Cherokee

Jeep, Dodge, Cheva, Ford m.fl

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

OBELIX
OffroadGeek
Inlägg: 4729
Blev medlem: mån maj 11, 2009 22:14
Ort: Söderköping

Cherokee

Inlägg av OBELIX » mån aug 05, 2013 16:30

Blev idag erbjuden en Cherokee -91:a som ska vara i toppskick och helt utan rost. Utrustad med extra allt, och R6:a i den. Problemet är att den stått i loge i tio år och inte varit igång på sex år.
Mina funderingar går så här ungefär: samtliga packningar har spruckit och behöver bytas, elsystemet har klappat ihop då dom flesta kontakter med olika metaller i hane/hona har ärgat sönder, råttor har kalasat på innandömet i sätena, bromsarna fram är stendöda då kolvarna i bakelit har svullnat. Är detta en realistisk syn på en sån eller målar jag fan på väggen?

Han trodde nog han kunde få kanske 10K för den- ja, sa jag. Det får du, OM du kör med den hundra mil, och får den genom besiktningen utan önskemål om återbesök, då får du tio sa jag. Men som den står kan jag ta den mot skrotpremien så han skulle slippa besväret.

Såg nu att det fanns en Cherokee, från mitten av -90 talet för 6K under säljes, så jag är väl inte helt ute och cyklar då?

SKREV OBELIX
Bil-lös nu, förutom min 745:a

henke_99
4x4xnerd
Inlägg: 8407
Blev medlem: sön jun 29, 2008 13:20
Ort: Ulricehamn

Re: Cherokee

Inlägg av henke_99 » mån aug 05, 2013 16:43

Min förstabil (opel corsa om det nu har nån betydelse) hade stått i ett carportsliknande skjul i drygt 5 år. Det enda som behövde göras med den var att stoppa i ett nytt batteri och motionera bromsarna, sen funkade den fint.

Så jag tror att du är onödigt pessimistisk nu. Om bilen startar, går som den ska o allt elektriskt funkar bör det inte vara några problem. Kontakter börjar ju inte ärga bara för att bilen står still, snarare tvärs om när den förvaras bra. Samma sak med oljeläckage. Visst kan det börja läcka nånstans för att den har stått. Men det kan det göra på bilar som körs med, fast av andra anledningar.

Just en loge är ett oerhört bra förvaringsställe, torrt och luftigt utan särskilt kraftiga temperatursvängningar.
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.

GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.

Opel Kadett GSI 16v -89.

Fullsize Offroaders

Micke valp
Beroende
Inlägg: 1032
Blev medlem: tor feb 23, 2006 7:59
Ort: Stockholm

Re: Cherokee

Inlägg av Micke valp » mån aug 05, 2013 16:46

Hej Obelix.

Hur är det man säger – Ingen vara är mer värd än vad köparen är beredd att betala? Hoppas ni kommer överens.

Och med tanke på dina farhågor angående renoveringar och så. Du är ju helt kass på sådant (OBS, stor portion ironi i det.) Har nog sett vilket fint jobb du gör med Valp-bygget, så lite fastrostade bromsar fixar du innan de flesta andra hunnit koka kaffe (Med bryggare alltså, inte som på riktig – kokkaffe.)

PS. En sak att göra är att lyfta på bagagerumsmattan. Det kan se rätt eländigt ut därunder. Kan om inte annat vara bra i förhandlingssyfte.
Hälsar Micke Valp, fd. Chefredaktör på 4 Wheel Drive. Byggen: Beowulf & Portal-Femman – Bägge väggodkända.
En 6-hjuling står också i garaget - som byggprojekt.
Nytt hobbyfordon: Snow Trac ST4 -81.

Om man vill ha något gratis – vad är det då värt?

jeepetorp
Beroende
Inlägg: 1405
Blev medlem: lör jun 02, 2007 21:53
Ort: Södertälje

Re: Cherokee

Inlägg av jeepetorp » mån aug 05, 2013 16:54

Min tanke: Tag emot gratis, eller köp en fungerande. Eller både och, en Cherokee behöver ofta en donator...
Välj -91 eller nyare...
Jeep Wrangler Unlimited Sahara -07.
http://jeepetorp.blogg.se

OBELIX
OffroadGeek
Inlägg: 4729
Blev medlem: mån maj 11, 2009 22:14
Ort: Söderköping

Re: Cherokee

Inlägg av OBELIX » mån aug 05, 2013 23:16

Jag ska i alla fall åka och titta på´na! Men får jag den för nån eller några kilopengar så slår jag/vi nog till. Tänkt väl i första hand ha den som dragbil till hästtransporten och för att köra lite offroad light i Olerum- om den går att ruska liv i få den genom besiktningen.

(får väl lägga en smarrig tårta i baksätet)

Om inte blir det väl en bra bil i Olerum då det finns värme och servo i den. jag skär ut höjningsgrejer på jobbet och sen på med några trettiettor så får den duga så.

Återkommer när jag sett den..

SKREV OBELIX
Bil-lös nu, förutom min 745:a

Dave King
Hemmastadd
Inlägg: 116
Blev medlem: tis apr 03, 2012 18:27

Re: Cherokee

Inlägg av Dave King » tis aug 06, 2013 8:39

Håller just nu på att riva ner en Cherokee -90 som stått under en tall i 11 år. Allt fungerar i bilen! T.om elhissar & c-lås som aldrig funkar på Cherokee! Så har den stått på en loge & var bra när den ställdes så är det nog bara lite bromsjobb. Dock är väl 10k i överkant. Jag gav 1500:- för min, iofs med lagerras i motorn...
Grand Cherokee ZJ. Projekt.

Dodge WC, V8, delfinlack & traktorhjul.

Suzuki Jimny -06. Projekt

OBELIX
OffroadGeek
Inlägg: 4729
Blev medlem: mån maj 11, 2009 22:14
Ort: Söderköping

Re: Cherokee

Inlägg av OBELIX » lör aug 17, 2013 10:35

I morgon ska jag titta på den i alla fall. Är lite sugen på att få nåt att åka i på 2,1/2 dagars i Olerum.

Rapport kommer.......

SKREV OBELIX
Bil-lös nu, förutom min 745:a

mantajohan
Forumräv
Inlägg: 944
Blev medlem: tor nov 22, 2007 16:09
Ort: skauneland

Re: Cherokee

Inlägg av mantajohan » lör aug 17, 2013 18:01

du har PM obelix med lite köpråd om cherokee :beer:

lycka till 8)
letar mercedes w201 och w124 200 diesel

OBELIX
OffroadGeek
Inlägg: 4729
Blev medlem: mån maj 11, 2009 22:14
Ort: Söderköping

Re: Cherokee

Inlägg av OBELIX » lör aug 17, 2013 20:51

Ja tack, jag såg länkarna:tumbup: Jag ska kolla igenom dom sen när jag får lite lugn o ro här hemma!

SKREV OBELIX
Bil-lös nu, förutom min 745:a

Skriv svar