Stora däck och lite motor...

Allmän diskussion om allt som har med offroad, 4x4 och terrängbilar att göra.

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Bärsärk
Användare
Inlägg: 40
Blev medlem: lör sep 01, 2012 9:41

Stora däck och lite motor...

Inlägg av Bärsärk » lör sep 14, 2013 22:46

Hur väl fungerar kombinationen jättestora däck och väldigt låg effekt? tung bil 44+" däck och ca 100hk diesel låter väldigt slött i mina öron, men det kanske funkar om utväxlingen är låg nog. Tänker mest på mjukt underlag som lera och myr med mera. Jag har fått erbjudande om att köpa en bil med denna kombination och står i valet och kvalet så att säga. :lol: En fråga till: hur fungerar orbitrolstyrning efter vägen? Går det att hållan någorlunda fart eller är den helt utan vägkänsla?

AlterEgo
Forumräv
Inlägg: 594
Blev medlem: mån jul 18, 2011 10:51
Ort: Mitten av Skåne

Re: Stora däck och lite motor...

Inlägg av AlterEgo » lör sep 14, 2013 23:05

Det blir ju ingen racer, men det behövs mer råstrrka i skogen.

Oribitrol har just ingen återkoppling från vägen till ratten. Och det går inte att besiktiga en bil med det heller. Motorredskap, traktor och liknande är OK. En sådan får ändå inte gå så fort efter vägen och då räcket kanske 100 dieselhästar.
Jag är inte bara fet, jag är dryg också.

macke
OffroadGeek
Inlägg: 4889
Blev medlem: tis maj 30, 2006 10:20
Ort: Segeltorp, Stockholm

Re: Stora däck och lite motor...

Inlägg av macke » lör sep 14, 2013 23:19

Det funkar men det är inte optimalt. Ibland vill man ha snurr på däcken, typ rensa lera, och då hjälper inte låg utväxling.
TGB 13

OBELIX
OffroadGeek
Inlägg: 4729
Blev medlem: mån maj 11, 2009 22:14
Ort: Söderköping

Re: Stora däck och lite motor...

Inlägg av OBELIX » sön sep 15, 2013 0:50

Just det du tänker på är där det krävs som mest kusar i motorn. Som Macke skriver så vill/behöver man ha kraft som "paddlar" sej fram genom leran, och på så sätt skapar drivkraft framåt. På torra slingor och berg är det helt o hållet en utväxlingsfråga om du tar dej fram. Tillräckligt högt utväxlingsförhållande så räcker det med den nämnda effekten- men du kommer sakna mos i kastrullen när det börjar bli riktigt lerigt o jäkligt.

Angående orbitrolstyrning så finns det flera varianter, med öppet eller stängt centrum och sen finns det såna som har vägkänsla och även såna som återgår till neutralt läge automatiskt efter att man vridit på hjulen. Sen är det en annan sak som också avgör hur den kommer bete sej på vägen, och det är hur komponenterna är dimensionerade för varandra. pump, orbitrol och kolv ska passa mot varandra för bästa resultat.

SKREV OBELIX
Bil-lös nu, förutom min 745:a

Bärsärk
Användare
Inlägg: 40
Blev medlem: lör sep 01, 2012 9:41

Re: Stora däck och lite motor...

Inlägg av Bärsärk » mån sep 16, 2013 20:00

Ja jag misstänker att den kan bli lite tråkig i lera och det är ju just där ett par 48" däck vore på sin plats. Så det är bara att passa på den eller köpa och köra som den är i väntan på bygga om med bigblock.

Rössvik
Veteran
Inlägg: 2201
Blev medlem: tis aug 16, 2011 18:19
Ort: habo

Re: Stora däck och lite motor...

Inlägg av Rössvik » mån sep 16, 2013 20:19

tja e allt annat vettigt så som axlar bromsar fjädring ram mm men motorn e för liten så handla o byt spis :tumbup: men va e det för bil i fråga???
lift your truck fat chicks can´t jump!

Kalle LKPG
Forumräv
Inlägg: 606
Blev medlem: ons maj 06, 2009 6:42
Ort: Linköping

Re: Stora däck och lite motor...

Inlägg av Kalle LKPG » ons sep 18, 2013 19:19

Skapligt med effekt och automat är enl mig ett bra recept för lera:)

/Kalle
-TGB 13 helkaross
-Saab 9-5 215hp
-Rörhög lr sandloppa bubblabaserad
-Peugeot Expert -05

http://WWW.FELDTSROR.SE" onclick="window.open(this.href);return false;

Skriv svar