nya prioriteringar när man ska bli far? hur gjorde ni?

Här snackar vi om allt som inte passar in i dom övriga kategorierna

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

adhd
Hemmastadd
Inlägg: 225
Blev medlem: lör apr 04, 2009 20:27

Re: nya prioriteringar när man ska bli far? hur gjorde ni?

Inlägg av adhd » mån mar 04, 2013 18:44

Huggormen skrev:Spar bilen, om det blir en grabb vill du att intresset ska smitta av sig.
Och blir det en tjej så vill du att hon ska skaffa en kille med liknande intresse.
så du säger att alla flickor inte gillar bilar? bara killar med bilar?

Wild_Devil
Guru
Inlägg: 2666
Blev medlem: sön sep 21, 2008 22:58
Ort: Köping

Re: nya prioriteringar när man ska bli far? hur gjorde ni?

Inlägg av Wild_Devil » sön mar 10, 2013 0:36

Grattis till er båda till att börja med, hoppas allt går bra och blir bra.

Förstår din fråga vilket jag tycker dom flesta har missat.
Jag var likadan själv och är lite så än men för min del så försvann hornen nästan helt när först
dottern föddes.
Och dom flesta likadana som jag känt säger samma sak.
När man får barn så blir man lugnare och tänker på annat sätt.

Visst, ibland så är behovet där att få ur sig trycket lite och få gasa ordentligt men man ser till att allt är
MYCKET säkrare innan man gasar då..

Så mitt råd är att behåll bilen OM du inte måste sälja den pga annat.
Iom att du har sån självinsikt om det och inte har kört ihjäl dig redan så har du ändå spärrar och
skaplig kontroll över det.

Märker du sen att du inte blir ändrad eller känner dig säker nog på kontrollen av hornen så
kan du ju alltid då välja att sälja den...men då har du ju iallafall haft en chans att testa.
/ R
A day without driving cars or listen to music is a day without living..

Numera BIL-Sexuell och hittills glad ägare av 3X3.. ;)

Wild_Devil
Guru
Inlägg: 2666
Blev medlem: sön sep 21, 2008 22:58
Ort: Köping

Re: nya prioriteringar när man ska bli far? hur gjorde ni?

Inlägg av Wild_Devil » sön mar 10, 2013 0:41

adhd skrev:
Huggormen skrev:Spar bilen, om det blir en grabb vill du att intresset ska smitta av sig.
Och blir det en tjej så vill du att hon ska skaffa en kille med liknande intresse.
så du säger att alla flickor inte gillar bilar? bara killar med bilar?
Det finns flickor som gillar bilar åxå..och sen blir dom äldre och slutar med det...
och dom flickorna som inte slutar gilla bilar brukar oftast börja gilla flickor åxå... :wink: :lol:
/ R
A day without driving cars or listen to music is a day without living..

Numera BIL-Sexuell och hittills glad ägare av 3X3.. ;)

LUS
Rutinerad
Inlägg: 324
Blev medlem: tis sep 02, 2008 12:46
Ort: Vaggeryd

Re: nya prioriteringar när man ska bli far? hur gjorde ni?

Inlägg av LUS » sön mar 10, 2013 9:29

Jag tror att jag är en av dem som har mest erfarenhet av barn osv. Har 5 barn på sex år så lite vet jag hur det funkar! När man skaffar barn är man 2: 1 man & 1 kvinna i min värld, det innebär att man BÅDA tar ansvar för barnens uppväxt. Går inte att rätta till när de är 20 så lätt om ni undrar. Man kan aldrig tvinga på någon ett intresse, bara uppmuntra! barnen är nästan vuxna nu 15-21 år och har skaffat sig egna intressen som musik och hästar tex. Du får räkna med att lägga undan dina egna intressen i det stora hela i 10-15 år och njuta av barn & familjen istället. Sen finns det en stor fördel till: Du har lärt dig en massa under tiden, tex att ha tålamod... Bilarna finns kvar liksom allt annat med! Lycka till med familjen!

Karhinen
Hemmastadd
Inlägg: 141
Blev medlem: tor jul 22, 2010 21:29
Ort: Tvärred, Ulricehamn
Kontakt:

Re: nya prioriteringar när man ska bli far? hur gjorde ni?

Inlägg av Karhinen » sön mar 10, 2013 12:56

Wild_Devil skrev:
adhd skrev:
Huggormen skrev:Spar bilen, om det blir en grabb vill du att intresset ska smitta av sig.
Och blir det en tjej så vill du att hon ska skaffa en kille med liknande intresse.
så du säger att alla flickor inte gillar bilar? bara killar med bilar?
Det finns flickor som gillar bilar åxå..och sen blir dom äldre och slutar med det...
och dom flickorna som inte slutar gilla bilar brukar oftast börja gilla flickor åxå... :wink: :lol:
/ R
Sry för OT, men kan inte låta bli att tillägga:

Sedan finns det dom flickor som gillar bilar också... och sedan blir de äldre och fortsätter med det.
Och dom flickorna som inte slutar gillar bilar kanske gillar killar också, som också gillar bilar. :P
"Birk", Willys CJ3B - 46 35" Bogger, B23 turbo.

Wild_Devil
Guru
Inlägg: 2666
Blev medlem: sön sep 21, 2008 22:58
Ort: Köping

Re: nya prioriteringar när man ska bli far? hur gjorde ni?

Inlägg av Wild_Devil » sön mar 10, 2013 14:50

Karhinen skrev:
Wild_Devil skrev:
Det finns flickor som gillar bilar åxå..och sen blir dom äldre och slutar med det...
och dom flickorna som inte slutar gilla bilar brukar oftast börja gilla flickor åxå... :wink: :lol:
/ R
Sry för OT, men kan inte låta bli att tillägga:

Sedan finns det dom flickor som gillar bilar också... och sedan blir de äldre och fortsätter med det.
Och dom flickorna som inte slutar gillar bilar kanske gillar killar också, som också gillar bilar. :P
Sorry men mitt svar ang detta var menat som skämt...klart det finns en liten del av töser som gillar och
är intresserad av bilar.
/ R
A day without driving cars or listen to music is a day without living..

Numera BIL-Sexuell och hittills glad ägare av 3X3.. ;)

OBELIX
OffroadGeek
Inlägg: 4729
Blev medlem: mån maj 11, 2009 22:14
Ort: Söderköping

Re: nya prioriteringar när man ska bli far? hur gjorde ni?

Inlägg av OBELIX » sön mar 10, 2013 16:25

Ja min dotter är en sån. Hon är snart 20, och har haft sin bil i många år nu, en 343 m manuell låda som är riktigt fin. Den fixar hon med och gillar att fara runt på skrotar och köpa stötdämpare, fälgar och annat som hon behöver.

Hennes intresse började redan när hon var 3-4 år, fick hon inte vara med mej i garaget eller vid båten blev hon skitsur. Och hemma skulle hon ha en skiftnyckel med sej från garaget och gå runt och "skruva" på alla hjulmuttrar hon kom åt.

SKREV OBELIX

(Som ler åt minnena)
Bil-lös nu, förutom min 745:a

Wältmeister
4x4xnerd
Inlägg: 8507
Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
Ort: Strängnäs

Re: nya prioriteringar när man ska bli far? hur gjorde ni?

Inlägg av Wältmeister » sön mar 10, 2013 17:00

turbofrallan skrev: hej har nu fått reda på att jag ska bli far, blev väldigt glad över detta. äger nu i dags läget en pontiac trans am. men börja nu o tänka på om man verkligen ska behålla denna bilen.
Sist i tråden, men inte minst, ett stort grattis och tack till att du ser till att ännu en bidrar till min pension.
För mig var det stora problemet 1965 när jag skulle hitta en barnvagn som gick in i bagagerummet i min dåvarande Plymouth -63.
Men jag fann en modell av Emmaljunga som hade hjul som var så lätta att byta att STCC-teamen hade blivit gröna av avund.
Så får du bara in en barnvagn, eller rättare sagt ett chassie där bak så kan du lugnt behålla Pontiac:en.
Åtminstonde så länge du/ni inte behöver lasta fler barnvagnar.
Så du, behåll bilen tills vidare, det löser sig med tiden.
(säger jag som har 4 barn och 6 barnbarn - varav det äldsta är över 16 år)
B t w så var 1965 det år då man sjöng "My baby drew up, in en brand new Plyma" - eller var det kanske Cadillac? :rodnar:
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.

Robe
Guru
Inlägg: 2718
Blev medlem: mån mar 05, 2012 13:34
Ort: Uppsala

Re: nya prioriteringar när man ska bli far? hur gjorde ni?

Inlägg av Robe » sön mar 10, 2013 17:55

Störtskön tråd! Är inte där riktigt än men om ett par år så.
Grattis!
Kontakt: r.westerlund@gmail.com

@ReconExpedition på Facebook
@ReconYJ_Swe på Instagram

Jarskagarden
Hemmastadd
Inlägg: 193
Blev medlem: mån mar 19, 2012 15:14
Ort: Södra Härene, Vårgårda
Kontakt:

Re: nya prioriteringar när man ska bli far? hur gjorde ni?

Inlägg av Jarskagarden » mån mar 11, 2013 7:00

Hittade en gammal bild från tiden (1996) alla bodde hemma. :lol:
Bild


Den lilla bebisen som ligger och gosar i sin systers famn är idag en 2 meter lång och 110 kilo tung petrolhead. Den ende av barnen som fick pappas bilintresse, så kan det gå.
Obotlig anglofil som aldrig blir vuxen.
Land Rover Discovery ll TD5
Land Rover Discovery l Trophy TDI
Land Rover Discovery l V8i
Range Rover Classic MB300TDI

övrigt i garaget:
Jaguar XKR
Jaguar Sovereign 3,6
Triumph 2000 mk1
Triumph 2000 mk1

Wild_Devil
Guru
Inlägg: 2666
Blev medlem: sön sep 21, 2008 22:58
Ort: Köping

Re: nya prioriteringar när man ska bli far? hur gjorde ni?

Inlägg av Wild_Devil » mån mar 11, 2013 8:28

OBELIX skrev:Ja min dotter är en sån. Hon är snart 20, och har haft sin bil i många år nu, en 343 m manuell låda som är riktigt fin. Den fixar hon med och gillar att fara runt på skrotar och köpa stötdämpare, fälgar och annat som hon behöver.

Hennes intresse började redan när hon var 3-4 år, fick hon inte vara med mej i garaget eller vid båten blev hon skitsur. Och hemma skulle hon ha en skiftnyckel med sej från garaget och gå runt och "skruva" på alla hjulmuttrar hon kom åt.

SKREV OBELIX

(Som ler åt minnena)
Är hon singel och arbetslös ? ? ? :wink: :lol:
Sorry för OT...
/R
A day without driving cars or listen to music is a day without living..

Numera BIL-Sexuell och hittills glad ägare av 3X3.. ;)

Thomask
Användare
Inlägg: 31
Blev medlem: fre feb 08, 2013 14:53

Re: nya prioriteringar när man ska bli far? hur gjorde ni?

Inlägg av Thomask » mån mar 11, 2013 9:22

Grattis till familjen! Det bästa som kan hända!

Det här med prioriteringar löser sig. Mitt enda tips är att du har ingen aning om vad som väntar.

Trodde jag hade lyssnat på varje människa och läst hela internet om att bli pappa. Det hade jag säkert också men det var fullständigt värdelös information.

Från det ögonblicket Elise tittade ut, så vart mitt liv helt annat och det som varit viktigt och det man trodde skulle vara viktigt var något helt annat.

Du kommer märka rätt snart vad du vill och inte vill. Men glöm inte bort att vara du.

Jag åkte bilorientering fram tills Elise kom. Sen fann jag ingen glädje i att vara borta varje fredagskväll hela hösten längre. Den lilla hemma var det som lockade för mig.

Nu ligger jag hemma och är pappaledig och det är de bästa jobb jag haft med världens goaste chef! Men det är ju hur jag upplever det.

/Thomas

dareallinkan
Användare
Inlägg: 35
Blev medlem: mån apr 24, 2006 23:01
Ort: skogen
Kontakt:

Re: nya prioriteringar när man ska bli far? hur gjorde ni?

Inlägg av dareallinkan » mån mar 11, 2013 13:17

adhd skrev:
Huggormen skrev:Spar bilen, om det blir en grabb vill du att intresset ska smitta av sig.
Och blir det en tjej så vill du att hon ska skaffa en kille med liknande intresse.


Det finns flickor som gillar bilar åxå..och sen blir dom äldre och slutar med det...
och dom flickorna som inte slutar gilla bilar brukar oftast börja gilla flickor åxå... :wink: :lol:
/ R


har väl inget att tilläga i disskutionen förutom nedanstående ;)
Bild

Bild
MvH // Mathias

det är inte farten som dödar det är smällen!
it's not the fart that kills it's the smell

OBELIX
OffroadGeek
Inlägg: 4729
Blev medlem: mån maj 11, 2009 22:14
Ort: Söderköping

Re: nya prioriteringar när man ska bli far? hur gjorde ni?

Inlägg av OBELIX » tis mar 12, 2013 21:56

Wild Devil,

Jobb har hon, singel är hon- eller var för två dagar sen i alla fall. Sånt ändras ju rätt fort i den där åldern :D Men hon bor i Lilla Edet så det är kanske lite långt för ett friarstråk!

SKREV OBELIX
Bil-lös nu, förutom min 745:a

Klarrre
Rutinerad
Inlägg: 365
Blev medlem: tor feb 24, 2011 22:06
Ort: Lerum
Kontakt:

Re: nya prioriteringar när man ska bli far? hur gjorde ni?

Inlägg av Klarrre » ons mar 13, 2013 7:59

OBELIX skrev:Wild Devil,

Jobb har hon, singel är hon- eller var för två dagar sen i alla fall. Sånt ändras ju rätt fort i den där åldern :D Men hon bor i Lilla Edet så det är kanske lite långt för ett friarstråk!

SKREV OBELIX
Finns ju fler forumister som bor närmare :wink:
Skulle din dotter få en önskan efter äldre herrar med skägg, terrängbil och oftast sunt förnuft så får du låta henne bli medlem här och sen är det bara att välja och vraka :mrgreen:

Skriv svar