Bykvarn Offroad

Visa upp dina byggbilder på ditt projekt här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

OBELIX
OffroadGeek
Inlägg: 4729
Blev medlem: mån maj 11, 2009 22:14
Ort: Söderköping

Re: Team Bykvarn Offroad II

Inlägg av OBELIX » fre nov 22, 2013 17:52

Ha! det är det här jag gillar med er tokar på forumet! Rättfram bara utan krusiduller :tumbup:

Tur att jag hade en plan B att sätta i verket då.......

På väg hem från jobbet så åkte jag förbi en stor aktör inom slangar och sånt. Jag visade han bilderna på kopplingarna och frågade om han kunde hjälpa mej att fixa "rätt" grejer? Det var inga som helst problem alls. Ja nästan utan problem i alla fall. Dom anslutningar som sitter på kolven och orbitrolen fanns inte i nåt för honom känt sortiment, men allt däremellan kunde han fixa åt mej.

Jag ska på måndag ta med allt i dit och då plockar han ihop det jag behöver få med mej hem för att göra om anslutningarna så dom passar standardgrejer, Dvs kapa bort det jag svetsat på anslutningarna och sen svetsa på dom grejer han vill ha där i stället. När det är klart så kommer han pressa alla slangar så jag får grejer som vi VET håller.

nu blir det 3/8 slang med enkel stålkorda och godkänd för 110 bar, säkerhetsmarginal 3:1. Och den klarar höga temperaturer utan problem också :tumbup:

Så jag tackar än en gång för ert delgivande av era kunskaper som ännu inte nått så svindlande höjder i mitt kunnande.

SKREV OBELIX
Bil-lös nu, förutom min 745:a

dahla
Hemmastadd
Inlägg: 105
Blev medlem: tis mar 08, 2011 17:15
Ort: Söderköping

Re: Team Bykvarn Offroad II

Inlägg av dahla » fre nov 22, 2013 18:17

Bra Robban! Vi vill ju inte att du ska bli ståendes på första provturen :)

En helt annan sak... pumpen till insprutningen... vad levererar den för tryck och vilket tryck ska du ha till spridaren? Kommer du ha ställbart tryck med manometer?

OBELIX
OffroadGeek
Inlägg: 4729
Blev medlem: mån maj 11, 2009 22:14
Ort: Söderköping

Re: Team Bykvarn Offroad II

Inlägg av OBELIX » fre nov 22, 2013 18:20

Insprutningspumpen ger 6 bar. Och den ger full spruta hela tiden. Bränslemängden regleras med bypassventil som stryper returen så att säga.

SKREV OBELIX
Bil-lös nu, förutom min 745:a

rotor
Rutinerad
Inlägg: 296
Blev medlem: lör mar 14, 2009 11:22
Ort: Vingåker

Re: Team Bykvarn Offroad II

Inlägg av rotor » fre nov 22, 2013 18:28

svana skrev:Jag hade fixat slangar Robban, om du bara bodde lite närmare!
Det kostar inte mycket i varken tid eller delar, sånt där pressar vi på jobbet varje dag 7-16..

Jag tror inte heller det hade varit trubbel med slangklämmor, men visst..jag håller med om att pressat är snyggare.

Jag hade lätt kört stålomspunnet också, om jag hade valt alltså.. :woot:


Lite OT, men nyfiken på var du jobbar någonstans :?:
Taro-90
Supra-91
RX7-83
413-87 lwb
413-86 swb
413-87 lwb

Joel_Vbg
4x4xnerd
Inlägg: 5518
Blev medlem: sön mar 11, 2007 8:46
Ort: Varberg
Kontakt:

Re: Team Bykvarn Offroad II

Inlägg av Joel_Vbg » fre nov 22, 2013 20:02

Bra Robban att du gick på säkra pressade slangar! :tumbup:

Jag åtgärda så sent som för två veckor sen matarslangen till styrservon på en Chrysler -66, den satt med dubbla slangklämmor på ett stålrör med hulling, sköt den innan jag ens kom från gårdsplanen och då pratar vi om en nästan 50år gammal bil...
Fick dit en riktig pressad slang, kostade 230kr inkl momsen trots speciella kopplingar.

Slutklämmen, det kommer vara värt de, jag lovar dig! :beer:
Äger tydligen mer skit än vad som får plats i en signatur.............

svana
Forumräv
Inlägg: 933
Blev medlem: tor maj 17, 2012 0:02
Ort: Nynäshamn (Sthlm)

Re: Team Bykvarn Offroad II

Inlägg av svana » fre nov 22, 2013 23:44

rotor skrev:
svana skrev:Jag hade fixat slangar Robban, om du bara bodde lite närmare!
Det kostar inte mycket i varken tid eller delar, sånt där pressar vi på jobbet varje dag 7-16..

Jag tror inte heller det hade varit trubbel med slangklämmor, men visst..jag håller med om att pressat är snyggare.

Jag hade lätt kört stålomspunnet också, om jag hade valt alltså.. :woot:


Lite OT, men nyfiken på var du jobbar någonstans :?:

JPC Hydraulik AB, Ösmo.
Påbygger lastbilar, entreprenadmaskiner, all hydraulik/pneumatik och komplett svarv & fräsverkstad.
(Min avdelning är svarvning / fräsning i support och NC-maskiner) :)

rotor
Rutinerad
Inlägg: 296
Blev medlem: lör mar 14, 2009 11:22
Ort: Vingåker

Re: Team Bykvarn Offroad II

Inlägg av rotor » lör nov 23, 2013 9:02

svana skrev:
rotor skrev:
svana skrev:Jag hade fixat slangar Robban, om du bara bodde lite närmare!
Det kostar inte mycket i varken tid eller delar, sånt där pressar vi på jobbet varje dag 7-16..

Jag tror inte heller det hade varit trubbel med slangklämmor, men visst..jag håller med om att pressat är snyggare.

Jag hade lätt kört stålomspunnet också, om jag hade valt alltså.. :woot:


Lite OT, men nyfiken på var du jobbar någonstans :?:

JPC Hydraulik AB, Ösmo.
Påbygger lastbilar, entreprenadmaskiner, all hydraulik/pneumatik och komplett svarv & fräsverkstad.
(Min avdelning är svarvning / fräsning i support och NC-maskiner) :)

Det var det jag trodde. Jag jobbade tills för fyra veckor sedan på FOI i Grindsjön. Vi har säkert setts på mathaket i spångbro.
Taro-90
Supra-91
RX7-83
413-87 lwb
413-86 swb
413-87 lwb

OBELIX
OffroadGeek
Inlägg: 4729
Blev medlem: mån maj 11, 2009 22:14
Ort: Söderköping

Re: Team Bykvarn Offroad II

Inlägg av OBELIX » lör nov 23, 2013 10:26

Ja, jag anser mej vara rätt duktigt, och ha bra kolla vad jag håller på med. Men det finns som skrivet vita fläckar i min kunskapskarta- och jag vore ju dum i hövvet om jag då inte lyssnade på er som har dom kunskaper och erfarenheter som saknas på min karta.

Det är ju det enda för mej kända sättet att förkovra sej och lära sej nåt nytt. För att vara mottaglig för nya kunskaper krävs det tre saker:

1, Släppa prestigen och stoltheten och inse att man faktiskt inte kan allt...

2, Nyfikenheten att VILJA lära sej något, och inse värdet och nyttan av den nya lärdomen...

3, Samt någon som är villig att dela med sej av sina kunskaper...

Jag får hela tiden tips som för mej framåt i bygget- och jag hoppas (och tror faktiskt) att någon annan får några bra tips av mej när dom läser och följer tråden.

SKREV OBELIX
Bil-lös nu, förutom min 745:a

Lone Wolf
Beroende
Inlägg: 1169
Blev medlem: lör mar 02, 2013 11:05
Ort: Falköping

Re: Team Bykvarn Offroad II

Inlägg av Lone Wolf » lör nov 23, 2013 12:57

vet du vad det är för anslutningar "gängor" i kolv och orbitrol
har en hel del udda grejer att bidra med

OBELIX
OffroadGeek
Inlägg: 4729
Blev medlem: mån maj 11, 2009 22:14
Ort: Söderköping

Re: Team Bykvarn Offroad II

Inlägg av OBELIX » lör nov 23, 2013 17:13

Lone Wolf,

Tyvärr så vet jag inte mer än att det är helt nya grejer som var avsedda som reservdelar till truckar av märket HYSTER, Enligt han på Hydroscand så kände han inte igen anslutningarna då varken konor eller gängor var nåt som han hade på sina hyllor. Så jag får med mej rätt anslutningar hem, och sen svetsar jag dit dom istället för mina hemgjorda grejer som jag svetsade på tidigare. Finns att läsa tidigare i tråden.

Så allt löser sej bra och jag får nog erkänna att jag har råkat få en sponsor på bygget då alltihop inte kostade mer än vad ett restaurantbesök för två kostade.

SKREV OBELIX
Bil-lös nu, förutom min 745:a

OBELIX
OffroadGeek
Inlägg: 4729
Blev medlem: mån maj 11, 2009 22:14
Ort: Söderköping

Re: Team Bykvarn Offroad II

Inlägg av OBELIX » lör nov 23, 2013 17:23

Då var det väl dags att tillkännage det slutgiltiga utseendet på fuskjeepen :D

Vissa av er har säkert redan räknat ut vart det lutade i och med att mina båda leksaker har fått namnet BYKVARN OFFROAD, med tillägget TEAM I eller TEAM II beroende på vilken bil som avses.
Då Cherokeen ser ut så här:
Bild
Så tyckte jag det skulle vara en kul grej att ha den andra i samma färgsättning, och så blev det!
Här några bilder på akterkastellet som jag gjorde klart idag- fan vad naken den ser ut utan vare sej emblem, dekaler eller nummerplåt m belysning:
Bild

Och en till:
Bild
Karosserna har nu samma färg, och stötisarna kommer också ha samma färg :tumbup: Som nu säkert redan har räknat ut så kommer fälgarna på nån av dom få byta färg- har inte bestämt mej än om det blir blåa eller vita fälgar :? Synpunkter i ärendet mottages tacksamt

SKREV OBELIX
Bil-lös nu, förutom min 745:a

Pvpjtgb1111
Rutinerad
Inlägg: 286
Blev medlem: sön jul 05, 2009 0:33
Ort: Varberg

Re: Team Bykvarn Offroad II

Inlägg av Pvpjtgb1111 » lör nov 23, 2013 17:42

Vita fälgar är oslagbart snyggast ;)
Volvo PVPJTGB 1111
Volvo TGB 20
Volvo TGB 1314c
:tumbup:

Wältmeister
4x4xnerd
Inlägg: 8507
Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
Ort: Strängnäs

Re: Team Bykvarn Offroad II

Inlägg av Wältmeister » lör nov 23, 2013 17:55

Röstar på mattsvarta(som jag har) :lol:
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.

svana
Forumräv
Inlägg: 933
Blev medlem: tor maj 17, 2012 0:02
Ort: Nynäshamn (Sthlm)

Re: Team Bykvarn Offroad II

Inlägg av svana » lör nov 23, 2013 18:24

Vita fälgar kompis. Vita!!!

OBELIX
OffroadGeek
Inlägg: 4729
Blev medlem: mån maj 11, 2009 22:14
Ort: Söderköping

Re: Team Bykvarn Offroad II

Inlägg av OBELIX » lör nov 23, 2013 18:32

Vita VS Blå, 2-0 hittills om jag räknar rätt. Var ju nån som inte alls är med i matchen som röstade för mattsvarta :? Inte ens ett alternativ ju...........

Jag är nog också inne på vitt, då jag tror att bågen, stolarna och fälgarna kommer bryta av rätt snyggt i vitt mot dom båda grå nyanserna

SKREV OBELIX
Bil-lös nu, förutom min 745:a

Skriv svar