Trasig fyrhjulsdrift?
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Trasig fyrhjulsdrift?
Hej!
Märke på min Taro årsm 90 att det bara drev på bakhjulen när jag körde efter en isig uppförsbacke.
Provade lägga i h2, h4, och l4 men driver fortfarande bara på bakhjulen.
Lågväxeln verkar fungera, den går fint och sakta, inga missljud eller dylikt.
Fyrhjulsdriften har fungerat tidigare.
Är det fördelningslådan som spökar?
Märke på min Taro årsm 90 att det bara drev på bakhjulen när jag körde efter en isig uppförsbacke.
Provade lägga i h2, h4, och l4 men driver fortfarande bara på bakhjulen.
Lågväxeln verkar fungera, den går fint och sakta, inga missljud eller dylikt.
Fyrhjulsdriften har fungerat tidigare.
Är det fördelningslådan som spökar?
Re: Trasig fyrhjulsdrift?
Har du frihjulsnav så kan det vara fel på dom ,annars sitter en vacumstyrd koppling på framaxelklumpen som måste fungera
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"
Re: Trasig fyrhjulsdrift?
Eller icke inkopplade manuella frihjulsnav. Kan vara ett automatiskt nav som gett upp också, Kolla det innan du börjar riva i lådorna
SKREV OBELIX
SKREV OBELIX
Bil-lös nu, förutom min 745:a
Re: Trasig fyrhjulsdrift?
Hur felsöker man den kopplingen?Mathias T skrev:Har du frihjulsnav så kan det vara fel på dom ,annars sitter en vacumstyrd koppling på framaxelklumpen som måste fungera
Re: Trasig fyrhjulsdrift?
Har ju även manuella fruhjulsnav.
Vad kostar dom att köpa nya?
Har väldigt dålig koll på det här som ni säkert märker men håller på att försöka skaffa mig kunskap, och lär ju nog det innan man har skruvat färdigt:)
Vad kostar dom att köpa nya?
Har väldigt dålig koll på det här som ni säkert märker men håller på att försöka skaffa mig kunskap, och lär ju nog det innan man har skruvat färdigt:)
Re: Trasig fyrhjulsdrift?
Har provat köra nu igen på halt underlag och det är enligt följande.
2-hjulsdrift ikopplad + låst dom manuella framnaven = bakhjulsdriven
4-hjulsdrift ikopplad + låst dom manuella framnaven = fyrhjulsdriven
4-hjulsdrift ikopplad + ej låst manuella framnaven = bakhjulsdriven.
Inga missljud eller något annat suspekt. Lampan till 4WD lyser.
2-hjulsdrift ikopplad + låst dom manuella framnaven = bakhjulsdriven
4-hjulsdrift ikopplad + låst dom manuella framnaven = fyrhjulsdriven
4-hjulsdrift ikopplad + ej låst manuella framnaven = bakhjulsdriven.
Inga missljud eller något annat suspekt. Lampan till 4WD lyser.
Re: Trasig fyrhjulsdrift?
Då är det som det ska vara med andra ord.
Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı
Re: Trasig fyrhjulsdrift?
Precis, allt är i sin ordning.
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.
GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
Re: Trasig fyrhjulsdrift?
ok, trodde att det var dumt att köra med låsta frihjulsnav hela tiden. dvs som en låst diff inte är bra att köra på torr asfalt. Försökte googleforska lite om frihjulsnav men är fortfarande osäker på hur dom fungerar o varför man har det. Vintertid har man med andra ord alltid låsta frihjulsnav och 4wd ikopplad?
Re: Trasig fyrhjulsdrift?
Frihjulsnav har man för att spara drivmedel och slitage på drivlinan, när dom är urkopplade så snurrar inget med och när dom är inkopplade men du kör i 2 wd så drar hjulen runt allt ända fram till fördelningslådan.
Så när du inte snabbt behöver kunna lägga i 4wd så ha dom urkopplade.
Och man ska helst inte köra med 4wd alls om det verkligen inte behövs för kör du på torrt eller icke halt underlag och gör en sväng så bryter det fruktansvärt mycket i drivlinan.
Så när du inte snabbt behöver kunna lägga i 4wd så ha dom urkopplade.
Och man ska helst inte köra med 4wd alls om det verkligen inte behövs för kör du på torrt eller icke halt underlag och gör en sväng så bryter det fruktansvärt mycket i drivlinan.
Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı
Re: Trasig fyrhjulsdrift?
Ok stort tack för era svar, då kan jag plöjja vidare:)
Re: Trasig fyrhjulsdrift?
Har man frihjulsnaven låsta så kan man utan bekymmer koppla in 4wd i farten, så länge man inte har hjulspinn på bakaxeln när man ska koppla in naturligtvis... Rätt praktiskt om man åker växlande olika stora vägar med olika väglag.
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.
GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
-
- Rutinerad
- Inlägg: 348
- Blev medlem: sön mar 09, 2014 0:12
- Ort: Karlskrona, Blekinge
Re: Trasig fyrhjulsdrift?
Hej!
Jag lånar tråden i samma ämne.
Har nyligen införskaffat en Mazda B2600 -99. Skulle leka lite i ett litet fånigt surhål och fet-fastnade!!
Konstaterade att den endast driver höger fram och vänster bak. Givetvis de två som inte gränslade diket... Men även bärgning är ju lärorikt...
Vad är det för något dyrt fel, tror ni?
Jag lånar tråden i samma ämne.
Har nyligen införskaffat en Mazda B2600 -99. Skulle leka lite i ett litet fånigt surhål och fet-fastnade!!
Konstaterade att den endast driver höger fram och vänster bak. Givetvis de två som inte gränslade diket... Men även bärgning är ju lärorikt...
Vad är det för något dyrt fel, tror ni?
Re: Trasig fyrhjulsdrift?
De låter ju som att de är som det ska om du inte har diffspärr eller broms.. jag vet inte hur mazda har det på den fronten
Jocke Rydkvist
Docksta nu mera. 073-8156095
Åker Nissan Patrol Y60
Åker Hemmabyggd Bandvagn
såld: Suzuki
Docksta nu mera. 073-8156095
Åker Nissan Patrol Y60
Åker Hemmabyggd Bandvagn
såld: Suzuki