Hjälp! Försäljning av skogsfastighet....

Här snackar vi om allt som inte passar in i dom övriga kategorierna

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Joel_Vbg
4x4xnerd
Inlägg: 5518
Blev medlem: sön mar 11, 2007 8:46
Ort: Varberg
Kontakt:

Hjälp! Försäljning av skogsfastighet....

Inlägg av Joel_Vbg » sön dec 29, 2013 21:58

Någon som kan hjälpa mig lite här, behöver veta vad som gäller vid avstyckning och försäljning av en skogsfastighet, skatter på det, osv...

Tittar på en fastighet, gård, med mark till.
Det handlar om 30ha skog, 14ha åker och 6ha betesmark... Skogen är nyligen avverkad och nästa avverkning kan ske om tidigast 10år. Detta till trots är skogsmarken värderad till strax över 3miljoner enligt dom nya papperna...

Fastigheten är till salu för 5.6miljoner. Min idé är att stycka av skogsmarken och ungefär 10ha av åkermarken och sälja till grannen som är en bekant då han är intresserad av det...
Förhoppning är att kunna sälja av skog/åker marken för 3.5miljoner, gården kommer då ha kostat mig 2.1miljon vilket är samma kostnad som mitt nuvarande hus så jag hoppas att i princip bara kunna flytta över lånen till en annan fastighet.

Min fråga är då, vad gäller det för skatter vid försäljningen av skog och jordbruksmark?
Eftersom marken styckas av från en fastighet så finns det ingen vinst att hämta ur den då jag behåller en del av fastigheten (gården + ca 10ha mark) själv. Eller...?
Vad för kostnader bör/skall man räkna med? (Vet ej hur de ser ut med pantbrev och sånt...)





Ja, jag har sökt på Google utan bra resultat..... :roll:
Äger tydligen mer skit än vad som får plats i en signatur.............

Dimage
Rutinerad
Inlägg: 398
Blev medlem: lör maj 18, 2013 15:33
Ort: Gävle

Re: Hjälp! Försäljning av skogsfastighet....

Inlägg av Dimage » sön dec 29, 2013 22:48

Ring skatteverket och förklara saken..
Om inte dom har svaret så vet dom vem du ska ringa.
Bättre du får rätt svar på en gång än en massa gissningar...
Volkswagen Passat -98 med Syncro. *Brukis*

GMC Jimmy -87 på 33" däck. *Leksak*
Garaget tråd

Gustavsson
Beroende
Inlägg: 1161
Blev medlem: tor jul 16, 2009 9:40
Ort: Värnamo

Re: Hjälp! Försäljning av skogsfastighet....

Inlägg av Gustavsson » sön dec 29, 2013 22:56

Dimage skrev:Bättre du får rätt svar på en gång än en massa gissningar...
:tumbup:
Toyota LJ70 -86. 8274 m bow2, Torsen fram, svetsat bak.
BMW 520dt M-sport -08, 42000mil till salu
BMW 520dt M-sport -15 (ersättaren)
Iveco 59.12 -93
Z1000 -08

Bygger LJ70 med BMW-diesel och portaler i fyrlänk F/B.

Joel_Vbg
4x4xnerd
Inlägg: 5518
Blev medlem: sön mar 11, 2007 8:46
Ort: Varberg
Kontakt:

Re: Hjälp! Försäljning av skogsfastighet....

Inlägg av Joel_Vbg » sön dec 29, 2013 23:30

Ingen dum idé... Fast då får jag vänta tills imorgon.
Äger tydligen mer skit än vad som får plats i en signatur.............

sverker
Rutinerad
Inlägg: 409
Blev medlem: lör okt 08, 2011 19:33
Ort: Solna/Åtvidaberg

Re: Hjälp! Försäljning av skogsfastighet....

Inlägg av sverker » sön dec 29, 2013 23:43

Du kan prova med skatteverket, men gäller då att få tag på en handläggare som är insatt i ämnet. Om det inte blir någon reavinst så borde det inte bli någon skatt.

Däremot så kan det nog vara bra att prata med Lantmäteriet då de inte styckar hur som helst och det kommer bli kostnader för styckningen och lagfart ("stämpelskatt").

Bästa forumet för den här typen av frågor bör vara skogsforum.se, om du söker där så kanske du till och med hittar svaren.

Joel_Vbg
4x4xnerd
Inlägg: 5518
Blev medlem: sön mar 11, 2007 8:46
Ort: Varberg
Kontakt:

Re: Hjälp! Försäljning av skogsfastighet....

Inlägg av Joel_Vbg » mån dec 30, 2013 16:05

Kan informera övriga då om det jag fick reda på av Skatteverket...

Man går efter anskaffningsvärdet (det jag ger för hela fastigheten) och taxeringsvärdet.
Om man kollar till taxeringsvärdet så används det för att dela upp anskaffningsvärdet, t.ex om skogen står för Ca 60% av fastighetens totala taxeringsvärde så blir den också värd 60% i det totala, anskaffningsvärdet.
Om man då köper en gård med skogsmark och jordbruksmark för två miljoner men den enbart är taxerad till en miljon varav skogsmarken är taxerad till 600.000kr, jordbruksmarken till 200.000kr och fastigheterna till 200.000kr så blir det 60%, 20% och 20% av anskaffningsvärdet...

Då kommer vi till det jag frågade om och nej, man behöver inte betala vinst skatt vid försäljning av skogsmark/jordbruksmark så länge priset vid försäljning inte överstiger anskaffningsvärdet!
D.v.s att i mitt exempel ovan så får inte skogsmarken, som var taxerad till 600.000kr och vid anskaffning kostade 1.200.000kr, säljas för mer än 1.2miljoner om jag vill undkomma vinstskatt...
Därefter gäller vanlig vinstskatt på beloppet som överstiger dom 1.2miljonerna, vet inte om de va 22% eller 27% men det känns rätt okej för det är en mindre summa att betala till Skatteverket om jag får ut mer för marken än jag räknat med.

Det funkar bra för mig om jag köper stället då jag betalar efter dagens värde så därför är risken för vinstskatt väldigt liten!
Hade man ägt stället i 20år och kanske bara gett 3miljoner då och skall stycka av skogsmark och sälja idag för 3.2miljoner så hade det blivit vinstskatt på 1.5miljon om skogen står för fastighetens halva värde... Lite sura pengar kanske.

Nåja, nu får vi väl se vad som händer framöver...
Blir de affär så lär utrymmen vara sista bekymret men ingen idé att hoppas för mycket, om HSB gillar stället så skall vi kolla med Lantmäteriet om avstyckningen är möjlig sen skall man även få igenom de hos banken... 5.6miljoner är inget man skojar bort. :mrgreen:
Äger tydligen mer skit än vad som får plats i en signatur.............

OBELIX
OffroadGeek
Inlägg: 4729
Blev medlem: mån maj 11, 2009 22:14
Ort: Söderköping

Re: Hjälp! Försäljning av skogsfastighet....

Inlägg av OBELIX » mån dec 30, 2013 20:06

Och när kan vi komma och köra?

UNDRADE OBELIX?
Bil-lös nu, förutom min 745:a

Joel_Vbg
4x4xnerd
Inlägg: 5518
Blev medlem: sön mar 11, 2007 8:46
Ort: Varberg
Kontakt:

Re: Hjälp! Försäljning av skogsfastighet....

Inlägg av Joel_Vbg » mån dec 30, 2013 20:27

OBELIX skrev:Och när kan vi komma och köra?

UNDRADE OBELIX?
Jag lovar, blir de köp så blir de en helg med grillning, kalas och terrängkörning på dom 10ha mark jag planerar behålla som bjuder på mysig bokskog i sluttning med hala klippor, sten och en å att korsa... :tumbup:

Meeeeeen de är långt dit...
Äger tydligen mer skit än vad som får plats i en signatur.............

OBELIX
OffroadGeek
Inlägg: 4729
Blev medlem: mån maj 11, 2009 22:14
Ort: Söderköping

Re: Hjälp! Försäljning av skogsfastighet....

Inlägg av OBELIX » mån dec 30, 2013 20:34

:tumbup:

SKREV OBELIX
Bil-lös nu, förutom min 745:a

Dimage
Rutinerad
Inlägg: 398
Blev medlem: lör maj 18, 2013 15:33
Ort: Gävle

Re: Hjälp! Försäljning av skogsfastighet....

Inlägg av Dimage » mån dec 30, 2013 22:08

Fråga grannen som var intresserad om han är villig att köpa den del du styckar av på en gång. Då slipper ju du låna hela summan och kan ta ett lån på endast den del du köper. Blir ju något billigare och kanske lättare att få igenom med banken...
Volkswagen Passat -98 med Syncro. *Brukis*

GMC Jimmy -87 på 33" däck. *Leksak*
Garaget tråd

Joel_Vbg
4x4xnerd
Inlägg: 5518
Blev medlem: sön mar 11, 2007 8:46
Ort: Varberg
Kontakt:

Re: Hjälp! Försäljning av skogsfastighet....

Inlägg av Joel_Vbg » tis dec 31, 2013 8:54

Dimage skrev:Fråga grannen som var intresserad om han är villig att köpa den del du styckar av på en gång. Då slipper ju du låna hela summan och kan ta ett lån på endast den del du köper. Blir ju något billigare och kanske lättare att få igenom med banken...
Japp, de är tanken med, att han köper marken direkt vid avstyckningen. Nackdelen är att avstyckningen brukar i regel ta 2-4månader att genomföra...
Ett alternativ va att vi skulle köpa de gemensamt, han lägger in 3.2 och jag resterande för att sen stycka av och dela fastigheten och då även dela på kostnaderna men det känns för rörigt.
Äger tydligen mer skit än vad som får plats i en signatur.............

Stenström
Beroende
Inlägg: 1036
Blev medlem: sön feb 19, 2006 12:43
Ort: Olsfors

Re: Hjälp! Försäljning av skogsfastighet....

Inlägg av Stenström » tis dec 31, 2013 9:48

Kolla med lantmäteriet att det verkligen går att stycka av också innan du hoppas för mycket.
Vet en som fick nej när en granne ville köpa en större hage. Grannen har både stall och hästar men det blev nej.

Blir väl rätt stora kostnader i avstyckning,pantbrev,lagfart mm på 5.6! Kanske kan vara läge att ha något skriftligt
Som binder din granne till ett köp av marken inom en viss tid efter att ditt köp gått igenom.
Att det tar tid med myndigheter det vet du ju så räkna med att ränta hela beloppet nått halvår iallafall.

Hoppas att dina planer går i lås för det är jäkligt gött med en näringsverksamhet som betalar tillbyggnad av garage,
Inköp och diesel till div nödvändiga *host* fordon till gården. :mrgreen:

Edit: Tror att du behöver ha kvar 4,6ha mark för att kunna regisrera jordbruk/skogsbruk.
http://www.radaplat.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Joel_Vbg
4x4xnerd
Inlägg: 5518
Blev medlem: sön mar 11, 2007 8:46
Ort: Varberg
Kontakt:

Re: Hjälp! Försäljning av skogsfastighet....

Inlägg av Joel_Vbg » tis dec 31, 2013 10:47

Jo, vad jag förstått de som så är Lantmäteriet griniga på att stycka av mindre markområden så vidare de inte handlar om bostadstomter....
Men i detta fallet handlar de om 40ha som styckas av i ett skifte så tror inte de blir några bekymmer där.

Jo, avstyckningskostnader, pantbrev, lagfart, nya pantbrev efter avstyckningarna samt försäljningen av mitt nuvarande.... De plockar på fort.

Kommer behålla ca 10ha av marken av just den anledningen... :tumbup:
Äger tydligen mer skit än vad som får plats i en signatur.............

pini
Rutinerad
Inlägg: 427
Blev medlem: sön aug 07, 2011 21:25
Ort: Tidaholm

Re: Hjälp! Försäljning av skogsfastighet....

Inlägg av pini » ons jan 01, 2014 11:41

har du undersökt möjligheten å köpa fastigheten utan å stycka av den en jordbruksfastighet brukar vara billigare å låna till pga av de finns lite inkomster på fastigheten och ett stabilare värde änn ett hus ( framtida avverkningar utarrendering om det är några marker å ha, lite arealbidrag å diverse andra stöd från jordbruksverket och eu) jaktarrende osv

se en sak till ialla tider så folk alltid sagt hur dum e han som kan betala så mycket för den marken men efter några år så säger dom de var billigt åker å skog har alltid ökat i värde
Valp 1,9 tdi
Wrangler tj 4,0

Joel_Vbg
4x4xnerd
Inlägg: 5518
Blev medlem: sön mar 11, 2007 8:46
Ort: Varberg
Kontakt:

Re: Hjälp! Försäljning av skogsfastighet....

Inlägg av Joel_Vbg » ons jan 01, 2014 14:05

pini skrev:har du undersökt möjligheten å köpa fastigheten utan å stycka av den en jordbruksfastighet brukar vara billigare å låna till pga av de finns lite inkomster på fastigheten och ett stabilare värde änn ett hus ( framtida avverkningar utarrendering om det är några marker å ha, lite arealbidrag å diverse andra stöd från jordbruksverket och eu) jaktarrende osv

se en sak till ialla tider så folk alltid sagt hur dum e han som kan betala så mycket för den marken men efter några år så säger dom de var billigt åker å skog har alltid ökat i värde
Nej, jag har inte kommit så långt ännu men tvivlar på att jag betala lånen eller ens räntan på dom när de gäller en sådan summa.... Undrar hur mycket billigare lånen är på en jordbruksfastighet? Runt 10.000kr till banken i månaden är max vad man som vanlig arbetare har råd med, sen ska ju allt annat betalas med + att man skall kunna leva.
Men visst har en sådan fastighet ett bättre bibehållet värde för att inte tala om skogen, nu är visserligen 30ha skog inte mycket men de var ändå välskött fin granskog så viss inkomst skall den kunna ge inkl nöjet med att traska runt och pilla i skogen.
Marken skulle arrenderas ut i det fallet, nästa averkning på skogen var om tio år sen finns de väl EU-stöd med?

Hmm, du är kanske inne på något där Pini.... :tumbup:
Äger tydligen mer skit än vad som får plats i en signatur.............

Skriv svar