Skarva stötdämpare?

All teknik som inte är märkesbunden. Ex. Däck, Winchar och allmänna motorfrågor o.s.v.

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

klirre
Beroende
Inlägg: 1325
Blev medlem: tis aug 29, 2006 10:59
Ort: S:T Anna, Söderköping
Kontakt:

Skarva stötdämpare?

Inlägg av klirre » lör apr 26, 2014 7:27

Satt och grunnade på om man kan skarva ihop två dubbelverkande stötisar för att få längre slaglängd i dom. Självklar så måste dom fixeras...

Mvh//Klirre
If in doubt, Flat out!

henke_99
4x4xnerd
Inlägg: 8407
Blev medlem: sön jun 29, 2008 13:20
Ort: Ulricehamn

Re: Skarva stötdämpare?

Inlägg av henke_99 » lör apr 26, 2014 8:48

Låter som att det blir enklare att köpa nya dämpare med rätt längd. sätter man ihop två så kommer ju det hela bli väldigt långt, krävs antingen väldigt korta dämpare eller höga dämparfästen.
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.

GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.

Opel Kadett GSI 16v -89.

Fullsize Offroaders

klirre
Beroende
Inlägg: 1325
Blev medlem: tis aug 29, 2006 10:59
Ort: S:T Anna, Söderköping
Kontakt:

Re: Skarva stötdämpare?

Inlägg av klirre » lör apr 26, 2014 9:09

Platsen finns och stötdämpare har jag. 2 nya dämpare med lite slaglängd går ju till minst 1500:-.
Frågan gäller främst funktionen, kommer det funka?
If in doubt, Flat out!

Grottulf
4x4xnerd
Inlägg: 5398
Blev medlem: fre nov 09, 2007 13:16
Ort: Säffle

Re: Skarva stötdämpare?

Inlägg av Grottulf » lör apr 26, 2014 10:21

I infjädrat läge behöver inte bli längre än den ena stötdämparen är.
Om man fäster kropparna bredvid varandra med ena stången upp och den andra ner.
Det finns tillomed såna specialdämpare att köpa, men jag minns inte vad de heter.
Och jag sitter med mobilen så jag orkar inte googla :rodnar:

Stenström
Beroende
Inlägg: 1036
Blev medlem: sön feb 19, 2006 12:43
Ort: Olsfors

Re: Skarva stötdämpare?

Inlägg av Stenström » tor maj 01, 2014 9:24

Har för mig att Swamper testade detta på nittiotalet och det funkar utmärkt med en gasdämpare upp och ner.
Det har ju kommit lite bättre och billigare prylar på marknaden nu men har du dämpare över så bygg på. :tumbup:
http://www.radaplat.se" onclick="window.open(this.href);return false;

OBELIX
OffroadGeek
Inlägg: 4729
Blev medlem: mån maj 11, 2009 22:14
Ort: Söderköping

Re: Skarva stötdämpare?

Inlägg av OBELIX » tor maj 01, 2014 13:29

Jag har sett en valp med portaler som har stötdämparen monterad på en arm, där stötdämparen var monterad mitt på armen, och ena änden av armen satt bilen fast- och i andra änden av armen satt ett stag till axelen. Alltså: 20 cm dämpare gav där 40 cm rörelse- naturligtvis med hälften av dämpförmågan.

Kanske en idé att grunna vidare på.....

SKREV OBELIX
Bil-lös nu, förutom min 745:a

Grottulf
4x4xnerd
Inlägg: 5398
Blev medlem: fre nov 09, 2007 13:16
Ort: Säffle

Re: Skarva stötdämpare?

Inlägg av Grottulf » tor maj 01, 2014 17:06

Nu kom jag på vad firman hette som hade såna stötdämpare:
http://www.metalcloak.com/MetalCloak-Lo ... -s/229.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Bild

Att skarva ihop två funkar nog vid närmare eftertanke inte så bra, då man får sidobelastningar på stängerna, och det är de nog inte gjorda för att tåla.
Men sätter man ihop 4st som dessa, så slipper man sidobelastningarna :tumbup:

Klas_B
Rutinerad
Inlägg: 370
Blev medlem: fre okt 17, 2008 10:06
Ort: Gävle

Re: Skarva stötdämpare?

Inlägg av Klas_B » tor maj 01, 2014 20:33

Obelix >> Vet vad du tänker på... Lillvalpen... Bjuder på en bild på utväxlad stötdämpare. Slaglängden är förlängd från 300 mm till ca 500 mm.

Bild

Bilden ovan visar max utfjädring.

Bild

Bilden ovan visar max infjädring.

// Klas
Gröna bilar är sköna!
Volvo C304 6x6 TGB-131A reg som Lätt LB
Volvo C304 6x6 HYTTGB-13 på 38.5x14.5
Bygger på Projekt Lillvalp

Robe
Guru
Inlägg: 2718
Blev medlem: mån mar 05, 2012 13:34
Ort: Uppsala

Re: Skarva stötdämpare?

Inlägg av Robe » tor maj 01, 2014 20:46

Satan va ballt!
Kontakt: r.westerlund@gmail.com

@ReconExpedition på Facebook
@ReconYJ_Swe på Instagram

OBELIX
OffroadGeek
Inlägg: 4729
Blev medlem: mån maj 11, 2009 22:14
Ort: Söderköping

Re: Skarva stötdämpare?

Inlägg av OBELIX » tor maj 01, 2014 22:07

Japp :tumbup: Det var den jag syftade på. Men jag minns inte vart eller hur jag sett det?

Men klart häftig och kreativ lösning som fastnade i min hjärna på nåt konstigt sätt!

SKREV OBELIX
Bil-lös nu, förutom min 745:a

Klas_B
Rutinerad
Inlägg: 370
Blev medlem: fre okt 17, 2008 10:06
Ort: Gävle

Re: Skarva stötdämpare?

Inlägg av Klas_B » fre maj 02, 2014 0:34

Obelix >> Du har säkert sett min byggtråd "Projekt Lillvalp - Extreme Valp Makeover" på Terrängbil.net. Du har bra bildminne för bildlänkarna i tråden dog nog för 4 år sedan. Det var där det fanns bilder på utväxlade stötdämparn mm.

Hoppas nån får inspiration av tokbygget iaf.

// Klas
Gröna bilar är sköna!
Volvo C304 6x6 TGB-131A reg som Lätt LB
Volvo C304 6x6 HYTTGB-13 på 38.5x14.5
Bygger på Projekt Lillvalp

optodsl
Guru
Inlägg: 3508
Blev medlem: ons apr 15, 2009 20:25
Ort: Eskilstuna

Re: Skarva stötdämpare?

Inlägg av optodsl » sön maj 11, 2014 23:37

Seriekopplar du två stötdämpare får du bara halva dämpningen, värt att tänka på
/Magnus

Cheva K2500 -91 6,2TD, i luften axellös
Toyota LC RJ70 -87
www.drawings.hagberga.com

Grottulf
4x4xnerd
Inlägg: 5398
Blev medlem: fre nov 09, 2007 13:16
Ort: Säffle

Re: Skarva stötdämpare?

Inlägg av Grottulf » mån maj 12, 2014 10:20

optodsl skrev:Seriekopplar du två stötdämpare får du bara halva dämpningen, värt att tänka på
Är du helt säker på det?
Jag tycker att man borde få samma dämp-kraft även då...

Trycks fjädringen ihop 2cm, så trycks ju varje dämpare ihop 1cm (i ett rent idealiskt förhållande, så de tar upp hälften var)
Så totalt trycks stötdämparna ihop 2x1cm, och jag kan inte se att det skulle bli någon skillnad mot att trycka ihop en stötdämpare 2cm...

Stenström
Beroende
Inlägg: 1036
Blev medlem: sön feb 19, 2006 12:43
Ort: Olsfors

Re: Skarva stötdämpare?

Inlägg av Stenström » mån maj 12, 2014 19:14

Grottulf skrev:
optodsl skrev:Seriekopplar du två stötdämpare får du bara halva dämpningen, värt att tänka på
Är du helt säker på det?
Jag tycker att man borde få samma dämp-kraft även då...

Trycks fjädringen ihop 2cm, så trycks ju varje dämpare ihop 1cm (i ett rent idealiskt förhållande, så de tar upp hälften var)
Så totalt trycks stötdämparna ihop 2x1cm, och jag kan inte se att det skulle bli någon skillnad mot att trycka ihop en stötdämpare 2cm...
Om man ska tycka så tycker jag att man borde få dubbel dämpkraft.
I ett idealiskt förhållande där båda dämparna rör sig 1cm var så flyttas ju två kolvar/dämpventiler genom olja. Om dom nu rör sig synkroniserat och inte en i taget? Tänker jag fel?
Kul tanke att klura på i en solstol med en Efes i näven. 8)
http://www.radaplat.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Grottulf
4x4xnerd
Inlägg: 5398
Blev medlem: fre nov 09, 2007 13:16
Ort: Säffle

Re: Skarva stötdämpare?

Inlägg av Grottulf » mån maj 12, 2014 21:31

Kunde inte låta bli att gå och klura lite mer på detta, och Optodsl har nog rätt :tumbup:
Den totala slaglängden blir ju densamma, oavsett om det är en eller två dämpare.
Men det är inte längden, utan hastigheten hos pistongen som bestämmer hur mycket som det dämpas.
Och enligt hydrodynamiks lagar (som aerodynamik med med vätska) så är dämpkraften proportionell mot kvadraten på hastigheten.

Lite förenklat kan man säga att man med en dämpare har dämpkraften F = k*v^2
där k är en konstant för just den dämparen.

Med två dämpare så halveras hastigheten i varje dämpare, så att dämpkraften i varje dämpare blir F = k*(v/2)^2 = k*(v^2)/4
Alltså bara en fjärdedel av dämpkraften i den ensamma dämparen!

Men eftersom vi har två dämpare, så dubbleras detta. F = 2*k*(v^2)/4 = k*(v^2)/2

Så i slutänden har vi resultatet att dämpkraften halveras :tumbup:
Om jag inte har tänkt helt fel... :rodnar:

Skriv svar