Spårvidd Volvo portalaxel

Allmän diskussion om allt som har med offroad, 4x4 och terrängbilar att göra.

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Mäki Offroad Racing
Användare
Inlägg: 55
Blev medlem: tor okt 12, 2006 16:36
Kontakt:

Spårvidd Volvo portalaxel

Inlägg av Mäki Offroad Racing » fre mar 15, 2013 14:43

Är det nån som har fått in en bra spårvidd regbeviset med Volvo portaler? Och kanske har nån bra uträkning som man kan ta del av? Min tänkta däck/fälg kombo blev lite för bred :-(.

//Mäki

Olof
Beroende
Inlägg: 1301
Blev medlem: sön okt 07, 2007 22:09
Ort: Ramnäs

Re: Spårvidd Volvo portalaxel

Inlägg av Olof » fre mar 15, 2013 19:52

Hur brett vart det då? Det finns en generell ide hos SFRO om vissa % hit och dit, jag kan kolla det. Men det är ju bara att regbesiktiga med Originalhjul? Min bil är 1630 i spårvidd och vanlig kontrollbesiktning har aldrig varit nåt problem. Tänk på att spårvidden är bredare fram än bak.

Men stor scrubradie har aldrig varit nån bra ide på portalaxlarna. P-ändarna kroknar mellan kona och kula vid rask framfart över stubbar och sten. Går det att bygga smalare skulle jag rekommendera det. Särskilt för dej som brukar köra på heroinläge på gastrampan :D
Beyond bolt-on. Beyond recond.

Mäki Offroad Racing
Användare
Inlägg: 55
Blev medlem: tor okt 12, 2006 16:36
Kontakt:

Re: Spårvidd Volvo portalaxel

Inlägg av Mäki Offroad Racing » fre mar 15, 2013 20:13

Mätte inte så noga men det blev nog några centimeter bredare än din. SFRO säger att man får typ "flytta ut" eventuell negativ offset minus 20 % men det är räknat på hjullager placeringen så jag vet inte hur mycket det kan ge men jag ska mäta och räkna lite så får vi se. Originalhjul blir lite meckigt då jag har annan bultcirkel numera, hade varit skönt att slippa bygga besiktningsfälgar.

Chrille_91
Veteran
Inlägg: 1533
Blev medlem: lör feb 28, 2009 13:51
Ort: Ulricehamn

Re: Spårvidd Volvo portalaxel

Inlägg av Chrille_91 » lör mar 16, 2013 19:59

Har du pratat med nån på sfro om de då? Eller bara läst i boken?
Witara Xxl med toyotaaxlar med arb-spärrar, Astra GSI 16v, stenkryparlåda, Warn 8274 och 16/38,5x15 Super swamper tsl.
Opel Calibra turbo 4x4.
Chevrolet silverado duramax 02- 6" superlifthöjning, 35" däck o vinch.
Chevrolet blazer -76 Helcab

Micke valp
Beroende
Inlägg: 1032
Blev medlem: tor feb 23, 2006 7:59
Ort: Stockholm

Re: Spårvidd Volvo portalaxel

Inlägg av Micke valp » sön mar 17, 2013 9:25

Tja.
Hasse. Jag har nog ett portalnav med lager liggandes, så du kan mäta. Vad man kan göra för spårvidden, enl. SFRO med hjälp av uträkning, är att flytta "centrum slitbana däck" så att det hamnar i "centrum" mellan inre och yttre hjullager. Det brukar alltså gå bra så länge däckets centrumlinje inte belastar yttre hjullagret mer än det inre på navet.

Jag har nog kvar min gamla uträkning för ökad spårvidd till "den gröna" (Toyota-axlar) någonstans. Och den uträkningen godkändes av både SFRO och Bilprovningen.

Så, sätt igång och räkna nu. Du kan få originalfälgens (16x7,5") backspace här som en början: 204,8 millimeter.

Och Olof, kul att ses i helgen! Men, hur är det med spårvidderna på TGB 11 och 13? I mina militära papper kan jag bara se att original spårvidd är samma både fram och bak: 154 centimeter.
Hälsar Micke Valp, fd. Chefredaktör på 4 Wheel Drive. Byggen: Beowulf & Portal-Femman – Bägge väggodkända.
En 6-hjuling står också i garaget - som byggprojekt.
Nytt hobbyfordon: Snow Trac ST4 -81.

Om man vill ha något gratis – vad är det då värt?

Olof
Beroende
Inlägg: 1301
Blev medlem: sön okt 07, 2007 22:09
Ort: Ramnäs

Re: Spårvidd Volvo portalaxel

Inlägg av Olof » sön mar 17, 2013 13:23

Micke valp skrev: Och Olof, kul att ses i helgen! Men, hur är det med spårvidderna på TGB 11 och 13? I mina militära papper kan jag bara se att original spårvidd är samma både fram och bak: 154 centimeter.
Ja! Jätteroligt! Det är alltför sällan. Jag har inte böckerna framför mej nu, men jag är ganska säker på at de är olika. Tror t o m att det står i reg.beviset på Jeepen. På terrängbilar gör jag bara hjulinställning genom att syfta framhjulssida mot bakhjulsd:o, tycker det duger gott. Men Jeepen vart lixom inte bra förrän den hade (vad jag trodde) rätt mycket toe-in. Jag funderade en del på det innan jag kom på det där med spårvidden.

Det kan ev. vara så att spårvidden är samma, men att hjulen har så mycket positiv camber så axeln är bredare..... Nä, jag har för mig att det är rätt mycket, typ 15-20mm.
Beyond bolt-on. Beyond recond.

Micke valp
Beroende
Inlägg: 1032
Blev medlem: tor feb 23, 2006 7:59
Ort: Stockholm

Re: Spårvidd Volvo portalaxel

Inlägg av Micke valp » sön mar 17, 2013 13:56

Hmm det är ju du som flyttat från "sta'n", hörru. Men du får väl släpa dig över till mig om det blir något åka framöver.

Förresten är inte din Jeep lik min Jeep, för den har samma spårvidd fram och bak i regbeviset :)
Men det ligger något i det du säger med cambern – som kan luras. Kan den ligga på runt 1 grad? Nåja, kollade i "bibeln" och där var det samma spårvidd fram och bak.
Hälsar Micke Valp, fd. Chefredaktör på 4 Wheel Drive. Byggen: Beowulf & Portal-Femman – Bägge väggodkända.
En 6-hjuling står också i garaget - som byggprojekt.
Nytt hobbyfordon: Snow Trac ST4 -81.

Om man vill ha något gratis – vad är det då värt?

Chrille_91
Veteran
Inlägg: 1533
Blev medlem: lör feb 28, 2009 13:51
Ort: Ulricehamn

Re: Spårvidd Volvo portalaxel

Inlägg av Chrille_91 » sön mar 17, 2013 21:56

Varför e du så noga med va de va för spårvidd orginal? Jag gjorde första sfro-besiktningen på min vitara med valpaxlar, 32mm spacers o fälgar som breddar rejält utåt o han tyckte inte om de sa han men funka bara styrningen vettigt så va de inga problem. De han framförallt sa var "de där kommer nog käka ganska mycke hjullager" men annars va de inga problem.
Witara Xxl med toyotaaxlar med arb-spärrar, Astra GSI 16v, stenkryparlåda, Warn 8274 och 16/38,5x15 Super swamper tsl.
Opel Calibra turbo 4x4.
Chevrolet silverado duramax 02- 6" superlifthöjning, 35" däck o vinch.
Chevrolet blazer -76 Helcab

Micke valp
Beroende
Inlägg: 1032
Blev medlem: tor feb 23, 2006 7:59
Ort: Stockholm

Re: Spårvidd Volvo portalaxel

Inlägg av Micke valp » mån mar 18, 2013 8:32

@ Chrille_91

Kanske för att vi bor i Stockholm ... , inte vet jag :roll:
Hälsar Micke Valp, fd. Chefredaktör på 4 Wheel Drive. Byggen: Beowulf & Portal-Femman – Bägge väggodkända.
En 6-hjuling står också i garaget - som byggprojekt.
Nytt hobbyfordon: Snow Trac ST4 -81.

Om man vill ha något gratis – vad är det då värt?

Chrille_91
Veteran
Inlägg: 1533
Blev medlem: lör feb 28, 2009 13:51
Ort: Ulricehamn

Re: Spårvidd Volvo portalaxel

Inlägg av Chrille_91 » mån mar 18, 2013 18:42

Jag menar mest att de som står i sfro-boken rörde till de mer än de gjorde nytta under mitt bygge iaf. Uträkningar för diverse olika saker behövde aldrig visas upp under varken sfro eller reg-besiktning. Ser bara allt vettigt ut och funkar bra att köra med så var det inga problem.
Witara Xxl med toyotaaxlar med arb-spärrar, Astra GSI 16v, stenkryparlåda, Warn 8274 och 16/38,5x15 Super swamper tsl.
Opel Calibra turbo 4x4.
Chevrolet silverado duramax 02- 6" superlifthöjning, 35" däck o vinch.
Chevrolet blazer -76 Helcab

Skriv svar