Lite tips runt att bygga hjulupphängning med "Skiftnycklar"

All teknik som inte är märkesbunden. Ex. Däck, Winchar och allmänna motorfrågor o.s.v.

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Micke valp
Beroende
Inlägg: 1032
Blev medlem: tor feb 23, 2006 7:59
Ort: Stockholm

Re: Lite tips runt att bygga hjulupphängning med "Skiftnyckl

Inlägg av Micke valp » mån dec 02, 2013 8:46

Jag håller med de som säger att original är för klena. Själv tänker jag då på själva axelröret. Det är inte dimensionerade för de vridande krafter som uppstår med skiftnycklar. Redan i början av 2000-talet såg jag de som provade. Efter ett tag slets axelröret av kring svetsarna till nycklarna – och det av folk som kunde bygga.

Så, om det möjligen ska gå, är mitt tips att förstärka upp axeln med ytterligare rör en bra bit runt och omkring bärarmsfästena för att ta ut lasterna så mycket som möjligt.

Ja, och 35:or innebär nog att man passerat gränsen för vad ett par Suzuki-axlar klarar av för övrigt: King pin-lager, CV-knutar, kronhjul och pinjong mm mm. Det ska ju bli en tävlingsbil och då jobbar alla delar "övertid" kan man säga.
Hälsar Micke Valp, fd. Chefredaktör på 4 Wheel Drive. Byggen: Beowulf & Portal-Femman – Bägge väggodkända.
En 6-hjuling står också i garaget - som byggprojekt.
Nytt hobbyfordon: Snow Trac ST4 -81.

Om man vill ha något gratis – vad är det då värt?

peterand
Beroende
Inlägg: 1380
Blev medlem: lör maj 19, 2007 19:55
Ort: Grönby / Skåne

Re: Lite tips runt att bygga hjulupphängning med "Skiftnyckl

Inlägg av peterand » mån dec 02, 2013 9:26

Micke valp skrev:Jag håller med de som säger att original är för klena. Själv tänker jag då på själva axelröret. Det är inte dimensionerade för de vridande krafter som uppstår med skiftnycklar. Redan i början av 2000-talet såg jag de som provade. Efter ett tag slets axelröret av kring svetsarna till nycklarna – och det av folk som kunde bygga.

Så, om det möjligen ska gå, är mitt tips att förstärka upp axeln med ytterligare rör en bra bit runt och omkring bärarmsfästena för att ta ut lasterna så mycket som möjligt.

Ja, och 35:or innebär nog att man passerat gränsen för vad ett par Suzuki-axlar klarar av för övrigt: King pin-lager, CV-knutar, kronhjul och pinjong mm mm. Det ska ju bli en tävlingsbil och då jobbar alla delar "övertid" kan man säga.
Eftersom jag inte själv plågat sukis i nån större omfattning kan jag inte säga mot dig men man finner många som hävdar motsatsen, dvs att upp till 35or funkar även vid hård körning. Jag tänker mig givetvis uppgraderade axlar med hd knutar och drivaxlar, ev vitara centersektions. Förstärkning av axelrören är ett bra tips jag fått av flera, tänker mig nåt trussaktigt i domex/hardox.

Tilltalas av konceptet med en lätt bil. Tänker lite ren fysik, vad släpar man helst upp för ett berg, ett lr två ton? Skulle det visa sig att man kör sönder i parti och minut så får man väl överväga mindre däck lr ev axelbyte. Vill minnas att challengevinnaren 2013 körde 33or och sukiaxlar?
Peter 0761-891995
peterlunda@gmail.com
-------------------------------------
Fyrkrafs

Micke valp
Beroende
Inlägg: 1032
Blev medlem: tor feb 23, 2006 7:59
Ort: Stockholm

Re: Lite tips runt att bygga hjulupphängning med "Skiftnyckl

Inlägg av Micke valp » mån dec 02, 2013 9:55

Jo, det stämmer, Marcus körde med Suzuki. Men i finalen i Borås körde han i princip hela tävlingen med en rasad bakdiff.
Hälsar Micke Valp, fd. Chefredaktör på 4 Wheel Drive. Byggen: Beowulf & Portal-Femman – Bägge väggodkända.
En 6-hjuling står också i garaget - som byggprojekt.
Nytt hobbyfordon: Snow Trac ST4 -81.

Om man vill ha något gratis – vad är det då värt?

SpeedKing
Forumräv
Inlägg: 671
Blev medlem: lör jan 23, 2010 11:18
Ort: Umeå

Re: Lite tips runt att bygga hjulupphängning med "Skiftnyckl

Inlägg av SpeedKing » mån dec 02, 2013 12:12

Trussen bygger du i vanligt konstruktionsstål. Domex och Hardox är namn på olika sorters plåtar för olika användningsområden. I detta fall namn från SSAB.
Hardox är en slitplåt som inte är så "jobbvänlig" som finns i olika hårdheter.

Satsa på domex S355J2, då klarar du dig med den svetstråd du har. Det är högsta kvalitet innan du kommer upp på höghållfastighetsstål.

Lycka till.

Marcus
OffroadGeek
Inlägg: 4857
Blev medlem: sön feb 26, 2006 19:40
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Lite tips runt att bygga hjulupphängning med "Skiftnyckl

Inlägg av Marcus » mån dec 02, 2013 21:10

Nu skall vi reda klarhet i detta, är det nått jag provat att få att hålla så är det Sammyaxlar.

Fram har jag Jimny radiusarmar från bakaxeln på en jimny. Axeln är inte modifierad på nått sätt i axelhuset mer än att fästen svetsats dit för armarna. Innuti har jag en ARB spärr och TG crommolydrivaxlar med 26 splines.
Har aldrig krånglat, eller gått sönder för mig.

Bak har jag provat olika bladfjäderlösningar, OME och Trailmaster har varit de som hållt bäst, nu har jag trailmaster. Original drivaxlar och lockright.

De problemen vi har haft tidigare har varit problem med att få bladfjädrarna att hålla inte axelhusen. OME bladen har helt enkelt blivit utmattade i materialet.

I deltvälingen i Växjö 2013 så krökte jag axelröret bak så att jag fick problem med att lockrighten kugga över och slets ut, främsta orsaken till att röret krökte sig var kraftfull vinchning i sidled som medförde en böjning i lodlinjen (tror jag, det var så axeln var krökt i alla fall)
Vad jag gjorde till botkyrka var att byta axelrör och svetsa dit massiva förstärkningar på ovan och undersida av axelröret och stoppa i en svetsad diff.
Till Borås så gjorde jag ingen ändring och kom bara halvägs in i första sp så rasa bakaxeln, jag har inte rivit ned detta ännu så allt kring felet är gissningar, men jag är rätt säker på att jag inte fick förspänningen rätt på kronhjul, pinjong när jag skruva ihop allt till Botkyrka kl 2 på natten... detta har då medfört att allt har belastats fel. (Tror jag som sagt) det rasla och levde som fan hela dagen i alla fall, körde med framhjulsdrift (eller rättare sagt, körde med GP winch...)

Axlarna håller alltså rätt okej som de är, jag tror att alla som sett oss tävla kan intyga att vi inte leker med prylarna, de får bekänna färg, de felen vi haft har vi nog lika gärna haft med T8 axlar eller liknande.
Vi har en kraftfull vinch fram (GP dubbelmotor Bow2) och en mittvinch som vi lyfter bilen med åt alla håll, mycket konstiga krafter blir det på axlarna när man drar fullt i sidled för att lyfta bilen och samtidigt drar fullt fram över en stenmur tex.

Vi kör med en Vitara 8V motor, 6,5:1 i utväxling i fördlåda och 33" MT BajaClaw.
Red Winch, precision-engineered performance products for 4X4 vehicles
Återförsäljare för Red-Winches, Goodwinch, Trail-Gear och Offroad Armory.

Följ oss på Facebook: https://www.facebook.com/groups/omwsweden/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.offroadmetalworx.se/

http://www.red-winches.com

http://www.goodwinch.com

http://www.trail-gear.com

Marcus
OffroadGeek
Inlägg: 4857
Blev medlem: sön feb 26, 2006 19:40
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Lite tips runt att bygga hjulupphängning med "Skiftnyckl

Inlägg av Marcus » mån dec 02, 2013 21:23

Inflex, utflex hårdhet osv får man prova själv, olika körstil ger olika "rätt". Fördelen med airshocks, coilover är ju att bygger du med lite längre sånna så kan du justera allt efter som du lär känna din bil.

Jag ger mer för inflex än utflex på en challengebil (i svenska cupen då), då du eg inte har nått för att kunna krypa, klättra fram, dra ut repet och dra förbi i stället. Du tappar bara tid på att att välja spår och krångla med vägval, ha en riktigt driven CO-driver som är snabb i fötterna och kopplar repet så löser det det mesta.
Sen oki, har du inte en snabb vinch så faller det ju lite där, men vill man vara med i toppen 2014 så tror jag inte man har så stor chans att hävda sig med nått annat än 50m/minutare och över. Många som har dubbelmotorvinchar nu.
Det är på slingan du kan tjäna tid och därmed poäng, ju fortare du kan köra där, ju mer prov hinner du med, och då är det inte kul om fjädringen bottnar hela tiden på stoppen.
I surhål, mossar så har du heller ingen nytta av flex, bara ett djupare bojsänke som bromsar och hindrar vinchen från att få dig igenom.
Red Winch, precision-engineered performance products for 4X4 vehicles
Återförsäljare för Red-Winches, Goodwinch, Trail-Gear och Offroad Armory.

Följ oss på Facebook: https://www.facebook.com/groups/omwsweden/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.offroadmetalworx.se/

http://www.red-winches.com

http://www.goodwinch.com

http://www.trail-gear.com

peterand
Beroende
Inlägg: 1380
Blev medlem: lör maj 19, 2007 19:55
Ort: Grönby / Skåne

Re: Lite tips runt att bygga hjulupphängning med "Skiftnyckl

Inlägg av peterand » mån dec 02, 2013 21:35

Marcus skrev:.... Du tappar bara tid på att att välja spår och krångla med vägval, ha en riktigt driven CO-driver som är snabb i fötterna och kopplar repet så löser det det mesta.
Kanon, jag gillar att plåga Jenik :lol: :lol:

Så om jag förstår dig rätt tycker du att mitt setup med förstärkta sukiaxlar, Skiftnycklar och airshocks är ett bra koncept? Man kan givetvis alltid diskutera in/utflex men med Airshocks, limiting straps och justerbara övre infästningar har man rätt goda möjligheter att labba med in/ut och rideheight lr vad man nu ska kalla det på svenska.

Inbillar mig även att en automat är betydligt snällare mot drivlinan än manuell, rätt lr fel?

Vill gärna bygga bilen så fysiskt lättkörd som möjligt, kommer även satsa på nån form av hydroassist så man orkar lite omtag och inte slår fingrarna :mrgreen:
Peter 0761-891995
peterlunda@gmail.com
-------------------------------------
Fyrkrafs

jenik
Beroende
Inlägg: 1192
Blev medlem: sön nov 04, 2007 18:46
Ort: Kristianstad

Re: Lite tips runt att bygga hjulupphängning med "Skiftnyckl

Inlägg av jenik » mån dec 02, 2013 22:14

Fördelen med mig är att jag både är snabb i huvudet och i benen ;-) och har varit med på Magam.... :twisted:
LR Discovery V8, 35"
VW California 4Motion

Marcus
OffroadGeek
Inlägg: 4857
Blev medlem: sön feb 26, 2006 19:40
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Lite tips runt att bygga hjulupphängning med "Skiftnyckl

Inlägg av Marcus » mån dec 02, 2013 22:21

peterand skrev: Så om jag förstår dig rätt tycker du att mitt setup med förstärkta sukiaxlar, Skiftnycklar och airshocks är ett bra koncept?
Ja visst, om du sen tänker dig för lite med när du kör och har en co-driver som förstår hur en bil fungerar så håller det, är jag övertygad om.
Är man dum kan man köra sönder det mesta.
peterand skrev: Inbillar mig även att en automat är betydligt snällare mot drivlinan än manuell, rätt lr fel?
Vet inte, gillar inte automat på en offroadbil så jag har aldrig haft det.
peterand skrev: Vill gärna bygga bilen så fysiskt lättkörd som möjligt, kommer även satsa på nån form av hydroassist så man orkar lite omtag och inte slår fingrarna :mrgreen:
Jag har ett vitara servo, ingen dämpare eller nått, funkar kanon. Jag har inte trimmat den men det skall göra att det går ytterligare lite lättare att svänga, men det behövs faktiskt inte. I stort sett inga slag i ratten. När remmen flög av i ett surhål en tävling så körde vi vidare då jag inte hade nått i reserv, efter den tävlingen hade jag träningsvärk i armarna flera dagar efter åt, så stor skillnad är det.

Har dragit av alla tre bultarna till servot i Eskilstuna i år, så kraft finns det i grejorna...
Red Winch, precision-engineered performance products for 4X4 vehicles
Återförsäljare för Red-Winches, Goodwinch, Trail-Gear och Offroad Armory.

Följ oss på Facebook: https://www.facebook.com/groups/omwsweden/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.offroadmetalworx.se/

http://www.red-winches.com

http://www.goodwinch.com

http://www.trail-gear.com

Marcus
OffroadGeek
Inlägg: 4857
Blev medlem: sön feb 26, 2006 19:40
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Lite tips runt att bygga hjulupphängning med "Skiftnyckl

Inlägg av Marcus » mån dec 02, 2013 22:22

jenik skrev:Fördelen med mig är att jag både är snabb i huvudet och i benen ;-) och har varit med på Magam.... :twisted:
Då hade du ju en fjolla tillika materialare som pilot, lite värre nu med en riktig förare..... :mrgreen:
Red Winch, precision-engineered performance products for 4X4 vehicles
Återförsäljare för Red-Winches, Goodwinch, Trail-Gear och Offroad Armory.

Följ oss på Facebook: https://www.facebook.com/groups/omwsweden/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.offroadmetalworx.se/

http://www.red-winches.com

http://www.goodwinch.com

http://www.trail-gear.com

Marcus
OffroadGeek
Inlägg: 4857
Blev medlem: sön feb 26, 2006 19:40
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Lite tips runt att bygga hjulupphängning med "Skiftnyckl

Inlägg av Marcus » mån dec 02, 2013 22:29

Kan ge Micke en poäng på kingpin lager, där har jag bytt ofta, säkert tre/fyra gånger på tre säsonger.

Hjullager har jag bytt tre gånger, fram.

Förspännt dessa där emellan hårt...
Red Winch, precision-engineered performance products for 4X4 vehicles
Återförsäljare för Red-Winches, Goodwinch, Trail-Gear och Offroad Armory.

Följ oss på Facebook: https://www.facebook.com/groups/omwsweden/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.offroadmetalworx.se/

http://www.red-winches.com

http://www.goodwinch.com

http://www.trail-gear.com

PFalk
Hemmastadd
Inlägg: 239
Blev medlem: ons maj 02, 2012 15:42
Ort: Torshälla

Re: Lite tips runt att bygga hjulupphängning med "Skiftnyckl

Inlägg av PFalk » tis dec 03, 2013 7:48

Tack Marcus för värdefull info - annars brukar det mest vara tyst och lite hemligt kring de delar som inte syns. Vad fungerar/vad fungerar inte osv - sen är det mkt beroende på förare/team men iaf.
Challenge your self - go beyond the road
2014 och 2015 - Loose Nuts aka Team Front Flip

Skriv svar