Regga hemmagjord båttrailer? bilder på färdig trailer :)

Här snackar vi om allt som inte passar in i dom övriga kategorierna

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

lam84
Forumräv
Inlägg: 962
Blev medlem: mån okt 14, 2013 18:57

Re: Regga hemmagjord båttrailer?

Inlägg av lam84 » tis mar 18, 2014 1:28

ernie skrev:Vi byggde ett släp av ett husvagns chassie förra året. På reg bes så ändra dom karosseri kod, måtten,tjänstevikt. Kollade lastindex på däcken,chassie nummer och axelns märkning mm. Ändrar man inte kopplingsavståndet och inte svetsar ihop golv och chassie, utan skruvat istället så va det inga större problem.

Kabe Smaragd -75 1200kg totalvikt och 770kg i lastvikt. Vi byggde kanske lite för kraftigt så det blev lite mindre lastvikt än vi räknat på, men nu går det att ha 400kg atv längst ut utan att det sviktar :)

Bild
har du några bilder på bygget?

jag har själv slaktat en husvagn föra veckan och har en till som ska slaktas ska köra aatv på min med
Can Am Outlander XT-P 1000 max
jeep wrangler -05
toyota fj crusier TRD -07
discovery -03 våltad
defender v8 -87 såld

ernie
Beroende
Inlägg: 1239
Blev medlem: fre mar 17, 2006 2:35
Ort: Ulricehamn

Re: Regga hemmagjord båttrailer?

Inlägg av ernie » tis mar 18, 2014 7:25

lam84 skrev: har du några bilder på bygget?

jag har själv slaktat en husvagn föra veckan och har en till som ska slaktas ska köra aatv på min med
Nej det är dåligt med byggbilder på det.

Wildhearted
Rutinerad
Inlägg: 432
Blev medlem: tor okt 06, 2011 20:12
Ort: Vinslöv!

Re: Regga hemmagjord båttrailer?

Inlägg av Wildhearted » lör apr 05, 2014 20:14

Nu behöver ja lite hjälp här, vi är igånga o ska färdigställa det sista på trailern men vi kommer inte riktigt på vafan vi ska måla den med? galva är inte aktuellt, kostar för mycket..hammarlack? zinkfärg? spray eller pensel? va tror ni?
Kört Suzuki sj413, cherokee
har nu en frontera sport :)

Wildhearted
Rutinerad
Inlägg: 432
Blev medlem: tor okt 06, 2011 20:12
Ort: Vinslöv!

Re: Regga hemmagjord båttrailer?

Inlägg av Wildhearted » tis apr 15, 2014 21:56

Bild

Bild

Bild

kanske e kul för dom som skrev i tråden att se slutresultatet med :) kopplade in elen nu ikväll med så inga sladdar som hänger..blev över förväntan! en flock timmar o kvitto på 4500 va de värt!
Kört Suzuki sj413, cherokee
har nu en frontera sport :)

lam84
Forumräv
Inlägg: 962
Blev medlem: mån okt 14, 2013 18:57

Re: Regga hemmagjord båttrailer? bilder på färdig trailer :)

Inlägg av lam84 » tis apr 15, 2014 22:30

riktigt snyggt gjort vart ju sugen på att bygga en själv
Can Am Outlander XT-P 1000 max
jeep wrangler -05
toyota fj crusier TRD -07
discovery -03 våltad
defender v8 -87 såld

Wildhearted
Rutinerad
Inlägg: 432
Blev medlem: tor okt 06, 2011 20:12
Ort: Vinslöv!

Re: Regga hemmagjord båttrailer? bilder på färdig trailer :)

Inlägg av Wildhearted » tis apr 15, 2014 22:35

Tackar :) spenderade några kvällar först med att skissa massor av idéer o nu efter många om o men blir de äntligen färdigställt..ramen e tät så där inte kommer in vatten..likaså lysen och kontakter för att vi ska kunna backa ut i vattnet riktigt..blir eventuellt att vi bygger en vagga i första rullen med för att förenkla upptagning lite men vi får se hur den fungerar i praktiken först :)
Kört Suzuki sj413, cherokee
har nu en frontera sport :)

berlin.osc
Hemmastadd
Inlägg: 147
Blev medlem: lör aug 06, 2011 22:02

Re: Regga hemmagjord båttrailer?

Inlägg av berlin.osc » sön apr 27, 2014 7:10

lam84 skrev:
ernie skrev:Vi byggde ett släp av ett husvagns chassie förra året. På reg bes så ändra dom karosseri kod, måtten,tjänstevikt. Kollade lastindex på däcken,chassie nummer och axelns märkning mm. Ändrar man inte kopplingsavståndet och inte svetsar ihop golv och chassie, utan skruvat istället så va det inga större problem.

Kabe Smaragd -75 1200kg totalvikt och 770kg i lastvikt. Vi byggde kanske lite för kraftigt så det blev lite mindre lastvikt än vi räknat på, men nu går det att ha 400kg atv längst ut utan att det sviktar :)

Bild
har du några bilder på bygget?

jag har själv slaktat en husvagn föra veckan och har en till som ska slaktas ska köra aatv på min med
Man får svetsa ihop chassiet.
Har byggt flera vagnar av gamla husvagnar.
Rekommenderar boggie.
En av de jag byggde var en enkelaxel men byggde om den till släpvagn med boggie.
Inga problem heller... Rev av allt och byggde som ett stort bord ovanför hjulen.
Sen så är de gamla totalvikten som räknas. Alltså gamla totalvikten minus nya tjänstevikten där får man nya maxlasten...
Gör de snyggt bara så är de inga problem.
8" höjd Chevrolet Silverado Lt 1500 02
3.5tons maskin trailer, 250x580cm,

Elste den äldre
Rutinerad
Inlägg: 293
Blev medlem: tis aug 30, 2011 16:28
Ort: Tyresö Sthlm län

Re: Regga hemmagjord båttrailer? bilder på färdig trailer :)

Inlägg av Elste den äldre » mån apr 28, 2014 19:25

Va är det för avstånd mellan handsken och axeln på en större husvagn? Och är det en med dubbla axlar så är det ju till bakre axeln som är av intresse.
Vi gillar nämligen att köra med stora motorer på små båtar :woot:

Skriv svar