vara rätt lätt att flytta fram fästet lite men där bak verkar inte vara någon sån modell? (Har i och för sig inte kollat jättenoga..) Mina bromsslangar var nämligen väldigt spända när jag tryckte ner axeln knappt en tum under dämparens bottenläge.
Vi böjde till det något bak vill jag minnas men det var min mekvän som gjorde det så jag vet inte riktigt hur.
Grand Cherokee ZJ. Projekt.
Dodge WC, V8, delfinlack & traktorhjul.
Suzuki Jimny -06. Projekt
Dodge WC, V8, delfinlack & traktorhjul.
Suzuki Jimny -06. Projekt
Re: Nybörjarprojekt: Jeep Cherokee
Här kommer lite av förra helgens jobb:
Det tredje hjulet slipades ner..
Lackades svart..
..och fick en kopparfärgad rand som test.
Sen åkte det gamla avgassystemet bort. Allt bakom katten kaserades.
Ljuddämparen var ju tät och fin..
Ny ljuddämpare - gammal ljuddämpare
Biltema universal 2,5" 120x250mm
Trots den lilla ljuddämparen så var det tight på längden eftersom jag ville ha ut avgaserna framför bakhjulet. Därav fick jag korta av röret som sitter framför katten. Förövrigt var katten jobbig som tusan att få loss, men vinkelslip, rörtång och mycket våld så kom den tillsist.
Bakre änden av katten kapades någon centimeter kortare och en stegmuff kapades till för att göra om röret till 2,5" på kortast möjliga utrymme.
Allting TIGades ihop. Skarven mellan stegmuffen (svartstål) och katten (rostfri) ville gärna bli porer i.. Vet inte riktigt varför, RF och svart brukar aldrig vara några problem att TIGa ihop tycker jag...
Sen blev det en 90-graders krök som kapades till och svetsades ihop med en 45-gradare som jag svetsat ihop till en S-kurva.
Utgångsröret fick bli i borstat rostfritt.
Upphänging gjorde jag med gummiöglan som satt ovanför bakaxeln tidigare.
När jag väl får tid att börja bygga hasplåtar så kommer det en under ljuddämparen och en under röret som går ner under rambalken. Men vi får se när jag hinner köra ut dit nästa gång och vad det blir då
Det tredje hjulet slipades ner..
Lackades svart..
..och fick en kopparfärgad rand som test.
Sen åkte det gamla avgassystemet bort. Allt bakom katten kaserades.
Ljuddämparen var ju tät och fin..
Ny ljuddämpare - gammal ljuddämpare
Biltema universal 2,5" 120x250mm
Trots den lilla ljuddämparen så var det tight på längden eftersom jag ville ha ut avgaserna framför bakhjulet. Därav fick jag korta av röret som sitter framför katten. Förövrigt var katten jobbig som tusan att få loss, men vinkelslip, rörtång och mycket våld så kom den tillsist.
Bakre änden av katten kapades någon centimeter kortare och en stegmuff kapades till för att göra om röret till 2,5" på kortast möjliga utrymme.
Allting TIGades ihop. Skarven mellan stegmuffen (svartstål) och katten (rostfri) ville gärna bli porer i.. Vet inte riktigt varför, RF och svart brukar aldrig vara några problem att TIGa ihop tycker jag...
Sen blev det en 90-graders krök som kapades till och svetsades ihop med en 45-gradare som jag svetsat ihop till en S-kurva.
Utgångsröret fick bli i borstat rostfritt.
Upphänging gjorde jag med gummiöglan som satt ovanför bakaxeln tidigare.
När jag väl får tid att börja bygga hasplåtar så kommer det en under ljuddämparen och en under röret som går ner under rambalken. Men vi får se när jag hinner köra ut dit nästa gång och vad det blir då
Jeep Cherokee Limited 4.0 -94 Snorkel, vinsch, taktält m.m.
ATV Loncin 110cc -06
SAAB 9-3 2.0I -00
Volvo 340 -87
SAAB 9-5 Vector 2.3T Sportcom, pilotpaket -04
SAAB 900 2.0L -95
Chevrolet Trans Sport
Skoda Octavia 1.6GLT -97
Volvo V70 2.0 I5
ATV Loncin 110cc -06
SAAB 9-3 2.0I -00
Volvo 340 -87
SAAB 9-5 Vector 2.3T Sportcom, pilotpaket -04
SAAB 900 2.0L -95
Chevrolet Trans Sport
Skoda Octavia 1.6GLT -97
Volvo V70 2.0 I5
Re: Nybörjarprojekt: Jeep Cherokee
Glömde tillägga att jag är på förbaskat dåligt humör... Här har jag gått och längtat efter en terrängträff ända sen jag köpte bilen. Har varit mycket på jobbet så jag har inte hunnit läsa så mycket på forumet på sista tiden. I måndags upptäckte jag att det varit terrängträff i Dalby stenbrott i helgen, ca 1 mil ifrån mig!!!!
Jeep Cherokee Limited 4.0 -94 Snorkel, vinsch, taktält m.m.
ATV Loncin 110cc -06
SAAB 9-3 2.0I -00
Volvo 340 -87
SAAB 9-5 Vector 2.3T Sportcom, pilotpaket -04
SAAB 900 2.0L -95
Chevrolet Trans Sport
Skoda Octavia 1.6GLT -97
Volvo V70 2.0 I5
ATV Loncin 110cc -06
SAAB 9-3 2.0I -00
Volvo 340 -87
SAAB 9-5 Vector 2.3T Sportcom, pilotpaket -04
SAAB 900 2.0L -95
Chevrolet Trans Sport
Skoda Octavia 1.6GLT -97
Volvo V70 2.0 I5
Re: Nybörjarprojekt: Jeep Cherokee
Det var ett riktigt snyggt avgasbygge men det skulle inte sitta kvar mer än nån timme in på första bästa träff om det satt så på min bil.
Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı
-
- Forumräv
- Inlägg: 944
- Blev medlem: tor nov 22, 2007 16:09
- Ort: skauneland
Re: Nybörjarprojekt: Jeep Cherokee
kort ljuddämpare
känns som du skulle köpa ett par öronproppar osse
känns som du skulle köpa ett par öronproppar osse
letar mercedes w201 och w124 200 diesel
Re: Nybörjarprojekt: Jeep Cherokee
Danne: Tror du det blir så stora problem med en hasplåt under den lägsta biten också? Då är det ju bara slutröret som sitter oskyddat. Vi får se hur det går, hoppas hinna med lite terräng i helgen
Jeep Cherokee Limited 4.0 -94 Snorkel, vinsch, taktält m.m.
ATV Loncin 110cc -06
SAAB 9-3 2.0I -00
Volvo 340 -87
SAAB 9-5 Vector 2.3T Sportcom, pilotpaket -04
SAAB 900 2.0L -95
Chevrolet Trans Sport
Skoda Octavia 1.6GLT -97
Volvo V70 2.0 I5
ATV Loncin 110cc -06
SAAB 9-3 2.0I -00
Volvo 340 -87
SAAB 9-5 Vector 2.3T Sportcom, pilotpaket -04
SAAB 900 2.0L -95
Chevrolet Trans Sport
Skoda Octavia 1.6GLT -97
Volvo V70 2.0 I5
Re: Nybörjarprojekt: Jeep Cherokee
Sitter det under en plåt så är det ju inga problem men jag strävar efter att få all i mellan eller över rambenen och inget under.
Och där du har slutröret har i alla fall på min bil en tendens att befinna sig stora stenar av nån anledning
Men det går ju att anpassa sin körteknik därefter bara man tänker på det.
Och där du har slutröret har i alla fall på min bil en tendens att befinna sig stora stenar av nån anledning
Men det går ju att anpassa sin körteknik därefter bara man tänker på det.
Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı