Vad tycker DU om 2 klasser
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Vad tycker DU om 2 klasser
Cupen 2013 har gått in i historien. Nytt år och en ny cup närmar sig så tänkte väcka liv i debatten angående 2 klasser.
Riktar frågan till de som har kört 2013 hur det upplevdes men framförallt till de som ska/kommer köra tävlingar 2014
1 - Är du nöjd med dagens koncept?
2 - Vill du förändra nåt i klassindelningen?
3 - Vill du bara ha en klass?
Motivera gärna hur du tänker.
Riktar frågan till de som har kört 2013 hur det upplevdes men framförallt till de som ska/kommer köra tävlingar 2014
1 - Är du nöjd med dagens koncept?
2 - Vill du förändra nåt i klassindelningen?
3 - Vill du bara ha en klass?
Motivera gärna hur du tänker.
Be Smart Drive Safe Stay Legal
Re: Vad tycker DU om 2 klasser
Kortfattat, hur har klasserna varit indelade under 2013?
Suzuki Vitara Trayback - Challengebil.
Toyota Landcruiser HJ61 - Expeditionsbil.
O.A.S. Offroad & Adventure Society
//Abbe - Team Skottkärra
Toyota Landcruiser HJ61 - Expeditionsbil.
O.A.S. Offroad & Adventure Society
//Abbe - Team Skottkärra
Re: Vad tycker DU om 2 klasser
Det har varit ett provår med 2 klasser så tekniskt är det ingen skillnad alls på klasserna idag. Samma förutsättningar samma bana dock ligger prestigen och "tävlingshedern att vinna cupen" i klass ett. Där åker The Big Boyz liksom.
Klass två är mer ämnad som en provapå/instegsklass
Klass två är mer ämnad som en provapå/instegsklass
Be Smart Drive Safe Stay Legal
Re: Vad tycker DU om 2 klasser
Aha. Jag har haft lite funderingar på att köra nån tävling nästa år. Bilen är en standardbetonad Sukkijukki, axelvänd, 31" osv. Inget jag förväntar mig vara en vinnarbil på något sätt utan en eventuell medverkan hade bara varit för att det verkar vara så förbannat kul!
Men två klasser är väl inte så dumt, om inte annat så lockar det väl nybörjare att få lalla på lite i en börja-på-klass utan att man behöver känna sig helt borta. En indelning hade väl kanske varit att gå på däckstorleken. Eller kanske snarare vad man har för winch. Det lär nog aldrig bli aktuellt med några gigglepins för mig...
Det handlar väl om vad arrangörerna orkar med också antar jag.
Men två klasser är väl inte så dumt, om inte annat så lockar det väl nybörjare att få lalla på lite i en börja-på-klass utan att man behöver känna sig helt borta. En indelning hade väl kanske varit att gå på däckstorleken. Eller kanske snarare vad man har för winch. Det lär nog aldrig bli aktuellt med några gigglepins för mig...
Det handlar väl om vad arrangörerna orkar med också antar jag.
Suzuki Vitara Trayback - Challengebil.
Toyota Landcruiser HJ61 - Expeditionsbil.
O.A.S. Offroad & Adventure Society
//Abbe - Team Skottkärra
Toyota Landcruiser HJ61 - Expeditionsbil.
O.A.S. Offroad & Adventure Society
//Abbe - Team Skottkärra
Re: Vad tycker DU om 2 klasser
Hej kan tycka att klass 1 skal vara utan begränsningar vinsch med dubbel motor portalaxlar fri däckstorlek mm.
Klass 2 max 35"däck raka axlar enkel motor på vinsch samma bana som klass 1 och möjlighet till att vinna totala cupen .mvh Andreas
Klass 2 max 35"däck raka axlar enkel motor på vinsch samma bana som klass 1 och möjlighet till att vinna totala cupen .mvh Andreas
Suzuki 416 Challengeräser!
Re: Vad tycker DU om 2 klasser
Gärna två klasser för mig som arrangerar. Men på samma bana och prov.
Proven är alltid frivilliga och spåret bör vara framkomligt med vanlig winch.
Minns att Lennie skrev i en annan tråd att max 35" och "standardwinch" som maxgräns i prova på klassen.
Jag tycker att hela ideen med en instegsklass ska vara att våga prova.
Det ska inte bli två parallela kupper.
Välkomna till Gröndal! Vi satsar järnet på en tredje deltävling i början av maj 2014
- om vi få förtroendet att lägga den då!?
Proven är alltid frivilliga och spåret bör vara framkomligt med vanlig winch.
Minns att Lennie skrev i en annan tråd att max 35" och "standardwinch" som maxgräns i prova på klassen.
Jag tycker att hela ideen med en instegsklass ska vara att våga prova.
Det ska inte bli två parallela kupper.
Välkomna till Gröndal! Vi satsar järnet på en tredje deltävling i början av maj 2014
- om vi få förtroendet att lägga den då!?
Har lagt ner hobbyn tills vidare!
Re: Vad tycker DU om 2 klasser
Kunde inte rösta.....
För mig kvittar det om det är två klasser eller inte.
Målet för mig är att komma ut och köra och ha kul (vet inte när bilen blir körbar) och då spelar det inte nån roll om det är en eller två klasser
För mig kvittar det om det är två klasser eller inte.
Målet för mig är att komma ut och köra och ha kul (vet inte när bilen blir körbar) och då spelar det inte nån roll om det är en eller två klasser
Re: Vad tycker DU om 2 klasser
på tiden när det begav sig så var det ju faktiskt 2 klasser men ett av problemen var att det var så få tävlanden att det ibland gick att komma på prispallen utan att ens ha fullföljt tävlingen
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"
Re: Vad tycker DU om 2 klasser
Max 35 tum i båda klasser håller ner kostnaden så folket har råd att köra
lägere klassen max inline winch och inline axlar
Begränsar man kraven blir det mer en folksport än om det är fritt
lägere klassen max inline winch och inline axlar
Begränsar man kraven blir det mer en folksport än om det är fritt
Re: Vad tycker DU om 2 klasser
kex skrev:Max 35 tum i båda klasser håller ner kostnaden så folket har råd att köra
lägere klassen max inline winch och inline axlar
Begränsar man kraven blir det mer en folksport än om det är fritt
Däcken kostar ju en spottstyver jämfört med en del winchar
Re: Vad tycker DU om 2 klasser
kanon bra ide , denna håller jag med om , enklare kan det inte bliAndreas B skrev:Hej kan tycka att klass 1 skal vara utan begränsningar vinsch med dubbel motor portalaxlar fri däckstorlek mm.
Klass 2 max 35"däck raka axlar enkel motor på vinsch samma bana som klass 1 och möjlighet till att vinna totala cupen .mvh Andreas
körde själv klass 2 i år men tyckte att det fans bilar som kanske borde kört i klass 1 (portaler och jätte hjul)
och jag med 33" och raka axlar och jula vinsch , det vart ju lite ojämna förhållanden på det viset
men ja ä int bitter ,bar o bryt ihopa och kom igen
Re: Vad tycker DU om 2 klasser
kex skrev:Max 35 tum i båda klasser håller ner kostnaden så folket har råd att köra
lägere klassen max inline winch och inline axlar
Begränsar man kraven blir det mer en folksport än om det är fritt
Den tror jag tyvärr inte nåt på. De som vill satsa stenhårt i challenge ska få göra det med portaler, giggelpin, 44or osv osv.
Klass 1 ska vara fri, begränsningarna bör vara i klass två. 35or, raka axlar och enkelmotorwinch låter som en vettig tanke.
Be Smart Drive Safe Stay Legal
Re: Vad tycker DU om 2 klasser
Jag tycker också att raka axlar, singelmotor winchar och 35:or låter som en bra begränsning inom klass två.
Klass ett ska vara fri tycker jag, dels för att många tycker om att bygga extrema bilar men framför allt för att jag tycker om att titta på extrema bilar
Klass ett ska vara fri tycker jag, dels för att många tycker om att bygga extrema bilar men framför allt för att jag tycker om att titta på extrema bilar
Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı
Re: Vad tycker DU om 2 klasser
Vi kommer tävla nästa år. En lr två klasser beror lite på reglemente och tolkning av densamma men nån form av instegs/budgetklass är nog bra för återväxten
Re: Vad tycker DU om 2 klasser
God morgon allihop,
känns som jag måste svara då jag är den enda som svarat att jag tycker det är onödigt.
1. Under hela säsongen har alla kört samma slinga och samma prov - utan problem
2. Argumentet att klass två inte ska behöva känna sig "i vägen" för klass ett håller bara första varvet
3. Otroligt svårt att dra någon gräns för vad som är klass ett respektive klass två om det nu skulle försökas regleras. Några frågor som behöver redas ut är då; Hur många tävlingar/säsonger får man köra klass två? Är det föraren eller bilen som räknas vid val av klass. Bara raka axlar i klass ett - inga tgb11 i klass två mao? Däckstorlek - då har väll däcksmönstret större betydelse än en tum hit eller dit
4. Enligt mig - för få startande i klass två, som mest 7 st i Borås (de andra tävlingarna var 4 st, 5 st, 6 st, 6 st) av totalt 37 startande team under året
Kort sagt - jag ser inte mervärdet av att ha två klasser när alla ändå har tävlat på samma villkor
känns som jag måste svara då jag är den enda som svarat att jag tycker det är onödigt.
1. Under hela säsongen har alla kört samma slinga och samma prov - utan problem
2. Argumentet att klass två inte ska behöva känna sig "i vägen" för klass ett håller bara första varvet
3. Otroligt svårt att dra någon gräns för vad som är klass ett respektive klass två om det nu skulle försökas regleras. Några frågor som behöver redas ut är då; Hur många tävlingar/säsonger får man köra klass två? Är det föraren eller bilen som räknas vid val av klass. Bara raka axlar i klass ett - inga tgb11 i klass två mao? Däckstorlek - då har väll däcksmönstret större betydelse än en tum hit eller dit
4. Enligt mig - för få startande i klass två, som mest 7 st i Borås (de andra tävlingarna var 4 st, 5 st, 6 st, 6 st) av totalt 37 startande team under året
Kort sagt - jag ser inte mervärdet av att ha två klasser när alla ändå har tävlat på samma villkor
Challenge your self - go beyond the road
2014 och 2015 - Loose Nuts aka Team Front Flip
2014 och 2015 - Loose Nuts aka Team Front Flip