Hjälp en novis med -86 K30 eller K20

Jeep, Dodge, Cheva, Ford m.fl

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Grottulf
4x4xnerd
Inlägg: 5398
Blev medlem: fre nov 09, 2007 13:16
Ort: Säffle

Re: Hjälp en novis med -86 K30 eller K20

Inlägg av Grottulf » ons mar 27, 2013 9:31

Det är avluftningen till axeln.
Den ska sitta fast i ramen nånstans.
Ju högre desto bättre, så du inte får in skit där när du kör i lerhål.

Men nu vill vi se lite bilder på fyndet :no pics:

mopardude
Användare
Inlägg: 62
Blev medlem: ons mar 13, 2013 11:20

Re: Hjälp en novis med -86 K30 eller K20

Inlägg av mopardude » ons mar 27, 2013 9:36

Grottulf skrev:Det är avluftningen till axeln.
Den ska sitta fast i ramen nånstans.
Ju högre desto bättre, så du inte får in skit där när du kör i lerhål.

Men nu vill vi se lite bilder på fyndet :no pics:

Har fotat lite mer nu och spolat av den och fotat lite till, så det är på gång, lovar! :-D
http://forumbilder.se/CDVHQ/img-0569.JPG" onclick="window.open(this.href);return false;

http://forumbilder.se/CDVHQ/img-0606.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

mopardude
Användare
Inlägg: 62
Blev medlem: ons mar 13, 2013 11:20

Re: Hjälp en novis med -86 K30 eller K20

Inlägg av mopardude » lör mar 30, 2013 13:24

Igår ville den fan inte stara alls... Trots 2 nya batterier fick jag Slut ström... Kablade från 2 batterier ur garaget, och till slut tog jag en av bilarna och ett extra batteri men nä... Till slut blev jag så less så jag tog fram startgasen för att få igång den. Nu idag så drar starten runt några varv och sen väser det bara liksom... Aldrig varit med om något liknande!

Inte som att det saknas kugg på startkransen utan något annat.... Solenoiden slår ju uppenbarligen ut eftersom den börjar med att dra runt motorn, sedan liksom låter det bara som ett väsande!

Provat 5-6 ggr... Samma skit varje gång!


Vad är det frågan om(?)

Edit: kanske starten som släpper iallafall... (osäker.. Har aldrig varit med om att den börjar dra, för att släppa mitt i allt?? Brukar ju helt enkelt vägra slå ut drevet om det tjorvar...)

Men vad krävs för batterier egentligen, helst liksom, vad satt från fabrik? Är det nog stort det jag köpt?

Har 2 x "Banner" 88ah 680A

Är väl rätt bra drag i batterierna ändå, inbillar mig att det är bättre avvakta 10sek mellan gångerna man provar starta(?) att ge batterierna lite tid för återhämtning, verkar funka bättre än igår då jag var mer frustrerad... Vette fas-n.....
Den gick igång nu iallafall... (Utan gas)

Men det där "väsandet" alltså...





Hur testar man om glödstiften är okej?
http://forumbilder.se/CDVHQ/img-0569.JPG" onclick="window.open(this.href);return false;

http://forumbilder.se/CDVHQ/img-0606.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

henke_99
4x4xnerd
Inlägg: 8407
Blev medlem: sön jun 29, 2008 13:20
Ort: Ulricehamn

Re: Hjälp en novis med -86 K30 eller K20

Inlägg av henke_99 » lör mar 30, 2013 14:54

Om glödstift och glödrelä funkar så ska bilen starta på bara några få varv med startmotorn. Börja med att mäta om du har spänning på glödstiften när den glöder.

När du håller på o maler som en tok på startmotorn, ryker det nåt ur avgasrören då? Ryker det inget får den ingen diesel.
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.

GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.

Opel Kadett GSI 16v -89.

Fullsize Offroaders

mopardude
Användare
Inlägg: 62
Blev medlem: ons mar 13, 2013 11:20

Re: Hjälp en novis med -86 K30 eller K20

Inlägg av mopardude » lör mar 30, 2013 15:05

henke_99 skrev:Om glödstift och glödrelä funkar så ska bilen starta på bara några få varv med startmotorn. Börja med att mäta om du har spänning på glödstiften när den glöder.

När du håller på o maler som en tok på startmotorn, ryker det nåt ur avgasrören då? Ryker det inget får den ingen diesel.

Vad ska spänningen vara, du menar 12v?

Hur vet man om dom är friska då?
http://forumbilder.se/CDVHQ/img-0569.JPG" onclick="window.open(this.href);return false;

http://forumbilder.se/CDVHQ/img-0606.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

henke_99
4x4xnerd
Inlägg: 8407
Blev medlem: sön jun 29, 2008 13:20
Ort: Ulricehamn

Re: Hjälp en novis med -86 K30 eller K20

Inlägg av henke_99 » lör mar 30, 2013 15:08

Ryker den när du mal på startmotorn?????
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.

GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.

Opel Kadett GSI 16v -89.

Fullsize Offroaders

Huggormen
Hemmastadd
Inlägg: 114
Blev medlem: ons feb 06, 2013 16:25
Ort: Häggeby

Re: Hjälp en novis med -86 K30 eller K20

Inlägg av Huggormen » lör mar 30, 2013 21:27

Man ska inte nöta startmotor på en sån här diesel, då är det ett symtom på att något inte står rätt till.
Det kan vara allt ifrån bränslesystem till slitna kolvringar via dåliga ventiler och defekta spridare och glödstift.
Nått varv på startmotorn sen ska skiten bara smälla igång om det är friska bitar.

mopardude
Användare
Inlägg: 62
Blev medlem: ons mar 13, 2013 11:20

Re: Hjälp en novis med -86 K30 eller K20

Inlägg av mopardude » lör mar 30, 2013 21:51

Hur kollar man glödstiften? Kan man göra det?


(vet inte om det ryker)

Den startade, lite seg var den.

Har inte varit några problem innan.

Vill veta om det går att testa stuften, se på dom om do
Är kass? Eller mäta?
http://forumbilder.se/CDVHQ/img-0569.JPG" onclick="window.open(this.href);return false;

http://forumbilder.se/CDVHQ/img-0606.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

Huggormen
Hemmastadd
Inlägg: 114
Blev medlem: ons feb 06, 2013 16:25
Ort: Häggeby

Re: Hjälp en novis med -86 K30 eller K20

Inlägg av Huggormen » lör mar 30, 2013 22:35

Dom ska ha ett visst motstånd om man resistans mäter dom, kommer dock just nu inte ihåg värdet........

mopardude
Användare
Inlägg: 62
Blev medlem: ons mar 13, 2013 11:20

Re: Hjälp en novis med -86 K30 eller K20

Inlägg av mopardude » sön mar 31, 2013 14:46

Någon som vet vad värdet på stiften ska vara?

Funkar champions glödstift bra? Reservdelsbutiken i stan hade det att erbjuda...
Grottulf, du rekommenderade ac delco- vilken modell isf? Är champion eller ngk lika bra, isf. Vilken kvalisort?

Idag lät den inte sådär konstigt startmotorn.. Det ryker iallafall på bra ur avgasrören när man drar på starten.

Kan det vara reläet som gett upp?
Man hör ett klick, men för den skull så kanske det är paj... Ska mäta om det är spänning till stiften. Trodde dom skulle vara lika stora som tändstift, undrar om jag såg på rätt grejer :-D
(diesel novis)

Blir inte varma så det känns då man håller fingrarna över dom iaf.. (glödde ett par ggr, typ 10sek...)

Hittar jag reläet? Var sitter det? Låter som bakom instrumentpanelen.



Jag skrev: "Finns det inget sätt att koppla in mot en lampa i kupén? Och helst automatisk glödning Hur??"

Grottulf skrev: "Fimpa lastresistorn på torpedväggen och montera ett original glödrelä till en 12V:are"

Kan du utveckla det där? :-) original typ universal till vad som helst för bil, eller...? Hur och var? Hur ser resistorn ut?

Tack för all respons på detta forum! :-)

Bilder kommer, tycker dock det är krångligt.
http://forumbilder.se/CDVHQ/img-0569.JPG" onclick="window.open(this.href);return false;

http://forumbilder.se/CDVHQ/img-0606.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

Huggormen
Hemmastadd
Inlägg: 114
Blev medlem: ons feb 06, 2013 16:25
Ort: Häggeby

Re: Hjälp en novis med -86 K30 eller K20

Inlägg av Huggormen » sön mar 31, 2013 20:07

En del modeller så sitter glödreläet på motorn, andra på torpeden eller innerskärmen........

Grottulf
4x4xnerd
Inlägg: 5398
Blev medlem: fre nov 09, 2007 13:16
Ort: Säffle

Re: Hjälp en novis med -86 K30 eller K20

Inlägg av Grottulf » mån apr 01, 2013 21:37

mopardude skrev:Någon som vet vad värdet på stiften ska vara?

Funkar champions glödstift bra? Reservdelsbutiken i stan hade det att erbjuda...
Grottulf, du rekommenderade ac delco- vilken modell isf? Är champion eller ngk lika bra, isf. Vilken kvalisort?
Nu har jag kollat upp det, och det var AC delco AC60G jag tänkte på.
Resistansen har jag för mig ligger mellan 2-10 Ohm nånstans om de är riktiga.
mopardude skrev: Grottulf skrev: "Fimpa lastresistorn på torpedväggen och montera ett original glödrelä till en 12V:are"

Kan du utveckla det där? :-) original typ universal till vad som helst för bil, eller...? Hur och var? Hur ser resistorn ut?
Original glöd reläet matas med 24V, men glödstiften ska ju bara ha 12V.
Därför sitter det ett stort effektmotstånd på torpedväggen bakom motorn som är kopplad i serie med glödstiften för at få ner spänningen.
Det är ca 40cm långt och sitter bakom en skyddsplåt om jag inte missminner mig, så det är inget att ta miste på.

Men funkar original-reläet sä kan du ju låta det vara som det är.
Men byter du till ett 12V-relä så behöver du bygla effektmotståndet.
Jag har dock inte koll på hur det ska kopplas in.

Men söker du under avdelningen "CUCV" på detta forumet så hittar du säkert info:
http://www.steelsoldiers.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Man vet ju aldrig vad det sitter för grejer på dessa pickuper, för det är inte ovanligt att folk har konverterat om det helt eller delvis till 12V.

Så här ser iaf original-reläet ut:
Bild

Och så här ser ett ut från en nyare Cheva med 12V:
Bild

När jag sökte efter bilderna på reläna så hittade jag denna sidan som verkade vettig:
http://guides.wikinut.com/1-1-4-Ton-Mil ... /1iewj-ql/" onclick="window.open(this.href);return false;

mopardude
Användare
Inlägg: 62
Blev medlem: ons mar 13, 2013 11:20

Re: Hjälp en novis med -86 K30 eller K20

Inlägg av mopardude » fre apr 12, 2013 22:21

Grottulf skrev:Det är avluftningen till axeln.
Den ska sitta fast i ramen nånstans.
Ju högre desto bättre, så du inte får in skit där när du kör i lerhål.

Men nu vill vi se lite bilder på fyndet :no pics:

Efter MYCKET krångel har jag lyckats placera 2st bilder i min signatur tillsvidare :-)

Bytte glödstift igår (2st i princip helt upplösta och resten kass+ 1 kabel till ett av stiften AV)
Satte ny ATF i mellanväxeln och ny motorolja, oljefilter, luftfilter samt dieselfilter....
Edit: vilka snillen som tillverkar eftermarknads dieselfilter och skiter i att skicka med plugg till "sensor"... Säger det bara... Behövdes ju ingen motortvätt innan, men...

Bara vxl lådan och diffklumparna kvar. Sedan fixa ett par avgaskrökar till rören som jag fimpat av där bakom hytten någonstans = schysst musik! ;-) loud pipes saves lives!
Och lastförankringsöglor... Sedan får man väl hålla tummarna för bilprovningen och reggningen :-)


B-)
http://forumbilder.se/CDVHQ/img-0569.JPG" onclick="window.open(this.href);return false;

http://forumbilder.se/CDVHQ/img-0606.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

henke_99
4x4xnerd
Inlägg: 8407
Blev medlem: sön jun 29, 2008 13:20
Ort: Ulricehamn

Re: Hjälp en novis med -86 K30 eller K20

Inlägg av henke_99 » lör apr 13, 2013 9:38

Bild så blir det så här:

Bild

Bild
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.

GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.

Opel Kadett GSI 16v -89.

Fullsize Offroaders

mopardude
Användare
Inlägg: 62
Blev medlem: ons mar 13, 2013 11:20

Re: Hjälp en novis med -86 K30 eller K20

Inlägg av mopardude » lör apr 13, 2013 9:43

Se där! :beer:

Ska ta bilder i mer ljus också! 8)
http://forumbilder.se/CDVHQ/img-0569.JPG" onclick="window.open(this.href);return false;

http://forumbilder.se/CDVHQ/img-0606.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

Skriv svar