Virres Niva

Visa upp dina byggbilder på ditt projekt här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Robe
Guru
Inlägg: 2718
Blev medlem: mån mar 05, 2012 13:34
Ort: Uppsala

Re: Virres Niva

Inlägg av Robe » sön maj 18, 2014 20:08

Fin! Blev nyfiken på vad det är för fd järnväg du åkte på? Såg häftigt ut.
Kontakt: r.westerlund@gmail.com

@ReconExpedition på Facebook
@ReconYJ_Swe på Instagram

Virre21213
Användare
Inlägg: 51
Blev medlem: tor dec 26, 2013 13:00

Re: Virres Niva

Inlägg av Virre21213 » sön maj 18, 2014 20:13

Järnvägen går mellan Jönköping och Ulricehamn, nästan hela sträckan är körbar om man har en bil som passar i dom trånga tunnlarna :D .
Större delen av J-vägen är rätt tråkig, rak och odramatisk men dom små stigarna/vägarna som går ut mot sidorna är riktigt fina! Många är inte använda sen järnvägen brukades och en del längre än så.

AlterEgo
Forumräv
Inlägg: 594
Blev medlem: mån jul 18, 2011 10:51
Ort: Mitten av Skåne

Re: Virres Niva

Inlägg av AlterEgo » sön maj 18, 2014 22:07

Virre21213 skrev:Frugan resonerade ungefär likadant, jag svarade med en fnysning och åkte och handlade en ändå :D .
Nu gillar hon den kanske inte men den är inget hatobjekt längre, sen underlättar det att ungarna älskar bilen och äventyren vi gör med den.
Ungefär samma här... Kärestan morrade lite när jag köpte Nivan, men det var inget mot reaktionen när berättade att jag skulle sälja den... "Du menar inte att du tänker sälja den innan du skaffat en annan?". Ungarna uppskattade den också.
Jag är inte bara fet, jag är dryg också.

Virre21213
Användare
Inlägg: 51
Blev medlem: tor dec 26, 2013 13:00

Re: Virres Niva

Inlägg av Virre21213 » ons maj 21, 2014 20:43

Letar efter en (1) black/whitespoke fälg 15" et0 139,7, så länge den är rak är det intressant men det verkar hopplöst svårt att hitta någon som vill sälja endast en.
Ska tjänstgöra som reservhjul så sitter det ett däck på är det bara bra:-).

Anjo
Hemmastadd
Inlägg: 161
Blev medlem: mån okt 28, 2013 9:35
Ort: Trollhättan
Kontakt:

Re: Virres Niva

Inlägg av Anjo » ons maj 21, 2014 22:22

Virre21213 skrev:Letar efter en (1) black/whitespoke fälg 15" et0 139,7, så länge den är rak är det intressant men det verkar hopplöst svårt att hitta någon som vill sälja endast en.
Ska tjänstgöra som reservhjul så sitter det ett däck på är det bara bra:-).
Hur många bultar är det? Grand Vitara kör ju bland annat 15" ET0 139,7. Så om resten stämmer kan det väll inte vara så svårt att hitta en på någon skrot eller på 4x4offroad.se.
Toyota Hilux

Virre21213
Användare
Inlägg: 51
Blev medlem: tor dec 26, 2013 13:00

Re: Virres Niva

Inlägg av Virre21213 » ons maj 21, 2014 22:37

Jo just de ja, 5 bultat och helst 8" breda.......

Vilka årsmodeller på vitaran hade dom fälgarna? När jag sökte på det så dök det upp lite olika ET.

Wältmeister
4x4xnerd
Inlägg: 8507
Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
Ort: Strängnäs

Re: Virres Niva

Inlägg av Wältmeister » tor maj 22, 2014 12:26

Virre21213 skrev:Jo just de ja, 5 bultat och helst 8" breda.......

Vilka årsmodeller på vitaran hade dom fälgarna? När jag sökte på det så dök det upp lite olika ET.
Malmbyskroten, mellan Sandlycke och Strängnäs, skrotade för något drygt år sedan en Vitara JLX med 8-ventilsmotor.
Den står inte kvar så den kan ha blivit pressad. Saknade bl a generator och startmotor m m (som fick följa med till Norrköping).
Men hjulen brukar dom plocka av.
Dock tror jag inte fälgarna är bredare än 5½".
Telefon till dom 0152-252 84 & 070-44 64 468.
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.

Virre21213
Användare
Inlägg: 51
Blev medlem: tor dec 26, 2013 13:00

Re: Virres Niva

Inlägg av Virre21213 » tor maj 22, 2014 12:30

Tackar, ska höra mig för.

Wältmeister
4x4xnerd
Inlägg: 8507
Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
Ort: Strängnäs

Re: Virres Niva

Inlägg av Wältmeister » tor maj 22, 2014 12:55

Baua skrev:Visade en för gumman.
Kan väll säga att hon inte var så imponerad, ja hon blev nästan förbannad.
När jag berättade för HSB att den mattgröna Ludmilla var skriven på henne kom hon inte med den vanliga kommentaren: "vad ska du ha ännu en bil till".
Det är ju hennes bil. :yeaah:
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.

Virre21213
Användare
Inlägg: 51
Blev medlem: tor dec 26, 2013 13:00

Re: Virres Niva

Inlägg av Virre21213 » tor maj 22, 2014 22:02

[/quote]
När jag berättade för HSB att den mattgröna Ludmilla var skriven på henne kom hon inte med den vanliga kommentaren: "vad ska du ha ännu en bil till".
Det är ju hennes bil. :yeaah:[/quote]

Hahaha, Bra där!!

Gjorde lite nya grejer på vagnen ikväll, när jag hoodoo höjde bilen 2" lät jag bli att använda distanser till övrekullederna. Meningarna går isär där om det är bra eller dåligt, några menar att drivknutarna blir kortlivade pga den ändrade vinkel och några menar att det funkar hur bra som helst.
Bestämde mig för att kolla vilket som stämmer och monterade 25mm distanser, så får vi se vad som hämder :D

Bild
Tyckte inte att det blev någon katastrof vinkel när jag hade bilen upphissad med Max utflexat hjul men det får väl tiden utvisa........
En hjulinställning lär jag åka på ialf, ska se om det hinns med på måndag.

Påbörjade en hasplåt till fördelningslådan också, fick tag på nån superduper alu skiva som var stenhård och dessutom i rätt mått från början :jump:
Bild

Byggde, eller rättare sagt hann bara punkta ihop ställningen som ska hålla skivan också. Knepigt de där med att bygga och fästa grejer i bilen när det inte är rambyggt.
L profilen ska läggas mot balken under för att fördela krafterna och skivan skruvas sen i ställningen med försänkta skruv så att det blir smidigt vid service.
Bild

Wältmeister
4x4xnerd
Inlägg: 8507
Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
Ort: Strängnäs

Re: Virres Niva

Inlägg av Wältmeister » fre maj 23, 2014 8:41

Jaa det är betyligt lättare att "skyddsplåta" en rambil.
Ett tag hade jag tankar på att inte fästa hasplåten i golvplåten utan i stället fästa i fördelningslådans skruvar.
Men det bidde inte så utan i stället tog jag Nordic Parts "T-fästen" i golvet.
Bjuder på något sätt emot att borra i bilen. :(
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.

Virre21213
Användare
Inlägg: 51
Blev medlem: tor dec 26, 2013 13:00

Re: Virres Niva

Inlägg av Virre21213 » fre maj 23, 2014 9:08

Håller absolut med, den nu behöver jag "bara" borra i balkarna vilket känns lite bättre :D
Känns det solitt med att fästa den i golvet? Tycker det upplevs lite tunt, vill ju inte riva upp golvet om man skulle fastna i något.
När man i nuläget tar i en stubbe med lådan känns det rejält i stolen:-)

Wältmeister
4x4xnerd
Inlägg: 8507
Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
Ort: Strängnäs

Re: Virres Niva

Inlägg av Wältmeister » fre maj 23, 2014 13:30

Neej, det känns inte solitt att fästa i golvet(i höjd med framstolarnas främre inre infästning).
Hoppas att alla infästningarna samverkar(i frontplåten längst fram, på mitten i krängningshämmarfästena samt bak i "T:na" som är fästa i golvet).
Framtiden får utvisa vad som ger sig (först) - golvet, fästena eller plåten.
Funderade ett tag på att lägga ett vinkeljärn ovanpå plåten mellan "T:na".
Men resonerade som så att just här överlappar "skarv-/förlängningsplåten den befintliga med cirka 10 cm så det får räcka som förstyvning tills vidare.
För att ytterligare förstärka skarven mellan plåtarna, förutom infästningsskruvarna 2 x M10 + 2 x M8, så har jag förbundit plåtarna med varandra medelst 8 st M8 vagnsbultar.

Antar/tror det blir stabilare med en enda sammanhängande plåt i stället för fler mindre med egna fästen.
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.

Fisketorp
Guru
Inlägg: 2597
Blev medlem: lör sep 28, 2013 16:31
Ort: Fisketorp

Re: Virres Niva

Inlägg av Fisketorp » fre maj 23, 2014 14:31

Mina skydsplåtar som varit orginalmonterade på nivorna har suttit i fördelningslåde fästena.

Sedan satt dem i de grövre "bultar/pinnar" som gick till framvagnen.
Tror det räckte och verkade stabilt. Kan ha glömt något.

En hade även en förlängningsplåt som täckte hölet mellan skydsplåta och front.var väl inte direkt något som gjorde skyddsplåten stabilare.

Gissar du är medlem på nivaforum? Annars hittar du mkt nyttig info där :)

Virre21213
Användare
Inlägg: 51
Blev medlem: tor dec 26, 2013 13:00

Re: Virres Niva

Inlägg av Virre21213 » fre maj 23, 2014 15:13

Är reggad på niva forumet sen en tid :mrgreen:

Det känns som om denna lösning jag grejar med till hasplåten kommer bli superstabil, har bara punktat ihop delarna än men känns redan som om jag kan vinsch med den som ankare typ:-).
Wältmeister: skickade pm till dig på niva forumet innan.

Skriv svar