Montera Volvo motor i en samurai.

Allt som rör Suzuki

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

jeppe1
Rutinerad
Inlägg: 499
Blev medlem: tis nov 11, 2008 8:45
Ort: Bromma / Stockholm
Kontakt:

Montera Volvo motor i en samurai.

Inlägg av jeppe1 » ons mar 20, 2013 21:54

Tjenare, tänkte kolla om det finns någon som vet hur man går till väga när man ska montera en b230 med automat i en samurai? Kanske finns lite bilder att dela? :D
Med vänlig hälsning, Jeppe :tumbup: :beer:
Mvh Jesper!

sleeper_86
Beroende
Inlägg: 1230
Blev medlem: mån aug 15, 2011 18:44
Ort: Skogen utanför Kalmar

Re: Montera Volvo motor i en samurai.

Inlägg av sleeper_86 » tor mar 21, 2013 6:27

Var inte så svårt, jag gjorde enligt följande.
Lyfte ur original prylarna.
Konstaterade att de inte fick plats.
Gick bannana med vinkelslipen i växellådstunneln.
Pallade upp det där det skulle sitta och svetsade fast fästen.

:tumbup:

Finns några bilder i min tråd, men de e inte mycket å hurra för.
http://www.solkustens-awd.se/smf/index.php?topic=627.0" onclick="window.open(this.href);return false;
//Jimmy

SJ 410, B230, zf automat, stenkrypare, 35*12,5 Cooper STT, LJ70 axlar i triangellänkar. I långtidsvila pga avsaknad av bromsar.
Jeep GC WH 3.0CRD
Ford connect, slit och släng

Pelle L
Rutinerad
Inlägg: 281
Blev medlem: tor nov 29, 2007 11:44
Ort: Norrköping

Re: Montera Volvo motor i en samurai.

Inlägg av Pelle L » sön mar 24, 2013 19:36

Tänk igenom det noga innan... Jag skulle inte monteradet paketet då det är rätt tungt och att du bör byta converter för att det ska funka oki. Eftersom Samuraien är liten och lätt så blir den väldigt framtung med det motorpaketet...

Bara min åsikt, lycka till med ditt bygge oavsett vad du väljer.
MVH Pelle L i Norrköping
070-6855656
Åter fast i Suzukiträsket.... :-)
TD Pickup -99 projekt Såld
Samurai TinTop -93 uppställd för renovering och utveckling
413K -86. Köpt renoverad och lackad.
Råkade hitta en Samurai för seriöst skogsbruk....

klirre
Beroende
Inlägg: 1325
Blev medlem: tis aug 29, 2006 10:59
Ort: S:T Anna, Söderköping
Kontakt:

Re: Montera Volvo motor i en samurai.

Inlägg av klirre » tis mar 26, 2013 20:41

Jag har b21 i min ena Suzuki. Dock så har jag en manuell m45. Den installationen funkar kanon för mig. Jag köpte bilen med den motorn men har själv monterat en b230 i en Sammy. Var väldigt smidigt och inte mycke att göra om. Jag tänkte lika dant som Pelle med att det blir mycke vikt i fram men ser bara positivt med det i skogen efter att kört ett tag för om du åker i brant motlut så har du förtfarande tryck på framhjulen.
Om du inte redan har ett motor paket så vill jag rekomendera manuellt. Blir mycke bättre respons och eftersom Volvo lådan växlar ner mer en suzukin så går den inte allt för snabbt. Tänkvärt är dock att bladen fram behöver hjälp på traven.

Mvh//Klirre
If in doubt, Flat out!

borjesson
Rutinerad
Inlägg: 250
Blev medlem: tor jul 21, 2011 19:51
Ort: Hedekas
Kontakt:

Re: Montera Volvo motor i en samurai.

Inlägg av borjesson » tor mar 28, 2013 11:27

Bara med en lugn och metodisk urtagning så kan du koppla in vatten temp, olje tryck och alla andra lampor och bröte. Men annars är de nästan bara att kapa bort alla gamla motor fästen växellådsbalken också bygga nytt på något smart sätt. Sedan är en m47 att föredra framför automatarna då de är om jag inte minns helt fel 4,1 i m47 istället för runt 2,5 som automatarna har. Också slipper du kapa ur kardan tunneln något nämnvärt :mrgreen: Men bygger du stenkrypare så ska vell inte de heller var något problem heller. :beer:

Här kan du se när jag och mina 16 åriga kompisar bytte motor på ganska exakt en vecka till första provturen :tumbup: viewtopic.php?f=15&t=42591" onclick="window.open(this.href);return false;

// Edvin Börjesson :hello:
Jeep Comando med portaler och Irok 39,5"
Jeep cj 7 med lj 70 axlar och TSL 39,5"

Skriv svar