Nybörjarprojekt: Jeep Cherokee
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Re: Nybörjarprojekt: Jeep Cherokee
tråkigt bara att köpa en ruta för en massa tusenlappar och råka ha sönder den. Har inte hittat någon som säljer begagnade rutor. Sen säger de att det finns risk att rutan spricker när limmet torkar också pga det drar sig.
Men det ska lösas på något sätt! En alldeles för trevlig bil för att göra sig av med
Men det ska lösas på något sätt! En alldeles för trevlig bil för att göra sig av med
Jeep Cherokee Limited 4.0 -94 Snorkel, vinsch, taktält m.m.
ATV Loncin 110cc -06
SAAB 9-3 2.0I -00
Volvo 340 -87
SAAB 9-5 Vector 2.3T Sportcom, pilotpaket -04
SAAB 900 2.0L -95
Chevrolet Trans Sport
Skoda Octavia 1.6GLT -97
Volvo V70 2.0 I5
ATV Loncin 110cc -06
SAAB 9-3 2.0I -00
Volvo 340 -87
SAAB 9-5 Vector 2.3T Sportcom, pilotpaket -04
SAAB 900 2.0L -95
Chevrolet Trans Sport
Skoda Octavia 1.6GLT -97
Volvo V70 2.0 I5
Re: Nybörjarprojekt: Jeep Cherokee
squiz3r skrev:tråkigt bara att köpa en ruta för en massa tusenlappar och råka ha sönder den. Har inte hittat någon som säljer begagnade rutor. Sen säger de att det finns risk att rutan spricker när limmet torkar också pga det drar sig.
Men det ska lösas på något sätt! En alldeles för trevlig bil för att göra sig av med
De jag delade garage med tidigare skar själva ut limmade rutor på tex http://www.returbilen.se" onclick="window.open(this.href);return false; med pianotråd med handtag i ändarna. Sedan limmade de dit dem med tvåkomponentslim.
LR Discovery V8, 35"
VW California 4Motion
VW California 4Motion
Re: Nybörjarprojekt: Jeep Cherokee
hmm.. Låter ju som om det är värt ett försök. Rutorna är ju löjligt billiga på returbilen, så lyckas man med konststycket så kommer man ju verkligen billigt undan! Men hur lyckas man få in pianotråden mellan rutan och karossen? Besiktningen har inga krav på hur väl rutan sitter fast osv?
Jeep Cherokee Limited 4.0 -94 Snorkel, vinsch, taktält m.m.
ATV Loncin 110cc -06
SAAB 9-3 2.0I -00
Volvo 340 -87
SAAB 9-5 Vector 2.3T Sportcom, pilotpaket -04
SAAB 900 2.0L -95
Chevrolet Trans Sport
Skoda Octavia 1.6GLT -97
Volvo V70 2.0 I5
ATV Loncin 110cc -06
SAAB 9-3 2.0I -00
Volvo 340 -87
SAAB 9-5 Vector 2.3T Sportcom, pilotpaket -04
SAAB 900 2.0L -95
Chevrolet Trans Sport
Skoda Octavia 1.6GLT -97
Volvo V70 2.0 I5
Re: Nybörjarprojekt: Jeep Cherokee
squiz3r skrev:hmm.. Låter ju som om det är värt ett försök. Rutorna är ju löjligt billiga på returbilen, så lyckas man med konststycket så kommer man ju verkligen billigt undan! Men hur lyckas man få in pianotråden mellan rutan och karossen? Besiktningen har inga krav på hur väl rutan sitter fast osv?
Ingen aning om kraven. Men tar man bort listen kan man pilla in något smalt och spetsigt.
LR Discovery V8, 35"
VW California 4Motion
VW California 4Motion
Re: Nybörjarprojekt: Jeep Cherokee
Förstår inte varför jag inte körde in bilen till besiktningen istället för att oroa mig så mycket. Hade den inne idag och fick tre tvåor för bagateller bara. Mitt avgassystem var inte ok, måste sluta bakom hela dörren, dvs bakom bakhjulet. Ljusinställningen var helknas eftersom jag höjt bilen där bak. Samt lite rost på ena balken framför dragkroksinfästningen. Så det är ju snabbt fixat!
Jeep Cherokee Limited 4.0 -94 Snorkel, vinsch, taktält m.m.
ATV Loncin 110cc -06
SAAB 9-3 2.0I -00
Volvo 340 -87
SAAB 9-5 Vector 2.3T Sportcom, pilotpaket -04
SAAB 900 2.0L -95
Chevrolet Trans Sport
Skoda Octavia 1.6GLT -97
Volvo V70 2.0 I5
ATV Loncin 110cc -06
SAAB 9-3 2.0I -00
Volvo 340 -87
SAAB 9-5 Vector 2.3T Sportcom, pilotpaket -04
SAAB 900 2.0L -95
Chevrolet Trans Sport
Skoda Octavia 1.6GLT -97
Volvo V70 2.0 I5
-
- Forumräv
- Inlägg: 944
- Blev medlem: tor nov 22, 2007 16:09
- Ort: skauneland
Re: Nybörjarprojekt: Jeep Cherokee
bra ju! det fixar du på "4 sekunder" precis som allt annat
letar mercedes w201 och w124 200 diesel
Re: Nybörjarprojekt: Jeep Cherokee
Starkt jobbat, jag hade eldat upp skitet om min var sådär rostig
Jeep Cherokee XJ -90 (work in progress)
Re: Nybörjarprojekt: Jeep Cherokee
tryck igenom pianotråden med en radiomejsel en kille på utsidan en på insidan drar ni för hårt å snabbt så går tråden av brukar gå å limma sen med nåt skapligt silikon tror ja använde sikaflex
Valp 1,9 tdi
Wrangler tj 4,0
Wrangler tj 4,0
Re: Nybörjarprojekt: Jeep Cherokee
Nu är bilen besiktigad utan anmärkningar Det blev lite stressigt, hade 3 timmar på mig som jag kunde låna kompisens verkstad dagen innan besiktningen. Men med hans hjälp lyckades vi laga balken och bygga ett nytt avgassystem. Ljusinställningen fixade jag på natten genom att ställa Jeepen bredvid min Skoda Octavia och skruva på lamporna tills halvljusen gick i backen lika långt bort. Långt ifrån perfekt, men det blev godkänt
Såhär blev avgasröret.
Röret mynnar ut på sidan bakom bakhjulet, men ovanför bladfjädern och innanför tröskeln. Nu skall det alltså inte vara någon risk alls att man kör på avgasröret med stenar osv förutom vid ljuddämparen (som sitter på originalplatsen) så dit skall det komma en hasplåt.
Försökte trycka in bakhjulets fjädring också för att se att avgasröret inte tog i någonstans. Lyckades dock bara trycka in den halvvägs.. Men jag blev rätt impad av flexet ändå, på bilden står den fortfarande på alla fyra hjulen..
Nu skall det bli vinschkofångarnygge!
Slängde ihop en skiss på hur jag har tänkt designa kofångaren. 10mm tjocka plattjärn till infästningen i ramen, 5mm tjocka plåtar till "skålen" som vinschen sitter i och 50mmdiameter*3mm gods till övriga rör. Blir det lagom tror ni?
Vad behöver man tänka på/göra när man skall byta kofångare? De två signalhornen får man flytta in i motorhuven och vakumtanken till insuget (eller vad det nu är förnågot..?) kan man väll sätta var som helst inne i motorhuven. Måste man lossa på styrsservot för att fästa in kofångaren på vettigt sätt sen? Är det bara lossa bultarna och sticka i nya längre M10 sen?
Skall beställa en winsch från ebay imorgon tänkte jag.
Såhär blev avgasröret.
Röret mynnar ut på sidan bakom bakhjulet, men ovanför bladfjädern och innanför tröskeln. Nu skall det alltså inte vara någon risk alls att man kör på avgasröret med stenar osv förutom vid ljuddämparen (som sitter på originalplatsen) så dit skall det komma en hasplåt.
Försökte trycka in bakhjulets fjädring också för att se att avgasröret inte tog i någonstans. Lyckades dock bara trycka in den halvvägs.. Men jag blev rätt impad av flexet ändå, på bilden står den fortfarande på alla fyra hjulen..
Nu skall det bli vinschkofångarnygge!
Slängde ihop en skiss på hur jag har tänkt designa kofångaren. 10mm tjocka plattjärn till infästningen i ramen, 5mm tjocka plåtar till "skålen" som vinschen sitter i och 50mmdiameter*3mm gods till övriga rör. Blir det lagom tror ni?
Vad behöver man tänka på/göra när man skall byta kofångare? De två signalhornen får man flytta in i motorhuven och vakumtanken till insuget (eller vad det nu är förnågot..?) kan man väll sätta var som helst inne i motorhuven. Måste man lossa på styrsservot för att fästa in kofångaren på vettigt sätt sen? Är det bara lossa bultarna och sticka i nya längre M10 sen?
Skall beställa en winsch från ebay imorgon tänkte jag.
Jeep Cherokee Limited 4.0 -94 Snorkel, vinsch, taktält m.m.
ATV Loncin 110cc -06
SAAB 9-3 2.0I -00
Volvo 340 -87
SAAB 9-5 Vector 2.3T Sportcom, pilotpaket -04
SAAB 900 2.0L -95
Chevrolet Trans Sport
Skoda Octavia 1.6GLT -97
Volvo V70 2.0 I5
ATV Loncin 110cc -06
SAAB 9-3 2.0I -00
Volvo 340 -87
SAAB 9-5 Vector 2.3T Sportcom, pilotpaket -04
SAAB 900 2.0L -95
Chevrolet Trans Sport
Skoda Octavia 1.6GLT -97
Volvo V70 2.0 I5
-
- Forumräv
- Inlägg: 944
- Blev medlem: tor nov 22, 2007 16:09
- Ort: skauneland
Re: Nybörjarprojekt: Jeep Cherokee
gott at den e besiktad nu men jag tycker att den står på 3 hjul och inga 4 hjul!squiz3r skrev:Nu är bilen besiktigad utan anmärkningar
Försökte trycka in bakhjulets fjädring också för att se att avgasröret inte tog i någonstans. Lyckades dock bara trycka in den halvvägs.. Men jag blev rätt impad av flexet ändå, på bilden står den fortfarande på alla fyra hjulen..
g.
letar mercedes w201 och w124 200 diesel
Re: Nybörjarprojekt: Jeep Cherokee
Mantajohan:
Nu har jag satt igång med de destruktiva delarna! Bultarna satt som satan så det var några som jag blev tvungen att kapa (sen hade jag dessutom ingen stor torx, så de fick också kapas..)
Efter (för) mycket våld så var kofångaren loss.
Vakuumcistärnen blev omplacerad till det enorma hålrummet bredvid fördelaren. Här hade jag egentligen tänkt att sätta en kompressor någon gång, men det känns som om det blir senare..
Kofångaren av.. Bara att rensa bort bogseröglan, förstärkningarna till skärmarna osv..
Bör man ha kvar dessa trianglar? Verkar som om många plockar bort dem helt..
Upprensat... Frågan nu är hur många ställen behöver man skruva fast kofångaren i? Jag tänkte ha 10mm tjock plåt som jag bultar fast i balken. Skruvarna som håller fast styrservot får jag inte loss och jag vågar inte ta i för mycket ifall de skulle brytas.. Klarar det sig utan att man sätter fast kofångaren med dem?
Sen var det dags att kapa skärmkanterna. Markerade så att det skulle bli lika på båda sidor..
...Sen fram med vinkelslipen!
Betydligt bättre frigång nu.
Nu har jag satt igång med de destruktiva delarna! Bultarna satt som satan så det var några som jag blev tvungen att kapa (sen hade jag dessutom ingen stor torx, så de fick också kapas..)
Efter (för) mycket våld så var kofångaren loss.
Vakuumcistärnen blev omplacerad till det enorma hålrummet bredvid fördelaren. Här hade jag egentligen tänkt att sätta en kompressor någon gång, men det känns som om det blir senare..
Kofångaren av.. Bara att rensa bort bogseröglan, förstärkningarna till skärmarna osv..
Bör man ha kvar dessa trianglar? Verkar som om många plockar bort dem helt..
Upprensat... Frågan nu är hur många ställen behöver man skruva fast kofångaren i? Jag tänkte ha 10mm tjock plåt som jag bultar fast i balken. Skruvarna som håller fast styrservot får jag inte loss och jag vågar inte ta i för mycket ifall de skulle brytas.. Klarar det sig utan att man sätter fast kofångaren med dem?
Sen var det dags att kapa skärmkanterna. Markerade så att det skulle bli lika på båda sidor..
...Sen fram med vinkelslipen!
Betydligt bättre frigång nu.
Jeep Cherokee Limited 4.0 -94 Snorkel, vinsch, taktält m.m.
ATV Loncin 110cc -06
SAAB 9-3 2.0I -00
Volvo 340 -87
SAAB 9-5 Vector 2.3T Sportcom, pilotpaket -04
SAAB 900 2.0L -95
Chevrolet Trans Sport
Skoda Octavia 1.6GLT -97
Volvo V70 2.0 I5
ATV Loncin 110cc -06
SAAB 9-3 2.0I -00
Volvo 340 -87
SAAB 9-5 Vector 2.3T Sportcom, pilotpaket -04
SAAB 900 2.0L -95
Chevrolet Trans Sport
Skoda Octavia 1.6GLT -97
Volvo V70 2.0 I5
Re: Nybörjarprojekt: Jeep Cherokee
Kofångarbygget står tyvärr helt still just nu eftersom jag inte äger några borr till pelarborren (med morsekona). Inga hål -> ingen kofångare. Nu måste jag alltså få tag på såna borr. Tips någon? Som extra motivation så är i alla fall en 12000lbs vinsch med nylonlina på väg från polen!
Under tiden bestämde jag mig för att ta tag i höjningen av framvagnen.
Mitt första försök var att plocka av stötdämparna för att kunna hissa ner axeln och plocka loss spiralfjädrarna. Dessa bultar ville dock inte heller lossa... Hur brukar ni gå till väga när bultarna inte vill loss och det inte finns plats för vinkelslipen?
Sedan bestämde jag mig för att istället klämma ihop fjädrarna och trycka in en distans ovanför.. Eftersom jag inte hade några verktyg för att hålla ihop fjädrarna så tillverkade jag ett C av en gammal rostig skrotbit.
Domkraften satte jag sen under bakhjulet på motsatt sida så att jag bottnade fjädringen där fram. Sen var det bara att klämma in C:et i fjädern...
...för att sedan lyfta upp framänden så att axeln blir hängandes så långt ner som möjligt. Detta gjorde att jag fick 5cm fritt ovanför fjädern.
Kapade ett rör 55mm innerdiameter till 50mm längd och svetsade på tre "vingar" som var 25mm breda. Ikväll han jag inte lära mig pinn-svetsa, så det fick bli tigen. (Inte direkt ett TIG-proffs heller, men det börjar se vettigt ut?)
Sedan delade jag mitt verk på mitten...
och bankade på det ovanför fjädern så att jag kunde svetsa ihop den igen.
Blev lite högre där fram nu! Nu behöver den dock höjas där bak igen..
Vid ett läge inträffade dock det ofrånkomliga.. Eftersom jag inte har några pallbockar eller liknande så har jag staplat med vedträ, stubbar osv... Inte superstabilt, men vad gör man? När jag skulle lyfta upp den i nosen trillade trähögen som jag pallrat upp på domkraften så att bilen föll ett par dm och landade på domkraften med triangelstöttan som sitter under skärmkanten först. Detta gjorde att hela nosen på bilen böjdes (vilket syns när motorhuven är stängd) och då sprack glasfiberbalken ovanför grillen...
Tråkigt, men jag skall nog vara glad att det inte var min arm eller mitt huvud som var emellan...
Under tiden bestämde jag mig för att ta tag i höjningen av framvagnen.
Mitt första försök var att plocka av stötdämparna för att kunna hissa ner axeln och plocka loss spiralfjädrarna. Dessa bultar ville dock inte heller lossa... Hur brukar ni gå till väga när bultarna inte vill loss och det inte finns plats för vinkelslipen?
Sedan bestämde jag mig för att istället klämma ihop fjädrarna och trycka in en distans ovanför.. Eftersom jag inte hade några verktyg för att hålla ihop fjädrarna så tillverkade jag ett C av en gammal rostig skrotbit.
Domkraften satte jag sen under bakhjulet på motsatt sida så att jag bottnade fjädringen där fram. Sen var det bara att klämma in C:et i fjädern...
...för att sedan lyfta upp framänden så att axeln blir hängandes så långt ner som möjligt. Detta gjorde att jag fick 5cm fritt ovanför fjädern.
Kapade ett rör 55mm innerdiameter till 50mm längd och svetsade på tre "vingar" som var 25mm breda. Ikväll han jag inte lära mig pinn-svetsa, så det fick bli tigen. (Inte direkt ett TIG-proffs heller, men det börjar se vettigt ut?)
Sedan delade jag mitt verk på mitten...
och bankade på det ovanför fjädern så att jag kunde svetsa ihop den igen.
Blev lite högre där fram nu! Nu behöver den dock höjas där bak igen..
Vid ett läge inträffade dock det ofrånkomliga.. Eftersom jag inte har några pallbockar eller liknande så har jag staplat med vedträ, stubbar osv... Inte superstabilt, men vad gör man? När jag skulle lyfta upp den i nosen trillade trähögen som jag pallrat upp på domkraften så att bilen föll ett par dm och landade på domkraften med triangelstöttan som sitter under skärmkanten först. Detta gjorde att hela nosen på bilen böjdes (vilket syns när motorhuven är stängd) och då sprack glasfiberbalken ovanför grillen...
Tråkigt, men jag skall nog vara glad att det inte var min arm eller mitt huvud som var emellan...
Jeep Cherokee Limited 4.0 -94 Snorkel, vinsch, taktält m.m.
ATV Loncin 110cc -06
SAAB 9-3 2.0I -00
Volvo 340 -87
SAAB 9-5 Vector 2.3T Sportcom, pilotpaket -04
SAAB 900 2.0L -95
Chevrolet Trans Sport
Skoda Octavia 1.6GLT -97
Volvo V70 2.0 I5
ATV Loncin 110cc -06
SAAB 9-3 2.0I -00
Volvo 340 -87
SAAB 9-5 Vector 2.3T Sportcom, pilotpaket -04
SAAB 900 2.0L -95
Chevrolet Trans Sport
Skoda Octavia 1.6GLT -97
Volvo V70 2.0 I5
-
- Forumräv
- Inlägg: 944
- Blev medlem: tor nov 22, 2007 16:09
- Ort: skauneland
Re: Nybörjarprojekt: Jeep Cherokee
tur i oturen, synd att jag aldrig fick mätt min gamla klossar och de nya inte har kommet innu
letar mercedes w201 och w124 200 diesel
Re: Nybörjarprojekt: Jeep Cherokee
Tycker att det är tråkigt med så lite kommentarer som jag fått på sista tiden.. Jag ser väldigt gärna kritik (och beröm) samt ideer från er mer erfarna, men även andra som är nya på bilfronten. Det är mycket lättare att lära sig då.
Igår satte jag i alla fall på en trefashandske på min pelarborr som jag köpte på aktion för något årsedan för 800kr. Funkar prima!
Lyckades även hitta borr 14 och 12mm diameter. Inte med morsekona, men 14mm borret var i alla fall smalare i toppen så att det passar i min 13mm chuck.
För större hål köpte jag en hålsåg istället. Denna fungerade inte riktigt lika bra.. Skaftet på den var 6-kantigt, kanske inte gjort för en vanlig chuck? Den vobblade i alla fall hur jag än försökte få fast den..
Det ena fästet till kofångaren blev i alla fall klart. Gjort av plattjärn 10mm tjockt och 120mm brett. Eftersom jag inte fick någon respons på min fråga tidigare chansade jag och satte bara fast det med en M14 bult och 3 stycken M10. Tror jag skall göra ett L-järn som bultas fast i denna plåten samt i de två skruvhålen på balkens undersida som är till för krängningshämnaren. Borde förstärka en hel del.
Dessa två hålen skulle jag kunna borra upp och byta ut bultarna mot M14 här också. Skulle det göra någon nytta?
Änden på fästet skall kapas till snyggt sen. Vill dock ha hem vinschen först så att jag har alla exakta mått på den.
Började även konstruera en hasplåt att sätta under fördelarlåda och ljuddämpare/katt. Körde på 2mm tjock plåt bara för att spara på vikt. Oavsett hur tjock jag gör den lär den skrynklas som en disktrasa när man kör på något, så jag siktar på mycket ståendes plattjärn i kryss på plåtens ovansida som förstärkning.
Till infästningen behövde jag ett plattjärn med muttrar fastsvetsade på insidan. Efter att ha provsvetsat med pinne några gånger försökte jag svetsa fast en mutter. Detta ledde bara till att gängorna i muttern smälte så jag fick kapa loss den och göra ett nytt försök. Denna gång med samma resultat...
Till sist tog jag fram tigsvetsen istället, tog 2 sekunder att få fast muttern och den kärvade inte det minsta. Vilket fantastiskt köp den var
//Daniel
Igår satte jag i alla fall på en trefashandske på min pelarborr som jag köpte på aktion för något årsedan för 800kr. Funkar prima!
Lyckades även hitta borr 14 och 12mm diameter. Inte med morsekona, men 14mm borret var i alla fall smalare i toppen så att det passar i min 13mm chuck.
För större hål köpte jag en hålsåg istället. Denna fungerade inte riktigt lika bra.. Skaftet på den var 6-kantigt, kanske inte gjort för en vanlig chuck? Den vobblade i alla fall hur jag än försökte få fast den..
Det ena fästet till kofångaren blev i alla fall klart. Gjort av plattjärn 10mm tjockt och 120mm brett. Eftersom jag inte fick någon respons på min fråga tidigare chansade jag och satte bara fast det med en M14 bult och 3 stycken M10. Tror jag skall göra ett L-järn som bultas fast i denna plåten samt i de två skruvhålen på balkens undersida som är till för krängningshämnaren. Borde förstärka en hel del.
Dessa två hålen skulle jag kunna borra upp och byta ut bultarna mot M14 här också. Skulle det göra någon nytta?
Änden på fästet skall kapas till snyggt sen. Vill dock ha hem vinschen först så att jag har alla exakta mått på den.
Började även konstruera en hasplåt att sätta under fördelarlåda och ljuddämpare/katt. Körde på 2mm tjock plåt bara för att spara på vikt. Oavsett hur tjock jag gör den lär den skrynklas som en disktrasa när man kör på något, så jag siktar på mycket ståendes plattjärn i kryss på plåtens ovansida som förstärkning.
Till infästningen behövde jag ett plattjärn med muttrar fastsvetsade på insidan. Efter att ha provsvetsat med pinne några gånger försökte jag svetsa fast en mutter. Detta ledde bara till att gängorna i muttern smälte så jag fick kapa loss den och göra ett nytt försök. Denna gång med samma resultat...
Till sist tog jag fram tigsvetsen istället, tog 2 sekunder att få fast muttern och den kärvade inte det minsta. Vilket fantastiskt köp den var
//Daniel
Jeep Cherokee Limited 4.0 -94 Snorkel, vinsch, taktält m.m.
ATV Loncin 110cc -06
SAAB 9-3 2.0I -00
Volvo 340 -87
SAAB 9-5 Vector 2.3T Sportcom, pilotpaket -04
SAAB 900 2.0L -95
Chevrolet Trans Sport
Skoda Octavia 1.6GLT -97
Volvo V70 2.0 I5
ATV Loncin 110cc -06
SAAB 9-3 2.0I -00
Volvo 340 -87
SAAB 9-5 Vector 2.3T Sportcom, pilotpaket -04
SAAB 900 2.0L -95
Chevrolet Trans Sport
Skoda Octavia 1.6GLT -97
Volvo V70 2.0 I5
Re: Nybörjarprojekt: Jeep Cherokee
Kul och se arbetet! Båten skulle jag också vilja se mer av? Och du, montera tillbaka sprängskyddet på vinkelharry
SKREV OBELIX
SKREV OBELIX
Bil-lös nu, förutom min 745:a