Skarva stötdämpare?
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
-
- Beroende
- Inlägg: 1325
- Blev medlem: tis aug 29, 2006 10:59
- Ort: S:T Anna, Söderköping
- Kontakt:
Skarva stötdämpare?
Satt och grunnade på om man kan skarva ihop två dubbelverkande stötisar för att få längre slaglängd i dom. Självklar så måste dom fixeras...
Mvh//Klirre
Mvh//Klirre
If in doubt, Flat out!
Re: Skarva stötdämpare?
Låter som att det blir enklare att köpa nya dämpare med rätt längd. sätter man ihop två så kommer ju det hela bli väldigt långt, krävs antingen väldigt korta dämpare eller höga dämparfästen.
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.
GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
-
- Beroende
- Inlägg: 1325
- Blev medlem: tis aug 29, 2006 10:59
- Ort: S:T Anna, Söderköping
- Kontakt:
Re: Skarva stötdämpare?
Platsen finns och stötdämpare har jag. 2 nya dämpare med lite slaglängd går ju till minst 1500:-.
Frågan gäller främst funktionen, kommer det funka?
Frågan gäller främst funktionen, kommer det funka?
If in doubt, Flat out!
Re: Skarva stötdämpare?
I infjädrat läge behöver inte bli längre än den ena stötdämparen är.
Om man fäster kropparna bredvid varandra med ena stången upp och den andra ner.
Det finns tillomed såna specialdämpare att köpa, men jag minns inte vad de heter.
Och jag sitter med mobilen så jag orkar inte googla
Om man fäster kropparna bredvid varandra med ena stången upp och den andra ner.
Det finns tillomed såna specialdämpare att köpa, men jag minns inte vad de heter.
Och jag sitter med mobilen så jag orkar inte googla
Re: Skarva stötdämpare?
Har för mig att Swamper testade detta på nittiotalet och det funkar utmärkt med en gasdämpare upp och ner.
Det har ju kommit lite bättre och billigare prylar på marknaden nu men har du dämpare över så bygg på.
Det har ju kommit lite bättre och billigare prylar på marknaden nu men har du dämpare över så bygg på.
http://www.radaplat.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Skarva stötdämpare?
Jag har sett en valp med portaler som har stötdämparen monterad på en arm, där stötdämparen var monterad mitt på armen, och ena änden av armen satt bilen fast- och i andra änden av armen satt ett stag till axelen. Alltså: 20 cm dämpare gav där 40 cm rörelse- naturligtvis med hälften av dämpförmågan.
Kanske en idé att grunna vidare på.....
SKREV OBELIX
Kanske en idé att grunna vidare på.....
SKREV OBELIX
Bil-lös nu, förutom min 745:a
Re: Skarva stötdämpare?
Nu kom jag på vad firman hette som hade såna stötdämpare:
http://www.metalcloak.com/MetalCloak-Lo ... -s/229.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Att skarva ihop två funkar nog vid närmare eftertanke inte så bra, då man får sidobelastningar på stängerna, och det är de nog inte gjorda för att tåla.
Men sätter man ihop 4st som dessa, så slipper man sidobelastningarna
http://www.metalcloak.com/MetalCloak-Lo ... -s/229.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Att skarva ihop två funkar nog vid närmare eftertanke inte så bra, då man får sidobelastningar på stängerna, och det är de nog inte gjorda för att tåla.
Men sätter man ihop 4st som dessa, så slipper man sidobelastningarna
Re: Skarva stötdämpare?
Obelix >> Vet vad du tänker på... Lillvalpen... Bjuder på en bild på utväxlad stötdämpare. Slaglängden är förlängd från 300 mm till ca 500 mm.
Bilden ovan visar max utfjädring.
Bilden ovan visar max infjädring.
// Klas
Bilden ovan visar max utfjädring.
Bilden ovan visar max infjädring.
// Klas
Gröna bilar är sköna!
Volvo C304 6x6 TGB-131A reg som Lätt LB
Volvo C304 6x6 HYTTGB-13 på 38.5x14.5
Bygger på Projekt Lillvalp
Volvo C304 6x6 TGB-131A reg som Lätt LB
Volvo C304 6x6 HYTTGB-13 på 38.5x14.5
Bygger på Projekt Lillvalp
Re: Skarva stötdämpare?
Satan va ballt!
Re: Skarva stötdämpare?
Japp Det var den jag syftade på. Men jag minns inte vart eller hur jag sett det?
Men klart häftig och kreativ lösning som fastnade i min hjärna på nåt konstigt sätt!
SKREV OBELIX
Men klart häftig och kreativ lösning som fastnade i min hjärna på nåt konstigt sätt!
SKREV OBELIX
Bil-lös nu, förutom min 745:a
Re: Skarva stötdämpare?
Obelix >> Du har säkert sett min byggtråd "Projekt Lillvalp - Extreme Valp Makeover" på Terrängbil.net. Du har bra bildminne för bildlänkarna i tråden dog nog för 4 år sedan. Det var där det fanns bilder på utväxlade stötdämparn mm.
Hoppas nån får inspiration av tokbygget iaf.
// Klas
Hoppas nån får inspiration av tokbygget iaf.
// Klas
Gröna bilar är sköna!
Volvo C304 6x6 TGB-131A reg som Lätt LB
Volvo C304 6x6 HYTTGB-13 på 38.5x14.5
Bygger på Projekt Lillvalp
Volvo C304 6x6 TGB-131A reg som Lätt LB
Volvo C304 6x6 HYTTGB-13 på 38.5x14.5
Bygger på Projekt Lillvalp
Re: Skarva stötdämpare?
Seriekopplar du två stötdämpare får du bara halva dämpningen, värt att tänka på
Re: Skarva stötdämpare?
Är du helt säker på det?optodsl skrev:Seriekopplar du två stötdämpare får du bara halva dämpningen, värt att tänka på
Jag tycker att man borde få samma dämp-kraft även då...
Trycks fjädringen ihop 2cm, så trycks ju varje dämpare ihop 1cm (i ett rent idealiskt förhållande, så de tar upp hälften var)
Så totalt trycks stötdämparna ihop 2x1cm, och jag kan inte se att det skulle bli någon skillnad mot att trycka ihop en stötdämpare 2cm...
Re: Skarva stötdämpare?
Om man ska tycka så tycker jag att man borde få dubbel dämpkraft.Grottulf skrev:Är du helt säker på det?optodsl skrev:Seriekopplar du två stötdämpare får du bara halva dämpningen, värt att tänka på
Jag tycker att man borde få samma dämp-kraft även då...
Trycks fjädringen ihop 2cm, så trycks ju varje dämpare ihop 1cm (i ett rent idealiskt förhållande, så de tar upp hälften var)
Så totalt trycks stötdämparna ihop 2x1cm, och jag kan inte se att det skulle bli någon skillnad mot att trycka ihop en stötdämpare 2cm...
I ett idealiskt förhållande där båda dämparna rör sig 1cm var så flyttas ju två kolvar/dämpventiler genom olja. Om dom nu rör sig synkroniserat och inte en i taget? Tänker jag fel?
Kul tanke att klura på i en solstol med en Efes i näven.
http://www.radaplat.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Skarva stötdämpare?
Kunde inte låta bli att gå och klura lite mer på detta, och Optodsl har nog rätt
Den totala slaglängden blir ju densamma, oavsett om det är en eller två dämpare.
Men det är inte längden, utan hastigheten hos pistongen som bestämmer hur mycket som det dämpas.
Och enligt hydrodynamiks lagar (som aerodynamik med med vätska) så är dämpkraften proportionell mot kvadraten på hastigheten.
Lite förenklat kan man säga att man med en dämpare har dämpkraften F = k*v^2
där k är en konstant för just den dämparen.
Med två dämpare så halveras hastigheten i varje dämpare, så att dämpkraften i varje dämpare blir F = k*(v/2)^2 = k*(v^2)/4
Alltså bara en fjärdedel av dämpkraften i den ensamma dämparen!
Men eftersom vi har två dämpare, så dubbleras detta. F = 2*k*(v^2)/4 = k*(v^2)/2
Så i slutänden har vi resultatet att dämpkraften halveras
Om jag inte har tänkt helt fel...
Den totala slaglängden blir ju densamma, oavsett om det är en eller två dämpare.
Men det är inte längden, utan hastigheten hos pistongen som bestämmer hur mycket som det dämpas.
Och enligt hydrodynamiks lagar (som aerodynamik med med vätska) så är dämpkraften proportionell mot kvadraten på hastigheten.
Lite förenklat kan man säga att man med en dämpare har dämpkraften F = k*v^2
där k är en konstant för just den dämparen.
Med två dämpare så halveras hastigheten i varje dämpare, så att dämpkraften i varje dämpare blir F = k*(v/2)^2 = k*(v^2)/4
Alltså bara en fjärdedel av dämpkraften i den ensamma dämparen!
Men eftersom vi har två dämpare, så dubbleras detta. F = 2*k*(v^2)/4 = k*(v^2)/2
Så i slutänden har vi resultatet att dämpkraften halveras
Om jag inte har tänkt helt fel...