Dethwobble
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
-
- Rutinerad
- Inlägg: 333
- Blev medlem: mån apr 01, 2013 22:50
- Ort: Kungälv
Dethwobble
Måste bara höra med er andra rutinerade. Igår satte jag på 35" hjul på min Grand Cherokee. Han inte höja den fram igår så svängradien var begränsad men hur onödigt detta än var så behövde jag detta för att det var länge sedan jag gjorde några framsteg med projektet. Tog en provtur igår och utan höjning var 120km/h inga problem. Höjde bilen 3" fram idag i väntan på nya länkarmar. Drog sönder ena krängarsataget då jag skulle lossa det. Så ingen krängare och 3" höjt och plötsligt kan jag inte passera 60km/h utan att skaka av vägen. Tror ni krängarn har stor betydelse eller är det de dumfuckade delade styrstaget samt hjulinställningen som ställer till det nu när den är höjd? Gissar att en sådanhär bil går bäst med helt neutral Toe?
Frontera B stödprojekt i väntan på det rätta.
Hittat det rätta objektet. ZJ i6 Manuell
Hittat det rätta objektet. ZJ i6 Manuell
Re: Dethwobble
krengnings har stor betydelse
Can Am Outlander XT-P 1000 max
jeep wrangler -05
toyota fj crusier TRD -07
discovery -03 våltad
defender v8 -87 såld
jeep wrangler -05
toyota fj crusier TRD -07
discovery -03 våltad
defender v8 -87 såld
-
- Beroende
- Inlägg: 1161
- Blev medlem: tor jul 16, 2009 9:40
- Ort: Värnamo
Re: Dethwobble
Vinklades axeln framåt när du höjde den? Minskad eller till och med utebliven castervinkel kan orsaka detta. Efter höjning måste du se till att castervinkeln minst återgår till ursprunget, kanske mer pga de större/tyngre hjulen.
Hur är skicket på kingpinlagren? Har du glapp här kan det bidra kraftigt.
Hur är skicket på kingpinlagren? Har du glapp här kan det bidra kraftigt.
Toyota LJ70 -86. 8274 m bow2, Torsen fram, svetsat bak.
BMW 520dt M-sport -08, 42000mil till salu
BMW 520dt M-sport -15 (ersättaren)
Iveco 59.12 -93
Z1000 -08
Bygger LJ70 med BMW-diesel och portaler i fyrlänk F/B.
BMW 520dt M-sport -08, 42000mil till salu
BMW 520dt M-sport -15 (ersättaren)
Iveco 59.12 -93
Z1000 -08
Bygger LJ70 med BMW-diesel och portaler i fyrlänk F/B.
Re: Dethwobble
Stötdämparna kan ha en betydelse i fallet...
Lossa och kolla, känns den i riktning cykelpump så måste dom bytas.
Lossa och kolla, känns den i riktning cykelpump så måste dom bytas.
Känner du alla till nu det skicka så. Le att fall alla i dig fick det men. Det skickade som jäveln den slå vilja att du kommer så baklänges meddelande detta läsa ska man att insett väl du när"
viewtopic.php?t=14499
viewtopic.php?t=14499
-
- Rutinerad
- Inlägg: 333
- Blev medlem: mån apr 01, 2013 22:50
- Ort: Kungälv
Re: Dethwobble
Bilen har ju än så länge 4länk med kortare stag upptill så castervinkeln borde inte påverkats negativt utan isf posetivt. Kingpinlagren är jag lite osäker på vad det är. Är det lagren i snäckan eller är de något av dem spindeln sitter i? Har just nu pittmanarm på snäckan och från den ett stag ner till höger spindel. Och paralelstaget är fäst i styrstaget.
Har sedan tidigare endast erfarenhet av Mc Pherson så när jag tittar på framvagnen som jag nu håller på med ter den sig som en omöjlig konstruktion med tanke på mina tidigare erfarenheter då parralella var ledordet.
Har sedan tidigare endast erfarenhet av Mc Pherson så när jag tittar på framvagnen som jag nu håller på med ter den sig som en omöjlig konstruktion med tanke på mina tidigare erfarenheter då parralella var ledordet.
Frontera B stödprojekt i väntan på det rätta.
Hittat det rätta objektet. ZJ i6 Manuell
Hittat det rätta objektet. ZJ i6 Manuell
-
- Rutinerad
- Inlägg: 333
- Blev medlem: mån apr 01, 2013 22:50
- Ort: Kungälv
Re: Dethwobble
Istället för att sova blev det en tur i garaget igen. Lagade det trasiga krängstaget och det blev bättre men över 60km/h så behövs bara en lite störe ojämnhet så kommer det igång igen. Har varit uppe i ca 100km/h nu. Utan krängare var det helt omöjligt! Tycker mig kunna se att det är endel toein skall justera detta imorgon så återkommer med resultatet. Kanske borde passa på att bygga om till separat paralellstag och styrstag. Det måste ju vara betydligt bättre än kombinationen som det är nu. Förändrar ju toe som det är nu med olika mycket infjädring.
Stötdämparna är i ok skick.
Stötdämparna är i ok skick.
Frontera B stödprojekt i väntan på det rätta.
Hittat det rätta objektet. ZJ i6 Manuell
Hittat det rätta objektet. ZJ i6 Manuell
Re: Dethwobble
Hej
Jag har 5" och 33 hjul på min ZJ, och inga problem att köra i 110
Du bör kolla över hela framvagnen, känn på alla bultar
Jag har 5" och 33 hjul på min ZJ, och inga problem att köra i 110
Du bör kolla över hela framvagnen, känn på alla bultar
Jeep Cherokee KJ 2.5 CRD -02
Re: Dethwobble
Det kan ofta vara flera fel som samverkar för art ge dw.
Men du fick mycket riktigt mer toe-in när du höjde den.
Det i sig brukar bara göra den stadigare rakt fram, men är det något som glappar så kan det bli värre.
Att göra om så att styrstaget fästs i parallellstaget i stället för tvärtom, är en bra idé
Jag skulle inte heller helt utesluta däcken även om den gick bra med dem osökt...
Men du fick mycket riktigt mer toe-in när du höjde den.
Det i sig brukar bara göra den stadigare rakt fram, men är det något som glappar så kan det bli värre.
Att göra om så att styrstaget fästs i parallellstaget i stället för tvärtom, är en bra idé
Jag skulle inte heller helt utesluta däcken även om den gick bra med dem osökt...
Re: Dethwobble
Hej, på min Dodgevan var styrdämparen helt keff.
Det kunde också ge lite väl spännande egenskaper vid högre fart.
Det kunde också ge lite väl spännande egenskaper vid högre fart.
Två saker vet jag, men tyvärr har jag nog glömt den ena,
Eller den andra...
Eller den andra...
-
- Guru
- Inlägg: 3819
- Blev medlem: mån mar 17, 2008 14:36
- Ort: Vretstorp / Stockholm
Re: Dethwobble
en bra styrdämpare är tvunget om du ska ha stora hjul plus allt som sagts tidigare, jag kör med en gasstötdämpare som styrdämpare, verkar som det är bra att ha tryck hela tiden vid en sliten framvagn,
jag åker med 37or utan problem me patrolen
jag åker med 37or utan problem me patrolen
finns lite film på youtub http://www.youtube.com/user/rogeratf?feature=watch" onclick="window.open(this.href);return false;
Patrolen
viewtopic.php?f=15&t=20630&hilit=patrol+igen" onclick="window.open(this.href);return false;
Patrolen
viewtopic.php?f=15&t=20630&hilit=patrol+igen" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Rutinerad
- Inlägg: 333
- Blev medlem: mån apr 01, 2013 22:50
- Ort: Kungälv
Re: Dethwobble
Bilen skall inom kort upp 3" till och då skall styrstag med mer byggas om därför var jag mest intresserad av att få det att funka en vecka eller två till. Det var ju inga bekymmer innan höjning. Och nu med justerad toe är det inte det heller. Mao stora hjul och toe in är kanske inte att rekomendera. Iaf inte med originalstyrkonstruktion.
Frontera B stödprojekt i väntan på det rätta.
Hittat det rätta objektet. ZJ i6 Manuell
Hittat det rätta objektet. ZJ i6 Manuell