Bykvarn Offroad
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
-
- Beroende
- Inlägg: 1011
- Blev medlem: sön sep 05, 2010 19:53
- Ort: Krokån (sollefteå)
Re: Nybygget
Volvo har ju original ett fäste sådär på avgaset på 240 å tro även de sitter på 740 å 940 så tro inte de fästet vållar nå problem
Riktigt fint hantverk i övrigt
Riktigt fint hantverk i övrigt
Bättre lyssna till den kolv som sprack än allri ha trimma..
Skruvar: Ford F150 -89 351w å 33" Å diverse annat..
Skruvar: Ford F150 -89 351w å 33" Å diverse annat..
-
- Veteran
- Inlägg: 2039
- Blev medlem: tis maj 24, 2011 8:45
- Ort: dannike (borås)
Re: Nybygget
men det fästet var rätt grovt till en början va? och gick väl oftast av. sedan kom dom med ett typ U som bultades mellan fästet och avgassystemet som "fjädring" om jag inte missminer mig
Nås på 0708-691945.
Team oflyt: Robban och Max
Challangebil: byggs i skuggan... men b20 och mekanisk vinch.... tråd kommer
Niva från 81. Weber fögge och 31-10,5-15 bogger kopior
Nissan patrol lwb -90 med 33 12,5-15 stt
Ford ala hillbilly f150
Team oflyt: Robban och Max
Challangebil: byggs i skuggan... men b20 och mekanisk vinch.... tråd kommer
Niva från 81. Weber fögge och 31-10,5-15 bogger kopior
Nissan patrol lwb -90 med 33 12,5-15 stt
Ford ala hillbilly f150
-
- Beroende
- Inlägg: 1011
- Blev medlem: sön sep 05, 2010 19:53
- Ort: Krokån (sollefteå)
Re: Nybygget
Nja bero väl lite på vilket fabrikat hur de ser ut, men vad jag kan minnas har de sett likt ut på alla 240 jag haft 75,79,81,86,87 å 90 Men i regel är de ju borta eller bara fragment kvar av de
Bättre lyssna till den kolv som sprack än allri ha trimma..
Skruvar: Ford F150 -89 351w å 33" Å diverse annat..
Skruvar: Ford F150 -89 351w å 33" Å diverse annat..
Re: Nybygget
Ja, mitt är stumt i alla fall- återstår att se om det håller.
Har idag börjat göra karosseridelar, dom böjda delarna av själva stommen ligger snittade och klara
Efter det så började jag att plocka bort allt icke-rött på motoren, för den stundande "penselrenoveringen"
Fråga:
Jag ska svartmåla en del grejer på motorn, generator och oljepumpfästena, ventilkåpan, startmotor och lite annat tjafs. Dugern Biltemas svarta fälgfärg till det? Eller ska man satsa på Biltemas svarta 2-komponentsfärg? Har den i garaget också.
Har även tillgång till pulverlack- och det blir ju jäkligt bra- men har ju rostskydd noll.
SKREV OBELIX
Har idag börjat göra karosseridelar, dom böjda delarna av själva stommen ligger snittade och klara
Efter det så började jag att plocka bort allt icke-rött på motoren, för den stundande "penselrenoveringen"
Fråga:
Jag ska svartmåla en del grejer på motorn, generator och oljepumpfästena, ventilkåpan, startmotor och lite annat tjafs. Dugern Biltemas svarta fälgfärg till det? Eller ska man satsa på Biltemas svarta 2-komponentsfärg? Har den i garaget också.
Har även tillgång till pulverlack- och det blir ju jäkligt bra- men har ju rostskydd noll.
SKREV OBELIX
Bil-lös nu, förutom min 745:a
Re: Nybygget
Skumt när du säger pulver lack,rostskydd noll,de ju en massa som pulver lackar extraljus bågar,mm för dom sitter så utsatt o ska hålla länge,då borde de ju funka mot rost??har aldrig själv haft nåt pulverlackat,tror ja i alla fall..
Tack till vägverket för alla dåliga vägar.
Re: Nybygget
Allt jag haft som är pulverlackat har börjat rosta inom två till tre månader.
Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı
-
- Beroende
- Inlägg: 1161
- Blev medlem: tor jul 16, 2009 9:40
- Ort: Värnamo
Re: Nybygget
Pulverlack beror väldigt mycket på grundarbetet, som alltid inom måleri. Har man en väldigt slät/blank yta är det svårare att få fäste, men en blästrad yta tex funkar väldigt mycket bättre enligt min erfarenhet.
Däremot innehåller inte själva lacken/pulvret i sig något rostskydd. Ska man ha detta måste man grundlacka med en häftgrund eller liknande som innehåller skyddet, sedan topplacka med ex pulver.
Däremot innehåller inte själva lacken/pulvret i sig något rostskydd. Ska man ha detta måste man grundlacka med en häftgrund eller liknande som innehåller skyddet, sedan topplacka med ex pulver.
Toyota LJ70 -86. 8274 m bow2, Torsen fram, svetsat bak.
BMW 520dt M-sport -08, 42000mil till salu
BMW 520dt M-sport -15 (ersättaren)
Iveco 59.12 -93
Z1000 -08
Bygger LJ70 med BMW-diesel och portaler i fyrlänk F/B.
BMW 520dt M-sport -08, 42000mil till salu
BMW 520dt M-sport -15 (ersättaren)
Iveco 59.12 -93
Z1000 -08
Bygger LJ70 med BMW-diesel och portaler i fyrlänk F/B.
Re: Nybygget
Det enda som funkar som rostskydd tillsammans med pulver är guleloxering- vilket i sej inte behöver behandlas ytterligare- målning behövs bara av estetiska själ. Jag har blästrat en massa saker på jobbet, och det blir en väldigt grov och absolut ren yta som är perfekt att pulverlacka. Men det är inte där problemet ligger, pulverlacken blir stenhård och spricker direkt när man drar fast tex. fälgarna med hjulmuttrar/bultarna. Sen kommer rosten direkt när det blir sprickor i lacken. Och dessutom så ligger fukten kvar mellan stålet och den spruckna lacken så den får "verka" i fred.
Nog om det!
En bild på grenröret monterat på motorn, strax innan jag tog bort det:
Och så en bild på samma grenrör när den gått en sväng i blästern på jobbet och fått lite färg på sej. Det är min "super-special-gasturbins-blads-färg" som jag använt:
Alla kringdetaljer på motoren kommer antingen att bli matt-svarta eller i denna underbart silvriga färg!
Sen åkte jag och garagegrannen över till Biltema och där blev jag en lusentapp fattigare Men jag fick med en massa "bra-och-ha-saker" hem: avgasbandage, oljetrycksmätare med rätt adapter, vattentempmätare med dito adapter, röd bromsoksfärg till motoren (funkar lika bra som motorfärg) plus lite annat småplock Jag ska komplettera med oljetempgivare och voltmeter också, så det blir fyra små snygga mätare- alla med visare och riktiga siffror,
inte nåt djävla "digital-hittepå-displäjskit" här inte
Rock on!
SKREV OBELIX
Nog om det!
En bild på grenröret monterat på motorn, strax innan jag tog bort det:
Och så en bild på samma grenrör när den gått en sväng i blästern på jobbet och fått lite färg på sej. Det är min "super-special-gasturbins-blads-färg" som jag använt:
Alla kringdetaljer på motoren kommer antingen att bli matt-svarta eller i denna underbart silvriga färg!
Sen åkte jag och garagegrannen över till Biltema och där blev jag en lusentapp fattigare Men jag fick med en massa "bra-och-ha-saker" hem: avgasbandage, oljetrycksmätare med rätt adapter, vattentempmätare med dito adapter, röd bromsoksfärg till motoren (funkar lika bra som motorfärg) plus lite annat småplock Jag ska komplettera med oljetempgivare och voltmeter också, så det blir fyra små snygga mätare- alla med visare och riktiga siffror,
inte nåt djävla "digital-hittepå-displäjskit" här inte
Rock on!
SKREV OBELIX
Bil-lös nu, förutom min 745:a
Re: Nybygget
den där färgen ser mycket trevligt ut men varför elektriska mätare??? mekaniska mätare ljuger ju inte.....
lift your truck fat chicks can´t jump!
Re: Nybygget
Haha,du skulle ju döpa färger hela dagarna,tack för utförlig pulver info....får hem min Wrangler imorrn så nu kan ja me börja skruva.
Tack till vägverket för alla dåliga vägar.
-
- Hemmastadd
- Inlägg: 193
- Blev medlem: mån mar 19, 2012 15:14
- Ort: Södra Härene, Vårgårda
- Kontakt:
Re: Nybygget
Det finns allt rostskyddande grundfärg som kan pulverlackas, men som sagts så är pulverlacken alldeles för hård för att användas på en bil. Jag brukade alltid måla med en PU-lack på den tiden jag jobbade med sånt.
Obotlig anglofil som aldrig blir vuxen.
Land Rover Discovery ll TD5
Land Rover Discovery l Trophy TDI
Land Rover Discovery l V8i
Range Rover Classic MB300TDI
övrigt i garaget:
Jaguar XKR
Jaguar Sovereign 3,6
Triumph 2000 mk1
Triumph 2000 mk1
Land Rover Discovery ll TD5
Land Rover Discovery l Trophy TDI
Land Rover Discovery l V8i
Range Rover Classic MB300TDI
övrigt i garaget:
Jaguar XKR
Jaguar Sovereign 3,6
Triumph 2000 mk1
Triumph 2000 mk1
Re: Nybygget
Utförlig info vet jag inte, men det är mina erfarenheter av pulverlack. Och jag kommer ALDRIG mer lacka nåt som ska sitta monterat på en bil i pulver.
SKREV OBELIX
SKREV OBELIX
Bil-lös nu, förutom min 745:a
Re: Nybygget
Tänk vad lite tvätt o färg kan göra:
Blir betydligt trevligare att bygga fästena för generator och servopump när det ser ut så här....
SKREV OBELIX
Blir betydligt trevligare att bygga fästena för generator och servopump när det ser ut så här....
SKREV OBELIX
Bil-lös nu, förutom min 745:a
Re: Nybygget
Läckert
Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı
-
- Beroende
- Inlägg: 1011
- Blev medlem: sön sep 05, 2010 19:53
- Ort: Krokån (sollefteå)
Re: Nybygget
Kan inte annat än
Bättre lyssna till den kolv som sprack än allri ha trimma..
Skruvar: Ford F150 -89 351w å 33" Å diverse annat..
Skruvar: Ford F150 -89 351w å 33" Å diverse annat..