Virres Niva
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Re: Virres Niva
Fin! Blev nyfiken på vad det är för fd järnväg du åkte på? Såg häftigt ut.
-
- Användare
- Inlägg: 51
- Blev medlem: tor dec 26, 2013 13:00
Re: Virres Niva
Järnvägen går mellan Jönköping och Ulricehamn, nästan hela sträckan är körbar om man har en bil som passar i dom trånga tunnlarna .
Större delen av J-vägen är rätt tråkig, rak och odramatisk men dom små stigarna/vägarna som går ut mot sidorna är riktigt fina! Många är inte använda sen järnvägen brukades och en del längre än så.
Större delen av J-vägen är rätt tråkig, rak och odramatisk men dom små stigarna/vägarna som går ut mot sidorna är riktigt fina! Många är inte använda sen järnvägen brukades och en del längre än så.
Re: Virres Niva
Ungefär samma här... Kärestan morrade lite när jag köpte Nivan, men det var inget mot reaktionen när berättade att jag skulle sälja den... "Du menar inte att du tänker sälja den innan du skaffat en annan?". Ungarna uppskattade den också.Virre21213 skrev:Frugan resonerade ungefär likadant, jag svarade med en fnysning och åkte och handlade en ändå .
Nu gillar hon den kanske inte men den är inget hatobjekt längre, sen underlättar det att ungarna älskar bilen och äventyren vi gör med den.
Jag är inte bara fet, jag är dryg också.
-
- Användare
- Inlägg: 51
- Blev medlem: tor dec 26, 2013 13:00
Re: Virres Niva
Letar efter en (1) black/whitespoke fälg 15" et0 139,7, så länge den är rak är det intressant men det verkar hopplöst svårt att hitta någon som vill sälja endast en.
Ska tjänstgöra som reservhjul så sitter det ett däck på är det bara bra:-).
Ska tjänstgöra som reservhjul så sitter det ett däck på är det bara bra:-).
Re: Virres Niva
Hur många bultar är det? Grand Vitara kör ju bland annat 15" ET0 139,7. Så om resten stämmer kan det väll inte vara så svårt att hitta en på någon skrot eller på 4x4offroad.se.Virre21213 skrev:Letar efter en (1) black/whitespoke fälg 15" et0 139,7, så länge den är rak är det intressant men det verkar hopplöst svårt att hitta någon som vill sälja endast en.
Ska tjänstgöra som reservhjul så sitter det ett däck på är det bara bra:-).
Toyota Hilux
-
- Användare
- Inlägg: 51
- Blev medlem: tor dec 26, 2013 13:00
Re: Virres Niva
Jo just de ja, 5 bultat och helst 8" breda.......
Vilka årsmodeller på vitaran hade dom fälgarna? När jag sökte på det så dök det upp lite olika ET.
Vilka årsmodeller på vitaran hade dom fälgarna? När jag sökte på det så dök det upp lite olika ET.
-
- 4x4xnerd
- Inlägg: 8507
- Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
- Ort: Strängnäs
Re: Virres Niva
Malmbyskroten, mellan Sandlycke och Strängnäs, skrotade för något drygt år sedan en Vitara JLX med 8-ventilsmotor.Virre21213 skrev:Jo just de ja, 5 bultat och helst 8" breda.......
Vilka årsmodeller på vitaran hade dom fälgarna? När jag sökte på det så dök det upp lite olika ET.
Den står inte kvar så den kan ha blivit pressad. Saknade bl a generator och startmotor m m (som fick följa med till Norrköping).
Men hjulen brukar dom plocka av.
Dock tror jag inte fälgarna är bredare än 5½".
Telefon till dom 0152-252 84 & 070-44 64 468.
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.
-
- Användare
- Inlägg: 51
- Blev medlem: tor dec 26, 2013 13:00
Re: Virres Niva
Tackar, ska höra mig för.
-
- 4x4xnerd
- Inlägg: 8507
- Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
- Ort: Strängnäs
Re: Virres Niva
När jag berättade för HSB att den mattgröna Ludmilla var skriven på henne kom hon inte med den vanliga kommentaren: "vad ska du ha ännu en bil till".Baua skrev:Visade en för gumman.
Kan väll säga att hon inte var så imponerad, ja hon blev nästan förbannad.
Det är ju hennes bil.
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.
-
- Användare
- Inlägg: 51
- Blev medlem: tor dec 26, 2013 13:00
Re: Virres Niva
[/quote]
När jag berättade för HSB att den mattgröna Ludmilla var skriven på henne kom hon inte med den vanliga kommentaren: "vad ska du ha ännu en bil till".
Det är ju hennes bil. [/quote]
Hahaha, Bra där!!
Gjorde lite nya grejer på vagnen ikväll, när jag hoodoo höjde bilen 2" lät jag bli att använda distanser till övrekullederna. Meningarna går isär där om det är bra eller dåligt, några menar att drivknutarna blir kortlivade pga den ändrade vinkel och några menar att det funkar hur bra som helst.
Bestämde mig för att kolla vilket som stämmer och monterade 25mm distanser, så får vi se vad som hämder
Tyckte inte att det blev någon katastrof vinkel när jag hade bilen upphissad med Max utflexat hjul men det får väl tiden utvisa........
En hjulinställning lär jag åka på ialf, ska se om det hinns med på måndag.
Påbörjade en hasplåt till fördelningslådan också, fick tag på nån superduper alu skiva som var stenhård och dessutom i rätt mått från början
Byggde, eller rättare sagt hann bara punkta ihop ställningen som ska hålla skivan också. Knepigt de där med att bygga och fästa grejer i bilen när det inte är rambyggt.
L profilen ska läggas mot balken under för att fördela krafterna och skivan skruvas sen i ställningen med försänkta skruv så att det blir smidigt vid service.
När jag berättade för HSB att den mattgröna Ludmilla var skriven på henne kom hon inte med den vanliga kommentaren: "vad ska du ha ännu en bil till".
Det är ju hennes bil. [/quote]
Hahaha, Bra där!!
Gjorde lite nya grejer på vagnen ikväll, när jag hoodoo höjde bilen 2" lät jag bli att använda distanser till övrekullederna. Meningarna går isär där om det är bra eller dåligt, några menar att drivknutarna blir kortlivade pga den ändrade vinkel och några menar att det funkar hur bra som helst.
Bestämde mig för att kolla vilket som stämmer och monterade 25mm distanser, så får vi se vad som hämder
Tyckte inte att det blev någon katastrof vinkel när jag hade bilen upphissad med Max utflexat hjul men det får väl tiden utvisa........
En hjulinställning lär jag åka på ialf, ska se om det hinns med på måndag.
Påbörjade en hasplåt till fördelningslådan också, fick tag på nån superduper alu skiva som var stenhård och dessutom i rätt mått från början
Byggde, eller rättare sagt hann bara punkta ihop ställningen som ska hålla skivan också. Knepigt de där med att bygga och fästa grejer i bilen när det inte är rambyggt.
L profilen ska läggas mot balken under för att fördela krafterna och skivan skruvas sen i ställningen med försänkta skruv så att det blir smidigt vid service.
-
- 4x4xnerd
- Inlägg: 8507
- Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
- Ort: Strängnäs
Re: Virres Niva
Jaa det är betyligt lättare att "skyddsplåta" en rambil.
Ett tag hade jag tankar på att inte fästa hasplåten i golvplåten utan i stället fästa i fördelningslådans skruvar.
Men det bidde inte så utan i stället tog jag Nordic Parts "T-fästen" i golvet.
Bjuder på något sätt emot att borra i bilen.
Ett tag hade jag tankar på att inte fästa hasplåten i golvplåten utan i stället fästa i fördelningslådans skruvar.
Men det bidde inte så utan i stället tog jag Nordic Parts "T-fästen" i golvet.
Bjuder på något sätt emot att borra i bilen.
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.
-
- Användare
- Inlägg: 51
- Blev medlem: tor dec 26, 2013 13:00
Re: Virres Niva
Håller absolut med, den nu behöver jag "bara" borra i balkarna vilket känns lite bättre
Känns det solitt med att fästa den i golvet? Tycker det upplevs lite tunt, vill ju inte riva upp golvet om man skulle fastna i något.
När man i nuläget tar i en stubbe med lådan känns det rejält i stolen:-)
Känns det solitt med att fästa den i golvet? Tycker det upplevs lite tunt, vill ju inte riva upp golvet om man skulle fastna i något.
När man i nuläget tar i en stubbe med lådan känns det rejält i stolen:-)
-
- 4x4xnerd
- Inlägg: 8507
- Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
- Ort: Strängnäs
Re: Virres Niva
Neej, det känns inte solitt att fästa i golvet(i höjd med framstolarnas främre inre infästning).
Hoppas att alla infästningarna samverkar(i frontplåten längst fram, på mitten i krängningshämmarfästena samt bak i "T:na" som är fästa i golvet).
Framtiden får utvisa vad som ger sig (först) - golvet, fästena eller plåten.
Funderade ett tag på att lägga ett vinkeljärn ovanpå plåten mellan "T:na".
Men resonerade som så att just här överlappar "skarv-/förlängningsplåten den befintliga med cirka 10 cm så det får räcka som förstyvning tills vidare.
För att ytterligare förstärka skarven mellan plåtarna, förutom infästningsskruvarna 2 x M10 + 2 x M8, så har jag förbundit plåtarna med varandra medelst 8 st M8 vagnsbultar.
Antar/tror det blir stabilare med en enda sammanhängande plåt i stället för fler mindre med egna fästen.
Hoppas att alla infästningarna samverkar(i frontplåten längst fram, på mitten i krängningshämmarfästena samt bak i "T:na" som är fästa i golvet).
Framtiden får utvisa vad som ger sig (först) - golvet, fästena eller plåten.
Funderade ett tag på att lägga ett vinkeljärn ovanpå plåten mellan "T:na".
Men resonerade som så att just här överlappar "skarv-/förlängningsplåten den befintliga med cirka 10 cm så det får räcka som förstyvning tills vidare.
För att ytterligare förstärka skarven mellan plåtarna, förutom infästningsskruvarna 2 x M10 + 2 x M8, så har jag förbundit plåtarna med varandra medelst 8 st M8 vagnsbultar.
Antar/tror det blir stabilare med en enda sammanhängande plåt i stället för fler mindre med egna fästen.
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.
Re: Virres Niva
Mina skydsplåtar som varit orginalmonterade på nivorna har suttit i fördelningslåde fästena.
Sedan satt dem i de grövre "bultar/pinnar" som gick till framvagnen.
Tror det räckte och verkade stabilt. Kan ha glömt något.
En hade även en förlängningsplåt som täckte hölet mellan skydsplåta och front.var väl inte direkt något som gjorde skyddsplåten stabilare.
Gissar du är medlem på nivaforum? Annars hittar du mkt nyttig info där
Sedan satt dem i de grövre "bultar/pinnar" som gick till framvagnen.
Tror det räckte och verkade stabilt. Kan ha glömt något.
En hade även en förlängningsplåt som täckte hölet mellan skydsplåta och front.var väl inte direkt något som gjorde skyddsplåten stabilare.
Gissar du är medlem på nivaforum? Annars hittar du mkt nyttig info där
-
- Användare
- Inlägg: 51
- Blev medlem: tor dec 26, 2013 13:00
Re: Virres Niva
Är reggad på niva forumet sen en tid
Det känns som om denna lösning jag grejar med till hasplåten kommer bli superstabil, har bara punktat ihop delarna än men känns redan som om jag kan vinsch med den som ankare typ:-).
Wältmeister: skickade pm till dig på niva forumet innan.
Det känns som om denna lösning jag grejar med till hasplåten kommer bli superstabil, har bara punktat ihop delarna än men känns redan som om jag kan vinsch med den som ankare typ:-).
Wältmeister: skickade pm till dig på niva forumet innan.