Robes Wrangler "Recon"
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Re: Robes Wrangler "Recon"
Kan va för lite toe in med
Re: Robes Wrangler "Recon"
Kan det påverka så mycket alltså? Jag får börja med att kolla glappet och justera toe in, för det är ju enklast.
Re: Robes Wrangler "Recon"
Det kan var svårt att känna glappet när du har tagit av däcket.Robe skrev: Stannade och ryckte på vänster fram och känner ett glapp. Ryckte i däcket kl 12 sett från sidan. Jag känner glappet men kan inte komma fram till vad det är som glappar. Ska ta isär och känna på ball jointsen, hjullager och centrummutter.
Så försök få någon att rycka i däcket medans du ligger under och tittar/känner på spindellederna.
Priva både med däcket i luften och på marken.
Känner du inget glapp i någon av dem så är det troligen hjullagret.
Re: Robes Wrangler "Recon"
Jag hade samma problem vid min första provkörning! Men då va de båda däcken som gick från styrstopp till styrstopp i 90 blås...
De visade sig att ja hade för mycket caster-vinkel och toe-in samtidigt!
Castervinkeln ska ungefär vara ca 4grader och sen så mätte jag så de skilde 1,5 cm mellan däcksidorna f/b på framhjulen. Sen dess har ja aldrig hadt några problem.
En annan grej, va inne på däckonline å kolla 35"er! Dom har ju inte ens cooper stt... undra hur fan dom kunde skicka de till dig... konstiga typer där asså! hehe!
Nu får du lägga up en bild så vi får se hur monstret see ut! :)
De visade sig att ja hade för mycket caster-vinkel och toe-in samtidigt!
Castervinkeln ska ungefär vara ca 4grader och sen så mätte jag så de skilde 1,5 cm mellan däcksidorna f/b på framhjulen. Sen dess har ja aldrig hadt några problem.
En annan grej, va inne på däckonline å kolla 35"er! Dom har ju inte ens cooper stt... undra hur fan dom kunde skicka de till dig... konstiga typer där asså! hehe!
Nu får du lägga up en bild så vi får se hur monstret see ut! :)
#JeepGaraget
#Offroaders Bohuslän
#Offroaders Bohuslän
Re: Robes Wrangler "Recon"
Fy fan det lät aningen värre än vad jag upplevde igår. Men det var ändå läskigt, förstår varför det kallas dödsvobbel Men 15mm lät lite mycket? Jänkarforumen säger mellan 1/8" och 1/4" vilket är runt 4-6mm toe-in. Ska mäta vad jag har på min.
Lite bilder från igår då.
Har slitit bort all el som va dragen kors och tvärs från batteriet utan uppsäkring etc. Så nu blir det bara en kabel från batteriet in i kupén som jag kan styra saker ifrån. Ett relä som jag tar styrström från tändningen så jag inte kan glömma något på och dra slut på batteriet.
Fick på däcken ganska sent igår, så provkörningen skedde vid 22-tiden. Lite trilskande beadlocks som läckte, så det blev lite slip och svets innan det blev tätt.
Hade sällskap av patrol swb här från forumet och vi hjälptes åt att leta efter glappet. Men det var sent och mörkt så vi kunde inte hitta det, bara känna det när vi juckade däcket.
/Robin
Lite bilder från igår då.
Har slitit bort all el som va dragen kors och tvärs från batteriet utan uppsäkring etc. Så nu blir det bara en kabel från batteriet in i kupén som jag kan styra saker ifrån. Ett relä som jag tar styrström från tändningen så jag inte kan glömma något på och dra slut på batteriet.
Fick på däcken ganska sent igår, så provkörningen skedde vid 22-tiden. Lite trilskande beadlocks som läckte, så det blev lite slip och svets innan det blev tätt.
Hade sällskap av patrol swb här från forumet och vi hjälptes åt att leta efter glappet. Men det var sent och mörkt så vi kunde inte hitta det, bara känna det när vi juckade däcket.
/Robin
Re: Robes Wrangler "Recon"
Det får bli fredagens uppgiftGrottulf skrev: Det kan var svårt att känna glappet när du har tagit av däcket.
Så försök få någon att rycka i däcket medans du ligger under och tittar/känner på spindellederna.
Priva både med däcket i luften och på marken.
Känner du inget glapp i någon av dem så är det troligen hjullagret.
Re: Robes Wrangler "Recon"
Hej hopp.
Kul att det rullar.
Ang. Toe in, så röstar jag för så när noll du kan komma i och med att du har större däck än vanligt.
Jag kan ha fel, men det funkar för mig.
//John
Kul att det rullar.
Ang. Toe in, så röstar jag för så när noll du kan komma i och med att du har större däck än vanligt.
Jag kan ha fel, men det funkar för mig.
//John
Re: Robes Wrangler "Recon"
Satan så bred den ser ut att va, ballt!
Cheva s10 blazer -95, höjd några tum, rensad invändigt, hemmabyggd breddad/höjd framvagn, 31" sulor
Cheva s10 -96, 2wd, luftfjädrad *Sommarbrukis*
Höjdskillnad på ca halvmetern på bilarna
Cheva s10 -96, 2wd, luftfjädrad *Sommarbrukis*
Höjdskillnad på ca halvmetern på bilarna
Re: Robes Wrangler "Recon"
Jo precis, ju större däck man har ju mindre toe in ska man ha. Har för mig att jag hade typ 3 mm innan jag lyfte på karossen. Ska mäta och se vad jag har nu.
Re: Robes Wrangler "Recon"
Ang toe- in så har jag typ ingen. Funkar klockrent med 35 x 12,5. Detta på en YJ.
Går hur stadigt som helst. Upp till 100 iaf.
Går hur stadigt som helst. Upp till 100 iaf.
Jeep Wrangler -87
Re: Robes Wrangler "Recon"
Ok, bra att veta!
Re: Robes Wrangler "Recon"
Hehe de låter som att ja nog ska ta å se över min styrning å justera ut framhjulen lite...
Men vill inte era bilar vandra över hela vägbanan då? de vet ja med min personbil, den ville gärna vandra när ja hade för lite toe in...
Men skit samma!
Men vill inte era bilar vandra över hela vägbanan då? de vet ja med min personbil, den ville gärna vandra när ja hade för lite toe in...
Men skit samma!
#JeepGaraget
#Offroaders Bohuslän
#Offroaders Bohuslän
Re: Robes Wrangler "Recon"
Varför skulle man ha mindre toe-in med större däck?
När man mäter i mm som ni gör nu, så blir det ju ett större tal ju större däck man har, om man har samma toe-vinkel.
Jag tycker tvärtemot att man kan ha lite mer toe-in med större däck,
så bilen blir stadigare rakt fram.
När man mäter i mm som ni gör nu, så blir det ju ett större tal ju större däck man har, om man har samma toe-vinkel.
Jag tycker tvärtemot att man kan ha lite mer toe-in med större däck,
så bilen blir stadigare rakt fram.
Re: Robes Wrangler "Recon"
Är det fulltime 4wd på den?Jeppe skrev:Ang toe- in så har jag typ ingen. Funkar klockrent med 35 x 12,5. Detta på en YJ.
Går hur stadigt som helst. Upp till 100 iaf.
Då brukar det rekommenderas noll-toe vill jag minnas.
Men det kanske det är även på Robe bil?
Re: Robes Wrangler "Recon"
Nej det är "vanlig" dvs bakhjulsdriven med inkopplingsbar framhjulsdrift. Hög & låg. (Wrangler -87).
Jag kan ju rätta mig själv lite också. Kan hända jag har en aning toe in. Bytte allt mellan pitmanarmen och hjulen, ställde in så det "såg rakt ut". Blev kanon! Körde 60 mil landsväg/ motorväg på semestern nu utan problem.
Jag kan ju rätta mig själv lite också. Kan hända jag har en aning toe in. Bytte allt mellan pitmanarmen och hjulen, ställde in så det "såg rakt ut". Blev kanon! Körde 60 mil landsväg/ motorväg på semestern nu utan problem.
Jeep Wrangler -87