Mer deltagare hur???

Här snackar vi challenge

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

skogsvild
Veteran
Inlägg: 1843
Blev medlem: sön feb 12, 2006 19:22
Ort: Söderköping

Mer deltagare hur???

Inlägg av skogsvild » mån sep 03, 2007 20:11

Gör en klass där man inte behöver ha sitt fordon bes och godkänt av bilprovningen.

Då skulle det nog ske en explotionsartad ökning av deltagare då många har så många/stora modifieringar på sin bil att de inte går att få igenom svenska bilprovningen.


Jag hade gärna deltagit i challenge men så jag ska bygga min jeep är det praktiskt taget omöjligt att få den godkänd av SBP.


Ha detta i tanken när ni disskuterar varför det är så några/inga nya deltagare på tävlingarna :D
*SÅLD* suzuki med tgb 20 portaler, B23E, spiraler runt om och stora däck 8) *SÅLD*
Just nu har jag ingen jeep och satsar på crosskariären men dyker rätt leksak upp blir det comeback inom offroaden :)

TMT
OffroadGeek
Inlägg: 4563
Blev medlem: ons feb 01, 2006 16:31
Ort: Vetlanda

Inlägg av TMT » mån sep 03, 2007 20:54

helt plötsligt svårare att genomföra det,

pga att många gånger åker man mycket på allmänväg.

och misstänker att söka tillstånd blir svårare också.

jag tycker det är bra med besiktnings kravet.

heltplötsligt slipper man alla hemma byggen och vanligt folk med sin 2a bil kan vara med och tävla utan för stora kostnader, även de som har tummen halvt mitt i handen.

//Tobbe

skogsvild
Veteran
Inlägg: 1843
Blev medlem: sön feb 12, 2006 19:22
Ort: Söderköping

Inlägg av skogsvild » mån sep 03, 2007 21:41

TMT skrev:misstänker att söka tillstånd blir svårare också.
Varför skulle det vara svårare att skaffa tillstånd bara för att det kommer bilar som inte är godkända av SBP men som uppfyller regler för sporten??
TMT skrev: helt plötsligt slipper man alla hemma byggen och vanligt folk med sin 2a bil kan vara med och tävla utan för stora kostnader, även de som har tummen halvt mitt i handen.
//Tobbe
Läste du vad jag skrev?? Gör en ny klass, alltså en tredje klass typ unlimited eller nått sånt. Då kan "vanligt folk" fortfarande vara med och tävla utan att det ska bli stora kostnader



men men bara ett förslag då jag som sagt själv skulle vilja vara med och köra men ej kan det pga bes kraven
*SÅLD* suzuki med tgb 20 portaler, B23E, spiraler runt om och stora däck 8) *SÅLD*
Just nu har jag ingen jeep och satsar på crosskariären men dyker rätt leksak upp blir det comeback inom offroaden :)

dansken
Veteran
Inlägg: 2120
Blev medlem: lör mar 04, 2006 20:14
Ort: Åstorp

Ta bort denna tråd...

Inlägg av dansken » mån sep 03, 2007 22:01

Hoppsan detta blev visst lite fel :roll:
Detta kan någon ta bort om dom vill :roll:
Senast redigerad av dansken den mån sep 03, 2007 22:10, redigerad totalt 2 gång.

dansken
Veteran
Inlägg: 2120
Blev medlem: lör mar 04, 2006 20:14
Ort: Åstorp

Klasser

Inlägg av dansken » mån sep 03, 2007 22:04

Helt omöjlig eftersom transport sträckorna går på allmän väg, då det inte finns tillräckligt stora områden (som vi har tillgång till) att arrangera en tävling på eftersom vi oftast kör över en hel helg...

TMT
OffroadGeek
Inlägg: 4563
Blev medlem: ons feb 01, 2006 16:31
Ort: Vetlanda

Inlägg av TMT » mån sep 03, 2007 22:44

skogsvild skrev:
TMT skrev:misstänker att söka tillstånd blir svårare också.
Varför skulle det vara svårare att skaffa tillstånd bara för att det kommer bilar som inte är godkända av SBP men som uppfyller regler för sporten??
TMT skrev: helt plötsligt slipper man alla hemma byggen och vanligt folk med sin 2a bil kan vara med och tävla utan för stora kostnader, även de som har tummen halvt mitt i handen.
//Tobbe
Läste du vad jag skrev?? Gör en ny klass, alltså en tredje klass typ unlimited eller nått sånt. Då kan "vanligt folk" fortfarande vara med och tävla utan att det ska bli stora kostnader



men men bara ett förslag då jag som sagt själv skulle vilja vara med och köra men ej kan det pga bes kraven

nej ärligt jag lus läste inte igenom din text fullstänigt eller så får jag skylla på att jag ligger sjuk hemma....

men jag tror ändå att det är lite att gå över ån efter vatten, challenge ska ju ändå vara lite mer verklighets troget känns det som.

men ingen säger att du inte kan bygga så din bil får köra, bara sfro eller traktor regga allt går ju upp till dig.


förövrigt är det väl som dansken skrev nyss som jag menade tidigare lite också.

inget personligt emot dig på något vis, hade jag själv haft liknande sits hade jag säkert tyckt det också, men jag köpte mig en bil som var bes och körde.

Jeepjensa
Användare
Inlägg: 27
Blev medlem: tor feb 16, 2006 22:55
Ort: Örsundsbro/Uppland/4 mil norr om Stockholm.

Inlägg av Jeepjensa » mån sep 03, 2007 23:11

Tja det är en del av tävlingen att få fordonet i genom SBP.
För vem vill inte ha ett fordon med 1000HK å 40tum däck med 1 meter markfrigång. :P .

Gör du fordonet exstremt då blir det en traktor å får bara köra i 30km.
Jensa

skogsvild
Veteran
Inlägg: 1843
Blev medlem: sön feb 12, 2006 19:22
Ort: Söderköping

Inlägg av skogsvild » tis sep 04, 2007 7:47

OK OK jag ger mig då det inte verkar som ni vill ha tips på hur ni kan få mer deltagare.

Får väl hålla mig nere i skåne hos SORK och köra deras trial serie istället då.
*SÅLD* suzuki med tgb 20 portaler, B23E, spiraler runt om och stora däck 8) *SÅLD*
Just nu har jag ingen jeep och satsar på crosskariären men dyker rätt leksak upp blir det comeback inom offroaden :)

BorkJonas
Guru
Inlägg: 3556
Blev medlem: ons feb 15, 2006 12:20
Ort: Äspered

Inlägg av BorkJonas » tis sep 04, 2007 10:15

Lite av tjusningen med Challenge är just att man inte vet vad som skall hända! Kanske det är så att du skall köra en skogsslinga, sen skall du åka 5mil "motorväg" för att köra lite extrem offroad igen! Kolla på Outback challenge i Australien exempelvis, där har de ibland transportsträckor som är ca 80mil! :D

Det är ju mer utmaning att bygga en bil som pallar att gå i skogen men också är körbar OCH laglig på vägen! Det borde vara fler som satsade på det! Även vanlig träffar kommer att få större problem i framtiden med att ha bilar som inte besiktigade, det är en tidsfråga tills någon kommer på att vi utövar verksamhet som oftast går på allmänna vägar med obesiktigade fordon. För att få köra med ett fordon som inte är besiktigat måste det vara inhängnat område, det är inte många träffområden som är det!

Det GÅR att bygga en extrem challengebil och få den godkännd på vägen!
Reglementet är väl ganska mycket "unlimited"!? Det ända du inte får ha är lustgas och du måste ha DOT godkännda däck! Det är vad jag kallar unlimited.
Som tidigare sagts ta inte illa upp, vi tar gladeligen emot goda förslag på hur vi skall få fler deltagare till Challenge! Men att ta bort besiktningskravet är som det redan ovan skrivits (och diskuterat i Challenge Förar Föreningen) omöjligt och också emot grundtanken för Challenge!

Mvh// Jonas Holmkvist, Informations ansvarig i Challenge Förar Föreningen.
//Jonas
Red-Winches Offroad Racing Sweden

BorkJonas
Guru
Inlägg: 3556
Blev medlem: ons feb 15, 2006 12:20
Ort: Äspered

Inlägg av BorkJonas » tis sep 04, 2007 10:18

skogsvild skrev:OK OK jag ger mig då det inte verkar som ni vill ha tips på hur ni kan få mer deltagare.

Får väl hålla mig nere i skåne hos SORK och köra deras trial serie istället då.
Bilen du plannerar bygga verkar vara mer en Rock Crawler än en challengebil! Vore fräckt om det skulle arrangeras en Rock Crawler tävling i Sverige... :jump: :rock: :notworthy:
//Jonas
Red-Winches Offroad Racing Sweden

skogsvild
Veteran
Inlägg: 1843
Blev medlem: sön feb 12, 2006 19:22
Ort: Söderköping

Inlägg av skogsvild » tis sep 04, 2007 10:28

BorkJonas skrev:
skogsvild skrev:OK OK jag ger mig då det inte verkar som ni vill ha tips på hur ni kan få mer deltagare.

Får väl hålla mig nere i skåne hos SORK och köra deras trial serie istället då.
Bilen du plannerar bygga verkar vara mer en Rock Crawler än en challengebil! Vore fräckt om det skulle arrangeras en Rock Crawler tävling i Sverige... :jump: :rock: :notworthy:
Jo visst är det en mer "rock crawler" jag ska bygga men det vore roligt att kunna köra challenge oxå med den.

Jo en riktig rock crawling tävling vore nice :d det är ju precis som trial men här i sverige är banorna alldeles för lätta/fel terräng om man jämnför på andra sidan atlanten.
*SÅLD* suzuki med tgb 20 portaler, B23E, spiraler runt om och stora däck 8) *SÅLD*
Just nu har jag ingen jeep och satsar på crosskariären men dyker rätt leksak upp blir det comeback inom offroaden :)

JBT
Forumräv
Inlägg: 519
Blev medlem: ons maj 03, 2006 19:59
Ort: Solna
Kontakt:

Inlägg av JBT » tis sep 04, 2007 12:09

Jag tror inte att det skulle vara omöjligt att genomföra. De flesta av tävlingarna (alla dom jag har sett och kört) har varit körning i skogen på avlystområde och sedan förflyttning på allmän väg till annat område och körning dära. Jag vet också att det har förekommit tävlingsmoment på vanlig väg några gånger, men frågan är hur många gånger har det varit så i år och förra året? På åland var det iofs lite körning på allmän väg men det hade nog gått att lösa på något smidigt sätt via ändrad bansträckning om man velat.

Att få bilen besiktad är ju inget större problem, det handlar ju mest om hur mycket pengar, tid och kanske fuskande man orkar lägga ned.
Jacob

G & J Off-Road
Återförsäljare av Sway-A-Way Racerunner Air Shocks och Coilovers i Sverige
Summit Machine bussningar och Flex Joints
Ryckstroppar
Jacob@gjoffroad.se
Mobil: 070 7570737

TMT
OffroadGeek
Inlägg: 4563
Blev medlem: ons feb 01, 2006 16:31
Ort: Vetlanda

Inlägg av TMT » tis sep 04, 2007 12:58

däremot skulle jag vilja att man får köra med 912or i challenge, det borde inte vara omöjligt att ta bort kravet på 4wd så mindre 6wd får köra.

kanske öka TJÄNSTEvikten till 4-5ton också så lite större unimogar får komma likså tgb20 och 912 med mera.

då håller man fortfarande bort som riktigt stora asen.
För får du max 4-5ton real vikt på oftast 6hjul så får dom inte mkt mer marktryck än en sugga på 3ton och 4hjul tillexempel.

fast de e nog bara mitt tycke :lol: för att jag skulle kunna tänka mig en 912a och köra med.

diskuterade faktist det med janne på åland lite.

fast vad tror ni då jonas, dansken, jbt som kör challenge (leris om han läser det)....?

RogerÅ
Avstängd
Inlägg: 5625
Blev medlem: fre nov 03, 2006 13:23

Inlägg av RogerÅ » tis sep 04, 2007 13:02

TMT skrev:däremot skulle jag vilja att man får köra med 912or i challenge, det borde inte vara omöjligt att ta bort kravet på 4wd så mindre 6wd får köra.

kanske öka TJÄNSTEvikten till 4-5ton också så lite större unimogar får komma likså tgb20 och 912 med mera.

då håller man fortfarande bort som riktigt stora asen.
För får du max 4-5ton real vikt på oftast 6hjul så får dom inte mkt mer marktryck än en sugga på 3ton och 4hjul tillexempel.

fast de e nog bara mitt tycke :lol: för att jag skulle kunna tänka mig en 912a och köra med.

diskuterade faktist det med janne på åland lite.

fast vad tror ni då jonas, dansken, jbt som kör challenge (leris om han läser det)....?
skulle man inte kunna ta max axetryck i stället då?
tycker det är synd att dom bilarna inte får vara med så jag håller med tobbe :wink:

TMT
OffroadGeek
Inlägg: 4563
Blev medlem: ons feb 01, 2006 16:31
Ort: Vetlanda

Inlägg av TMT » tis sep 04, 2007 13:05

turbomicra skrev:
TMT skrev:däremot skulle jag vilja att man får köra med 912or i challenge, det borde inte vara omöjligt att ta bort kravet på 4wd så mindre 6wd får köra.

kanske öka TJÄNSTEvikten till 4-5ton också så lite större unimogar får komma likså tgb20 och 912 med mera.

då håller man fortfarande bort som riktigt stora asen.
För får du max 4-5ton real vikt på oftast 6hjul så får dom inte mkt mer marktryck än en sugga på 3ton och 4hjul tillexempel.

fast de e nog bara mitt tycke :lol: för att jag skulle kunna tänka mig en 912a och köra med.

diskuterade faktist det med janne på åland lite.

fast vad tror ni då jonas, dansken, jbt som kör challenge (leris om han läser det)....?
skulle man inte kunna ta max axetryck i stället då?
tycker det är synd att dom bilarna inte får vara med så jag håller med tobbe :wink:

psst tyst nu nissan.... för fan gissa var all vikt ligger på en sådan bil!

Skriv svar