LillaBlå´s Garage tråd

Visa upp dina byggbilder på ditt projekt här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Joel_Vbg
4x4xnerd
Inlägg: 5518
Blev medlem: sön mar 11, 2007 8:46
Ort: Varberg
Kontakt:

Re: Mitsubishi L200 aka KinneKulle4x4Offroad´s lilla blå

Inlägg av Joel_Vbg » mån dec 30, 2013 20:46

KinneKulle4x4Offroad skrev:jo så är de ju :) men de borde vell funka ett halvår å köra med orginal L200 bak axel iaf hoppas ja de så jag kan hitta en 60 å pyssla med.

jo en J20 är la en bra kandidat men har dom 44a fram då?! jag e ju ganska dålig på annat än Japan måste jag erkänna, har bara snott en del ideer från jeepar :poke:

så all hjälp e uppskattad :D
Jo, de J20 jag haft har haft den uppsättningen, d44 och d60...
I min mening, skifta bägge axlarna på en gång.
Äger tydligen mer skit än vad som får plats i en signatur.............

KinneKulle4x4Offroad
Forumräv
Inlägg: 654
Blev medlem: mån apr 16, 2012 21:07
Ort: Götene/skaraborg
Kontakt:

Re: Mitsubishi L200 aka KinneKulle4x4Offroad´s lilla blå

Inlägg av KinneKulle4x4Offroad » mån dec 30, 2013 20:47

Joel_Vbg skrev:
KinneKulle4x4Offroad skrev:jo så är de ju :) men de borde vell funka ett halvår å köra med orginal L200 bak axel iaf hoppas ja de så jag kan hitta en 60 å pyssla med.

jo en J20 är la en bra kandidat men har dom 44a fram då?! jag e ju ganska dålig på annat än Japan måste jag erkänna, har bara snott en del ideer från jeepar :poke:

så all hjälp e uppskattad :D
Jo, de J20 jag haft har haft den uppsättningen, d44 och d60...
I min mening, skifta bägge axlarna på en gång.
jo men visst får jag både fram å bak för en bra peng så e jag helt över öronen med leendet :jump:
KinneKulleOffroad-crew
https://www.facebook.com/KinnekulleOffroad


Mitsubishi L200 Cc Gl -01 2,5Tdi spoad
Dana 44 + Gm 10 leaf springd
35" Creepy Crawler 15" beadlocks

Glöm 'Twitter', jag sitter bara på 4x4Sweden..

Sami.b.
Hemmastadd
Inlägg: 116
Blev medlem: ons okt 14, 2009 18:29
Ort: Falköping

Re: Mitsubishi L200 aka KinneKulle4x4Offroad´s lilla blå

Inlägg av Sami.b. » mån dec 30, 2013 21:11

KinneKulle4x4Offroad skrev: skulle jag köra unimog så blir det ju bägge axlarna som byggs om :tumbup: i detta fallet är det en tanke att bara göra framaxel först å senare göra bakaxel en stund efter :tumbup:
Nej, det var det jag menade :)
Ang dana 44 som framaxel så håller det utan problem, Jag har en Delad dana 30 i fram och 37x12,5".
Skrotade diffen en gång när jag skulle dra upp någon och det började hoppa hejdlöst. 4:55 i utväxling.
¯_¯_¯_¯_¯_¯_¯_¯_¯_¯_¯_¯_¯_¯_¯_¯_¯_¯_¯_¯_¯_¯_¯_¯_¯_¯_¯_¯_¯_¯_¯_¯_¯_¯_

KinneKulle4x4Offroad
Forumräv
Inlägg: 654
Blev medlem: mån apr 16, 2012 21:07
Ort: Götene/skaraborg
Kontakt:

Re: Mitsubishi L200 aka KinneKulle4x4Offroad´s lilla blå

Inlägg av KinneKulle4x4Offroad » mån dec 30, 2013 21:15

Sami.b. skrev:
KinneKulle4x4Offroad skrev: skulle jag köra unimog så blir det ju bägge axlarna som byggs om :tumbup: i detta fallet är det en tanke att bara göra framaxel först å senare göra bakaxel en stund efter :tumbup:
Nej, det var det jag menade :)
Ang dana 44 som framaxel så håller det utan problem, Jag har en Delad dana 30 i fram och 37x12,5".
Skrotade diffen en gång när jag skulle dra upp någon och det började hoppa hejdlöst. 4:55 i utväxling.
jaha ja :D super då tror jag faktiskt jag ska göra mitt bästa å hitta axlarna då för isf kan jag leta efter en j20 då så tar jag bakaxeln också. Annars får jag ta en 44a fram bara tills jag hittar en fin 60 med bra bromsar..
finns det annars konverings kit för skiver bak till 60? men visst e 60 8abultade nav? har jag för mig
KinneKulleOffroad-crew
https://www.facebook.com/KinnekulleOffroad


Mitsubishi L200 Cc Gl -01 2,5Tdi spoad
Dana 44 + Gm 10 leaf springd
35" Creepy Crawler 15" beadlocks

Glöm 'Twitter', jag sitter bara på 4x4Sweden..

Låssmeden
Hemmastadd
Inlägg: 130
Blev medlem: fre jul 20, 2012 12:16
Ort: Järfälla

Re: Mitsubishi L200 aka KinneKulle4x4Offroad´s lilla blå

Inlägg av Låssmeden » mån dec 30, 2013 21:48

Jag har dana 44 fram å 60 bak... En vassa cheva 350, 38,5" däck å tung högerfot... Det håller för mig å min cj5 iaf :)

KinneKulle4x4Offroad
Forumräv
Inlägg: 654
Blev medlem: mån apr 16, 2012 21:07
Ort: Götene/skaraborg
Kontakt:

Re: Mitsubishi L200 aka KinneKulle4x4Offroad´s lilla blå

Inlägg av KinneKulle4x4Offroad » mån dec 30, 2013 21:55

Låssmeden skrev:Jag har dana 44 fram å 60 bak... En vassa cheva 350, 38,5" däck å tung högerfot... Det håller för mig å min cj5 iaf :)
Då låter det som om det ska hålla ypperligt med små 35"are :lol: man kanske blir sjuk å råkar snubbla över ett gäng 37" Trepador sen då om höjden kräver de :poke:
KinneKulleOffroad-crew
https://www.facebook.com/KinnekulleOffroad


Mitsubishi L200 Cc Gl -01 2,5Tdi spoad
Dana 44 + Gm 10 leaf springd
35" Creepy Crawler 15" beadlocks

Glöm 'Twitter', jag sitter bara på 4x4Sweden..

Sami.b.
Hemmastadd
Inlägg: 116
Blev medlem: ons okt 14, 2009 18:29
Ort: Falköping

Re: Mitsubishi L200 aka KinneKulle4x4Offroad´s lilla blå

Inlägg av Sami.b. » mån dec 30, 2013 23:47

Men vad sitter det för axlar på en l200? Och vad är det för utväxling?
¯_¯_¯_¯_¯_¯_¯_¯_¯_¯_¯_¯_¯_¯_¯_¯_¯_¯_¯_¯_¯_¯_¯_¯_¯_¯_¯_¯_¯_¯_¯_¯_¯_¯_

Danne
OffroadGeek
Inlägg: 4758
Blev medlem: fre mar 28, 2008 20:07
Ort: Arboga/Västmanland
Kontakt:

Re: Mitsubishi L200 aka KinneKulle4x4Offroad´s lilla blå

Inlägg av Danne » tis dec 31, 2013 9:41

Men måste inte utväxlingen i fram och bakaxel vara samma?

Och går det att köra med originalaxeln så varför byta, den är väll rätt stabil i mitt tycke?
Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı

KinneKulle4x4Offroad
Forumräv
Inlägg: 654
Blev medlem: mån apr 16, 2012 21:07
Ort: Götene/skaraborg
Kontakt:

Re: Mitsubishi L200 aka KinneKulle4x4Offroad´s lilla blå

Inlägg av KinneKulle4x4Offroad » tis dec 31, 2013 12:43

Danne skrev:Men måste inte utväxlingen i fram och bakaxel vara samma?

Och går det att köra med originalaxeln så varför byta, den är väll rätt stabil i mitt tycke?
Ja fasst jag vet att huset inte är av det bästa godset till skillnad från D60, men tanken var att kunna köra med den å bara göra stelt fram först.

Jag menar att en L200 axel bak inte tål allt för mycket stryk heller om man inte gör som jag å svetsar på tjockare gods då :poke:
KinneKulleOffroad-crew
https://www.facebook.com/KinnekulleOffroad


Mitsubishi L200 Cc Gl -01 2,5Tdi spoad
Dana 44 + Gm 10 leaf springd
35" Creepy Crawler 15" beadlocks

Glöm 'Twitter', jag sitter bara på 4x4Sweden..

Danne
OffroadGeek
Inlägg: 4758
Blev medlem: fre mar 28, 2008 20:07
Ort: Arboga/Västmanland
Kontakt:

Re: Mitsubishi L200 aka KinneKulle4x4Offroad´s lilla blå

Inlägg av Danne » tis dec 31, 2013 15:18

Spöar min ganska bra tycker jag och den har hållit ganska bra hittills :D
Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı

Pebl
Användare
Inlägg: 57
Blev medlem: mån jan 02, 2012 22:13
Ort: Lidköping

Re: Mitsubishi L200 aka KinneKulle4x4Offroad´s lilla blå

Inlägg av Pebl » tis dec 31, 2013 16:15

Nu har jag inte läst hela tråden och är ingen expert på axlar, men skulle det inte funka med någon grand cherokee v8 axlar fram å bak?
Jag menar, en röten cherokee får man väl för skit och ingenting och dana 60 lär du väl inte behöva på en l200?

koppartaket
Veteran
Inlägg: 2001
Blev medlem: tis sep 09, 2008 20:33
Ort: Lidköping
Kontakt:

Re: Mitsubishi L200 aka KinneKulle4x4Offroad´s lilla blå

Inlägg av koppartaket » tis dec 31, 2013 21:49

Pebl skrev:Nu har jag inte läst hela tråden och är ingen expert på axlar, men skulle det inte funka med någon grand cherokee v8 axlar fram å bak?
Jag menar, en röten cherokee får man väl för skit och ingenting och dana 60 lär du väl inte behöva på en l200?
Skulle det vara så vet jag vart det står en som troligtvis går att köpa billigt snart, dock men manuell och bensinfyra, men det kanske är samma axlarna :)
Subaru Boxer 1990-2013 R.I.P (2013-04-27)

KinneKulle4x4Offroad
Forumräv
Inlägg: 654
Blev medlem: mån apr 16, 2012 21:07
Ort: Götene/skaraborg
Kontakt:

Re: Mitsubishi L200 aka KinneKulle4x4Offroad´s lilla blå

Inlägg av KinneKulle4x4Offroad » tor jan 02, 2014 0:19

Pebl skrev:Nu har jag inte läst hela tråden och är ingen expert på axlar, men skulle det inte funka med någon grand cherokee v8 axlar fram å bak?
Jag menar, en röten cherokee får man väl för skit och ingenting och dana 60 lär du väl inte behöva på en l200?
de beror ju ändå lite på vilken cherokee de är antar jag då jag inte är ute efter dana 35 (om de nu sitter på dom)

Jag är ute efter 44an eftersom jag är ganska känd för att ge bilen lite stryk å jag är rätt så duktig på å hamna i konstiga lägen med axlar =) å jag har hellre än 44 med lite mer stryktålighet än en 35a som kan va för klen.

Angående 60an så är de ju för å ha en solid å bra axel med en likvärdig utväxling till 44an
KinneKulleOffroad-crew
https://www.facebook.com/KinnekulleOffroad


Mitsubishi L200 Cc Gl -01 2,5Tdi spoad
Dana 44 + Gm 10 leaf springd
35" Creepy Crawler 15" beadlocks

Glöm 'Twitter', jag sitter bara på 4x4Sweden..

Felix
Forumräv
Inlägg: 718
Blev medlem: mån maj 10, 2010 9:39
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Mitsubishi L200 aka KinneKulle4x4Offroad´s lilla blå

Inlägg av Felix » tor jan 02, 2014 12:26

Om du bara ska byta framaxel så glöm inte bort utväxlingen bara, blir jävligt B om du åker runt med olika utväxling.

Ang om axlarna håller eller inte så har det ju att göra med vad bilen väger och effekt i maskinen oxå. L200 är ju inte känd för att vara en raket direkt. Så i mina ögon tycker jag inte du ska utesluta cherokee eller mer lätt tillgängliga axlar cherokee har ju ändå v8 på bra mkt mer hästar å vrid än l200ans lilla diesel, finns ju även reservdelar som fan å billiga i inköp. Så har du ju annars råd att köpa eftermarknads drivaxlar om det inte skulle hålla.

Sen om du tänkt gå upp mer i däckstorlek och ändå ska byta axlar kanske du ska fundera att byta utväxling i axlarna direkt, när du ändå kommer att ha dom lösa. så får du en trevligare hastighet i skogen.
http://www.YPMB.se
Skärgårdsnära event och tjänster

KinneKulle4x4Offroad
Forumräv
Inlägg: 654
Blev medlem: mån apr 16, 2012 21:07
Ort: Götene/skaraborg
Kontakt:

Re: Mitsubishi L200 aka KinneKulle4x4Offroad´s lilla blå

Inlägg av KinneKulle4x4Offroad » fre jan 03, 2014 10:49

Felix skrev:Om du bara ska byta framaxel så glöm inte bort utväxlingen bara, blir jävligt B om du åker runt med olika utväxling.

Ang om axlarna håller eller inte så har det ju att göra med vad bilen väger och effekt i maskinen oxå. L200 är ju inte känd för att vara en raket direkt. Så i mina ögon tycker jag inte du ska utesluta cherokee eller mer lätt tillgängliga axlar cherokee har ju ändå v8 på bra mkt mer hästar å vrid än l200ans lilla diesel, finns ju även reservdelar som fan å billiga i inköp. Så har du ju annars råd att köpa eftermarknads drivaxlar om det inte skulle hålla.

Sen om du tänkt gå upp mer i däckstorlek och ändå ska byta axlar kanske du ska fundera att byta utväxling i axlarna direkt, när du ändå kommer att ha dom lösa. så får du en trevligare hastighet i skogen.
Ne jag behöver ju inte räkna bort cherokee, men dom axlarna som är av intresse för tillfället är dana44a till framaxel iaf, då jag anser att d30 å 35 ser ut som ett mindre tåligt par än d44.

Självklart vill jag försöka sträva efter en liknande utväxling å gärna spärrar som jag isf kan köpa hos Morgan på Fmv då han är min granne i stora drag :lol:

å de finns ju dom cherokee´s mig veterligen som sitter på 44a å annars finns det vell några wrangler med som ligger inne med de. så så svårt kan de inte vara med tanke på att en del skrotar jag vet om här har wrangler rubicon å ett gäng cherokee´s stående med div andra wrangler också då självklart så nån borde ju ligga inne med ett par stadiga axlar :tumbup:

för tanken är ju att denna bilen ska bli grunden till att framtida bygge då ramen ändast ska bli utbytt tillsammans med att en merchedes motor möjligen kommer hinkas i, men detta är en tidsplan på ca 3-5år om jag is hållas kvar vid LillaBlå beroende på hur bygget går :lol:



eller tycker ni att jag inte behöver räkna ur dana 30/35 ur spelet till LillaBlå? Skulle en förstärkt 30 serie vara en tålig axel även vid motorbyte å ca 200-260hk eller blir det då en axel twister?! :poke:
KinneKulleOffroad-crew
https://www.facebook.com/KinnekulleOffroad


Mitsubishi L200 Cc Gl -01 2,5Tdi spoad
Dana 44 + Gm 10 leaf springd
35" Creepy Crawler 15" beadlocks

Glöm 'Twitter', jag sitter bara på 4x4Sweden..

Skriv svar