Galen fråga (Dragrace)

Jeep, Dodge, Cheva, Ford m.fl

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Mathew
Användare
Inlägg: 59
Blev medlem: sön feb 03, 2013 16:17
Ort: Eskilstuna

Galen fråga (Dragrace)

Inlägg av Mathew » tor jun 06, 2013 17:52

Hej!

Jag kastar ur mig frågan här för att se vad ni insatta forumvänner säger!

Jag har då sen tidigare köpt en K1500 Chevrolet Pickup med en 350 och TH700R4 låda med tillhörande NP241 fördelningslåda.

Men då jag alltid har haft raska bilar så känns denna som en lång gäspning när man använder gaspedalen.
Mitt mål är inte att köra i terränglådan, utan mer ha den som sommarbil och lite på stripen.

MEN: Jag vill inte sänka den eller göra den en ren racebil, utan jag gillar bilen höjd 3" och med 33" däck.
Den är perfekt imho för mig som den är utseendemässigt.
Det jag kan sträcka mig till är att byta dämpare och fjädrar till något ni kanske anser passar bättre för mitt ändamål.
(med andra ord: 4-link är inte ett alternativ :P )

Så mitt mål är att ha en trevlig kärra som fungerar utan bråk på crusingar men den ska inte skämmas "jättemycket" på 402 meter.

Målet är kanske lyckas med en mycket hög 12:a på strippen, men lyckas jag med en 13.xx så är jag nöjd också.
För detta krävs ungefär 500 hästar i motorn enligt diverse uträknare på nätet.

Men mina frågor är som följer:

Jag tänkersåklart inte köra med 4x4 på strippen eftersom framaxeln inte överlever dessa krafter (vad jag har förstått av trådar både här och andra forum).
Bakaxeln behöver jag byta till en annan 6 bultad 14 BSF tror jag rätt benämning är.
Håller den axeln för denna motor och med "bra" gatdäck i 33" storlek? (inte slicks mao, men kommer att ha ett par mer greppvänliga däck med profil på andra fälgar som jag släpar med till sträckorna).

NP241 (fördelningslådan) ska väl klara detta så länge man inte hivar i 4x4 (?)

Växellådan tänkte jag behålla befintlig, men att den kommer förstärkas och renoveras av lämplig person.

Målet är att behålla TBI, men att jag sätter på ett eftermarknads TB från typ Summit som klarar att leverera mer soppa och som även klarar att ha ett högre luftflöde.

Motorn blir antligen en 454 eller 383 beroende på vad jag den dagen känner för.
Troligtivs blir det en 454 för "nothing beats cubic inches" :P
Jag ids inte bygga motorn själv utan kommer betala någon välkänd motorbyggare för jobbet.

Converter kommer troligtvis bli någon som passar ändamålet med högre stallspeed.


Så, ge mig lite input, för att det inte är en jättebra kombo med höjd bil och strip vet jag, men jag vill ändå göra ett försök! (Förstår att långa fjädringsvägar gör att 60 fötter inte blir toppklass direkt).
Chevrolet K1500 Stepside 1989
Sommarbil och projektbil!

Vafalls
Hemmastadd
Inlägg: 149
Blev medlem: mån mar 05, 2012 23:58
Ort: Laholm

Re: Galen fråga (Dragrace)

Inlägg av Vafalls » tor jun 06, 2013 23:50

Bakaxeln=Nja kanske / Fördelninslådan=knappast / Växellådan=Njää
Jag skulle nog kört på Dana60 eller bättre --- NP205---moddadTH400
Detta är vad jag TROR,jag kan ha helt fel.andra kommer säkert att rätta mig.
Men det är mycket cool ide du har , ser fram emot bilder :beer:

sebringZ28
Beroende
Inlägg: 1020
Blev medlem: ons sep 05, 2012 21:07
Ort: Linköping

Re: Galen fråga (Dragrace)

Inlägg av sebringZ28 » fre jun 07, 2013 8:39

Att köra höga 12'r med 2 ton bil med automat, kräver ca 500 hästar eller 400 och ett mycket bra chassi skulle jag säga.

Att dessutom lägga till mjuka bladfjädrar gör det nog intressant om du får fäste, och en del axeldödande hjulhop.

Så en överladdad BB eller SB lär gå åt om du skall ha en körbar bil på gatan med, styva upp bakfjädringen så du slipper att axeln vrider sig, vet inte om det finns cal-tracks för dessa men det vore väl det enklaste om du inte vill bygga om till truck-link (K-länk).

Det är absolut inte omöjligt, men det kommer att kosta. Som jämförelse så kan jag ta min Z28, den tog jag från 13,5-14.0 tider med hjälp av mycket chassi jobb, utväxling och däck samt ca 25 drivhjuls hästar och 50 ft-lbs ökning till 300hp 320 ft-lbs ner till konsekventa 12,7 tider. Men när jag satt upp henne för bana eller auto-x med styvare spring rate och aggressivare dämparinställning så tappar man snabbt 2-3 tiondelar.

Du vill ha ett chassi som tillåter att tyngdpunkten förflyttas bakåt fort i förhållande till lateral centrum när du startar och som trycker axeln mot marken samtidigt, att bara sätta i dämpare med mycket lite dämpning på kompression och mjuka fjädrar löser tyngdpunksförflyttningen, men inte fästet, utan ger en bakvagn som sjunker ihop när du accelerar, sen vill du ju inte att axeln skall vrida sig upp i fram änden då det kommer leda till hjulhop i bästa fall.

Kul idé iaf, och det kommer att gå, bara att kompensera brister i chassit med mer effekt annars! ;)
Magnus
97 Z28 M6 12,70s 109mph
94 K3500 454/4L80
70 Firebird project

"I think its better to do right, even if we suffer in so doing, than to incur the reproach of our consciences and posterity" Robert E Lee

Vafalls
Hemmastadd
Inlägg: 149
Blev medlem: mån mar 05, 2012 23:58
Ort: Laholm

Re: Galen fråga (Dragrace)

Inlägg av Vafalls » fre jun 07, 2013 11:30


Mathew
Användare
Inlägg: 59
Blev medlem: sön feb 03, 2013 16:17
Ort: Eskilstuna

Re: Galen fråga (Dragrace)

Inlägg av Mathew » fre jun 07, 2013 19:42

Tack för alla inputs så långt!

Den där "old farm truck" är ju galen, men lider nog lite av det som jag kommer lida av, att hela chassit vrider sig, vilket inte är så bra :)

På en gammal jänkare jag hade så satt det något som kallades "Traction bars" (fick jag berättat för mig då), antar det är liknande som "cal tracks" (åtminstone funktionen).

Tanken är att styva upp chassiet bak med bättre dämpare och styvare fjädrar utan att det för den delen blir absurt, men jag tänkte om man börjar med motor-lådor och en skaplig axel, så får man väl chassiemässigt jobba därifrån beroende på vad som händer på strippen :)

Har fått lite svar gällande hållbarheten på sakerna, ser gärna mer svar runt dessa delar, någon sitter kanske med mer info eller egna erfarenheter?
Chevrolet K1500 Stepside 1989
Sommarbil och projektbil!

sebringZ28
Beroende
Inlägg: 1020
Blev medlem: ons sep 05, 2012 21:07
Ort: Linköping

Re: Galen fråga (Dragrace)

Inlägg av sebringZ28 » lör jun 08, 2013 10:42

Det läckra trucken i filmen har nog inte bladfjädrar, den kan tom ha truck länk i orginal, ser att vara från dom åren, 67-72, kallas även truck arm eller K-link.

Track bars, slapper bars osv,, det var ett enkelt sätta att lösa problemen med att axeln vrider fjädrarna uppåt framför axeln under acceleration, det är helt enkelt ett fyrkants rör som är bultat under fjädern vid axeln och som ligger parallellt framåt under fjädern, när fjädern vrider uppåt slår den i främre delen av fjädern och håller mot,,, funkar sisådär,, och blir intressant när bilen fjädrar ner, och funkar ju inte alls vid inbromsning, cal tracks löser dom problemen, men är fortfarande ett plåster på symptomen inte en lösning av problemet.

Magnus
97 Z28 M6 12,70s 109mph
94 K3500 454/4L80
70 Firebird project

"I think its better to do right, even if we suffer in so doing, than to incur the reproach of our consciences and posterity" Robert E Lee

Caffe
Forumräv
Inlägg: 586
Blev medlem: tor mar 01, 2012 22:32
Ort: Skänninge
Kontakt:

Re: Galen fråga (Dragrace)

Inlägg av Caffe » lör jun 08, 2013 12:47

Är det inte lättare att utgå från en 2wd? De går ju också att höja för att se tuffa ut på stormarknadens parkering. Med 4x4 har man ju fördelningslåda och en "halv drivlina extra" som dels kan gå sönder och dels ska hålla för stripplekar.

Typ alla muskelbilar har ju samma uppbyggnad som en 2wd-truck, dvs ram med motor fram, växellåda och sedan en stel axel bak. Borde gå att transplantera eller bygga kopia av någon 600hk++ stripbil och fälla ner i trucken.

Men vad vet jag, jag är ju bara skrivbordskrigare. ;)

/C
Mina offroadbilder [Länk]
Pajero LWB gen II 3500 [Länk] - Inväntar offroafpremiären
Chevrolet S-10 S/T Pickup 4WD 262cui -96 - Vilar sig i form.

Privatperson
Rutinerad
Inlägg: 488
Blev medlem: mån jan 12, 2009 20:00
Ort: Solna/Sthlm

Re: Galen fråga (Dragrace)

Inlägg av Privatperson » lör jun 08, 2013 14:48

Caffe skrev:Är det inte lättare att utgå från en 2wd? ...
typ en 454SS :P

då har man ju Th400 /4L80 låda , 14BSF axel original mm
SvenskAmerikanen Suburban -87 K10/K30 hybrid TD40 /TH700
Blazer -88 350/700

OBELIX
OffroadGeek
Inlägg: 4729
Blev medlem: mån maj 11, 2009 22:14
Ort: Söderköping

Re: Galen fråga (Dragrace)

Inlägg av OBELIX » lör jun 08, 2013 15:20

GMC Cyklone då? Det fanns väl en sån för ett tiotal år sen som åkte från det mesta i Stockholm då. Och den hade väl 4-krafs?

Jag för min del hade startat en kvart tidigare om jag hade bråttom.

SKREV OBELIX
Bil-lös nu, förutom min 745:a

sebringZ28
Beroende
Inlägg: 1020
Blev medlem: ons sep 05, 2012 21:07
Ort: Linköping

Re: Galen fråga (Dragrace)

Inlägg av sebringZ28 » lör jun 08, 2013 19:43

Cyclone och typhone var ju rätt kul redan från början, fast på S-10 Jimmy/Blazer bas. Duktigt överladdad sexa, och med hög förbrukning av th700/4L60 lådor, har sett några sådan som konverterats till LSx och 4L65E med stor framgång, men hjälper inte? Är ju fortfarande bara en S-10'a.

Den som gick här hemma var ju inte så mycket gatbil längre men den var frän!

Magnus
97 Z28 M6 12,70s 109mph
94 K3500 454/4L80
70 Firebird project

"I think its better to do right, even if we suffer in so doing, than to incur the reproach of our consciences and posterity" Robert E Lee

Mathew
Användare
Inlägg: 59
Blev medlem: sön feb 03, 2013 16:17
Ort: Eskilstuna

Re: Galen fråga (Dragrace)

Inlägg av Mathew » lör jun 08, 2013 19:46

SebringZ28:
Förstår problemet du beskriver, men det blir lite "laga efter läge".
Om det skiter sig med bilen så får jag väl hiva i alla orginaldelar i den, sälja och sen sätta motor och låda i en vettigare bil :)

Caffe:
Jo, tanken har föresvävat mig! (och ligger i bakhuvet när jag seglar runt på blocket :) )

Privatperson:
454SS hade varit nice, svårt och hitta med vettig prislapp i förhållande i skick :(

OBELIX:
CycloneRobban kör fortfarande ifrån det mesta :)


Fortsättning följer!
Chevrolet K1500 Stepside 1989
Sommarbil och projektbil!

Grottulf
4x4xnerd
Inlägg: 5398
Blev medlem: fre nov 09, 2007 13:16
Ort: Säffle

Re: Galen fråga (Dragrace)

Inlägg av Grottulf » tis jun 11, 2013 10:41

En sån traction-bar som används offroad, kanske kan funka på strippen också... :vetej:
Den borde ju ta bort hjulstuds iaf, men det är kanske värre med chassivridningar?...:vetej:

http://www.offroaddesign.com/catalog/tractionbar.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Bild

Putte87
Hemmastadd
Inlägg: 170
Blev medlem: lör okt 22, 2011 18:38
Ort: Vislanda

Re: Galen fråga (Dragrace)

Inlägg av Putte87 » tis jun 11, 2013 14:38

Är det inte lika bra att montera 4-länk för det håller.
Såg en Doge Challanger på Malmö Raceway för några
år sedan med bladfjädrar, axlen flyttade sig ca 10-15
cm framåt. När den kom tillbaka så var de hyfsat krökta.
It's not that I'm so smart, it's just that I stay with problems longer.
Albert Einstein

Suzuki 419 höjd 6" & 33" TSL
Volvo 940 GL
Volvo 164
Trollhättemoped

sebringZ28
Beroende
Inlägg: 1020
Blev medlem: ons sep 05, 2012 21:07
Ort: Linköping

Re: Galen fråga (Dragrace)

Inlägg av sebringZ28 » tis jun 11, 2013 21:28

Traction bar varianten är ju lite som tre-länk som tex GM f-body har mellan 82-02, inte sämre men frågan är hur det går när man börja få body roll med den där infästningen, lär vara en rätt mjuk bussning i främre infästningen kan jag tro.

Så här kan en sådan lösning ut, http://www.hotrodstohell.net/truckarm/t ... ives_1.gif" onclick="window.open(this.href);return false;

Magnus
97 Z28 M6 12,70s 109mph
94 K3500 454/4L80
70 Firebird project

"I think its better to do right, even if we suffer in so doing, than to incur the reproach of our consciences and posterity" Robert E Lee

Grottulf
4x4xnerd
Inlägg: 5398
Blev medlem: fre nov 09, 2007 13:16
Ort: Säffle

Re: Galen fråga (Dragrace)

Inlägg av Grottulf » ons jun 12, 2013 8:23

Jo, där fram brukar man ofta ha en uniball till o med, så det är nog inte helt lyckat kanske...
Fast med en redig löstagbar krängningshämmare också så kanske man kan kombinera rock-crawling med drag-racing :mrgreen: :roll:

Skriv svar