LSD, mek. diffspärr, truetrac/torsen osv...

All teknik som inte är märkesbunden. Ex. Däck, Winchar och allmänna motorfrågor o.s.v.

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

tias240
Hemmastadd
Inlägg: 106
Blev medlem: lör apr 23, 2011 18:21
Ort: Borlänge

Re: LSD, mek. diffspärr, truetrac/torsen osv...

Inlägg av tias240 » sön aug 04, 2013 18:47

fax110 skrev:
Grottulf skrev:
Sami.b. skrev: ok, så den smäller i, likt en "lunchbox-diff"?
Sitter ju slung på vissa 7/940 bilar?
Volvos slung-diff är av samma typ som Chevas.
volvos slung diff fungerar som jag förklarade längre upp i tråden... lammel diffat till 0-40 km/h och 100% öppet efter det.
Dom är väldigt lätta att modda så dom låser längre, bara att spänna upp fjädern till vikten som låser
Mvh Tias

K1500 6.5td 1997 aka "dieselskrutten"

zurfer
Forumräv
Inlägg: 504
Blev medlem: lör aug 11, 2012 18:18
Ort: Nässjö

Re: LSD, mek. diffspärr, truetrac/torsen osv...

Inlägg av zurfer » sön aug 04, 2013 21:35


fax110
Användare
Inlägg: 26
Blev medlem: lör nov 14, 2009 15:07

Re: LSD, mek. diffspärr, truetrac/torsen osv...

Inlägg av fax110 » sön aug 04, 2013 23:25

Jag ber om ursäkt självklart fungerar det precis som på en cheva, jag har hållt på lite med volvo slungisarb och har aldrig uppfattat att ett hjul måste spinna innan den låser ihop... Men det är klart att det känns nog lite extra när man står stilla med en stor tung bil med bautadäck jämfört med när man burnar/sladdar med en volvo ..

Grottulf
4x4xnerd
Inlägg: 5398
Blev medlem: fre nov 09, 2007 13:16
Ort: Säffle

Re: LSD, mek. diffspärr, truetrac/torsen osv...

Inlägg av Grottulf » mån aug 05, 2013 10:25

Det behöver du inte be om ursäkt för, alla har vi fel ibland :)
Du har nog helt rätt i att det märks mer på en bil med stora däck,
för ju större däck man har desto snabbare måste ena hjulet gå för att lösa ut slungan, och trycksätta lamellerna.
Sen vet jag att iaf en del av dessa diffar har lite tryck på lamellerna redan innan den har aktiverats.
(Som den i min Camaro)
Så har man hyffsat lika mycket fäste, som tex när man börnar på slät asfalt så kan båda hjulen dra igång o slira med en gång.

Hagberg
Forumräv
Inlägg: 516
Blev medlem: fre mar 02, 2012 18:03
Ort: Älvängen

Re: LSD, mek. diffspärr, truetrac/torsen osv...

Inlägg av Hagberg » mån aug 05, 2013 22:07

Lyckos er med massa alternativ. Kör man en 1988 Pajero så finns inget annat än en halvkass lamelldiff i bakaxeln. :urk:
//Martin, Angus Young i Zebra Bug.

Grottulf
4x4xnerd
Inlägg: 5398
Blev medlem: fre nov 09, 2007 13:16
Ort: Säffle

Re: LSD, mek. diffspärr, truetrac/torsen osv...

Inlägg av Grottulf » tis aug 06, 2013 9:08

Hagberg skrev:Lyckos er med massa alternativ. Kör man en 1988 Pajero så finns inget annat än en halvkass lamelldiff i bakaxeln. :urk:
Du glömde ett alternativ :mrgreen:
Bild

volvorobban86
Veteran
Inlägg: 2039
Blev medlem: tis maj 24, 2011 8:45
Ort: dannike (borås)

Re: LSD, mek. diffspärr, truetrac/torsen osv...

Inlägg av volvorobban86 » tis aug 06, 2013 9:16

Lagade min lamelldiff med svetsen :mrgreen:

Blir så fina märken i gräsmattan hemma då :mrgreen:

Tjejen har kanske en annan åsikt :wink:
Nås på 0708-691945.

Team oflyt: Robban och Max
Challangebil: byggs i skuggan... men b20 och mekanisk vinch.... tråd kommer
Niva från 81. Weber fögge och 31-10,5-15 bogger kopior
Nissan patrol lwb -90 med 33 12,5-15 stt
Ford ala hillbilly f150

Hagberg
Forumräv
Inlägg: 516
Blev medlem: fre mar 02, 2012 18:03
Ort: Älvängen

Re: LSD, mek. diffspärr, truetrac/torsen osv...

Inlägg av Hagberg » tis aug 06, 2013 21:22

Ja svetsa är ett alternativ, men jag är lite för fin i kanten för att vara så taskig mot min bil.
Ioförsig kastade startmotorn in handduken igår så kanske ett svetsstraff vore på sin plats. :twisted:

Vore jag lite mer lagd åt OBELIXhållet skulle jag bygga om min lsd-diff till en mer av/på spärr men vi får se vad det blir.

:beer:

edit: volvorobban, hur LAGAR man en lamelldiff med svetsen?? :D
//Martin, Angus Young i Zebra Bug.

volvorobban86
Veteran
Inlägg: 2039
Blev medlem: tis maj 24, 2011 8:45
Ort: dannike (borås)

Re: LSD, mek. diffspärr, truetrac/torsen osv...

Inlägg av volvorobban86 » fre aug 09, 2013 1:24

Hagberg skrev:Ja svetsa är ett alternativ, men jag är lite för fin i kanten för att vara så taskig mot min bil.
Ioförsig kastade startmotorn in handduken igår så kanske ett svetsstraff vore på sin plats. :twisted:

Vore jag lite mer lagd åt OBELIXhållet skulle jag bygga om min lsd-diff till en mer av/på spärr men vi får se vad det blir.

:beer:

edit: volvorobban, hur LAGAR man en lamelldiff med svetsen?? :D


Ja lamellhistorian i min terrano verkar sitta utanför diffdreven alltså mellan diffdreven och Carriern.

Så den såg ungefär ut som en öppen diff. Men jag ledsna på diagonalspinn . Verkade ju som att "valp" däck blev lite för tungt för den.

Men jag lagade bort det med mig svetsen. Lika lätt att svetsa som en volvo 740 :mrgreen:
Nås på 0708-691945.

Team oflyt: Robban och Max
Challangebil: byggs i skuggan... men b20 och mekanisk vinch.... tråd kommer
Niva från 81. Weber fögge och 31-10,5-15 bogger kopior
Nissan patrol lwb -90 med 33 12,5-15 stt
Ford ala hillbilly f150

Hagberg
Forumräv
Inlägg: 516
Blev medlem: fre mar 02, 2012 18:03
Ort: Älvängen

Re: LSD, mek. diffspärr, truetrac/torsen osv...

Inlägg av Hagberg » fre aug 09, 2013 17:40

Aha. Gött!
Då får du se hur det blev om bara några timmar gissar jag.
Hur blir en bil med 33 tummare och svetsad differential på vägen? Märker man det ens?
//Martin, Angus Young i Zebra Bug.

Skriv svar