Fråga till träffarangörer

Information och tips om träffar

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Rössvik
Veteran
Inlägg: 2201
Blev medlem: tis aug 16, 2011 18:19
Ort: habo

Re: Fråga till träffarangörer

Inlägg av Rössvik » ons okt 09, 2013 20:58

sen är ju ett sattyg som börjat bli poppis är att ha hela flaket fullt med folk när de åker runt på träffar.... o ett hockey mål anser ja med är allmänt folkvett i en helt öppen bil från sett om det är ett hysterisk orgrinal renovering på en krigar willys lr liknande..... och regler e nog bra kanske men som sagt men ska de strypa åt träffkörandet med mera regler så kommer det att ta död på sej själv......
lift your truck fat chicks can´t jump!

Mysta
Rutinerad
Inlägg: 416
Blev medlem: lör mar 11, 2006 17:50
Ort: Gustafs
Kontakt:

Re: Fråga till träffarangörer

Inlägg av Mysta » ons okt 09, 2013 21:45

hehehe det verkar som det är mycket mer än gemensam säkerhet för träffarna som behöver luftas, frågan var som sagt vad i det tekniska reglementet anses som orimligt. AlterEgos och Lasses synpunkter på 3.1 3.2 och 3.3 är noterade, kan nog nästan lova att det är annorlunda nästa år.
Lasse Ottosson
SGA (sportgrensansvarig) och licensutbildare NNBF (Nedre Norra, Dalarna, Gästrikland, Hälsingland)

AlterEgo
Forumräv
Inlägg: 594
Blev medlem: mån jul 18, 2011 10:51
Ort: Mitten av Skåne

Re: Fråga till träffarangörer

Inlägg av AlterEgo » ons okt 09, 2013 23:44

Mysta skrev:hehehe det verkar som det är mycket mer än gemensam säkerhet för träffarna som behöver luftas, frågan var som sagt vad i det tekniska reglementet anses som orimligt. AlterEgos och Lasses synpunkter på 3.1 3.2 och 3.3 är noterade, kan nog nästan lova att det är annorlunda nästa år.
Egentligen har jag inga synpunkter på reglementet så länge det bara tillämpas vid tävlingar då jag är lite allergisk mot att delta i sådana tillställningar. Så det behöver inte ändras några regler för min skull...
mudmike skrev: Vart hör termen Träffkörning till då? .
Som jag ser det innebär träffkörning att man kör utan att det finns nåt tävlingsmoment av någon sort inblandat och inte heller uttalad träning med målsättningen att bli bättre i någon tävlingsgren.

Öjerskogs gamla TT-körningar går definitivt enligt ovanstående träffkriterier.
Rössvik skrev:sen är ju ett sattyg som börjat bli poppis är att ha hela flaket fullt med folk när de åker runt på träffar.... o ett hockey mål anser ja med är allmänt folkvett i en helt öppen bil från sett om det är ett hysterisk orgrinal renovering på en krigar willys lr liknande..... och regler e nog bra kanske men som sagt men ska de strypa åt träffkörandet med mera regler så kommer det att ta död på sej själv......
Flaket fullt med pilsnerdrickare är väl inte tillåtet någon annanstans heller förutom i det militära och då utan pilsner.

Hade jag haft en hysteriskt originalrenoverad krigar-Willys hade jag inte tagit ut den på en träff i skogen eller i ett stenbrott. Är man beredd att göra bucklor i den är man kanske beredd att montera en enkel båge också.
Jag är inte bara fet, jag är dryg också.

Mysta
Rutinerad
Inlägg: 416
Blev medlem: lör mar 11, 2006 17:50
Ort: Gustafs
Kontakt:

Re: Fråga till träffarangörer

Inlägg av Mysta » tor okt 10, 2013 0:47

AlterEgo skrev:
Mysta skrev:hehehe det verkar som det är mycket mer än gemensam säkerhet för träffarna som behöver luftas, frågan var som sagt vad i det tekniska reglementet anses som orimligt. AlterEgos och Lasses synpunkter på 3.1 3.2 och 3.3 är noterade, kan nog nästan lova att det är annorlunda nästa år.
Egentligen har jag inga synpunkter på reglementet så länge det bara tillämpas vid tävlingar då jag är lite allergisk mot att delta i sådana tillställningar. Så det behöver inte ändras några regler för min skull...
mudmike skrev: Vart hör termen Träffkörning till då? .
Som jag ser det innebär träffkörning att man kör utan att det finns nåt tävlingsmoment av någon sort inblandat och inte heller uttalad träning med målsättningen att bli bättre i någon tävlingsgren.

Öjerskogs gamla TT-körningar går definitivt enligt ovanstående träffkriterier.
Rössvik skrev:sen är ju ett sattyg som börjat bli poppis är att ha hela flaket fullt med folk när de åker runt på träffar.... o ett hockey mål anser ja med är allmänt folkvett i en helt öppen bil från sett om det är ett hysterisk orgrinal renovering på en krigar willys lr liknande..... och regler e nog bra kanske men som sagt men ska de strypa åt träffkörandet med mera regler så kommer det att ta död på sej själv......
Flaket fullt med pilsnerdrickare är väl inte tillåtet någon annanstans heller förutom i det militära och då utan pilsner.

Hade jag haft en hysteriskt originalrenoverad krigar-Willys hade jag inte tagit ut den på en träff i skogen eller i ett stenbrott. Är man beredd att göra bucklor i den är man kanske beredd att montera en enkel båge också.
Så är ståndpunkten att det är ok med reglemente så länge man inte tillämpar dom eller att det är ok med reglemente så länge det inte står SBF på dom?
Lasse Ottosson
SGA (sportgrensansvarig) och licensutbildare NNBF (Nedre Norra, Dalarna, Gästrikland, Hälsingland)

Mysta
Rutinerad
Inlägg: 416
Blev medlem: lör mar 11, 2006 17:50
Ort: Gustafs
Kontakt:

Re: Fråga till träffarangörer

Inlägg av Mysta » tor okt 10, 2013 1:43

mudmike skrev:
Mysta skrev:
I lagens mening finns det heller ingen skillnad mellan träning, uppvisning, eller tävling.

Det finns ju
Tävling
Träning
Uppvisning (nytt begrepp för mig ingen aning mao)
Utbildning (Gamta TTkörningarna med Öjeskog)

Vart hör termen Träffkörning till då? Den traditionella som alla besöker då o då. Finns det en gren kvar som faller till träff? Ja med tanke på de olika tillstånden man kan söka för dispens.

I mitt eget tycke (högst personligt) så är väl ORE en bra bas att utgå ifrån.
Träffkörning borde nog falla in under det som trafikskadelagen kallar "liknande ändamål" men jag tror att man där får skilja på spontan träff till exempel när gänget samlas runt korvkoisken och det vi kallar för träff då det finns en tydligt uttalad arrangör som dessutom tar betalt för arrangemanget och det sker på ett område som är särskilt avsett för detta.

Det är ju så att i vissa fall gäller inte trafikförsäkringen och i dessa fall faller det på arrangören att se till att gällande försäkringar finns, inte på bilföraren som man skulle tycka var det vettiga. Den här frågan är betydligt mer komplicerad än att enas om gemensam säkerhet för träffarna, lagstiftningen på området är otydlig och det saknas prejudicerande fall om vad som verkligen gäller, det kan vara så illa att det räcker med att det är ett motorarrangemang för att inte trafikförsäkringen ska gälla, personligen tror jag att om alla bilar är skattade, besiktade och trafikförsäkrade så räcker det, men skulle det hända något allvarligt med ett oförsäkrat fordon så kommer det att slå tillbaka på arrangören som borde ha sett till att lagstadgade försäkringar finns. I rally t.ex finns det både trafikförsäkring och motortävlingsförsäkring trots att båda inte gäller samtidigt.

Vi för diskussioner med SBF om detta (som STEEDV påpekade) men det är en lång väg kvar innan vi kan komma fram till "fri träning" Grundtanken är att alla standardbilar ska kunna delta utan eller med mindre modifieringar, men även att identitetslösa bilar såsom trial bilar ska kunna vara med, det största problemet är licenskravet även kostnaden antal personer i fordonen och åldersgränser är sådant som diskuterats.

Idag verkar det som det bara finns två sätt att vara helt säker på att arrangera helt lagliga träffar det ena är att försäkra via SBF det andra via SMA,(båda är lika krångliga) Jag har valt att engagera mig för att det ska finnas enklare sätt att arrangera lagligt och jag har valt att jobba mot/med SBF som är Sveriges största aktör inom området för att påverka och för att det skulle vara väldigt skönt att ha dom i ryggen när olyckan är framme.
Lasse Ottosson
SGA (sportgrensansvarig) och licensutbildare NNBF (Nedre Norra, Dalarna, Gästrikland, Hälsingland)

niva_mats
4x4xnerd
Inlägg: 5160
Blev medlem: lör maj 06, 2006 16:50
Ort: Jäla (Falköping)

Re: Fråga till träffarangörer

Inlägg av niva_mats » tor okt 10, 2013 6:39

Sysslar SBF med kaffedrickare och snacka med polarna verksamhet, :shock:
Skall det organiseras med reglementen och sånt så måste men skaffa sig en licens via SBF eller motsvarande och dessa möts aldrig. Dessutom så ställer tex ORE större krav på arrangören då bland jag vill minnas att man måste minimera vältrisken till ett minimum. I princip kan det innebära att man. På sin höjd kan tuffa runt på plan mark med svaga stigningar. Och alla stora stenar och sluttningar måste bandas och stängas.

Därimot håller jag med om att vissa säkerhetskrav skall arrangören ställa och upprätthålla.
Känner du alla till nu det skicka så. Le att fall alla i dig fick det men. Det skickade som jäveln den slå vilja att du kommer så baklänges meddelande detta läsa ska man att insett väl du när"
viewtopic.php?t=14499

Rössvik
Veteran
Inlägg: 2201
Blev medlem: tis aug 16, 2011 18:19
Ort: habo

Re: Fråga till träffarangörer

Inlägg av Rössvik » tor okt 10, 2013 17:40

AlterEgo skrev:
Mysta skrev:hehehe det verkar som det är mycket mer än gemensam säkerhet för träffarna som behöver luftas, frågan var som sagt vad i det tekniska reglementet anses som orimligt. AlterEgos och Lasses synpunkter på 3.1 3.2 och 3.3 är noterade, kan nog nästan lova att det är annorlunda nästa år.
Egentligen har jag inga synpunkter på reglementet så länge det bara tillämpas vid tävlingar då jag är lite allergisk mot att delta i sådana tillställningar. Så det behöver inte ändras några regler för min skull...
mudmike skrev: Vart hör termen Träffkörning till då? .
Som jag ser det innebär träffkörning att man kör utan att det finns nåt tävlingsmoment av någon sort inblandat och inte heller uttalad träning med målsättningen att bli bättre i någon tävlingsgren.

Öjerskogs gamla TT-körningar går definitivt enligt ovanstående träffkriterier.
Rössvik skrev:sen är ju ett sattyg som börjat bli poppis är att ha hela flaket fullt med folk när de åker runt på träffar.... o ett hockey mål anser ja med är allmänt folkvett i en helt öppen bil från sett om det är ett hysterisk orgrinal renovering på en krigar willys lr liknande..... och regler e nog bra kanske men som sagt men ska de strypa åt träffkörandet med mera regler så kommer det att ta död på sej själv......
Flaket fullt med pilsnerdrickare är väl inte tillåtet någon annanstans heller förutom i det militära och då utan pilsner.

Hade jag haft en hysteriskt originalrenoverad krigar-Willys hade jag inte tagit ut den på en träff i skogen eller i ett stenbrott. Är man beredd att göra bucklor i den är man kanske beredd att montera en enkel båge också.
har sett på flera träffar bara i år med bilar med folk på flaket.... både med o utan pilsner.... och ser flera orginal willysar på kråkberget varje år som smyger runt o kollar läget på oss andra som klabbar i skiten.... sen är jag personligen jävligt alergisk mot regler o förordningar så låt träffarna vara lite vilda western på ett någorlunda säkert sätt utan massa krav hit o dit för det kommer ta död på våran hobby om det införs massa regler hit o dit och det är faktiskt körning på egen risk som gäller o e man då ute o utmanar sin bil utan en enda båge/tak över skallen så får man väl skylla sej själv lite.....
lift your truck fat chicks can´t jump!

Danne
OffroadGeek
Inlägg: 4758
Blev medlem: fre mar 28, 2008 20:07
Ort: Arboga/Västmanland
Kontakt:

Re: Fråga till träffarangörer

Inlägg av Danne » tor okt 10, 2013 17:49

Jag är också lite av en "skyll dig själv" människa för jag anser att varje person är skyldig att ta ansvar för sig själv och sina handlingar men om det sker olyckor med allvarligt skadade eller till och med döda människor som följd så kommer det bli tuffare lagar och svårare att få dispenser för terrängkörning i framtiden så ur den synpunkten så är det bättre att ligga steget före innan det händer något.

Motorsport är något som svider i ögonen på miljömupparna som verkar bli fler och fler så kan vi undvika att ge dom vatten på hjulet så tycker jag att vi ska göra det.
Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı

AlterEgo
Forumräv
Inlägg: 594
Blev medlem: mån jul 18, 2011 10:51
Ort: Mitten av Skåne

Re: Fråga till träffarangörer

Inlägg av AlterEgo » tor okt 10, 2013 18:19

Mysta skrev:
AlterEgo skrev:
Mysta skrev:hehehe det verkar som det är mycket mer än gemensam säkerhet för träffarna som behöver luftas, frågan var som sagt vad i det tekniska reglementet anses som orimligt. AlterEgos och Lasses synpunkter på 3.1 3.2 och 3.3 är noterade, kan nog nästan lova att det är annorlunda nästa år.
Egentligen har jag inga synpunkter på reglementet så länge det bara tillämpas vid tävlingar då jag är lite allergisk mot att delta i sådana tillställningar. Så det behöver inte ändras några regler för min skull...
Så är ståndpunkten att det är ok med reglemente så länge man inte tillämpar dom eller att det är ok med reglemente så länge det inte står SBF på dom?
Nej, det var inte riktigt så jag menade.

Regler som är rimliga i propotion till det man håller på med är helt OK. Jag tycker alltså inte att regler skapade för tävlingsverksamhet (t.ex. ORE) skall appliceras på träffar. Det är upp till träffarrangören att bestämma vilka regler som skall gälla. Bestämmer denne att alla som kör skall ha röda strumpor får man förhålla sig det om man vill delta eller inte, men jag tror att den träffarrangören kommer att tappa sugen ganska kvickt p.g.a. att det är så få som kommer på träffarna.

SBF, oavsett regler eller inte regler, är något jag helst håller mig borta ifrån. Orsaken är inställningen till konkurrerande verksamhet och det vite som begränsade medlemmarnas deltagande i icke-sanktionerade tävlingar hos andra arrangörer. Nu är det tack och lov med Marknadsdomstolens hjälp borta, men bara att man så envist försökte hävda det får mig att ta avstånd från organistationen. Det är lika horribelt som om jag handlar på Konsum så förbinder jag mig samtidigt att inte handla i någon annan affär. Skälen SBF anförde, bland annat att man ville säkra reklamintäkter för att bedriva ungdomsverksamhet känns lite lätt krystade. SBF:s förbundsdirektör Thomas Jansson drog dessutom på sig en polisanmälan från Konkurrensverket som menar att han gjort sig skyldig till övergrepp i rättssak när han påstås ha hotat ett vittne under slutförhandlingarna i processen. Jag tror att det hela gick överstyr när pengarna som omsätts i verksamheten blev så väldigt viktiga.

Marknadsdomstolens dom finns för övrigt att läsa här:
http://www.marknadsdomstolen.se/Filer/A ... 012-16.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Jag är inte bara fet, jag är dryg också.

AlterEgo
Forumräv
Inlägg: 594
Blev medlem: mån jul 18, 2011 10:51
Ort: Mitten av Skåne

Re: Fråga till träffarangörer

Inlägg av AlterEgo » tor okt 10, 2013 18:28

Danne skrev:Jag är också lite av en "skyll dig själv" människa för jag anser att varje person är skyldig att ta ansvar för sig själv och sina handlingar men om det sker olyckor med allvarligt skadade eller till och med döda människor som följd så kommer det bli tuffare lagar och svårare att få dispenser för terrängkörning i framtiden så ur den synpunkten så är det bättre att ligga steget före innan det händer något.

Motorsport är något som svider i ögonen på miljömupparna som verkar bli fler och fler så kan vi undvika att ge dom vatten på hjulet så tycker jag att vi ska göra det.
Jag håller med dig. Tack och lov verkar det väldigt ovanligt med personskador på såväl träffar som tävlingar inom offroad. Innebandy och fotboll är nog betydligt farligare.

Och visst finns det miljövänligare verksamhet än det vi håller på med, men i mitt fall ställer jag nog till mer skada på miljön när jag kör till och från träffarna än under själva träffen.
Jag är inte bara fet, jag är dryg också.

Kga_413
Rutinerad
Inlägg: 288
Blev medlem: mån okt 30, 2006 23:08
Ort: Karlskoga

Re: Fråga till träffarangörer

Inlägg av Kga_413 » fre okt 11, 2013 8:12

Ni pratar om att införa regler. På de träffar jag besökt (bla. Kråkberget, Ränneslätt)
står det alltid att bilar skall vara besiktade (gatlegala?) och försäkrade, väga < 3.5 ton mm.

Likafullt är det med många bilar som helt klart saknar det mesta som behövs för att
vara besiktad som är med. Då menar jag inte ombyggda fordon utan trasiga fordon.

Varför skulla nya regler följas bättre ?

/Bo W.

Wältmeister
4x4xnerd
Inlägg: 8507
Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
Ort: Strängnäs

Re: Fråga till träffarangörer

Inlägg av Wältmeister » fre okt 11, 2013 9:21

Kga_413 skrev: Varför skulla nya regler följas bättre ?
Sant. Vissa träffarrangörer ser mer till kassaflödet än säkerheten, tyvärr.
Jag tror att vi i längden tjänar hobbyn bäst på att förklara för "de icke träfflegala" bilarnas förare att vi inte vill riskera deras och andra deltagares säkerhet, genom att inte tillåta dem att deltaga.
Kortsiktigt kommer det att bli ett ramaskri från vissa.
Frågar ni mig så anser jag det är värt det.
Som tidigare i tråden skrivits - skulle en allvarlig olycka inträffa så har vi massmedias fokus på vår hobby som flugorna på en sockerbit, tro mig.

Vad t ex en bur och en säker stol gör för nytta i en öppen Sukka fick jag själv erfara sista helgen i juni i år.
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.

Karhinen
Hemmastadd
Inlägg: 141
Blev medlem: tor jul 22, 2010 21:29
Ort: Tvärred, Ulricehamn
Kontakt:

Re: Fråga till träffarangörer

Inlägg av Karhinen » fre okt 11, 2013 12:16

Jag anser och vill ytterligare trycka på att klubbar och träffarrangörer har ett ansvar mot mer än bara deltagare och den egna klubben; de har också ett ansvar mot övriga off roadsverige. Om en olycka skulle ske, så smittar det den övriga verksamheten, oavsett om det är träff eller tävling. Det är inte så många i vårt land som egentligen vet vad terrängkörning/off road innebär, hur det går till och vad som gäller. Detta betyder att de oinvigda läser i media och får tyvärr ofta ett första intryck därifrån, vilken inte alltid ger en nyanserad och verklighetsbaserad bild. Se till exempel debatten om kamphundars vara eller icke vara. Så fort en hund ser ut som en kamphund så är den plötsligt livsfarlig.

Nu är detta tyvärr inget inlägg där svar ges, för det är en i mitt tycke ganska komplex fråga när det väl kommer till att genomföra det hela i praktiken. Klart är i alla fall att det måste tas upp, kanske ska olika modeller testas, kanske ska olika modeller gälla olika sorters träffar? Som sagt, tyvärr inga svar - bara ännu fler frågetecken. Tumme upp till TS i alla fall för att ta upp detta! :) Sedan får vi se vad/om vi kommer fram till något.
"Birk", Willys CJ3B - 46 35" Bogger, B23 turbo.

mudmike
Forumräv
Inlägg: 675
Blev medlem: sön feb 18, 2007 19:50
Ort: Ringarum

Re: Fråga till träffarangörer

Inlägg av mudmike » fre okt 11, 2013 15:01

Kga_413 skrev:Ni pratar om att införa regler. På de träffar jag besökt (bla. Kråkberget, Ränneslätt)
står det alltid att bilar skall vara besiktade (gatlegala?) och försäkrade, väga < 3.5 ton mm.

Likafullt är det med många bilar som helt klart saknar det mesta som behövs för att
vara besiktad som är med. Då menar jag inte ombyggda fordon utan trasiga fordon.

Varför skulla nya regler följas bättre ?

/Bo W.

Här tkr jag personligen att arrangörer som sätter upp regler de sedan skiter i gott kan få sig en spark i någon ädlare bakdel. Att skylla på att det är svårt o kontrollera mm tkr jag är en enkel väg o ta för att slippa ta sitt ansvar som arrangör.
Tkr absolut inte att ORE reglementet (eller motsvarande givetvis om man nu är SBFallergisk) är nån utopi. Små små medel för o köra safe.
Be Smart Drive Safe Stay Legal

palme
Hemmastadd
Inlägg: 104
Blev medlem: mån feb 27, 2012 23:54
Ort: Borgstena

Re: Fråga till träffarangörer

Inlägg av palme » lör okt 12, 2013 1:26

En undran är vad sbf har med träffkörning att göra?

Om inte svensk lagstiftning hjälper skulle ore göra det?

Kan man inte lösa problemet med ej regade fordon (typ trail bilar) som har v-bok så dom har en försäkring som funkar med vanliga fordons försäkringar?
Så 95% av alla andra som har reggad och försäkrad bil inte behöver ha en extra försäkring på bilen i onödan. Jag pratade med mitt försäkrings bolag om detta idag och så länge det inte är tävling så gäller min trafikförsäkring. Och är det träff så klassas det nog inte som tävling precis. Mer nöjes körning får man leta efter.
BV202 Snömonstret
Willys46 Crawlern som går som en dröm :)
MR Rubicon 2008

Skriv svar