Haha.... Ja, varför inte? kör på de...pigge skrev:Du kan ju alltid välja icke amerikanskt vinkeljärn, Du har ju en perfekt donator på gården redan
Franks Garage.
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Re: Franks LJ70 och nu även HJ60
Äger tydligen mer skit än vad som får plats i en signatur.............
Re: Franks LJ70 och nu även HJ60
Jäklar... här va de mycket att svara på.
Kitet kommer från Drew på Goat Built och kallas för IBEX 2seater. finns en hel del program på extreme4x4 på powerblock där dom bygger en likadan fast 4sitsig för dom som är intresserade, kan fixa en länk senare, sitter vid luren nu.
Om ni ska bygga nåt sånt här så rekomenderar jag verkligen Drew och Goat Built, han har varit helt suverän att ha att göra med.
Jag valde att inte köpa alla grejer, utan främst chassit och hasplåtarna samt dom flesta alupanelerna som sitter inuti.
Så mitt kit gick på 6430dollar då ingick frakten på 700 dollar i det priset.
sen ska det ju momsas och tullas och sen tillkommer diverse handling fees m.m.
så slutnotan har landat på ca: 53 000:-
@ pigge
Jo jag har allt sneglat på bmw:n och V8:an under huven, men det blir för mycket elmeck för min del.
så en diesel får det bli, för riktiga bilar ska ju inte gå på gräsklipparbränsle...
Kitet kommer från Drew på Goat Built och kallas för IBEX 2seater. finns en hel del program på extreme4x4 på powerblock där dom bygger en likadan fast 4sitsig för dom som är intresserade, kan fixa en länk senare, sitter vid luren nu.
Om ni ska bygga nåt sånt här så rekomenderar jag verkligen Drew och Goat Built, han har varit helt suverän att ha att göra med.
Jag valde att inte köpa alla grejer, utan främst chassit och hasplåtarna samt dom flesta alupanelerna som sitter inuti.
Så mitt kit gick på 6430dollar då ingick frakten på 700 dollar i det priset.
sen ska det ju momsas och tullas och sen tillkommer diverse handling fees m.m.
så slutnotan har landat på ca: 53 000:-
@ pigge
Jo jag har allt sneglat på bmw:n och V8:an under huven, men det blir för mycket elmeck för min del.
så en diesel får det bli, för riktiga bilar ska ju inte gå på gräsklipparbränsle...
Volvo XC70 -04.
Mercedes Sprinter -03 Biltransport.
GoatBuilt Ibex röramsbuggy.
Mercedes Sprinter -03 Biltransport.
GoatBuilt Ibex röramsbuggy.
Re: Franks LJ70 och nu även HJ60
carfrigge skrev:kalle skrev:Runekebab skrev: Ska bli kul att följa
X10
Kul att du har diesel i tankarna
X2
Och receptet jag gav Frank i tidigt skede är: OM606 bestyckad med en Mynäpump & en automatlåda (722.6* ) bakom den. Givetvis skall lådan styras med Oles stand alonesystem. Har nu kört en lägre tid med det och funkar hur bra som helst
Lite el blir det men väldigt begränsat och man kan välja längd på kablaget själv & iom. detta placera det lilla styrdonet i taket i en vattentät låda.
http://www.youtube.com/watch?v=RXb6W37gZOc" onclick="window.open(this.href);return false;
//F
Det va ju rätt skapligt med mos i den du länkade till.
Det är alltså en merca 300TD man ska leta efter då va? fast jag kommer efter en hel del funderande mellan automat och manuell, välja manuell låda.
Men vilken fördelningslåda ska man satsa på, det fanns någon från G-wagen som inte hade motroterande kardaner va?
Volvo XC70 -04.
Mercedes Sprinter -03 Biltransport.
GoatBuilt Ibex röramsbuggy.
Mercedes Sprinter -03 Biltransport.
GoatBuilt Ibex röramsbuggy.
Re: Franks LJ70 och nu även HJ60
Man får ju prioritera det som är viktigt... närå, jag har ju varken fru eller ungar att anpassa mig efter och då kan man lägga så mycket tid man vill i garaget.mudmike skrev:Hur i helsike finner du all garagetid? En annan hinner fasen inte sopa golvet i verkstan ens.
Superfränt och kommer följas.
Volvo XC70 -04.
Mercedes Sprinter -03 Biltransport.
GoatBuilt Ibex röramsbuggy.
Mercedes Sprinter -03 Biltransport.
GoatBuilt Ibex röramsbuggy.
Re: Franks LJ70 och nu även HJ60
Detta kommer bli så grymt bra Frank!
Så, leta upp en donatorbil liknande denna: http://www.blocket.se/blekinge/Mb_300e_ ... ?ca=14&w=3" onclick="window.open(this.href);return false;
Motorn du skall leta efter heter alltså OM606 och sitter mestadels i W210 (1996-1999)
Då är det en radpump med elektrisk "gaswire" detta är enkelt löst iom. byte till en pump från tidigare modeller tex. OM603.
Den pumpen skall sedan bestyckas om för trevlig prestanda Finns en snubbe i Aneby som verkar kunna sin sak: http://www.dieselmeken.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Denna växellåda bör passa: http://www.bildelsbasen.se/?link=item&post_id=20784049" onclick="window.open(this.href);return false;
Svänghjul: http://www.bildelsbasen.se/?link=list&g ... pc1=125&vc" onclick="window.open(this.href);return false;[0]=168126100&vcx=3341&pc[0]=125104105
Fördelningslådan är inte lika lätt.... iaf. inte om du skall köra med Geländewagen.
1990- är det "normal rotation" men utbudet är smalt.
Nu är det ju ett tag kvar innan just fördelningslådan behövs så jag kollar runt & håller ögonen öppna
//F
Så, leta upp en donatorbil liknande denna: http://www.blocket.se/blekinge/Mb_300e_ ... ?ca=14&w=3" onclick="window.open(this.href);return false;
Motorn du skall leta efter heter alltså OM606 och sitter mestadels i W210 (1996-1999)
Då är det en radpump med elektrisk "gaswire" detta är enkelt löst iom. byte till en pump från tidigare modeller tex. OM603.
Den pumpen skall sedan bestyckas om för trevlig prestanda Finns en snubbe i Aneby som verkar kunna sin sak: http://www.dieselmeken.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Denna växellåda bör passa: http://www.bildelsbasen.se/?link=item&post_id=20784049" onclick="window.open(this.href);return false;
Svänghjul: http://www.bildelsbasen.se/?link=list&g ... pc1=125&vc" onclick="window.open(this.href);return false;[0]=168126100&vcx=3341&pc[0]=125104105
Fördelningslådan är inte lika lätt.... iaf. inte om du skall köra med Geländewagen.
1990- är det "normal rotation" men utbudet är smalt.
Nu är det ju ett tag kvar innan just fördelningslådan behövs så jag kollar runt & håller ögonen öppna
//F
*Fredrik Bergström*
http://lastbilsservice.org/" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör:
300GD
X5 35D
http://lastbilsservice.org/" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör:
300GD
X5 35D
Re: Franks LJ70 och nu även HJ60
Fy satan vad fränt! Helt klart rätt val att köra med OM motor =D Sugen på en sån till toyotan, mysigt ljud i dom, hehe
"Känner du alla till nu det skicka så. Le att fall alla i dig fick det men. Det skickade som jäveln den slå vilja att du kommer så baklänges meddelande detta läsa ska man att insett väl du när"
Toyotan
Toyotan
Re: Franks LJ70 och nu även HJ60
Färdigt än?
http://www.radaplat.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Franks LJ70 och nu även HJ60
Hehe, näe inte riktigt.
Men jag va och köpte mig en potentiell donatorbil till rörhögen idag. Blev ingen merca...
Men den är tysk och går på Diesel.
Men jag va och köpte mig en potentiell donatorbil till rörhögen idag. Blev ingen merca...
Men den är tysk och går på Diesel.
Volvo XC70 -04.
Mercedes Sprinter -03 Biltransport.
GoatBuilt Ibex röramsbuggy.
Mercedes Sprinter -03 Biltransport.
GoatBuilt Ibex röramsbuggy.
Re: Franks LJ70 och nu även HJ60
Opel Rekordfrank skrev:Hehe, näe inte riktigt.
Men jag va och köpte mig en potentiell donatorbil till rörhögen idag. Blev ingen merca...
Men den är tysk och går på Diesel.
Re: Franks LJ70 och nu även HJ60
Lupo 3L?
GMC Sierra 2500HD -02 Duramax, EFI live, Edge Insight CTS, S&B cold air intake
Re: Franks LJ70 och nu även HJ60
Blir det inte klurigt att få Audi 12an eller Touareg 10an att funka utan elektronik ??
Re: Franks LJ70 och nu även HJ60
BMW 316 Diesel? Till och med slöare än MB 190D och får Lupo 3L att framstå som en Ducatii på fyra hjul...
Äger tydligen mer skit än vad som får plats i en signatur.............
Re: Franks LJ70 och nu även HJ60
Får väl ge Joel ett halvt rätt då han va närmast, de va ju rätt märke iaf, men fel modell.
Det blev en 525 TDS, ja jag vet att den inte är mekaniskt insprutad...
Va på kjell & co idag och köpte en potentiometer för 39:- och fixade en så kallad evry mod på den, jävlar vilken skillnad, den tryckte ju på rätt gött efter den lilla moddningen, ska köra bilen nu i vinter sen så åker nog motorn ner i rörhögen, blev positivt överraskad över karaktären i 525:an, känns nästan som en bensinmotor, och den drar fint över hela registret...
Det blev en 525 TDS, ja jag vet att den inte är mekaniskt insprutad...
Va på kjell & co idag och köpte en potentiometer för 39:- och fixade en så kallad evry mod på den, jävlar vilken skillnad, den tryckte ju på rätt gött efter den lilla moddningen, ska köra bilen nu i vinter sen så åker nog motorn ner i rörhögen, blev positivt överraskad över karaktären i 525:an, känns nästan som en bensinmotor, och den drar fint över hela registret...
Volvo XC70 -04.
Mercedes Sprinter -03 Biltransport.
GoatBuilt Ibex röramsbuggy.
Mercedes Sprinter -03 Biltransport.
GoatBuilt Ibex röramsbuggy.
-
- Beroende
- Inlägg: 1161
- Blev medlem: tor jul 16, 2009 9:40
- Ort: Värnamo
Re: Franks LJ70 och nu även HJ60
Skaffa en mekanisk pump från M21 och pilla dit. Finns även på tidigare M51 till -92. Bytte till el-pump -93.frank skrev: Det blev en 525 TDS, ja jag vet att den inte är mekaniskt insprutad...
För övrigt är en M21D24 mer kortslagig om du vill ha lite mer varvvillig diesel.
Toyota LJ70 -86. 8274 m bow2, Torsen fram, svetsat bak.
BMW 520dt M-sport -08, 42000mil till salu
BMW 520dt M-sport -15 (ersättaren)
Iveco 59.12 -93
Z1000 -08
Bygger LJ70 med BMW-diesel och portaler i fyrlänk F/B.
BMW 520dt M-sport -08, 42000mil till salu
BMW 520dt M-sport -15 (ersättaren)
Iveco 59.12 -93
Z1000 -08
Bygger LJ70 med BMW-diesel och portaler i fyrlänk F/B.