Nån rolig motor att använda,allmän brainstorming :)

Här snackar vi om allt som inte passar in i dom övriga kategorierna

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Mathias T
4x4xnerd
Inlägg: 6345
Blev medlem: fre feb 24, 2006 20:53
Ort: Nol

Re: Nån rolig motor att använda,allmän brainstorming :)

Inlägg av Mathias T » lör nov 09, 2013 18:31

en ts3 kanske? 3cyl och 6kolvar
Bild
http://www.youtube.com/watch?v=JrAoj5Cuu68" onclick="window.open(this.href);return false;

Definitivt udda
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"

thomasv
Forumräv
Inlägg: 603
Blev medlem: fre sep 29, 2006 20:34
Ort: Eskilstuna

Re: Nån rolig motor att använda,allmän brainstorming :)

Inlägg av thomasv » lör nov 09, 2013 19:55

Vafalls skrev:
thomasv skrev:2takts V8!

https://www.youtube.com/watch?v=mTbubNIGvxw

Gött ljud!

Hur får man youtube länkarna att funka men knappen?

Fyyyyyf######N!!! Va cool :) :beer: Till vilket slags fordon ska den motorn användas? Snöskoter ?
Vet ej vad du menar med KNAPPEN ?
Med knappen menar jag där man trycker för att lägga in youtube inlägg, nu fick jag använda URL "knappen" istället.
Tror motorn ska in i en Amazon! :D Fränt va? Dock har jag ingen mer info, hade gärna själv sett mer.
/Thomas

.,=====,o00o
//__l_l_,\____\,__
l_---\_l__l---OlllllllO
_(o)_)__(o)_)--o-)_)___ My JEEP are being built!

Johan Lundgren
Hemmastadd
Inlägg: 182
Blev medlem: ons apr 25, 2012 22:25
Ort: Ystad

Re: Nån rolig motor att använda,allmän brainstorming :)

Inlägg av Johan Lundgren » lör nov 09, 2013 20:07

Jepp Wankel
Mooseville-performance.com
4skivig wankel. Säkert tillräckligt vrid.
Jeep grand cherokee
Rough country 4" longarm kit
Notch customs skärmbreddare
NEV stötfångare och takkorg
37x12,5-17 på 8x17 "blackspoke"

zurfer
Forumräv
Inlägg: 504
Blev medlem: lör aug 11, 2012 18:18
Ort: Nässjö

Re: Nån rolig motor att använda,allmän brainstorming :)

Inlägg av zurfer » lör nov 09, 2013 20:15



riktigt annorlunda är det. de låter gott.. finns ju inte så många av i världen heller om jag fattat allt rätt..

Elste den äldre
Rutinerad
Inlägg: 293
Blev medlem: tis aug 30, 2011 16:28
Ort: Tyresö Sthlm län

Re: Nån rolig motor att använda,allmän brainstorming :)

Inlägg av Elste den äldre » sön nov 10, 2013 9:44

2t V8n är en Evinrude/Johnson båt motor.
En sådan levererar 275-300 hk på en båt rigg. Och det innebär avgaspiper och vatten motstånd som är allt annat än optimalt och lika hela tiden. Men med sådana piper borde den lätt lämna 350 hk.
Det har byggts en Amazon med sådan motor i för strippen.
Det man ska ha i åtanke med sådana här motorer är att dom är inte trötta i starten som en 80 cc cross. Ska ju orka trycka upp en båt i plan och sen även köras bra mycke fortare.

3,6-4,0 L har jag för mej.

MEN! Dom motorerna är ganska ovanliga här i Sverige. Mycke lättare att kolla på V6 sidan. Inte samma knäppa effekt siffrer. Men mindre vikt.

thomasv
Forumräv
Inlägg: 603
Blev medlem: fre sep 29, 2006 20:34
Ort: Eskilstuna

Re: Nån rolig motor att använda,allmän brainstorming :)

Inlägg av thomasv » sön nov 10, 2013 10:21

Elste den äldre skrev:2t V8n är en Evinrude/Johnson båt motor.
En sådan levererar 275-300 hk på en båt rigg. Och det innebär avgaspiper och vatten motstånd som är allt annat än optimalt och lika hela tiden. Men med sådana piper borde den lätt lämna 350 hk.
Det har byggts en Amazon med sådan motor i för strippen.
Det man ska ha i åtanke med sådana här motorer är att dom är inte trötta i starten som en 80 cc cross. Ska ju orka trycka upp en båt i plan och sen även köras bra mycke fortare.

3,6-4,0 L har jag för mej.

MEN! Dom motorerna är ganska ovanliga här i Sverige. Mycke lättare att kolla på V6 sidan. Inte samma knäppa effekt siffrer. Men mindre vikt.
Väldigt dyrt, men väldigt fränt! :jump:
Såg någon annan utombordsmotor på över 500 hk, men det var tydligen en Cadillac V8 på en rigg.
De gick åt andra hållet, en 4t bilmotor på en båt!
/Thomas

.,=====,o00o
//__l_l_,\____\,__
l_---\_l__l---OlllllllO
_(o)_)__(o)_)--o-)_)___ My JEEP are being built!

Elste den äldre
Rutinerad
Inlägg: 293
Blev medlem: tis aug 30, 2011 16:28
Ort: Tyresö Sthlm län

Re: Nån rolig motor att använda,allmän brainstorming :)

Inlägg av Elste den äldre » sön nov 10, 2013 10:34

Jepp! 7 marines 557 eller något i den stilen... LS7 hater vell motorn under kåperna? http://www.seven-marine.com/motors/powe ... echnology/" onclick="window.open(this.href);return false;

AlterEgo
Forumräv
Inlägg: 594
Blev medlem: mån jul 18, 2011 10:51
Ort: Mitten av Skåne

Re: Nån rolig motor att använda,allmän brainstorming :)

Inlägg av AlterEgo » sön nov 10, 2013 11:41

En praktiskt sak är om den klarar sig med så lite anslutningar så möjligt. Typ bränsle, varvtal och av/på. Varvtalsregulator är inte fel att ha i en skogsbil då man kan smyga runt på förhöjd tomgång utan att röra gasen. Det börjar luta åt traktormotor. Ofta har dom låg effekt för sin storlek men vridet är desto trevligare. Det sitter Perkins-spisar i diverse maskiner och det går att få tag i delar även till gamla motorer. Traktormotorer är dessutom konstruerade för att gå på full effekt många timmar om dagen i många år, så en renoverad sådan lär hålla i evighet i en skogsbil. Det blir ju inget rytande skogstroll av bilen, men den kommer bli trevlig att köra.

Nu spelar inte bränsletörsten så stor roll i en skogsbil, men traktormotorer är snåla...
Jag är inte bara fet, jag är dryg också.

Vafalls
Hemmastadd
Inlägg: 149
Blev medlem: mån mar 05, 2012 23:58
Ort: Laholm

Re: Nån rolig motor att använda,allmän brainstorming :)

Inlägg av Vafalls » mån nov 11, 2013 21:38

Mathias T skrev:en ts3 kanske? 3cyl och 6kolvar
Bild
http://www.youtube.com/watch?v=JrAoj5Cuu68" onclick="window.open(this.href);return false;

Definitivt udda
Ha ha ha ! Ja den var definitivt udda iaf,frågan är hur det är med reservdelar och så.ska nog allt kolla upp för skoj skull iaf :D

Vafalls
Hemmastadd
Inlägg: 149
Blev medlem: mån mar 05, 2012 23:58
Ort: Laholm

Re: Nån rolig motor att använda,allmän brainstorming :)

Inlägg av Vafalls » mån nov 11, 2013 21:54

Johan Lundgren skrev:Jepp Wankel
Mooseville-performance.com
4skivig wankel. Säkert tillräckligt vrid.

Ojj ! Grymma grejer det där,misstänker att en 4-skivig kostar en slant eller 2 :?:

Vafalls
Hemmastadd
Inlägg: 149
Blev medlem: mån mar 05, 2012 23:58
Ort: Laholm

Re: Nån rolig motor att använda,allmän brainstorming :)

Inlägg av Vafalls » mån nov 11, 2013 21:56

zurfer skrev:

riktigt annorlunda är det. de låter gott.. finns ju inte så många av i världen heller om jag fattat allt rätt..

Låter gott x 100 000 :beer:

Vafalls
Hemmastadd
Inlägg: 149
Blev medlem: mån mar 05, 2012 23:58
Ort: Laholm

Re: Nån rolig motor att använda,allmän brainstorming :)

Inlägg av Vafalls » mån nov 11, 2013 22:13

Elste den äldre skrev:2t V8n är en Evinrude/Johnson båt motor.
En sådan levererar 275-300 hk på en båt rigg. Och det innebär avgaspiper och vatten motstånd som är allt annat än optimalt och lika hela tiden. Men med sådana piper borde den lätt lämna 350 hk.
Det har byggts en Amazon med sådan motor i för strippen.
Det man ska ha i åtanke med sådana här motorer är att dom är inte trötta i starten som en 80 cc cross. Ska ju orka trycka upp en båt i plan och sen även köras bra mycke fortare.

3,6-4,0 L har jag för mej.

MEN! Dom motorerna är ganska ovanliga här i Sverige. Mycke lättare att kolla på V6 sidan. Inte samma knäppa effekt siffrer. Men mindre vikt.

Detta med stora 2T motorer är ju riktigt coolt,har inte lyckats hitta nått videoklipp på ett bilbygge med sådan motor.Går det inte att montera en sådan liggandes ner? Jag menar det är ju 2T ?

Vafalls
Hemmastadd
Inlägg: 149
Blev medlem: mån mar 05, 2012 23:58
Ort: Laholm

Re: Nån rolig motor att använda,allmän brainstorming :)

Inlägg av Vafalls » mån nov 11, 2013 22:24

AlterEgo skrev:En praktiskt sak är om den klarar sig med så lite anslutningar så möjligt. Typ bränsle, varvtal och av/på. Varvtalsregulator är inte fel att ha i en skogsbil då man kan smyga runt på förhöjd tomgång utan att röra gasen. Det börjar luta åt traktormotor. Ofta har dom låg effekt för sin storlek men vridet är desto trevligare. Det sitter Perkins-spisar i diverse maskiner och det går att få tag i delar även till gamla motorer. Traktormotorer är dessutom konstruerade för att gå på full effekt många timmar om dagen i många år, så en renoverad sådan lär hålla i evighet i en skogsbil. Det blir ju inget rytande skogstroll av bilen, men den kommer bli trevlig att köra.

Nu spelar inte bränsletörsten så stor roll i en skogsbil, men traktormotorer är snåla...
Jo jag förstår hur du tänker och praktiskt hade det ju verkligen varit.typ 3cyl diesel sen på med STOR turbo.Men men då kan jag lika gärna behålla den 70tals Merca 5cyl Diesel som sitter i nu.Och den har jag redan tröttnat på :zzz: Men tack för förslaget :mrgreen:

Elste den äldre
Rutinerad
Inlägg: 293
Blev medlem: tis aug 30, 2011 16:28
Ort: Tyresö Sthlm län

Re: Nån rolig motor att använda,allmän brainstorming :)

Inlägg av Elste den äldre » mån nov 11, 2013 22:44

Jag har sett en dålig bild på raggarzonen och då var motorn omkull vält.
Man måste ju bygga andra insug.
Bortsett från det så är det inte så otroligt mycke krångel.

Mercury hade ju sin gamla tower of power rak 6 förr.
Den fanns i en variant som hette 1250 (125 hk) BP (blueprint). Ska ha levererat 155 hk. En sådan monterades liggandes i en snöskoter. Nu snackar vi 60 tal.
Offchore motor.


Det kom en rak6 vid namn twister. Riktig dräpare!
Formel/hydro motor.

Vafalls
Hemmastadd
Inlägg: 149
Blev medlem: mån mar 05, 2012 23:58
Ort: Laholm

Re: Nån rolig motor att använda,allmän brainstorming :)

Inlägg av Vafalls » tis nov 12, 2013 0:40

Elste den äldre skrev:Jag har sett en dålig bild på raggarzonen och då var motorn omkull vält.
Man måste ju bygga andra insug.
Bortsett från det så är det inte så otroligt mycke krångel.

Mercury hade ju sin gamla tower of power rak 6 förr.
Den fanns i en variant som hette 1250 (125 hk) BP (blueprint). Ska ha levererat 155 hk. En sådan monterades liggandes i en snöskoter. Nu snackar vi 60 tal.
Offchore motor.


Det kom en rak6 vid namn twister. Riktig dräpare!
Formel/hydro motor.
Ha ha ha ! Hade vatt coolt satan med en stor båtmotor,men tror mitt bygge är i tyngsta laget(ska väga det till Våren) Men idén med utombordare är helt klart värt att klura på :beer: Funderar en del på V12,nåt att föreslå där ?

Skriv svar