Hjälp vid köp:) range Rover 75 års
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
-
- Användare
Hjälp vid köp:) range Rover 75 års
Hej fått ETt intressant Byte mot en ransrover 1975 års som det sitter en 300 mb dieselmotor i.
Vad ska man titta på? Är det någe att ha o köra med som bruks slit och släng bil?
Mvh Johan
Vad ska man titta på? Är det någe att ha o köra med som bruks slit och släng bil?
Mvh Johan
Re: Hjälp vid köp:) range Rover 75 års
Rost i alla dess former och oljeläckage eller framför allt bristen av oljaläckage när all olja runnit ut,sedan brukar elen vara bedrövligt dålig redan innan den blev sönderklippt av div klåpare
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"
-
- Användare
Okej då får msn lägga sig under o titta effter oljeläckars då allså.
Men ser ej ut som elen är sönder pillad.
Men e inte dom där karosserna i alu ? Eller har hag fel?
Men ser ej ut som elen är sönder pillad.
Men e inte dom där karosserna i alu ? Eller har hag fel?
Det är väl defendern och dom äldre series 1, 2 och 3 som har karossen i alu, dock inte golv och torped som är i stålplåt.
Vet inte om huv och baklucka kan vara i alu på RR:n- nånstans i min skalle dyker det upp nåt som säger det. Men det kan vara nån annan bil.
SKREV OBELIX
Vet inte om huv och baklucka kan vara i alu på RR:n- nånstans i min skalle dyker det upp nåt som säger det. Men det kan vara nån annan bil.
SKREV OBELIX
Bil-lös nu, förutom min 745:a
Det sämsta man kan göra är att blanda alu och stål och mot allt sunt förnuft så är tex dörrarna alu på utsidan och stål på insidan och dessutom gigantiskt tunga,i övrigt är hela karossen ett virrevarr av alu mot stålplåt.
Engelsk injengörskonst är minst sagt märklig ibland.
Själv kuskar jag omkring i min skattesmitare -88 range rover classic 4dörr på -76 sprutgalvat och renoverat chassie krönt med en iveco turbodaily td motor.
Engelsk injengörskonst är minst sagt märklig ibland.
Själv kuskar jag omkring i min skattesmitare -88 range rover classic 4dörr på -76 sprutgalvat och renoverat chassie krönt med en iveco turbodaily td motor.
-
- Användare
Allså drt är ej mycket att ha då. Men den här var besad till maj 20014 o körbar.
Och en 2 dörrar. Tänkte mäst köpa o ha som drag bil fick dra mycket med den. Men kanse må skita i den funderingen då.
Och en 2 dörrar. Tänkte mäst köpa o ha som drag bil fick dra mycket med den. Men kanse må skita i den funderingen då.
-
- 4x4xnerd
Beror väl lite på vad du ska ha den till och vad du ger för den.
Som skogsbil är en Stock Car RRC nästan oslagbar med sin långslagiga fjädring.
Bobba den och du slipper fastna bak.
Inte en slump att en del bygger om sina bilar m hj a RRC skiftnycklar.
Tror inte att vare sig bakluckor eller huv är av BirmaBright(Land Rovers lättmetallegering).
Ramarna är kända för att rosta - mest bak.(fram kanske dom klarar sig på g a den kontinuerliga rostskyddsbehandlingen = oljeläckaget)
Kolla längsgående balkarna från tvärgående balken som "fjädringskompensatorn"(eller vad det heter) är infäst i och bakåt på alla sidor.
Dessutom generellt hela ramen. Just ovan beskrivna stället lär vara RRC:s akilleshäl ur rostsynpunkt har jag sett och hört andra berätta om.
Klart du ska ha en RRC.
Som skogsbil är en Stock Car RRC nästan oslagbar med sin långslagiga fjädring.
Bobba den och du slipper fastna bak.
Inte en slump att en del bygger om sina bilar m hj a RRC skiftnycklar.
Tror inte att vare sig bakluckor eller huv är av BirmaBright(Land Rovers lättmetallegering).
Ramarna är kända för att rosta - mest bak.(fram kanske dom klarar sig på g a den kontinuerliga rostskyddsbehandlingen = oljeläckaget)
Kolla längsgående balkarna från tvärgående balken som "fjädringskompensatorn"(eller vad det heter) är infäst i och bakåt på alla sidor.
Dessutom generellt hela ramen. Just ovan beskrivna stället lär vara RRC:s akilleshäl ur rostsynpunkt har jag sett och hört andra berätta om.
Klart du ska ha en RRC.
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.
Ramens rostar mest från bakaxeln och bakåt,finns en fin ficka bakom tanken som samlar skit och dödar både tank och ram effektivt.
Och om dräneringshålen i rambenen vid sidan av tanken tätnar så brukar rosten gotta sig där med.
Och om dräneringshålen i rambenen vid sidan av tanken tätnar så brukar rosten gotta sig där med.
-
- Användare
Ha skall byta bort en bil o den e värd runt 7. O han ville byta jämt mitt range Rovern.
Okej få ta en titt på ramen då. För karossen är ej rostig alls på den
Ska ha den o köra med som bruksbil.
Okej få ta en titt på ramen då. För karossen är ej rostig alls på den
Ska ha den o köra med som bruksbil.