Dethwobble

Allmän diskussion om allt som har med offroad, 4x4 och terrängbilar att göra.

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

no1_martin
Rutinerad
Inlägg: 333
Blev medlem: mån apr 01, 2013 22:50
Ort: Kungälv

Dethwobble

Inlägg av no1_martin » fre nov 08, 2013 21:16

Måste bara höra med er andra rutinerade. Igår satte jag på 35" hjul på min Grand Cherokee. Han inte höja den fram igår så svängradien var begränsad men hur onödigt detta än var så behövde jag detta för att det var länge sedan jag gjorde några framsteg med projektet. Tog en provtur igår och utan höjning var 120km/h inga problem. Höjde bilen 3" fram idag i väntan på nya länkarmar. Drog sönder ena krängarsataget då jag skulle lossa det. Så ingen krängare och 3" höjt och plötsligt kan jag inte passera 60km/h utan att skaka av vägen. Tror ni krängarn har stor betydelse eller är det de dumfuckade delade styrstaget samt hjulinställningen som ställer till det nu när den är höjd? Gissar att en sådanhär bil går bäst med helt neutral Toe?
Frontera B stödprojekt i väntan på det rätta.
Hittat det rätta objektet. :jump: ZJ i6 Manuell

lam84
Forumräv
Inlägg: 962
Blev medlem: mån okt 14, 2013 18:57

Re: Dethwobble

Inlägg av lam84 » fre nov 08, 2013 21:39

krengnings har stor betydelse
Can Am Outlander XT-P 1000 max
jeep wrangler -05
toyota fj crusier TRD -07
discovery -03 våltad
defender v8 -87 såld

Gustavsson
Beroende
Inlägg: 1161
Blev medlem: tor jul 16, 2009 9:40
Ort: Värnamo

Re: Dethwobble

Inlägg av Gustavsson » fre nov 08, 2013 22:40

Vinklades axeln framåt när du höjde den? Minskad eller till och med utebliven castervinkel kan orsaka detta. Efter höjning måste du se till att castervinkeln minst återgår till ursprunget, kanske mer pga de större/tyngre hjulen.

Hur är skicket på kingpinlagren? Har du glapp här kan det bidra kraftigt.
Toyota LJ70 -86. 8274 m bow2, Torsen fram, svetsat bak.
BMW 520dt M-sport -08, 42000mil till salu
BMW 520dt M-sport -15 (ersättaren)
Iveco 59.12 -93
Z1000 -08

Bygger LJ70 med BMW-diesel och portaler i fyrlänk F/B.

niva_mats
4x4xnerd
Inlägg: 5160
Blev medlem: lör maj 06, 2006 16:50
Ort: Jäla (Falköping)

Re: Dethwobble

Inlägg av niva_mats » fre nov 08, 2013 23:38

Stötdämparna kan ha en betydelse i fallet...
Lossa och kolla, känns den i riktning cykelpump så måste dom bytas.
Känner du alla till nu det skicka så. Le att fall alla i dig fick det men. Det skickade som jäveln den slå vilja att du kommer så baklänges meddelande detta läsa ska man att insett väl du när"
viewtopic.php?t=14499

no1_martin
Rutinerad
Inlägg: 333
Blev medlem: mån apr 01, 2013 22:50
Ort: Kungälv

Re: Dethwobble

Inlägg av no1_martin » fre nov 08, 2013 23:48

Bilen har ju än så länge 4länk med kortare stag upptill så castervinkeln borde inte påverkats negativt utan isf posetivt. Kingpinlagren är jag lite osäker på vad det är. Är det lagren i snäckan eller är de något av dem spindeln sitter i? Har just nu pittmanarm på snäckan och från den ett stag ner till höger spindel. Och paralelstaget är fäst i styrstaget.
Har sedan tidigare endast erfarenhet av Mc Pherson så när jag tittar på framvagnen som jag nu håller på med ter den sig som en omöjlig konstruktion med tanke på mina tidigare erfarenheter då parralella var ledordet. :-)
Frontera B stödprojekt i väntan på det rätta.
Hittat det rätta objektet. :jump: ZJ i6 Manuell

no1_martin
Rutinerad
Inlägg: 333
Blev medlem: mån apr 01, 2013 22:50
Ort: Kungälv

Re: Dethwobble

Inlägg av no1_martin » lör nov 09, 2013 1:44

Istället för att sova blev det en tur i garaget igen. Lagade det trasiga krängstaget och det blev bättre men över 60km/h så behövs bara en lite störe ojämnhet så kommer det igång igen. Har varit uppe i ca 100km/h nu. Utan krängare var det helt omöjligt! Tycker mig kunna se att det är endel toein skall justera detta imorgon så återkommer med resultatet. Kanske borde passa på att bygga om till separat paralellstag och styrstag. Det måste ju vara betydligt bättre än kombinationen som det är nu. Förändrar ju toe som det är nu med olika mycket infjädring.

Stötdämparna är i ok skick.
Frontera B stödprojekt i väntan på det rätta.
Hittat det rätta objektet. :jump: ZJ i6 Manuell

kajan
Hemmastadd
Inlägg: 122
Blev medlem: mån feb 08, 2010 0:12
Ort: T-lilla, Skåneland

Re: Dethwobble

Inlägg av kajan » lör nov 09, 2013 8:28

Hej
Jag har 5" och 33 hjul på min ZJ, och inga problem att köra i 110
Du bör kolla över hela framvagnen, känn på alla bultar
Jeep Cherokee KJ 2.5 CRD -02

Grottulf
4x4xnerd
Inlägg: 5398
Blev medlem: fre nov 09, 2007 13:16
Ort: Säffle

Re: Dethwobble

Inlägg av Grottulf » lör nov 09, 2013 10:52

Det kan ofta vara flera fel som samverkar för art ge dw.
Men du fick mycket riktigt mer toe-in när du höjde den.
Det i sig brukar bara göra den stadigare rakt fram, men är det något som glappar så kan det bli värre.
Att göra om så att styrstaget fästs i parallellstaget i stället för tvärtom, är en bra idé
Jag skulle inte heller helt utesluta däcken även om den gick bra med dem osökt...

Totaz
Användare
Inlägg: 26
Blev medlem: fre jan 25, 2008 20:00
Ort: Stockholm

Re: Dethwobble

Inlägg av Totaz » lör nov 09, 2013 15:51

Hej, på min Dodgevan var styrdämparen helt keff.
Det kunde också ge lite väl spännande egenskaper vid högre fart.
Två saker vet jag, men tyvärr har jag nog glömt den ena,
Eller den andra...

Roger Patrol
Guru
Inlägg: 3819
Blev medlem: mån mar 17, 2008 14:36
Ort: Vretstorp / Stockholm

Re: Dethwobble

Inlägg av Roger Patrol » lör nov 09, 2013 16:10

en bra styrdämpare är tvunget om du ska ha stora hjul plus allt som sagts tidigare, jag kör med en gasstötdämpare som styrdämpare, verkar som det är bra att ha tryck hela tiden vid en sliten framvagn,
jag åker med 37or utan problem me patrolen
finns lite film på youtub http://www.youtube.com/user/rogeratf?feature=watch" onclick="window.open(this.href);return false;
Patrolen
viewtopic.php?f=15&t=20630&hilit=patrol+igen" onclick="window.open(this.href);return false;

no1_martin
Rutinerad
Inlägg: 333
Blev medlem: mån apr 01, 2013 22:50
Ort: Kungälv

Re: Dethwobble

Inlägg av no1_martin » lör nov 09, 2013 17:15

Bilen skall inom kort upp 3" till och då skall styrstag med mer byggas om därför var jag mest intresserad av att få det att funka en vecka eller två till. Det var ju inga bekymmer innan höjning. Och nu med justerad toe är det inte det heller. Mao stora hjul och toe in är kanske inte att rekomendera. Iaf inte med originalstyrkonstruktion.
Frontera B stödprojekt i väntan på det rätta.
Hittat det rätta objektet. :jump: ZJ i6 Manuell

Skriv svar