Jag kastar ur mig frågan här för att se vad ni insatta forumvänner säger!
Jag har då sen tidigare köpt en K1500 Chevrolet Pickup med en 350 och TH700R4 låda med tillhörande NP241 fördelningslåda.
Men då jag alltid har haft raska bilar så känns denna som en lång gäspning när man använder gaspedalen.
Mitt mål är inte att köra i terränglådan, utan mer ha den som sommarbil och lite på stripen.
MEN: Jag vill inte sänka den eller göra den en ren racebil, utan jag gillar bilen höjd 3" och med 33" däck.
Den är perfekt imho för mig som den är utseendemässigt.
Det jag kan sträcka mig till är att byta dämpare och fjädrar till något ni kanske anser passar bättre för mitt ändamål.
(med andra ord: 4-link är inte ett alternativ
![Razz :P](./images/smilies/icon_razz.gif)
Så mitt mål är att ha en trevlig kärra som fungerar utan bråk på crusingar men den ska inte skämmas "jättemycket" på 402 meter.
Målet är kanske lyckas med en mycket hög 12:a på strippen, men lyckas jag med en 13.xx så är jag nöjd också.
För detta krävs ungefär 500 hästar i motorn enligt diverse uträknare på nätet.
Men mina frågor är som följer:
Jag tänkersåklart inte köra med 4x4 på strippen eftersom framaxeln inte överlever dessa krafter (vad jag har förstått av trådar både här och andra forum).
Bakaxeln behöver jag byta till en annan 6 bultad 14 BSF tror jag rätt benämning är.
Håller den axeln för denna motor och med "bra" gatdäck i 33" storlek? (inte slicks mao, men kommer att ha ett par mer greppvänliga däck med profil på andra fälgar som jag släpar med till sträckorna).
NP241 (fördelningslådan) ska väl klara detta så länge man inte hivar i 4x4 (?)
Växellådan tänkte jag behålla befintlig, men att den kommer förstärkas och renoveras av lämplig person.
Målet är att behålla TBI, men att jag sätter på ett eftermarknads TB från typ Summit som klarar att leverera mer soppa och som även klarar att ha ett högre luftflöde.
Motorn blir antligen en 454 eller 383 beroende på vad jag den dagen känner för.
Troligtivs blir det en 454 för "nothing beats cubic inches"
![Razz :P](./images/smilies/icon_razz.gif)
Jag ids inte bygga motorn själv utan kommer betala någon välkänd motorbyggare för jobbet.
Converter kommer troligtvis bli någon som passar ändamålet med högre stallspeed.
Så, ge mig lite input, för att det inte är en jättebra kombo med höjd bil och strip vet jag, men jag vill ändå göra ett försök! (Förstår att långa fjädringsvägar gör att 60 fötter inte blir toppklass direkt).