Rallyolyckan igår. Oerhört tragiskt!!

Här snackar vi om allt som inte passar in i dom övriga kategorierna

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

svana
Forumräv
Inlägg: 933
Blev medlem: tor maj 17, 2012 0:02
Ort: Nynäshamn (Sthlm)

Rallyolyckan igår. Oerhört tragiskt!!

Inlägg av svana » sön apr 13, 2014 22:57

Börjar med en länk: http://www.aftonbladet.se/sportbladet/m ... 8711264.ab

Exakt vem felet ligger hos kan man spekulera i oändlighet. Men att stå som åskådare i en ytterkurva utan fasta ting, tex stubbar eller träd som skydd, då har man ju bjudit på rena självmordet anser jag..
Jag var inte på plats men man läser att detta publiksällskap ca10 personer kliver in en bakväg, för att sedan ställa sig vid ett "publikförbjudet område"..exakt i en ytterkurva där rallybilarna kör en snabb knixig sväng.
Ja det skall vara publikvakter. Det hade man också, på just publikplatserna.
Man ska kanske ha fler publikvakter? Ja, givetvis kan man ha det. Men det vet vi alla som satsar ideellt på ett eller annat vis..det går inte att få ihop folk till varenda kvadratmeter!!


Förstår mig inte på rallyåskådare, varför tänker man inte det minsta på förnuft, säkerhet kontra verklighet?? Räcker inte ett avspärrningsband för att fatta?? :?:

Nu är Svensk motorsport oerhört säker och i spetsen av säkerhetstänkandet jämfört med tex rallyn vi ser på TV från södra länder.
Men händer det en olycka i svensk motorsport..ja, då ska det förbjudas och hela världen skall vändas upp-och-ner. Men händer ett dödsfall i en annan sport, tex i fotboll eller hästhoppning, ja då är det bara köra vidare och glömma. :roll:

>>Fick ju nyss reda på att föraren är en bekant från folkracetiden. En person med ett hjärta av guld och troligen den ödmjukaste jag träffat någonsin. En publikfavorit i hela folkrace / rally / rallycross sverige..

Ska man behöva drabbas av något sånt här, för att leva med detta resten av sitt liv.
För att ett gäng idioter inte kan stå på rätt anvisad publikplats??
Jag blir så satans förbannad!! :evil:


Tänk på detta även i vårt lands 4x4 arrangemang i framtiden.
Säkerhet!!

robban
Rutinerad
Inlägg: 493
Blev medlem: mån maj 26, 2008 19:02

Re: Rallyolyckan igår. Oerhört tragiskt!!

Inlägg av robban » mån apr 14, 2014 16:42

Jag var där och det fanns ingen avspärrning eller förbjuden publikplats eller liknande. Det kändes inte farligt på något vis att stå där men man bör va observant på bilarna och inte sitta ner.
robban

Wildhearted
Rutinerad
Inlägg: 432
Blev medlem: tor okt 06, 2011 20:12
Ort: Vinslöv!

Re: Rallyolyckan igår. Oerhört tragiskt!!

Inlägg av Wildhearted » mån apr 14, 2014 19:02

Olyckor kan ju såklart ske alltid oavsett o de e ju ens eget ansvar att se till sin egen säkerhet..ja må låta kall men står man i en ytterkurva, oavsett var så får man lite skylla sig själv

går man på sådana här event så får man se till att använda hjärnan..man kan va både blind dum o döv o ändå förstå att man inte står på vissa ställen..tragiskt, hade ju kunnat undvikas så enkelt

tycker synd om föraren som kommer få dras med detta hela livet
Kört Suzuki sj413, cherokee
har nu en frontera sport :)

svana
Forumräv
Inlägg: 933
Blev medlem: tor maj 17, 2012 0:02
Ort: Nynäshamn (Sthlm)

Re: Rallyolyckan igår. Oerhört tragiskt!!

Inlägg av svana » mån apr 14, 2014 21:19

mmm.
Jag lider verkligen men han. Ingen ska nånsin behöva drabbas av detta, och absolut sist av alla människor just han.. :cry: :cry:
Inget man lär glömma.

Skriv svar