Franks Garage.

Visa upp dina byggbilder på ditt projekt här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

mudmike
Forumräv
Inlägg: 675
Blev medlem: sön feb 18, 2007 19:50
Ort: Ringarum

Re: Franks LJ70 och nu även HJ60

Inlägg av mudmike » tor nov 14, 2013 18:02

frank skrev:Får väl ge Joel ett halvt rätt då han va närmast, de va ju rätt märke iaf, men fel modell. :wink:
Det blev en 525 TDS, ja jag vet att den inte är mekaniskt insprutad...

Va på kjell & co idag och köpte en potentiometer för 39:- och fixade en så kallad evry mod på den, jävlar vilken skillnad, den tryckte ju på rätt gött efter den lilla moddningen, ska köra bilen nu i vinter sen så åker nog motorn ner i rörhögen, blev positivt överraskad över karaktären i 525:an, känns nästan som en bensinmotor, och den drar fint över hela registret...

Vad är evry mod?? Nåt motstånd o lura elektroniken i pumpen med?

BTW fränt motorval. Det finns nog stor potential i den snurran. Nu väntar vi ivrigt på ett öppethus i din verkstad... :poke:
Be Smart Drive Safe Stay Legal

frank
Veteran
Inlägg: 2418
Blev medlem: tis aug 29, 2006 8:21
Ort: ulricehamn

Re: Franks LJ70 och nu även HJ60

Inlägg av frank » tor nov 14, 2013 18:34

Precis som du säger så är det ett motstånd man kopplar in på pumpen för att lura den att ge på mer diesel.
Inte lika förfinat som typ en kcr-box, men de va mest för att se hurpass stor skilnad det blev.
Så när den ska ner i rörhögen blir det en riktig box, eller om det blir en tur till aneby och dieselmeken.

Öppet hus är de alltid. Bara att dyka upp :D
Volvo XC70 -04.
Mercedes Sprinter -03 Biltransport.
GoatBuilt Ibex röramsbuggy.

frank
Veteran
Inlägg: 2418
Blev medlem: tis aug 29, 2006 8:21
Ort: ulricehamn

Re: Franks LJ70 och nu även HJ60

Inlägg av frank » lör nov 16, 2013 20:59

Var strax utanför Gnosjö hos tobbe73 och hämtade ett par hj60-axlar i fredags, så nu har jag dom flesta stora delarna till rörbygget. :D

Hinner nog inte börja på den än på ett tag för nu ska det skruvas lj70 då det är dags för besiktning.
Förhoppningsvis räcker det att fixa lite trasiga blinkersglas, byta strålkastare och lite annat som är trasigt.
Efter bes. så börjar en liten lätt ombyggnad igen, blir väl version 4.0 nu då. :roll:
Ska "bara" byta kaross och lite såna smågrejer... Nya karossen har suttit på en bil med 6cm längre hjulbas än lj:n så troligtvis så kommer jag att flytta bakaxeln lika mycket, tror den skulle må gott av några extra cm hjulbas faktiskt.
Sen blir det hydroboost till bromsarna, och så ska det knäckas en 6-punktsbur då det inte blir heltäckande kaross längre.
Och dom här små ändringarna innebär givetvis att det blir SFRO-bes på den. Har pratat med SFROgubben och det vart grönt ljus, bara att bygga. :D


Å jaa det kommer bilder på nya karossen snart. :wink:
Volvo XC70 -04.
Mercedes Sprinter -03 Biltransport.
GoatBuilt Ibex röramsbuggy.

mudmike
Forumräv
Inlägg: 675
Blev medlem: sön feb 18, 2007 19:50
Ort: Ringarum

Re: Franks LJ70 och nu även HJ60

Inlägg av mudmike » sön nov 17, 2013 8:41

Som vanligt så följer man detta, kommer bli helfräckt. Hinner du med SFRO till 1a tävlingen?
BTW tack för "rundvandringen" och materialet. :tumbup: Hinner dock inte SFROa själv som d ser ut just nu.
Be Smart Drive Safe Stay Legal

Joel_Vbg
4x4xnerd
Inlägg: 5518
Blev medlem: sön mar 11, 2007 8:46
Ort: Varberg
Kontakt:

Re: Franks LJ70 och nu även HJ60

Inlägg av Joel_Vbg » sön nov 17, 2013 10:18

Håller tummarna för att de blir en bubbla kaross.... :mrgreen:
Äger tydligen mer skit än vad som får plats i en signatur.............

henke_99
4x4xnerd
Inlägg: 8407
Blev medlem: sön jun 29, 2008 13:20
Ort: Ulricehamn

Re: Franks LJ70 och nu även HJ60

Inlägg av henke_99 » sön nov 17, 2013 15:58

mudmike skrev:Som vanligt så följer man detta, kommer bli helfräckt. Hinner du med SFRO till 1a tävlingen?
BTW tack för "rundvandringen" och materialet. :tumbup: Hinner dock inte SFROa själv som d ser ut just nu.
Med tanke på franks tempo är det väl dags för besiktning framåt torsdag typ... :wink:
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.

GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.

Opel Kadett GSI 16v -89.

Fullsize Offroaders

frank
Veteran
Inlägg: 2418
Blev medlem: tis aug 29, 2006 8:21
Ort: ulricehamn

Re: Franks LJ70 och nu även HJ60

Inlägg av frank » sön nov 17, 2013 18:16

mudmike skrev:Som vanligt så följer man detta, kommer bli helfräckt. Hinner du med SFRO till 1a tävlingen?
BTW tack för "rundvandringen" och materialet. :tumbup: Hinner dock inte SFROa själv som d ser ut just nu.
Tack själv! alltid skoj att träffa andra offroaders. Att hinna bygga klart kommer inte va några problem, det som kan bli problem är ju att få tid till slutbesiktningen hos sfro, det får ju inte va nån snö eller halka när han provkör, sen tar de ju nån vecka innan man får tillbaka papprena så att man kan regbes hos bilprovningen.
Men med lite tur så ska det gå.
Volvo XC70 -04.
Mercedes Sprinter -03 Biltransport.
GoatBuilt Ibex röramsbuggy.

frank
Veteran
Inlägg: 2418
Blev medlem: tis aug 29, 2006 8:21
Ort: ulricehamn

Re: Franks LJ70 och nu även HJ60

Inlägg av frank » tor nov 28, 2013 21:44

Har inte blivit mycket så skruvat det senaste, kom på att jag skulle kanske städa och fixa lite i garaget förra veckan, blev lite mer jobb än jag tänkte först, har plockat ner halva loftet för att få till lite mer yta.
Har tänkt att jag ska stå och bygga rörhögen där loftet va.

Slänger in en bild på hur det blev.

Före:
Bild


Efter:
Bild

Hade så jäkla mycket grejer på loftet att dt knappt gick att gå innan jag städade, nu får allt plats lätt på halva ytan, har nästan fyllt en traktorkärra med bara skrot som man av någon anledning samlat på sig. :roll:

Men nu är det nystädat och fint, så nu ska det skruvas lite bil igen.
Ska börja att pilla lite med Hj:n då den ska in och besiktigas på tisdag, tror jag måste dra om avgassytemet lite, är nog inte så poppis när det går ut framför bakhjulet precis vid dörren... :lol:
Volvo XC70 -04.
Mercedes Sprinter -03 Biltransport.
GoatBuilt Ibex röramsbuggy.

frank
Veteran
Inlägg: 2418
Blev medlem: tis aug 29, 2006 8:21
Ort: ulricehamn

Re: Franks LJ70, HJ60 och rörbuggy!

Inlägg av frank » tis dec 03, 2013 7:05

Kom precis hem efter ett besök med Hj:n hos Opus Bilprivning här i byn, och
det gick som jag trodde... Bra, fick en bra att veta på tröskeln på förarsidan, annars va allt till belåtenhet. Så nu går den 1år till. :D
Volvo XC70 -04.
Mercedes Sprinter -03 Biltransport.
GoatBuilt Ibex röramsbuggy.

PFalk
Hemmastadd
Inlägg: 239
Blev medlem: ons maj 02, 2012 15:42
Ort: Torshälla

Re: Franks LJ70, HJ60 och rörbuggy!

Inlägg av PFalk » tis dec 03, 2013 7:21

Lite OT - fasen va jag är avis på ditt garage..
Challenge your self - go beyond the road
2014 och 2015 - Loose Nuts aka Team Front Flip

Ninetoes
Beroende
Inlägg: 1051
Blev medlem: fre feb 08, 2008 12:28
Ort: Åland

Re: Franks LJ70, HJ60 och rörbuggy!

Inlägg av Ninetoes » tis dec 03, 2013 8:01

Jag är också avis....

Vad är det för mått på ditt garage/verkstad? När huset är färdigrenoverat ska jag också bygga garage har jag tänkt så jag samlar inspiration redan nu. Till garaget alltså, husrenoveringen är jag så jävla less på... :cry:
Suzuki Vitara Trayback - Challengebil.
Toyota Landcruiser HJ61 - Expeditionsbil.


O.A.S. Offroad & Adventure Society

//Abbe - Team Skottkärra

frank
Veteran
Inlägg: 2418
Blev medlem: tis aug 29, 2006 8:21
Ort: ulricehamn

Re: Franks LJ70, HJ60 och rörbuggy!

Inlägg av frank » tis dec 03, 2013 8:14

Ja en vettig verkstad är attans trevligt.

Mitt garage är ca: 11m djupt och 6,5m brett, ligger väl på dryga 70kvm. takhöjden är ca:3,85, portarna är 3.5m har jag för mig. Mitt garage är en inbyggt i en maskinhall, där jag lagt beslag på 1/3 som jag isolerat och byggt in. Lutar åt att jag kommer att lägga beslag på ytterligare 1/3 framåt nästa höst nångång då päronen ska lägga ner månskensbonneriet med 30talet stutar nästa år, då finns ju inte behovet av alla lantbruksmaskiner o.s.v så då blir det nog att utöka garaget till det dubbla...
Har kunnat få in 2 bilar på bredden innan, men sen lyften kom dit så går inte det längre...
Är jäkligt glad att jag investerade i en lyft, men faen va den är i vägen när den inte behövs. :roll:
Volvo XC70 -04.
Mercedes Sprinter -03 Biltransport.
GoatBuilt Ibex röramsbuggy.

frank
Veteran
Inlägg: 2418
Blev medlem: tis aug 29, 2006 8:21
Ort: ulricehamn

Re: Franks LJ70 och rörbuggy!

Inlägg av frank » ons dec 18, 2013 18:18

Då va det dags för besiktning av Lj70:in igen, ska in imorron bitti.
Får se om den går igenom, handbromsen tar sådär, och bromsarna är inte helt hundra, fick plocka isär och renovera huvudcylindern idag bl.a

Sen ska det åkas lite på annandagen, efter det så ska den rivas isär och totalrenoveras. 8)
Volvo XC70 -04.
Mercedes Sprinter -03 Biltransport.
GoatBuilt Ibex röramsbuggy.

frank
Veteran
Inlägg: 2418
Blev medlem: tis aug 29, 2006 8:21
Ort: ulricehamn

Re: Franks LJ70 och rörbuggy!

Inlägg av frank » tor dec 19, 2013 7:48

Då vart besiktningen avklarad. Gick bättre än väntat men jag är välkommen tillbaka inom 3veckor igen...
Fick 3st 2:or
#Handbromsen va för svag
#Tutan funkade inte
#Dålig stötdämpare vänster bak

Så det blir lite kvällsmek idag och en ombes imorron!
Volvo XC70 -04.
Mercedes Sprinter -03 Biltransport.
GoatBuilt Ibex röramsbuggy.

ernie
Beroende
Inlägg: 1239
Blev medlem: fre mar 17, 2006 2:35
Ort: Ulricehamn

Re: Franks LJ70 och rörbuggy!

Inlägg av ernie » tor dec 19, 2013 8:02

frank skrev: #Handbromsen va för svag
#Tutan funkade inte
#Dålig stötdämpare vänster bak
Skit, men det va inte nått sådär jätte jobbigt iaf som det kunde ha blivit :)

Skriv svar