Fråga till träffarangörer

Information och tips om träffar

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

No-Name
Användare
Inlägg: 79
Blev medlem: lör apr 07, 2007 16:58
Ort: Flyinge

Re: Fråga till träffarangörer

Inlägg av No-Name » tis okt 15, 2013 18:27

Om bilarna inte är besiktigade SBP, inte har vagnbok SBF har dom då på en träff att göra?
Vad hände vid en olycka, förarna kör en bil utan försäkring, arrangerande klubb har släppt in denna bil utan kontroll, med risk för ifrågasättande från tilståndsgivaren (länsstyrelsen).
Detta är en klurig frågeställning som jag tror enbart rakryggade träffarrangörer kan lösa.

steedv
Användare
Inlägg: 67
Blev medlem: tis feb 01, 2011 18:30
Ort: Säter

Re: Fråga till träffarangörer

Inlägg av steedv » tis okt 15, 2013 18:31

Vad som menas är följande : om batteriet är satt inne i bilen (förarutrymme) så skall det vara täckt eller vara av AGM-typ ,så att vid en ev rullning syra ej kommer på de som sitter i bilen ,

ett orginal monterat batteri som ex sitter ute i motor utrymmet kan vara av den "gamla" modellen med syra .då givetvis försedd med polskydd .

så bara sunt förnuft alltså :poke:

Rössvik
Veteran
Inlägg: 2201
Blev medlem: tis aug 16, 2011 18:19
Ort: habo

Re: Fråga till träffarangörer

Inlägg av Rössvik » tis okt 15, 2013 19:45

No-Name skrev:Om bilarna inte är besiktigade SBP, inte har vagnbok SBF har dom då på en träff att göra?
Vad hände vid en olycka, förarna kör en bil utan försäkring, arrangerande klubb har släppt in denna bil utan kontroll, med risk för ifrågasättande från tilståndsgivaren (länsstyrelsen).
Detta är en klurig frågeställning som jag tror enbart rakryggade träffarrangörer kan lösa.

självklart tillhör det ju folkhyfs att fordonet i fråga e påställt och har en gällande försäkring
lift your truck fat chicks can´t jump!

Rössvik
Veteran
Inlägg: 2201
Blev medlem: tis aug 16, 2011 18:19
Ort: habo

Re: Fråga till träffarangörer

Inlägg av Rössvik » tis okt 15, 2013 19:46

steedv skrev:Vad som menas är följande : om batteriet är satt inne i bilen (förarutrymme) så skall det vara täckt eller vara av AGM-typ ,så att vid en ev rullning syra ej kommer på de som sitter i bilen ,

ett orginal monterat batteri som ex sitter ute i motor utrymmet kan vara av den "gamla" modellen med syra .då givetvis försedd med polskydd .

så bara sunt förnuft alltså :poke:
okej tack det det va ju något luddigt förklarat i texten.....
lift your truck fat chicks can´t jump!

Kga_413
Rutinerad
Inlägg: 288
Blev medlem: mån okt 30, 2006 23:08
Ort: Karlskoga

Re: Fråga till träffarangörer

Inlägg av Kga_413 » tis okt 15, 2013 19:57

Är det såhär (gäller träffkörning) ?

Som det är nu är det FÖRAREN som har ansvaret för sin bil, sig själv och tredje part.
Med alla papper i ordning (besiktat, skattat, försäkrat) har han troligen åtminstone en
trafikförsäkring till hjälp om något händer.

Alla som är på träff skriver på ett papper där man:
- Försäkrar att fordonet är skattat, försäkrat besiktat etc. enligt vad arrangören kräver.
- Godkänner att allt man gör sker på egen risk utan krav på arrangören.

De som efter det kör med fordon som INTE uppfyller vad arrangören krävt får då stå sitt kast.
Arrangören har skriftligt intyg på att alla kör enligt, det för tillfället gällande, reglementet.

Såvitt jag förstår har arrangören endast förpliktelser mot markägaren där man kör.
Hyra skall betalas, det finns säkert regler om ersättning för skador på mark mm.

Vi som kör får lösa våra egna eventuella problem mha. våra försäkringar eller bankkonton.

Några debattörer vill att det istället är ARRANGÖREN som skall stå som
ansvarig via en försäkring som dom tecknar. Det skulle då bli möjligt att
åka med bilar som inte är godkända enligt något regelsystem att vara med.

MEN då åläggs ARRANGÖREN att stå som ansvarig för alla bilar och allt som händer vid en träff.
För att kunna ta detta ansvar måste naturligtvis
bilar besiktas noggrannt innan körning, publik etc. övervakas mycket nogrannare än idag.
Skiter sig något och det visar sig att försäkringsvillkoren inte uppfylls
kan kanske ARRANGÖREN bli ansvarig för hela beloppet.

Jag tror inte att det blir lättare att ordna träffar om ARRANGÖREN
skall stå för hela ansvaret. I så fall kommer ARRANGÖREN ändå att kräva någon form av
intyg/besikning på bilen för att slippa att besikta alla bilar i detalj.

/Bo W.

Karhinen
Hemmastadd
Inlägg: 141
Blev medlem: tor jul 22, 2010 21:29
Ort: Tvärred, Ulricehamn
Kontakt:

Re: Fråga till träffarangörer

Inlägg av Karhinen » tis okt 15, 2013 21:19

Att träffarrangör går på sunt förnuft när det gäller vilka bilar som ska få komma in eller inte känns som utopin (fel av mig, utopin är att alla kommer med vettiga bilar och hjärnceller MEN någonstans i evolutionen gick det fel) - men det är svårt att få det att fungera i verkligheten. Jag ser framför mig följande scenario:

BESÖKARE1: Tjena, nu är jag här igen!
ARR: Den bilen får komma in, jag vet att killen/tjejen som byggde den är seriös, och har sett den förut och människan som kör sköter sitt ordentligt, den är iofs rätt rostig och alla har ju hört hur den är att köra på vägen... Men men, den är ju välbyggd.
BESÖKARE2: Hej, var betalar jag, och hur ser området ut? Har aldrig varit här förut, men fan vad kul det ska bli och få komma ut och testa min nya bil, undrar hur det här kommer gå?
ARR: Hmm... Ja, bilen ser ju bra ut förstås, och det är skitkul med nytt folk, men hur är den byggd egentligen? Ingen info alls om bilen, och hur mycket tid ska jag lägga på att kolla på att den är lika bra byggd som den ser ut?

I detta scenario vore det praktiskt med lite punkter att gå efter för att få lite koll på hur säker bilen egentligen är. Off roaden är som sagt ganska liten, och det är en begränsad skara människor som rör sig inom cirkeln. Nya entusiaster behövs stadigt, så det gäller att gå den fina linan mellan att se till att de förstår var vikten bör läggas när de bygger (om) sina bilar, samtidigt som de inte får skrämmas iväg av ett reglemente som kanske kan se lite skrämmande ut.

Att gå på sunt förnuft betyder att att personen/erna som står vid insläppet har en bedömningsposition, och står det två personer där, betyder det att det sannolikt kommer två bedömningar. Då finns risken att besökare1 får komma in, men inte besökare2 och det enda som skiljer de åt kanske är hur mycket tid de lagt på finishen. Njae, nu överdrev jag nog allt lite grann, men jag anser att OM en träff ska ha mer specifika krav än försäkring och skattat ska det vara såpass konkret att de som står i insläppsfållan inte ska behöva stå för en åsikt, utan bara följa ett dokument. Annars finns risken att det till slut inte finns någon som vill stå där, då det finns en öppning för argumentation om varför en bil får komma in men inte en annan.
"Birk", Willys CJ3B - 46 35" Bogger, B23 turbo.

No-Name
Användare
Inlägg: 79
Blev medlem: lör apr 07, 2007 16:58
Ort: Flyinge

Re: Fråga till träffarangörer

Inlägg av No-Name » ons okt 16, 2013 17:59

Om det är mitt inlägg du syftar på, har du missförstått mig totalt.
Det finns bara 2 kategorier bilar som har på en träff att göra.
Godkända på SBP, skattade,försäkrade.
Godkänd vagnbok, licens på förare och codriver (om området är avlyst och alla tillstånd och
Försäkringar är ok från SBF?
Det är inte träffansvarig som skall besiktiga och godkänna bilarna. Han/hon skall bara vara rakryggad
och inte släppa in bilar som inte uppfyller arrangörens krav.

Wältmeister
4x4xnerd
Inlägg: 8507
Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
Ort: Strängnäs

Re: Fråga till träffarangörer

Inlägg av Wältmeister » ons okt 16, 2013 18:43

No-Name skrev:Om det är mitt inlägg du syftar på, har du missförstått mig totalt.
Det finns bara 2 kategorier bilar som har på en träff att göra.
Godkända på SBP, skattade,försäkrade.
Godkänd vagnbok, licens på förare och codriver (om området är avlyst och alla tillstånd och
Försäkringar är ok från SBF?
Det är inte träffansvarig som skall besiktiga och godkänna bilarna. Han/hon skall bara vara rakryggad
och inte släppa in bilar som inte uppfyller arrangörens krav.
Basta Cosi, som italienarna säger. :iagree: :smoke: :whip:

Välformulerat och koncist inlägg, tack för de kloka raderna. :wink:
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.

lam84
Forumräv
Inlägg: 962
Blev medlem: mån okt 14, 2013 18:57

Re: Fråga till träffarangörer

Inlägg av lam84 » ons okt 16, 2013 19:27

eller så får man skriva under ett papper att träffansvarig inte är ansvarig för vad som kan hända

jag tycker själv att för mycket regler kommer att ta död på sporten
Can Am Outlander XT-P 1000 max
jeep wrangler -05
toyota fj crusier TRD -07
discovery -03 våltad
defender v8 -87 såld

mudmike
Forumräv
Inlägg: 675
Blev medlem: sön feb 18, 2007 19:50
Ort: Ringarum

Re: Fråga till träffarangörer

Inlägg av mudmike » ons okt 16, 2013 19:48

lam84 skrev:eller så får man skriva under ett papper att träffansvarig inte är ansvarig för vad som kan hända

jag tycker själv att för mycket regler kommer att ta död på sporten

Om det skulle hända en olycka med en "obesiktad fulbil" så har ju jag otroligt svårt att se huruvida träffarrangören kan gå oansvarlig förbi det hela, han har ju ändå släppt in bilen ifråga på träffområdet och då samtidigt tillåtit avsteg från det egna satta regelverket.

Sålänge det förfarandet tillåts på öppna träffar så kommer offroaden behålla en outlawstämpel på sig.
Be Smart Drive Safe Stay Legal

lam84
Forumräv
Inlägg: 962
Blev medlem: mån okt 14, 2013 18:57

Re: Fråga till träffarangörer

Inlägg av lam84 » ons okt 16, 2013 21:59

om det här att bilen ska vara godkänd av SBP då kommer många bilar inte kunna köra fast dom är godkända av SBP för när jag besiktar min bil är den bara godkänd med original däck inte dom 37" jag kör med egentligen hur ska träffarangörer göra då är den ju inte godkänd av SBP då?


hur ska man som träffarangör göra med dom på atv då som många träffar har samtidgt med bilarna nu för tiden dom har ju inga burar alls och många är inte vägreggade eller försäkrade

jag har själv vart träff ledare förstår problemet men tror inte man ska blanda in sbf eller sbp på vanliga träffar sunt förnuft räker långt :D
Can Am Outlander XT-P 1000 max
jeep wrangler -05
toyota fj crusier TRD -07
discovery -03 våltad
defender v8 -87 såld

BorkJonas
Guru
Inlägg: 3556
Blev medlem: ons feb 15, 2006 12:20
Ort: Äspered

Re: Fråga till träffarangörer

Inlägg av BorkJonas » tor okt 17, 2013 8:59

lam84 skrev:om det här att bilen ska vara godkänd av SBP då kommer många bilar inte kunna köra fast dom är godkända av SBP för när jag besiktar min bil är den bara godkänd med original däck inte dom 37" jag kör med egentligen hur ska träffarangörer göra då är den ju inte godkänd av SBP då?


hur ska man som träffarangör göra med dom på atv då som många träffar har samtidgt med bilarna nu för tiden dom har ju inga burar alls och många är inte vägreggade eller försäkrade

jag har själv vart träff ledare förstår problemet men tror inte man ska blanda in sbf eller sbp på vanliga träffar sunt förnuft räker långt :D
Rätt säker på att jurister inte bryr sig om "sunt förnuft"....
Sen beroende på område kan man diskutera huruvida besiktigade och skattade fordon är ok att köra med utan vagnbok och licens. Bilens försäkringen gäller på vägen och om det ej är tävling eller motsvarande, hur kommer en stelbent jurist att bedömma en träff!? Visst är det så att trafikförsäkringen kommer att betala ut kostnader för tredje man som blivit drabbad. Men vad kommer att hända sen? Vem blir återbetalningskyldig? Föraren? Arrangören som tagit betalt för ett organiserat evenemang? Försäkringsbolaget lär inte bara betala och se glada ut...

I mina ögon finns det bara ett alternativ...och jag fattar inte varför det skall bli invecklat, krångligt eller konstigt på något sätt!? Det handlar bara om att göra regelverket lätttillgängligt och lätt att förstå! På köpet får man att man slipper ha besiktigade fordon, spelar ingen roll vad det är för storlek på däcken eller om man har winch i papprena eller inte. Borde vara bättre för träffledningen/klubben eftersom att det FINNS en försäkring och en juridisk kraft bakom evemanget. DÅ kan jag också ta på mig att vara träffledare på en träff! Att det sen finns en giltig försäkring för den som framför fordonet är ju bara en bonus så det slipper bli så in i h-vet dyrt om olyckan är framme!
//Jonas
Red-Winches Offroad Racing Sweden

klirre
Beroende
Inlägg: 1325
Blev medlem: tis aug 29, 2006 10:59
Ort: S:T Anna, Söderköping
Kontakt:

Re: Fråga till träffarangörer

Inlägg av klirre » tor okt 17, 2013 17:04

Jag tillhör skaran som kör obesiktigat och måste även erkänna oförsäkrat... Jag säger inte på något sätt att det är rätt men det har tyvärr blivit så. Men faktum är vad jag hört och läst mig till är att en trafikförsäkring inte gäller i skogen ändå. Men numera (har vari ung och Jävligt dum) så ser jag till att vesäntliga delar fungerar ex bromsar och att det inte läcker om bilen. Jag har även en riktigt stöddig bur på bilen... Men när man kör i skogen håller man ju avstånd.. Ska man upp för ett berg så väntar man tills kusten är fri och ser även till att det finns plats för framförvarande att göra fel. Vi kör ju trots allt i väldigt låg fart och har tid att läsa av situationen vilket man inte har i mång andra

Kod: Markera allt

motorgrenar
. Ta MX och enduro t.ex. Ofta hög fart men väldigt ofta inga försäkringar om man inte tävlar vil säga. Hur löser dom det? Där är det ju betydligt oftare personskador? Min personliga åsikt är att man ska kunna hålla en väldigt enkel nivå på träffar så länge det inter tummar på säkerheten. Det optimala vore att kunna ha någon form av "Träff-vagnbok" och sedan kunna köra med bilen utan dyra lisenser och så.
Jag tycker att det här är en väldigt intresan tråd med mång bra åsikter.

Och Jonas Berätta gärna mer om försäkringen, det lät intresant!

Mvh//Klirre
If in doubt, Flat out!

Rössvik
Veteran
Inlägg: 2201
Blev medlem: tis aug 16, 2011 18:19
Ort: habo

Re: Fråga till träffarangörer

Inlägg av Rössvik » tor okt 17, 2013 18:07

BorkJonas skrev:
lam84 skrev:om det här att bilen ska vara godkänd av SBP då kommer många bilar inte kunna köra fast dom är godkända av SBP för när jag besiktar min bil är den bara godkänd med original däck inte dom 37" jag kör med egentligen hur ska träffarangörer göra då är den ju inte godkänd av SBP då?


hur ska man som träffarangör göra med dom på atv då som många träffar har samtidgt med bilarna nu för tiden dom har ju inga burar alls och många är inte vägreggade eller försäkrade

jag har själv vart träff ledare förstår problemet men tror inte man ska blanda in sbf eller sbp på vanliga träffar sunt förnuft räker långt :D
Rätt säker på att jurister inte bryr sig om "sunt förnuft"....
Sen beroende på område kan man diskutera huruvida besiktigade och skattade fordon är ok att köra med utan vagnbok och licens. Bilens försäkringen gäller på vägen och om det ej är tävling eller motsvarande, hur kommer en stelbent jurist att bedömma en träff!? Visst är det så att trafikförsäkringen kommer att betala ut kostnader för tredje man som blivit drabbad. Men vad kommer att hända sen? Vem blir återbetalningskyldig? Föraren? Arrangören som tagit betalt för ett organiserat evenemang? Försäkringsbolaget lär inte bara betala och se glada ut...

I mina ögon finns det bara ett alternativ...och jag fattar inte varför det skall bli invecklat, krångligt eller konstigt på något sätt!? Det handlar bara om att göra regelverket lätttillgängligt och lätt att förstå! På köpet får man att man slipper ha besiktigade fordon, spelar ingen roll vad det är för storlek på däcken eller om man har winch i papprena eller inte. Borde vara bättre för träffledningen/klubben eftersom att det FINNS en försäkring och en juridisk kraft bakom evemanget. DÅ kan jag också ta på mig att vara träffledare på en träff! Att det sen finns en giltig försäkring för den som framför fordonet är ju bara en bonus så det slipper bli så in i h-vet dyrt om olyckan är framme!

men hur får man en vagns bok på en bil då??? o vad kostar det o hur länge varar den??? o vad krävs o vad får inte göras med fordonet??? ni skriker om licencer o skit men lite mer info hade ju vart bra... o vad skulle en licens göra för skillnad??? ingår det en täckande försäkring i den?? lr i vagnsboken???

Det finns bara 2 kategorier bilar som har på en träff att göra.
Godkända på SBP, skattade,försäkrade.
Godkänd vagnbok, licens på förare och codriver (om området är avlyst och alla tillstånd och
Försäkringar är ok från SBF?

vad är det som gör att den undre kategorin inte skulle klara av att framföra sitt fordon utan licens?? o varför ska de inte behövas licens bara för att fordon är besiktningsbart??? fattar inte resonemanget riktigt... en form av vagns bok på ett ej besiktninsbart fordon kan ja förstå men inte varför man ska ha licens beroende om fordonet är besat lr inte??? förklara gärna detta för mej :tumbup:
lift your truck fat chicks can´t jump!

steedv
Användare
Inlägg: 67
Blev medlem: tis feb 01, 2011 18:30
Ort: Säter

Re: Fråga till träffarangörer

Inlägg av steedv » tor okt 17, 2013 19:33

Rössvik skrev:
BorkJonas skrev:
lam84 skrev:om det här att bilen ska vara godkänd av SBP då kommer många bilar inte kunna köra fast dom är godkända av SBP för när jag besiktar min bil är den bara godkänd med original däck inte dom 37" jag kör med egentligen hur ska träffarangörer göra då är den ju inte godkänd av SBP då?


hur ska man som träffarangör göra med dom på atv då som många träffar har samtidgt med bilarna nu för tiden dom har ju inga burar alls och många är inte vägreggade eller försäkrade

jag har själv vart träff ledare förstår problemet men tror inte man ska blanda in sbf eller sbp på vanliga träffar sunt förnuft räker långt :D
Rätt säker på att jurister inte bryr sig om "sunt förnuft"....
Sen beroende på område kan man diskutera huruvida besiktigade och skattade fordon är ok att köra med utan vagnbok och licens. Bilens försäkringen gäller på vägen och om det ej är tävling eller motsvarande, hur kommer en stelbent jurist att bedömma en träff!? Visst är det så att trafikförsäkringen kommer att betala ut kostnader för tredje man som blivit drabbad. Men vad kommer att hända sen? Vem blir återbetalningskyldig? Föraren? Arrangören som tagit betalt för ett organiserat evenemang? Försäkringsbolaget lär inte bara betala och se glada ut...

I mina ögon finns det bara ett alternativ...och jag fattar inte varför det skall bli invecklat, krångligt eller konstigt på något sätt!? Det handlar bara om att göra regelverket lätttillgängligt och lätt att förstå! På köpet får man att man slipper ha besiktigade fordon, spelar ingen roll vad det är för storlek på däcken eller om man har winch i papprena eller inte. Borde vara bättre för träffledningen/klubben eftersom att det FINNS en försäkring och en juridisk kraft bakom evemanget. DÅ kan jag också ta på mig att vara träffledare på en träff! Att det sen finns en giltig försäkring för den som framför fordonet är ju bara en bonus så det slipper bli så in i h-vet dyrt om olyckan är framme!

men hur får man en vagns bok på en bil då??? o vad kostar det o hur länge varar den??? o vad krävs o vad får inte göras med fordonet??? ni skriker om licencer o skit men lite mer info hade ju vart bra... o vad skulle en licens göra för skillnad??? ingår det en täckande försäkring i den?? lr i vagnsboken???

Det finns bara 2 kategorier bilar som har på en träff att göra.
Godkända på SBP, skattade,försäkrade.
Godkänd vagnbok, licens på förare och codriver (om området är avlyst och alla tillstånd och
Försäkringar är ok från SBF?

vad är det som gör att den undre kategorin inte skulle klara av att framföra sitt fordon utan licens?? o varför ska de inte behövas licens bara för att fordon är besiktningsbart??? fattar inte resonemanget riktigt... en form av vagns bok på ett ej besiktninsbart fordon kan ja förstå men inte varför man ska ha licens beroende om fordonet är besat lr inte??? förklara gärna detta för mej :tumbup:
Ganska enkelt uttryckt så är en licens = försäkring , förutsatt att det är tävling , träning .
om man exempelvis kör " Träffarna" under ORE-reglementet och licens då är arrangören och deltagare försäkrade vid en ev olycka .

man kan ha en bil som är besiktad på SBP och ha en vagnbok samtidigt (har det själv , Challenge)
Vagn bok kostar någon hundra lapp och skall förnyas 1 gg/år kostnadsfritt (alltså billigt)

licenser : där kan man välja en som är lite dyrare om jag inte missminner mig ca 895:- och en som heter Offroad enkel ,tror den kostar 395:-
sen så kommer det att finnas olika åsikter hur man än gör , men vi kanske alla skall tänka på träffansvariga och de Motorområden som finns , så att de kan fortsätta med "Träff" "Träning" "Tävling".
själv har jag den åsikten att ORE kanske hjälper oss istället för att reta mig på att SBF ligger bakom, om dom vill dela på ansvarsfrågan, ja visst för en 1000 lapp om året kan jag köra , tävla ja allt ...
med tanke på vad jag lägger ner för pengar på min HOBBY så är det inte mycket,

Jag tycker det är bra att detta ämne kommer upp , synd bara att en del retar sig på det .
stefan :mrgreen:

Skriv svar