höjning niva
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
-
- Användare
- Inlägg: 39
- Blev medlem: tis mar 12, 2013 22:32
höjning niva
såg på forumet att de fanns en lista med vad för stötdämpare från biltema som passar på suzuki, finns de någon lista till lada niva också? är det någon som har testat att köra med Mercedes fjädrar på nivorna? mvh
Re: höjning niva
Hoodoo höjning är väl nästan max man kan göra på en niva som är ogrinal i övrigt så att byta fjädrar/dämpare vore nog inte så jätte smart (fram i alla fall där det är individuell fjädring)
bak kan man säkert höja lite mer men då skulle det se jävligt ful ut
bak kan man säkert höja lite mer men då skulle det se jävligt ful ut
-
- Användare
- Inlägg: 39
- Blev medlem: tis mar 12, 2013 22:32
Re: höjning niva
jaha så hoodo är de enda som gäller på en niva?
Re: höjning niva
Det är det enda som gäller utan att ta till med "extrema" metoder, med hoodoo höjning fram så har man så gott som max vinkel på drivaxlarna enligt mig så den enda lösningen på att höja mer är att flytta ner hela framvagnen,bakvagnen och eventuellt fördelningslådan,
annars så finns det en kille i frankrike som har stoppat dit framaxel,bakavel,fördelningslåda och servo från en jeep cherokee det blev ganska bra
annars så finns det en kille i frankrike som har stoppat dit framaxel,bakavel,fördelningslåda och servo från en jeep cherokee det blev ganska bra
Re: höjning niva
Har hört om någon som satt dit mercafjädrar, men dom var milt uttryckt "i hårdaste laget". Hoodoo är billigt och bra. Bakstötdämpare från någon Nissanpickup (tror det var bakdämpare från King Cab D21) ger lite mer flex bak.
En lite lagom höjd Niva är en riltigt rolig skogsbil även om man inte tar dom värsta surhålen och stenrösena. Jag har haft en och att sälja den var nog den bilaffär jag ångrar mest.
Vill du ha dit ännu större hjul än vad som får plats med hoodoo blir det till att kapa i skärmarna. Men större hjul kräver nästan stenkryparlåda om den inte skall gå för fort. En Torsendiff bak gör inte ont heller, men smakar det så kostar det. Sen håller inte drivaxlar och sådant för hur mycket som helst, men håller man sig till Hoodoo och lite större hjul så funkar det.
En lite lagom höjd Niva är en riltigt rolig skogsbil även om man inte tar dom värsta surhålen och stenrösena. Jag har haft en och att sälja den var nog den bilaffär jag ångrar mest.
Vill du ha dit ännu större hjul än vad som får plats med hoodoo blir det till att kapa i skärmarna. Men större hjul kräver nästan stenkryparlåda om den inte skall gå för fort. En Torsendiff bak gör inte ont heller, men smakar det så kostar det. Sen håller inte drivaxlar och sådant för hur mycket som helst, men håller man sig till Hoodoo och lite större hjul så funkar det.
Jag är inte bara fet, jag är dryg också.
-
- Forumräv
- Inlägg: 655
- Blev medlem: tis mar 21, 2006 10:40
- Ort: Göteborg / Ydreskogarna
- Kontakt:
Re: höjning niva
Allt går, men man bör veta vad man håller på med innan man gör något mer än en Hoodoo-höjning.
Min personliga åsikt, efter att i princip ha doktorerat i höjning av Nivaframvagn, är att det bästa sättet för att höja mer på ett sätt som fungerar är att sätta dit en stel framaxel. Jeep Cherokee har diffklumpen på rätt sida om jag inte minns fel.
Man kan också höja genom att flytta ner hela framvagnen, men det kräver att man sågar av ramtassarna fram och bygger egna.
Här finns både bra och dåliga varianter:
http://www.ladaniva.co.uk/baxter/Galler ... index.html
Jag har höjt ca 3" med Hoodoo och har 31", men det kräver mycket sågande för o funka.
Min ser ut såhär:
http://offroadershaggum.com/wp-content/ ... G_0789.jpg
Bilden blir as-stor om jag länkar in den här...
Kör hårt!
Min personliga åsikt, efter att i princip ha doktorerat i höjning av Nivaframvagn, är att det bästa sättet för att höja mer på ett sätt som fungerar är att sätta dit en stel framaxel. Jeep Cherokee har diffklumpen på rätt sida om jag inte minns fel.
Man kan också höja genom att flytta ner hela framvagnen, men det kräver att man sågar av ramtassarna fram och bygger egna.
Här finns både bra och dåliga varianter:
http://www.ladaniva.co.uk/baxter/Galler ... index.html
Jag har höjt ca 3" med Hoodoo och har 31", men det kräver mycket sågande för o funka.
Min ser ut såhär:
http://offroadershaggum.com/wp-content/ ... G_0789.jpg
Bilden blir as-stor om jag länkar in den här...
Kör hårt!
//Håkan, Malcom Young i Zebra Bug
Team QUAGMUDDERS
http://www.lada-niva.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Team QUAGMUDDERS
http://www.lada-niva.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: höjning niva
Här hittade jag nu när du sa det detta är kanske nåt man skulle gjort jag har ju en jeep cherokee ståendes, visserligen trasig fördelningslåda men dom är billiga.Nivanörden skrev:Allt går, men man bör veta vad man håller på med innan man gör något mer än en Hoodoo-höjning.
Min personliga åsikt, efter att i princip ha doktorerat i höjning av Nivaframvagn, är att det bästa sättet för att höja mer på ett sätt som fungerar är att sätta dit en stel framaxel. Jeep Cherokee har diffklumpen på rätt sida om jag inte minns fel.
Kör hårt!
http://translate.google.se/translate?hl ... 6bih%3D643" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- 4x4xnerd
- Inlägg: 8507
- Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
- Ort: Strängnäs
Re: höjning niva
Om man endast väljer Hoodoo 2" utan att modda skärmar/hjulhus mer än marginellt, vilken dimension på däck är då den "högsta" som får plats och går att köra med i skogen vid max flex och max styrutslag.Nivanörden skrev:Allt går, men man bör veta vad man håller på med innan man gör något mer än en Hoodoo-höjning.
Jag har höjt ca 3" med Hoodoo och har 31", men det kräver mycket sågande för o funka.
Vilken fälg rekommenderas?
15" eller 16"?
Inpressningsdjup?
Samuraifälgar?
Dodge B250 -87/-88?
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.
-
- Forumräv
- Inlägg: 655
- Blev medlem: tis mar 21, 2006 10:40
- Ort: Göteborg / Ydreskogarna
- Kontakt:
Re: höjning niva
Många kör med 205/80-16 på originalfälg och det verkar funka bra. Man får trimma liiite i framkant på framskärmen bara.Wältmeister skrev: Om man endast väljer Hoodoo 2" utan att modda skärmar/hjulhus mer än marginellt, vilken dimension på däck är då den "högsta" som får plats och går att köra med i skogen vid max flex och max styrutslag.
Vilken fälg rekommenderas?
15" eller 16"?
Inpressningsdjup?
Samuraifälgar?
Dodge B250 -87/-88?
Jag har kört 215/75-15 på Vitarafälgar och HooDoo-höjt och det funkade fint utan något kapande.
Dessa vet jag om, men det finns andra som provat andra kombinationer och får det att funka bra också.
MVH/
Håkan
//Håkan, Malcom Young i Zebra Bug
Team QUAGMUDDERS
http://www.lada-niva.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Team QUAGMUDDERS
http://www.lada-niva.se" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- 4x4xnerd
- Inlägg: 8507
- Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
- Ort: Strängnäs
Re: höjning niva
215/80-15" Cooper Discoverer A/T på Niva original "JET" LM-fälg funkar inte för mig med Niva´s egna höjningsfjädrar som höjer drygt 2".
Bakdäcken "bottnar" i hjulhuskanten och kan inte rotera vid max inflex.
Trots "Baxter-råd" att denna kombination skulle fungera.
Har inte bytt till längre stötdämpare bak(på inrådan).
Bakdäcken "bottnar" i hjulhuskanten och kan inte rotera vid max inflex.
Trots "Baxter-råd" att denna kombination skulle fungera.
Har inte bytt till längre stötdämpare bak(på inrådan).
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.