samarbeten med försvaret och räddningstjänsten

Allmän diskussion om allt som har med offroad, 4x4 och terrängbilar att göra.

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

lam84
Forumräv
Inlägg: 962
Blev medlem: mån okt 14, 2013 18:57

samarbeten med försvaret och räddningstjänsten

Inlägg av lam84 » lör okt 26, 2013 23:07

är det nån klubb som har det ?


jag undrar för jag har hört atv klubbar i landet samarbetar med försvaret och räddningstjänsten

och i utbyte får tillgång att träna på försvaret och räddningstjänsten områden
Can Am Outlander XT-P 1000 max
jeep wrangler -05
toyota fj crusier TRD -07
discovery -03 våltad
defender v8 -87 såld

svana
Forumräv
Inlägg: 933
Blev medlem: tor maj 17, 2012 0:02
Ort: Nynäshamn (Sthlm)

Re: samarbeten med försvaret och räddningstjänsten

Inlägg av svana » lör okt 26, 2013 23:23

Jag har, med räddningstjänsten. Men det är nog snarare mer en privat deal bara mellan dem och mig.. :tumbup:

Danne
OffroadGeek
Inlägg: 4758
Blev medlem: fre mar 28, 2008 20:07
Ort: Arboga/Västmanland
Kontakt:

Re: samarbeten med försvaret och räddningstjänsten

Inlägg av Danne » sön okt 27, 2013 8:40

Vet att Säters MK har nått på gång med det men ingen aning om vad eller hur långt gånget det är.
Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı

Hans_Delsbo
Hemmastadd
Inlägg: 139
Blev medlem: ons maj 09, 2012 16:36
Ort: Delsbo (Hälsingland)
Kontakt:

Re: samarbeten med försvaret och räddningstjänsten

Inlägg av Hans_Delsbo » sön okt 27, 2013 10:23

Tror det är vanligare där räddningstjänsten inte har egna resurser. Vi här "uppe"( bor u i Låssasnorrland) har unimog, BV206 och ett par hjulingar med band själv så det brukar lösa sig. Har haft med nån privat skotare ut o lagt slang vid skogsbrand, men har inte hört om nåt annat samarbete.
Fast samarbete är alltid bra!
Hoppas de kårer som inte har egna prylar vågar "använda" privata resurser, det kan vara till stor hjälp.
Chevrolet Silverado 1500 -01, 5,3:a bensin.
Har även några lador fyllda med skrot. Finast: BM Bamse och 2xFordson. Fulast: allt skit som borde lagas klart...
Svetsare, MC-mek, Brandman, Guldsmedsbutiksarbetare, Korrekturläsare, Bonde och Hemmaman.

Lasse Suzican
4x4xnerd
Inlägg: 6984
Blev medlem: fre feb 24, 2006 19:10
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: samarbeten med försvaret och räddningstjänsten

Inlägg av Lasse Suzican » sön okt 27, 2013 10:26

SORK (Skånes OffRoad klubb) har ett samarbete med räddningstjänsten, men jag har ingen större koll på det numera eftersom jag lämnade den klubben för 5-6 år sedan....
// Lasse
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.

All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!

lam84
Forumräv
Inlägg: 962
Blev medlem: mån okt 14, 2013 18:57

Re: samarbeten med försvaret och räddningstjänsten

Inlägg av lam84 » sön okt 27, 2013 11:12

Hans_Delsbo skrev:Tror det är vanligare där räddningstjänsten inte har egna resurser. Vi här "uppe"( bor u i Låssasnorrland) har unimog, BV206 och ett par hjulingar med band själv så det brukar lösa sig. Har haft med nån privat skotare ut o lagt slang vid skogsbrand, men har inte hört om nåt annat samarbete.
Fast samarbete är alltid bra!
Hoppas de kårer som inte har egna prylar vågar "använda" privata resurser, det kan vara till stor hjälp.
räcker det med har unimog, BV206 och ett par hjulingar jag mena när nån har gåt bort sig i skogen ni har ju så stora ytor där uppe det är ju skallgång jag tänker på då skulle ju täcka stora områden om man hade flera bilar och atv på plats
Can Am Outlander XT-P 1000 max
jeep wrangler -05
toyota fj crusier TRD -07
discovery -03 våltad
defender v8 -87 såld

AlterEgo
Forumräv
Inlägg: 594
Blev medlem: mån jul 18, 2011 10:51
Ort: Mitten av Skåne

Re: samarbeten med försvaret och räddningstjänsten

Inlägg av AlterEgo » sön okt 27, 2013 11:14

Lasse Suzican skrev:SORK (Skånes OffRoad klubb) har ett samarbete med räddningstjänsten, men jag har ingen större koll på det numera eftersom jag lämnade den klubben för 5-6 år sedan....
Jag lämnade SORK senare än dig och det sista jag hörde var att att dev verksamheten (Resursgruppen) var vilande. Och det var myndigheterna som gett upp.
Jag är inte bara fet, jag är dryg också.

peterand
Beroende
Inlägg: 1380
Blev medlem: lör maj 19, 2007 19:55
Ort: Grönby / Skåne

Re: samarbeten med försvaret och räddningstjänsten

Inlägg av peterand » sön okt 27, 2013 14:49

Vi var ett gäng på söderslätt som körde åt hemtjänsten och räddningstjänsten. De gjorde inte rätt för sig som avtalat och var pinsamt ointresserad trots att vi verkligen fyllde en funktion. Tror vi gemensamt hade runt 20 utyckningsdagar 2011. Då kör man nästan hela dagen och hämtar folk i snöstormen plus drar runt hemtjänstens bilar i drivorna.

Vi kör inte åt dom längre.
Peter 0761-891995
peterlunda@gmail.com
-------------------------------------
Fyrkrafs

lam84
Forumräv
Inlägg: 962
Blev medlem: mån okt 14, 2013 18:57

Re: samarbeten med försvaret och räddningstjänsten

Inlägg av lam84 » sön okt 27, 2013 15:46

peterand skrev:Vi var ett gäng på söderslätt som körde åt hemtjänsten och räddningstjänsten. De gjorde inte rätt för sig som avtalat och var pinsamt ointresserad trots att vi verkligen fyllde en funktion. Tror vi gemensamt hade runt 20 utyckningsdagar 2011. Då kör man nästan hela dagen och hämtar folk i snöstormen plus drar runt hemtjänstens bilar i drivorna.

Vi kör inte åt dom längre.
vad var med i avtalet ?
Can Am Outlander XT-P 1000 max
jeep wrangler -05
toyota fj crusier TRD -07
discovery -03 våltad
defender v8 -87 såld

peterand
Beroende
Inlägg: 1380
Blev medlem: lör maj 19, 2007 19:55
Ort: Grönby / Skåne

Re: samarbeten med försvaret och räddningstjänsten

Inlägg av peterand » sön okt 27, 2013 19:40

lam84 skrev:
peterand skrev:Vi var ett gäng på söderslätt som körde åt hemtjänsten och räddningstjänsten. De gjorde inte rätt för sig som avtalat och var pinsamt ointresserad trots att vi verkligen fyllde en funktion. Tror vi gemensamt hade runt 20 utyckningsdagar 2011. Då kör man nästan hela dagen och hämtar folk i snöstormen plus drar runt hemtjänstens bilar i drivorna.

Vi kör inte åt dom längre.
vad var med i avtalet ?
Milersättning + tillgång till övningsområde. Vill även minnas att man skulle får nån timpeng typ frivillig brandman lr nåt.
Peter 0761-891995
peterlunda@gmail.com
-------------------------------------
Fyrkrafs

Majestix
Hemmastadd
Inlägg: 136
Blev medlem: mån jan 10, 2011 22:19
Ort: Malmö

Re: samarbeten med försvaret och räddningstjänsten

Inlägg av Majestix » sön okt 27, 2013 19:55

AlterEgo skrev:
Lasse Suzican skrev:SORK (Skånes OffRoad klubb) har ett samarbete med räddningstjänsten, men jag har ingen större koll på det numera eftersom jag lämnade den klubben för 5-6 år sedan....
Jag lämnade SORK senare än dig och det sista jag hörde var att att dev verksamheten (Resursgruppen) var vilande. Och det var myndigheterna som gett upp.
SORK´s avtal avslutades förra året pga samma skäl som peterand beskrev. Kommunen fullfäljde inte sin del av avtalet. Det var avtalat att SORK skulle få hjälp med att ordna övningsområden att köra på som tack för hjälpen, förutom körersättning, för att klubbmedlemmarna ställde upp och hjälpte till. Efter att resursgruppen hjälpt hemtjänsten vid riktiga vintrar under flera år fanns fortfarande inget intresse från kommunen att hjälpa klubben med körområde.
Jeep Wrangler 4,0 1991
VW Amarok 4WD

lam84
Forumräv
Inlägg: 962
Blev medlem: mån okt 14, 2013 18:57

Re: samarbeten med försvaret och räddningstjänsten

Inlägg av lam84 » sön okt 27, 2013 21:58

jävla trist att dom inte går efter avtalet

var avtalet på papper eller muntligt kontraktsbrott gäller för kommuner med
Can Am Outlander XT-P 1000 max
jeep wrangler -05
toyota fj crusier TRD -07
discovery -03 våltad
defender v8 -87 såld

Elste den äldre
Rutinerad
Inlägg: 293
Blev medlem: tis aug 30, 2011 16:28
Ort: Tyresö Sthlm län

Re: samarbeten med försvaret och räddningstjänsten

Inlägg av Elste den äldre » mån okt 28, 2013 0:17

I Gävle under/efter snöstormen 98 så rotade ju Gävles Offroad gäng runt en massa. Har för mej att dom levererade basvarer med en mindre monstertruck till ica där jag bodde. Lovar att den bilen inte var gat legal :mrgreen:

Sebbesala
Forumräv
Inlägg: 940
Blev medlem: mån jul 04, 2011 23:15
Ort: Sala

Re: samarbeten med försvaret och räddningstjänsten

Inlägg av Sebbesala » mån okt 28, 2013 19:59

Hörde nyss på radio om hur jobbigt hemtjänsten har nere i landet, dom måste ju fram även fast det är orkan. Synd att kommuner beter sig så illa mot hjälpen dom får.
Cheva s10 blazer -95, höjd några tum, rensad invändigt, hemmabyggd breddad/höjd framvagn, 31" sulor
Cheva s10 -96, 2wd, luftfjädrad *Sommarbrukis*

Höjdskillnad på ca halvmetern på bilarna ;)

svana
Forumräv
Inlägg: 933
Blev medlem: tor maj 17, 2012 0:02
Ort: Nynäshamn (Sthlm)

Re: samarbeten med försvaret och räddningstjänsten

Inlägg av svana » mån okt 28, 2013 20:04

Ja, jag tänkte ju på den här tråden idag när jag hört om kommande stormvindar som är på gång..

Korkade dom är som inte tar hjälp av oss som tycker det är skoj med lite vardagsäventyr och hjältedåd. :)

Skriv svar