Bykvarn Offroad
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Re: Nybygget
NAJS!
Re: Nybygget
Tackar! Alltid kul med positiva komentarer och konstruktiv kritik
Idag har jag gjort klart det främre röret så tillvida att jag fixat anslutningen till den första ljuddämparen. Riktigt klart är det faktiskt inte- för skarvmuffen som sitter mellan främre och ljuddämparen är inte svetsad än. Men så här kommer den att sitta:
Ljuddämparen sitter högre än FD-lådan så jag behöver inte bygga ner skyddsplåten nåt extra för den sakens skull, med andra ord så blev det exakt som jag ville. Sen ser det lite konstigt ut med ett främre rör på 60 mm, och resten är ett Skoda Caddy pickis rör på 1,1/2" diameter....
Här ser ni hur röret slingrar sej som en kåt huggorm runt växellådan och över på andra sidan. Jag har även gjort ett fäste till röret som sitter i en av bultarna till svepet:
Jo- det blev en tur till Biltema också, för svetstråden var inne på sista varvet på rullen.
Och en Obelix utan svetstråd är ju lika värdelös som en ho*a utan fi**a........
SKREV OBELIX
Idag har jag gjort klart det främre röret så tillvida att jag fixat anslutningen till den första ljuddämparen. Riktigt klart är det faktiskt inte- för skarvmuffen som sitter mellan främre och ljuddämparen är inte svetsad än. Men så här kommer den att sitta:
Ljuddämparen sitter högre än FD-lådan så jag behöver inte bygga ner skyddsplåten nåt extra för den sakens skull, med andra ord så blev det exakt som jag ville. Sen ser det lite konstigt ut med ett främre rör på 60 mm, och resten är ett Skoda Caddy pickis rör på 1,1/2" diameter....
Här ser ni hur röret slingrar sej som en kåt huggorm runt växellådan och över på andra sidan. Jag har även gjort ett fäste till röret som sitter i en av bultarna till svepet:
Jo- det blev en tur till Biltema också, för svetstråden var inne på sista varvet på rullen.
Och en Obelix utan svetstråd är ju lika värdelös som en ho*a utan fi**a........
SKREV OBELIX
Bil-lös nu, förutom min 745:a
Re: Nybygget
Nu ska ja va elak, men ett rakt rör upp bakom hytten,såå mkt jobb du sparat,kat,mm kunde ju sitta på bak väggen..
Tack till vägverket för alla dåliga vägar.
Re: Nybygget
Vilken hytt Olle? Nä, skorstenen ska va under bilen, utan att vara ivägen i skogen Inga fuskvarianter här inte!
SKREV OBELIX
SKREV OBELIX
Bil-lös nu, förutom min 745:a
Re: Nybygget
Visst tusan,de blir ju willys kaross,1-0 till obelix,,,,,, ,,,
Tack till vägverket för alla dåliga vägar.
Re: Nybygget
Nej, keramisk coating är något helt annatCheva_Power skrev:det är väll pullverlack du menar ?
Jag vill minnas att jag har läst att de har någon form av "målad" coating,Chrille67 skrev:Ang coating så kan du kolla http://www.weirdperformance.se för lite info. Finns säkert liknande företag närmare Sörping.
men sen om det är sämre än vanlig har jag ingen aning om...
Re: Nybygget
jag hoppas då på mycket smatter med det tunna skoda röret^^ finns inget underbarare än en smattrande b20=)OBELIX skrev:Vilken hytt Olle? Nä, skorstenen ska va under bilen, utan att vara ivägen i skogen Inga fuskvarianter här inte!
SKREV OBELIX
Vw Caddy 1.9d -00 Äcklig å ful, men billig!
Sj413w -86 lite längre än genomsnittet
Sj413w -86 lite längre än genomsnittet
-
- Beroende
- Inlägg: 1230
- Blev medlem: mån aug 15, 2011 18:44
- Ort: Skogen utanför Kalmar
Re: Nybygget
Huga, e bara epa/atraktorer som låter såKlemenz skrev:
...finns inget underbarare än en smattrande b20=)
Ser bra ut som vanligt Robban.
Tänkte på fästet för främre röret i svepet, skulle nästan försöka få till någon gummikudde eller något så de kan röra sig lite av värmen. Annars vill de nog gärna spricka där
//Jimmy
SJ 410, B230, zf automat, stenkrypare, 35*12,5 Cooper STT, LJ70 axlar i triangellänkar. I långtidsvila pga avsaknad av bromsar.
Jeep GC WH 3.0CRD
Ford connect, slit och släng
SJ 410, B230, zf automat, stenkrypare, 35*12,5 Cooper STT, LJ70 axlar i triangellänkar. I långtidsvila pga avsaknad av bromsar.
Jeep GC WH 3.0CRD
Ford connect, slit och släng
Re: Nybygget
sleeper_86 skrev:Huga, e bara epa/atraktorer som låter såKlemenz skrev:
...finns inget underbarare än en smattrande b20=)
Inte då.. epa pojkar vill ju bara ha stora BRÖÖL avgssystem.. jag uppskattar däremot dom mindre Dimentionerna
Vw Caddy 1.9d -00 Äcklig å ful, men billig!
Sj413w -86 lite längre än genomsnittet
Sj413w -86 lite längre än genomsnittet
Re: Nybygget
Sleeper, Jag funderade länge på just den detaljen Och kom fram till att om plåten är tillräckligt tunn så borde den flexa så pass mycket så den inte spricker av värmeutvecklingen, så den är bara två mm tjock men 5 cm:s avstånd mellan röret och bulten. Framtiden får utvisa om det funkar eller inte.
Klemenz, Jag hatar avgasljud Och rent teoretiskt så borde min konstruktion funka riktigt bra och uppfylla mitt önskemål om en tyst bil- även utan kattskrället! Det långa främre röret är ju 60 mm i diameter och runt en meter långt. Och jag har med avsikt gett f-n i och blästra det, av den enda orsaken att inte förstöra den underbart ojämna insidan av röret. Alla som kapat med stativkap vet hur snittet ser ut, det blir eftersläpningsskägg som måste gradas av med rondell för att det ska se bra ut. Alla såna är kvar på mitt rör, och även alla trådar från MIG:en som sticker ut på insidan har fått vara kvar- allt för att få avgaserna att bromsa upp och virvla omkring där inne innan dom når första burken. Och med tanke på att främre röret är så långt så kommer "kolvslagen" att jämnas ut då den funkar som en kompressionskammare- lite grann som en ljuddämpare på en pistol faktiskt.
Vi får se hur det funkar vid första uppstarten av motoren.
SKREV OBELIX
Klemenz, Jag hatar avgasljud Och rent teoretiskt så borde min konstruktion funka riktigt bra och uppfylla mitt önskemål om en tyst bil- även utan kattskrället! Det långa främre röret är ju 60 mm i diameter och runt en meter långt. Och jag har med avsikt gett f-n i och blästra det, av den enda orsaken att inte förstöra den underbart ojämna insidan av röret. Alla som kapat med stativkap vet hur snittet ser ut, det blir eftersläpningsskägg som måste gradas av med rondell för att det ska se bra ut. Alla såna är kvar på mitt rör, och även alla trådar från MIG:en som sticker ut på insidan har fått vara kvar- allt för att få avgaserna att bromsa upp och virvla omkring där inne innan dom når första burken. Och med tanke på att främre röret är så långt så kommer "kolvslagen" att jämnas ut då den funkar som en kompressionskammare- lite grann som en ljuddämpare på en pistol faktiskt.
Vi får se hur det funkar vid första uppstarten av motoren.
SKREV OBELIX
Bil-lös nu, förutom min 745:a
-
- Beroende
- Inlägg: 1230
- Blev medlem: mån aug 15, 2011 18:44
- Ort: Skogen utanför Kalmar
Re: Nybygget
Jaså den e så pass tunn, såg ut att bara betydligt tjockare på bilden.OBELIX skrev:Sleeper, Jag funderade länge på just den detaljen Och kom fram till att om plåten är tillräckligt tunn så borde den flexa så pass mycket så den inte spricker av värmeutvecklingen, så den är bara två mm tjock men 5 cm:s avstånd mellan röret och bulten. Framtiden får utvisa om det funkar eller inte.
... ...
SKREV OBELIX
//Jimmy
SJ 410, B230, zf automat, stenkrypare, 35*12,5 Cooper STT, LJ70 axlar i triangellänkar. I långtidsvila pga avsaknad av bromsar.
Jeep GC WH 3.0CRD
Ford connect, slit och släng
SJ 410, B230, zf automat, stenkrypare, 35*12,5 Cooper STT, LJ70 axlar i triangellänkar. I långtidsvila pga avsaknad av bromsar.
Jeep GC WH 3.0CRD
Ford connect, slit och släng
Re: Nybygget
ja o ju mer krökar du har på röret ju mer dämpar det ju med o på en sån liten motor så ska det inte låta men på en vinkel över 6,5l då ska det faktiskt höras inte overdrivet utan burkar o så men den ska dock höras
lift your truck fat chicks can´t jump!
Re: Nybygget
Fan Sleeper, Jag HAR faktiskt tunn plåt också Men å andra sidan så tycker väl de flesta av er på forat att två mm är rätt så tjock plåt.........
SKREV OBELIX
SKREV OBELIX
Bil-lös nu, förutom min 745:a
-
- Beroende
- Inlägg: 1230
- Blev medlem: mån aug 15, 2011 18:44
- Ort: Skogen utanför Kalmar
Re: Nybygget
2 mm e sånt man lagar rostiga karossdelar med va?
//Jimmy
SJ 410, B230, zf automat, stenkrypare, 35*12,5 Cooper STT, LJ70 axlar i triangellänkar. I långtidsvila pga avsaknad av bromsar.
Jeep GC WH 3.0CRD
Ford connect, slit och släng
SJ 410, B230, zf automat, stenkrypare, 35*12,5 Cooper STT, LJ70 axlar i triangellänkar. I långtidsvila pga avsaknad av bromsar.
Jeep GC WH 3.0CRD
Ford connect, slit och släng