GMC Jimmy (Min drömbil sen många år tillbaka....)

Visa upp dina byggbilder på ditt projekt här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

w300i
Rutinerad
Inlägg: 386
Blev medlem: tor jul 11, 2013 14:05
Ort: Sundsvall

Re: GMC Jimmy (Min drömbil sen många år tillbaka....)

Inlägg av w300i » lör mar 22, 2014 0:03

Besiktningen gick väl sådär då,var tydligen bara en efterkontroll som behövdes så alla 2or godkändes,utom höger broms bak som hade för liten bromsverkan.

Nu återstår bara en onödig regbes,fick ett utdrag från dom om vad som måste fixas och det mesta är ju åtgärdat iochmed att höjningen och 42" hjulen är borta. Men det är fortfarande ett par 2or jag är fundersam över

Lastöglor saknas,har köpt 4 st på biltema som ska hålla för 1500kg. Men sen vill dom ha intyg på öglorna,och det förstår jag inte riktigt. Är det vad dom är godkänd för som dom vill se? Sen undrar jag om jag får montera dessa öglor var jag vill i lastutrymmet eller om dom måste sitta på nån speciell plats?

Måste även fixa stänkskydd och skärmbräddare då dom tyckte hjulen stack ut för långt.

Kan lägga upp protokollet imorn så får ni se och säga vad ni tycker :)
GMC Jimmy -83,6.2 diesel,Th700 aut,11” höjd 39.5” däck
GMC Sierra -96 6.5 td
Cheva van -88 G20 6.2 diesel

olle67
Veteran
Inlägg: 2233
Blev medlem: lör mar 31, 2012 11:37
Ort: Outside Jötebårg

Re: GMC Jimmy (Min drömbil sen många år tillbaka....)

Inlägg av olle67 » lör mar 22, 2014 9:02

Ring till Abkati i Vårgårda,dom säljer last surrnings utrustning,inte dyrt heller,då får du med intyg..kolla deras hemsida med, :tumbup:
Tack till vägverket för alla dåliga vägar.

w300i
Rutinerad
Inlägg: 386
Blev medlem: tor jul 11, 2013 14:05
Ort: Sundsvall

Re: GMC Jimmy (Min drömbil sen många år tillbaka....)

Inlägg av w300i » lör mar 22, 2014 17:04

Bild

Spårvidden förstår jag inte,det måste väl bero på storhjulen? Eller ska jag måste åka in och besikta med cykelhjul för att dom ska bli nöjd? Däckdimensionen jag har nu stämmer ju överens med papprena,33x12.5x15.

Kollade upp original spårvidden på dessa bilar,och jag ökat den med 14cm fram och bak med 33" däckena. Vill dom alltså att jag ska ha original hjul eller tror ni det går bra med dessa 33"? Har inte råd att åka in på en till registreringsbesiktning så vill helst få igenom den på första...

Jävla gnällig besiktningsgubbe som slagit ner på så mycket...
GMC Jimmy -83,6.2 diesel,Th700 aut,11” höjd 39.5” däck
GMC Sierra -96 6.5 td
Cheva van -88 G20 6.2 diesel

Danne
OffroadGeek
Inlägg: 4758
Blev medlem: fre mar 28, 2008 20:07
Ort: Arboga/Västmanland
Kontakt:

Re: GMC Jimmy (Min drömbil sen många år tillbaka....)

Inlägg av Danne » lör mar 22, 2014 17:10

Vafan började du med att spotta han i nyllet när du kom in i hallen?

Det var en petig rackare du hittade på.

Har du en annan offset på fälgarna än vad som står eller spacers på?

Annars ska det ju inte bli nedslag om du kör med sulorna som står på pappret.
Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı

w300i
Rutinerad
Inlägg: 386
Blev medlem: tor jul 11, 2013 14:05
Ort: Sundsvall

Re: GMC Jimmy (Min drömbil sen många år tillbaka....)

Inlägg av w300i » lör mar 22, 2014 17:39

Danne skrev:Vafan började du med att spotta han i nyllet när du kom in i hallen?

Det var en petig rackare du hittade på.

Har du en annan offset på fälgarna än vad som står eller spacers på?

Annars ska det ju inte bli nedslag om du kör med sulorna som står på pappret.
Det är inte jag som gjort denna regbesiktning,den gjordes utav förra ägaren 2008.

Har ingen aning om vad det är för offset,men dom breddar 9cm inåt och 17-18cm utåt och är 10" bred. Framhjulen sticker ut ett par centimeter utanför skärmkanterna och bak nån centimeter bara. Undra om det skulle räcka med att skära till skärmbräddare som täcker hjulen?
GMC Jimmy -83,6.2 diesel,Th700 aut,11” höjd 39.5” däck
GMC Sierra -96 6.5 td
Cheva van -88 G20 6.2 diesel

w300i
Rutinerad
Inlägg: 386
Blev medlem: tor jul 11, 2013 14:05
Ort: Sundsvall

Re: GMC Jimmy (Min drömbil sen många år tillbaka....)

Inlägg av w300i » mån mar 31, 2014 21:38

Nu har jag varit på efterkontroll som vart godkänd så nu är den besiktad till 2016-03-31 förutsatt att jag gör reg besiktningen i tid,och den kommer jag åka in på imorn eftermiddag.

Så här står han just nu med skateboardhjul och stänklappar:
Bild
GMC Jimmy -83,6.2 diesel,Th700 aut,11” höjd 39.5” däck
GMC Sierra -96 6.5 td
Cheva van -88 G20 6.2 diesel

Dimage
Rutinerad
Inlägg: 398
Blev medlem: lör maj 18, 2013 15:33
Ort: Gävle

Re: GMC Jimmy (Min drömbil sen många år tillbaka....)

Inlägg av Dimage » mån mar 31, 2014 22:20

Att du inte reggade den som PB när den ändå måste reggbesiktas.
Är ju skattefri från i år juh... (eller blir det förra året)
Slipper du lastögglorna med på samma gång juh...
Volkswagen Passat -98 med Syncro. *Brukis*

GMC Jimmy -87 på 33" däck. *Leksak*
Garaget tråd

Rössvik
Veteran
Inlägg: 2201
Blev medlem: tis aug 16, 2011 18:19
Ort: habo

Re: GMC Jimmy (Min drömbil sen många år tillbaka....)

Inlägg av Rössvik » mån mar 31, 2014 23:08

japp o han får krav på bälte mm istället... har kollat på detta på ett av mina papper...
lift your truck fat chicks can´t jump!

Dimage
Rutinerad
Inlägg: 398
Blev medlem: lör maj 18, 2013 15:33
Ort: Gävle

Re: GMC Jimmy (Min drömbil sen många år tillbaka....)

Inlägg av Dimage » mån mar 31, 2014 23:32

Jo men om du sätter i ett orginal baksäte så sitter ju bälten i den.
Eller kräver dom andra varianter kanske??
Volkswagen Passat -98 med Syncro. *Brukis*

GMC Jimmy -87 på 33" däck. *Leksak*
Garaget tråd

Plundgren
Användare
Inlägg: 58
Blev medlem: tor sep 01, 2011 22:33
Ort: Piteå

Re: GMC Jimmy (Min drömbil sen många år tillbaka....)

Inlägg av Plundgren » tis apr 01, 2014 8:43

bältena kanske bultas i ramen på dom. kika i alla papper NOGA.
min golf mk2 har nån dispens för baksätesbältena... kan vara bra att kika efter sånt, och höra med bes. man :)
Keep on mudding?

Rössvik
Veteran
Inlägg: 2201
Blev medlem: tis aug 16, 2011 18:19
Ort: habo

Re: GMC Jimmy (Min drömbil sen många år tillbaka....)

Inlägg av Rössvik » tis apr 01, 2014 10:20

orginal så bultas bältena o golvet på blazern ibak o i B stolpen upp te framstolarna... sen vad sbp har för skumma ideer för sej det kan man ju inte veta...
lift your truck fat chicks can´t jump!

w300i
Rutinerad
Inlägg: 386
Blev medlem: tor jul 11, 2013 14:05
Ort: Sundsvall

Re: GMC Jimmy (Min drömbil sen många år tillbaka....)

Inlägg av w300i » tis apr 01, 2014 18:24

Nu har vart på reg besiktningen och det vart 2 st 2or:
1.Primärt stansat chassinummer felaktigt,skall vara 1G5EK18C6DF520573
2.Lastförskjutningsskydd saknas

Så imorn ska jag skära bort det felaktiga chassinumret och stansa in det rätta och försöka få tag på en plyfa skiva att göra mellanvägg av. Riktigt schyst besiktningsman,han bjöd på efterkontrollen som jag måste göra iochmed att det var Bilprovningen som skrivit fel chassinummer i papprena,numret jag ska stansa in är vin koden som står i vindrutan,och numret som är stansat på han nu vet jag inte alls vad det är för nummer isåfall om det är fel?
GMC Jimmy -83,6.2 diesel,Th700 aut,11” höjd 39.5” däck
GMC Sierra -96 6.5 td
Cheva van -88 G20 6.2 diesel

w300i
Rutinerad
Inlägg: 386
Blev medlem: tor jul 11, 2013 14:05
Ort: Sundsvall

Re: GMC Jimmy (Min drömbil sen många år tillbaka....)

Inlägg av w300i » mån apr 14, 2014 20:23

Här har det inte hänt så mycket sen senaste uppdateringen... Har gjort efterkontrollen jag fick på regbesiktningen så nu är han besiktad 2 år framåt iallafall. Stänklapparna,mellanväggen och skateboardhjulen åkte bort direkt och 33tummarna åkte på igen. Har även satt in baksätet nu men jag har inga bälten till yttersidorna för baksätet så dom ska jag försöka ta och fixa.

Annars så har det inte körts särskilt mycket med den sen besiktningen,servopumpen började tokläka så nu står han bara medans jag jagar en servopump.

Just ja,jag passade även på att fråga besiktningsingenjören om jag fick registreringsbesikta bilen med höjning och 42tums hjul men nej det gick inte,utan då fick jag vända mig till SFRO och försöka regga in den som ombyggt fordon. Hörde av mig till en SFRO besiktningsman som sa att 11" höjning och 42tums hjul förmodligen ligger utanför alla möjligheter,så då är det ju bara att slänga på besiktingsdäck inför varje besiktning och be för att man inte blir stoppad av besiktningsbussen...
GMC Jimmy -83,6.2 diesel,Th700 aut,11” höjd 39.5” däck
GMC Sierra -96 6.5 td
Cheva van -88 G20 6.2 diesel

Rössvik
Veteran
Inlägg: 2201
Blev medlem: tis aug 16, 2011 18:19
Ort: habo

Re: GMC Jimmy (Min drömbil sen många år tillbaka....)

Inlägg av Rössvik » mån apr 14, 2014 22:12

troligen så är den "för lite" ombyggd för att klassa in som ombyggt fordon..... de brukar vilja ha lite bromsuppdateringar o så med.....o plocka ur baksätet om du inte har dispans på det.... de kan bli både dyrt o besvärligt annars.... annars e det :tumbup: :tumbup:
lift your truck fat chicks can´t jump!

w300i
Rutinerad
Inlägg: 386
Blev medlem: tor jul 11, 2013 14:05
Ort: Sundsvall

Re: GMC Jimmy (Min drömbil sen många år tillbaka....)

Inlägg av w300i » ons apr 23, 2014 23:26

Rössvik skrev:troligen så är den "för lite" ombyggd för att klassa in som ombyggt fordon..... de brukar vilja ha lite bromsuppdateringar o så med.....o plocka ur baksätet om du inte har dispans på det.... de kan bli både dyrt o besvärligt annars.... annars e det :tumbup: :tumbup:
Jo han skrev ut ett papper åt mig där det stog vad som behövde ändras för att regga den som ombyggt fordon. Bromsuppdatering får jag ju bak åtminstone iochmed den 14bultade bakaxeln jag ska köpa men framaxeln därimot är ju som sagt fortfarare en 10bultad så där blev det svårt,men självklart vore det ju inte fel med en Dana60 axel men sett till hur jag använder bilen just nu så känns det inte riktigt nödvändigt med en sån modifiering just nu. Som sagt,det får nog bli att besikta med 33tummare och kasta på 42tummarna efteråt för att slippa problem,fram tills jag har råd och tid att uppgradera axlar,bromsar osv för att regga om den.

Update: Händer fortfarande inte så mycket,har mest bara åkt runt och njutit av att äntligen få glida runt. Servopumpen har ju läkt som ett as,ca. 1-2 dl per dag,och eftersom jag inte slapp undan ett byte så ställde jag bara en dunk med tratt under och fyllde i den skvätten som blivit varje gång innan jag åkt iväg. Men idag så fick jag hem en pump som jag köpte av en kille på blocket (Väldigt trevlig och hjälpsam förresten,stort tack till dig om du är medlem här och läser detta) så jag bytte den idag,blev ju lite modifiering av fästet till pumpen som inte ville passa rakt av. Vart tyvär inga bilder denna gången heller pga. allt oljesöl som blev när jag tappade ur pumpen. Så nu har man iallafall en pump som är tät :) Nu behövs bara en något kortare servorem då det inte riktigt går att spänna den tillräckligt.

Det var allt för denna gång,hoppas att jag kan bjuda på lite bilder nästa gång.
GMC Jimmy -83,6.2 diesel,Th700 aut,11” höjd 39.5” däck
GMC Sierra -96 6.5 td
Cheva van -88 G20 6.2 diesel

Skriv svar