LillaBlå´s Garage tråd

Visa upp dina byggbilder på ditt projekt här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Sebbesala
Forumräv
Inlägg: 940
Blev medlem: mån jul 04, 2011 23:15
Ort: Sala

Re: Mitsubishi L200 aka KinneKulle4x4Offroad´s lilla blå

Inlägg av Sebbesala » mån dec 30, 2013 15:14

Solid Axle Swap, byte till stel framaxel :wink:
Cheva s10 blazer -95, höjd några tum, rensad invändigt, hemmabyggd breddad/höjd framvagn, 31" sulor
Cheva s10 -96, 2wd, luftfjädrad *Sommarbrukis*

Höjdskillnad på ca halvmetern på bilarna ;)

Danne
OffroadGeek
Inlägg: 4758
Blev medlem: fre mar 28, 2008 20:07
Ort: Arboga/Västmanland
Kontakt:

Re: Mitsubishi L200 aka KinneKulle4x4Offroad´s lilla blå

Inlägg av Danne » mån dec 30, 2013 16:27

Aha
Varför Dana axlar?
Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı

Joel_Vbg
4x4xnerd
Inlägg: 5518
Blev medlem: sön mar 11, 2007 8:46
Ort: Varberg
Kontakt:

Re: Mitsubishi L200 aka KinneKulle4x4Offroad´s lilla blå

Inlägg av Joel_Vbg » mån dec 30, 2013 16:42

Danne skrev:Aha
Varför Dana axlar?
Samma tanke.... Finns de inte vettigare och bättre axlar till den bilen, Patrol och Toyota måste va mycket bättre?
Äger tydligen mer skit än vad som får plats i en signatur.............

KinneKulle4x4Offroad
Forumräv
Inlägg: 654
Blev medlem: mån apr 16, 2012 21:07
Ort: Götene/skaraborg
Kontakt:

Re: Mitsubishi L200 aka KinneKulle4x4Offroad´s lilla blå

Inlägg av KinneKulle4x4Offroad » mån dec 30, 2013 17:23

Tanken till 44an va att den är relativt lätt å få tag till till ett rimligt pris. Jag slipper "vända" på den för att få diff huset på förar sidan. Skulle jag ta toyota eller patrol får jag kapa bort huser å sen vända på allt.

Sen sortimentet med "billigare" alternativ verkar finnas mycket till Dana men då syftar jag mest på div axlar som från 25 till 30 då.

Sen är Dana mycket bättre än vad ifs är från början så jag tror jag kommer ganska långt med en förstärkt Dana 44a :)
KinneKulleOffroad-crew
https://www.facebook.com/KinnekulleOffroad


Mitsubishi L200 Cc Gl -01 2,5Tdi spoad
Dana 44 + Gm 10 leaf springd
35" Creepy Crawler 15" beadlocks

Glöm 'Twitter', jag sitter bara på 4x4Sweden..

Sami.b.
Hemmastadd
Inlägg: 116
Blev medlem: ons okt 14, 2009 18:29
Ort: Falköping

Re: Mitsubishi L200 aka KinneKulle4x4Offroad´s lilla blå

Inlägg av Sami.b. » mån dec 30, 2013 17:25

Joel_Vbg skrev:
Danne skrev:Aha
Varför Dana axlar?
Samma tanke.... Finns de inte vettigare och bättre axlar till den bilen, Patrol och Toyota måste va mycket bättre?
Ja, som Unimog portaler. Det är väll inte mer jobb, förutom att det blir dubbelt så mycket jobb? :p
¯_¯_¯_¯_¯_¯_¯_¯_¯_¯_¯_¯_¯_¯_¯_¯_¯_¯_¯_¯_¯_¯_¯_¯_¯_¯_¯_¯_¯_¯_¯_¯_¯_¯_

KinneKulle4x4Offroad
Forumräv
Inlägg: 654
Blev medlem: mån apr 16, 2012 21:07
Ort: Götene/skaraborg
Kontakt:

Re: Mitsubishi L200 aka KinneKulle4x4Offroad´s lilla blå

Inlägg av KinneKulle4x4Offroad » mån dec 30, 2013 17:27

Sami.b. skrev:
Joel_Vbg skrev:
Danne skrev:Aha
Varför Dana axlar?
Samma tanke.... Finns de inte vettigare och bättre axlar till den bilen, Patrol och Toyota måste va mycket bättre?
Ja, som Unimog portaler. Det är väll inte mer jobb, förutom att det blir dubbelt så mycket jobb? :p
skulle jag köra unimog så blir det ju bägge axlarna som byggs om :tumbup: i detta fallet är det en tanke att bara göra framaxel först å senare göra bakaxel en stund efter :tumbup:
KinneKulleOffroad-crew
https://www.facebook.com/KinnekulleOffroad


Mitsubishi L200 Cc Gl -01 2,5Tdi spoad
Dana 44 + Gm 10 leaf springd
35" Creepy Crawler 15" beadlocks

Glöm 'Twitter', jag sitter bara på 4x4Sweden..

KinneKulle4x4Offroad
Forumräv
Inlägg: 654
Blev medlem: mån apr 16, 2012 21:07
Ort: Götene/skaraborg
Kontakt:

Re: Mitsubishi L200 aka KinneKulle4x4Offroad´s lilla blå

Inlägg av KinneKulle4x4Offroad » mån dec 30, 2013 18:04

Eller finns det nån annan som har fler synpunkter på Dana 44a fram? Ja menar det håller ju alla dar bättre än ifs å om de går å köra 30 axlar med å en kina diff så blir det ju helt okej, och om en kör en förstärkt axel med då :)

men de är bara hur det går med 35" på om de då blir för tungt möjligen?!

Bild
KinneKulleOffroad-crew
https://www.facebook.com/KinnekulleOffroad


Mitsubishi L200 Cc Gl -01 2,5Tdi spoad
Dana 44 + Gm 10 leaf springd
35" Creepy Crawler 15" beadlocks

Glöm 'Twitter', jag sitter bara på 4x4Sweden..

Joel_Vbg
4x4xnerd
Inlägg: 5518
Blev medlem: sön mar 11, 2007 8:46
Ort: Varberg
Kontakt:

Re: Mitsubishi L200 aka KinneKulle4x4Offroad´s lilla blå

Inlägg av Joel_Vbg » mån dec 30, 2013 18:36

I det fallet, kör på 44:an :tumbup:
Trodde diffhuset hamna på rätt sida med Toyota och Patrol nämligen... 44:an är ju klart bättre än original IFS, var mest tanken på att de brukar var smidigt med ett axelpar från samma bil gällande utväxlingar, bredd, m.m...
Var kommer fin 44:a ifrån? IH eller Jeep?
Äger tydligen mer skit än vad som får plats i en signatur.............

KinneKulle4x4Offroad
Forumräv
Inlägg: 654
Blev medlem: mån apr 16, 2012 21:07
Ort: Götene/skaraborg
Kontakt:

Re: Mitsubishi L200 aka KinneKulle4x4Offroad´s lilla blå

Inlägg av KinneKulle4x4Offroad » mån dec 30, 2013 18:47

Joel_Vbg skrev:I det fallet, kör på 44:an :tumbup:
Trodde diffhuset hamna på rätt sida med Toyota och Patrol nämligen... 44:an är ju klart bättre än original IFS, var mest tanken på att de brukar var smidigt med ett axelpar från samma bil gällande utväxlingar, bredd, m.m...
Var kommer fin 44:a ifrån? IH eller Jeep?
Jag har inte köpt 44an än men jag siktar på Jeep då jag vett ett par som står å möglar men har inte fått tag på nån än :roll:

Men ja en 44a blir det nog så får jag se om jag kör 60 bak sen kanske de beror lite på hur det funkar annars får jag i värsta fall slakta hj60 axlar då dom ska vara rätt så tåliga va jag hört :)
KinneKulleOffroad-crew
https://www.facebook.com/KinnekulleOffroad


Mitsubishi L200 Cc Gl -01 2,5Tdi spoad
Dana 44 + Gm 10 leaf springd
35" Creepy Crawler 15" beadlocks

Glöm 'Twitter', jag sitter bara på 4x4Sweden..

Ninetoes
Beroende
Inlägg: 1051
Blev medlem: fre feb 08, 2008 12:28
Ort: Åland

Re: Mitsubishi L200 aka KinneKulle4x4Offroad´s lilla blå

Inlägg av Ninetoes » mån dec 30, 2013 19:27

Hj 60-axlar har ju klumpen till höger.
Suzuki Vitara Trayback - Challengebil.
Toyota Landcruiser HJ61 - Expeditionsbil.


O.A.S. Offroad & Adventure Society

//Abbe - Team Skottkärra

Joel_Vbg
4x4xnerd
Inlägg: 5518
Blev medlem: sön mar 11, 2007 8:46
Ort: Varberg
Kontakt:

Re: Mitsubishi L200 aka KinneKulle4x4Offroad´s lilla blå

Inlägg av Joel_Vbg » mån dec 30, 2013 19:31

60 axeln bak håller ju bättre än den du har nu samt att du får ett axelpar från samme bil...
J20 är ju en lämplig donator i det fallet.
Rätta mig gärna om jag har fel men har inte även dana44 från J20 ofta flattop nuckles för att bygga highsteer? De är ju ett + i kanten... :tumbup:
Äger tydligen mer skit än vad som får plats i en signatur.............

KinneKulle4x4Offroad
Forumräv
Inlägg: 654
Blev medlem: mån apr 16, 2012 21:07
Ort: Götene/skaraborg
Kontakt:

Re: Mitsubishi L200 aka KinneKulle4x4Offroad´s lilla blå

Inlägg av KinneKulle4x4Offroad » mån dec 30, 2013 20:06

Ninetoes skrev:Hj 60-axlar har ju klumpen till höger.
haha jag vet att den har de till höger :beer: men de hade vart å isf slakta den dvs kapa ur huset å vända på den.
KinneKulleOffroad-crew
https://www.facebook.com/KinnekulleOffroad


Mitsubishi L200 Cc Gl -01 2,5Tdi spoad
Dana 44 + Gm 10 leaf springd
35" Creepy Crawler 15" beadlocks

Glöm 'Twitter', jag sitter bara på 4x4Sweden..

KinneKulle4x4Offroad
Forumräv
Inlägg: 654
Blev medlem: mån apr 16, 2012 21:07
Ort: Götene/skaraborg
Kontakt:

Re: Mitsubishi L200 aka KinneKulle4x4Offroad´s lilla blå

Inlägg av KinneKulle4x4Offroad » mån dec 30, 2013 20:08

Joel_Vbg skrev:60 axeln bak håller ju bättre än den du har nu samt att du får ett axelpar från samme bil...
J20 är ju en lämplig donator i det fallet.
Rätta mig gärna om jag har fel men har inte även dana44 från J20 ofta flattop nuckles för att bygga highsteer? De är ju ett + i kanten... :tumbup:
jo så är de ju :) men de borde vell funka ett halvår å köra med orginal L200 bak axel iaf hoppas ja de så jag kan hitta en 60 å pyssla med.

jo en J20 är la en bra kandidat men har dom 44a fram då?! jag e ju ganska dålig på annat än Japan måste jag erkänna, har bara snott en del ideer från jeepar :poke:

så all hjälp e uppskattad :D
KinneKulleOffroad-crew
https://www.facebook.com/KinnekulleOffroad


Mitsubishi L200 Cc Gl -01 2,5Tdi spoad
Dana 44 + Gm 10 leaf springd
35" Creepy Crawler 15" beadlocks

Glöm 'Twitter', jag sitter bara på 4x4Sweden..

Ninetoes
Beroende
Inlägg: 1051
Blev medlem: fre feb 08, 2008 12:28
Ort: Åland

Re: Mitsubishi L200 aka KinneKulle4x4Offroad´s lilla blå

Inlägg av Ninetoes » mån dec 30, 2013 20:17

KinneKulle4x4Offroad skrev:
Ninetoes skrev:Hj 60-axlar har ju klumpen till höger.
haha jag vet att den har de till höger :beer: men de hade vart å isf slakta den dvs kapa ur huset å vända på den.
Aha. Förstår det nu när jag läste lite noggrannare. Det första man blir blind på är ögonen. :rodnar:
Suzuki Vitara Trayback - Challengebil.
Toyota Landcruiser HJ61 - Expeditionsbil.


O.A.S. Offroad & Adventure Society

//Abbe - Team Skottkärra

KinneKulle4x4Offroad
Forumräv
Inlägg: 654
Blev medlem: mån apr 16, 2012 21:07
Ort: Götene/skaraborg
Kontakt:

Re: Mitsubishi L200 aka KinneKulle4x4Offroad´s lilla blå

Inlägg av KinneKulle4x4Offroad » mån dec 30, 2013 20:20

Ninetoes skrev:
KinneKulle4x4Offroad skrev:
Ninetoes skrev:Hj 60-axlar har ju klumpen till höger.
haha jag vet att den har de till höger :beer: men de hade vart å isf slakta den dvs kapa ur huset å vända på den.
Aha. Förstår det nu när jag läste lite noggrannare. Det första man blir blind på är ögonen. :rodnar:
Haha ingen fara :tumbup: haha så sant som de va sagt! :lol:
KinneKulleOffroad-crew
https://www.facebook.com/KinnekulleOffroad


Mitsubishi L200 Cc Gl -01 2,5Tdi spoad
Dana 44 + Gm 10 leaf springd
35" Creepy Crawler 15" beadlocks

Glöm 'Twitter', jag sitter bara på 4x4Sweden..

Skriv svar