Vacuum Diffar

All teknik som inte är märkesbunden. Ex. Däck, Winchar och allmänna motorfrågor o.s.v.

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

huricane4
Användare
Inlägg: 82
Blev medlem: tor jun 27, 2013 19:02

Vacuum Diffar

Inlägg av huricane4 » ons jan 15, 2014 21:24

Diffarna ville inte fungera inatt.... klonkade bara lite när dom försökte hoppa i :(
Har trilskats nån gång innan också.

Är inga vacuumläckage och går lätt å dra i dom för hand om man tar bort locket.

Så kan det vara så att Jeeps 4.0 producera mindre vacuum än en B30?

Använder ac-kompressorn till att pumpa däcken, borde det inte gå att koppla in diffarna på sugledningen? Borde väll generera rätt mkt vacuum?

Bullorg
Rutinerad
Inlägg: 429
Blev medlem: ons maj 11, 2011 19:22
Ort: Onsala

Re: Vacuum Diffar

Inlägg av Bullorg » ons jan 15, 2014 22:28

Å det räcker inte att justera på justerskruven mitt på locket?

Sug sidan på AC pump? Ska du låta den pumpa konstant? Sen blir det nog lite väl mycket sug.
LAND ROVER skadad.
Discovery-98 300tdi med portaler Bogger 38,5/15-16 och hydro assist, TGB40-74, Discovery -98 300tdi orginal
portal Disco tråden

huricane4
Användare
Inlägg: 82
Blev medlem: tor jun 27, 2013 19:02

Re: Vacuum Diffar

Inlägg av huricane4 » ons jan 15, 2014 22:35

Bullorg skrev:Å det räcker inte att justera på justerskruven mitt på locket?

Sug sidan på AC pump? Ska du låta den pumpa konstant? Sen blir det nog lite väl mycket sug.
Nix är inte där det bottnar för diffar riktigt när man använder en manuell vacuumpump.
Har ju tank med backventil så behöver ju bara gå i kanske 10sekunder eller nått?
Hmm får väll ta å kolla hur mkt vacuum den leverera...

Danne
OffroadGeek
Inlägg: 4758
Blev medlem: fre mar 28, 2008 20:07
Ort: Arboga/Västmanland
Kontakt:

Re: Vacuum Diffar

Inlägg av Danne » tor jan 16, 2014 6:18

Har läst nånstans här om nån som använder en elektrisk pump från nån gammal Saab, kanske kan vara något att forska i?
Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı

Micke valp
Beroende
Inlägg: 1032
Blev medlem: tor feb 23, 2006 7:59
Ort: Stockholm

Re: Vacuum Diffar

Inlägg av Micke valp » tor jan 16, 2014 9:06

Hej.

Hur är det med slangarna? Jag körde ett tag med tryckluftslang, men i motorrummet där det blev varmt, sög slangarna ihop och jag kunde inte spärra främre diffen. Bytte mot slang för gastuber, liknande TGB original, och efter det har de fungerat utan problem.
(Jag har även vacuumtank med backventil, samt en vacuummätare för att hålla koll på undertrycket.)
Hälsar Micke Valp, fd. Chefredaktör på 4 Wheel Drive. Byggen: Beowulf & Portal-Femman – Bägge väggodkända.
En 6-hjuling står också i garaget - som byggprojekt.
Nytt hobbyfordon: Snow Trac ST4 -81.

Om man vill ha något gratis – vad är det då värt?

Kungsis
Hemmastadd
Inlägg: 131
Blev medlem: tis feb 07, 2012 0:33
Ort: Motala

Re: Vacuum Diffar

Inlägg av Kungsis » fre jan 17, 2014 23:07

Vet inte hur dessa system funkar, men min första tanke var: luft = ev. kondens + kyla =is?

M.v.h
Kungsis

Skriv svar