Ännu en äcklig 6,2l med bränsle problem.

Jeep, Dodge, Cheva, Ford m.fl

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Connsann
Användare
Inlägg: 88
Blev medlem: sön nov 22, 2009 1:39
Ort: Göteborg

Ännu en äcklig 6,2l med bränsle problem.

Inlägg av Connsann » mån nov 11, 2013 4:29

Massa saker med nya bilen som dykt upp nu. En av dom är bränsle relaterat.
Vilket jag upptäckt lek och sladd träffar på stora parkeringar och i rondeller.

Har vid kraftig vänstersäng så kan bilen börja bluddra alternativt dö och tar ca 30 sekunder att starta den igen på starten.
Den är väldigt seg men bara ibland för att få ett ryck och ösa på med sin giftiga effekt.

En annan sak är att när man kör på en parkering som folk och håller väldigt lite och jämn gas kan den helt plötsligt öka i fart alltså få lite mer effekt men med samma läge på gasen.

Bilen är i övrigt mycke lättstartad kall som varm.

När man drar ut på växlarna så kommer det till en punkt som låter som ett varvstopp på en bensinare och man måste lätta på gasen för att få den att växla och tycker man ner igen efter 15km/h hastighetsökning kan den peta ner en växel och varva satan. Tror det är en låda från en bensinare som sitter i den...

Min största huvudvärk är de där första att den ibland är orkeslös för att sedan få kraft och vid kraftiga vänstersvängar bara tjuvdör.

Bränslefilter är bytt. är en 6,2 från -92 i en silverado C2500.
Någon med tips? stora planer att slänga ner en bensinare trots förkärleken till diesel.

En tanke är att tankamaruten kanske är dålig och släpper in lite tjuvluft? Polaren råkade ut för det nyligen på sin K20 -88
KungalvsJeepKlubb.com
Pendlar bilen Cheva Silverado C2500 6,2l -92 - Ej ovanligt med 2l/milen
Inte en ända stackars 4x4 bil i min äga nu.

Grottulf
4x4xnerd
Inlägg: 5398
Blev medlem: fre nov 09, 2007 13:16
Ort: Säffle

Re: Ännu en äcklig 6,2l med bränsle problem.

Inlägg av Grottulf » mån nov 11, 2013 9:44

Att den rusar tyder på tjuvluft.
Det kan var allt ifrån filterhållaren till tank-armaturen som spökar.
Kolla så att matarpumpen går också.

Vad har du för växellåda?
Är det en 700-låda, så kolla TV-vajern först.
Den ska var helt spänd vid full gas.

Connsann
Användare
Inlägg: 88
Blev medlem: sön nov 22, 2009 1:39
Ort: Göteborg

Re: Ännu en äcklig 6,2l med bränsle problem.

Inlägg av Connsann » mån nov 11, 2013 13:04

Ska försöka kolla detta under dagen. ska hitta en genom skinlig slang och sätta på returen.
KungalvsJeepKlubb.com
Pendlar bilen Cheva Silverado C2500 6,2l -92 - Ej ovanligt med 2l/milen
Inte en ända stackars 4x4 bil i min äga nu.

brt666
Forumräv
Inlägg: 510
Blev medlem: ons mar 09, 2011 11:51
Ort: Uppsala

Re: Ännu en äcklig 6,2l med bränsle problem.

Inlägg av brt666 » mån nov 11, 2013 14:37

Jag har identiskt problem med min och eftersom effekten kommer med högst någon sekunds fördröjning så inbillar jag mig att det inte är tankarmaturen (dessutom rev jag ur den och tätade alla slarvar med negativt resultat).
Jag tyckte att problemet uppstod i och med att jag satte i en annan typ av bränslefilter och jag tycker mig ha läst någonstans att när insprutningspumpen är slut så kan det läcka in luft då motorn är avstängd. Jag inbillar mig att den luften ansamlas i toppen av bränslefiltret och sedan kommer med i bränslet in i insprutningspumpen då det skvalpar lite vid svängar och hård inbromsning.
Chevrolet Suburban 6,2D 4WD K10 -74 Hydractive 3
Yamaha DT50MX -?

Connsann
Användare
Inlägg: 88
Blev medlem: sön nov 22, 2009 1:39
Ort: Göteborg

Re: Ännu en äcklig 6,2l med bränsle problem.

Inlägg av Connsann » mån nov 11, 2013 23:16

Oki. Intressant. Min effekt kommer la efter fem-tio sekunder om jag håller jämn gas.

Men den luften som då samlas i filtret måste ju ta slut någon gång.
Jag kan aldrig tänka mig att jag får full effekt i bilen ens efter en heldags körning.

TV-kabeln skulle vara ok inställd enligt pappasen som är gammal dragster mekaniker.

Har ännu inte hittat någon genomskinlig slang som jag kunnat sätta dit och kolla luften.
Men vet iallafall att motorns gång inte påvärkas av bränsle nivån i tanken då jag fick i 88liter idag när jag tankade.

Men sedan så har jag aldrig någonsin haft en 6,2l eller en 6,5l så jag har inte så mycke att gå på.
Ska eventuellt ringa imorgon och beställa tid för en bromsning på rullar då kanske jag får en hum om hur det ser ut på papper.
Låter inte särskilt smart ja vet men å kan jag även köra ett riktigt pull och gå igenom alla växlar och ser hur den växlar med eftersom jag har problem med lådan.
KungalvsJeepKlubb.com
Pendlar bilen Cheva Silverado C2500 6,2l -92 - Ej ovanligt med 2l/milen
Inte en ända stackars 4x4 bil i min äga nu.

Skriv svar