Chevrolet pickup 90 tal
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Chevrolet pickup 90 tal
Hur är 90talschevorna k1500-3500 som skogsbilar? Är den individuella framvagnen något att ha med lite större däck på? Hur stora däck rymms om man vrider upp framfjädringen och kapar ur skärmarna lite. räcker det för ett par breda 35" eller krävs karosshöjning med?
Re: Chevrolet pickup 90 tal
Som på alla andra bilar med ifs innebär det ju stora begränsningar vid höjning, men är man nöjd med den höjd som går att få med originaldelarna så är det ju istället en fördel mot dom stelaxlade bilarna eftersom den främre diffen sitter högre. Däremot är den rätt stel om man spänner upp den.
Det bästa är att satsa på en med 8-bultade hjul. (alltså vissa 2500 och alla 3500) Dom har lite starkare främre drivlina än dom 6-bultade bilarna.
Till 35" hade jag nog rekommenderat en karosshöjning med, alternativt en riktig (men rätt dyr tyvärr) chassihöjning.
Det bästa är att satsa på en med 8-bultade hjul. (alltså vissa 2500 och alla 3500) Dom har lite starkare främre drivlina än dom 6-bultade bilarna.
Till 35" hade jag nog rekommenderat en karosshöjning med, alternativt en riktig (men rätt dyr tyvärr) chassihöjning.
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.
GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
Re: Chevrolet pickup 90 tal
Som sagt stel i skog och lång vändradie. Tung bil dessutom.
Med uppspänd torsion och 35 i skogen kommer den käka knutar
Men kolla min tråd "från landsväg till skogsväg" där är det förvandlingen från orginal till 35" på 10 bred fälg med ganska kraftig offset.
Och då fick jag kapa lite plåt på den med både karosshöjning och drygt 2" högre på torsion även klossad 3 eller 3,5" bak minns inte exakt.
Med uppspänd torsion och 35 i skogen kommer den käka knutar
Men kolla min tråd "från landsväg till skogsväg" där är det förvandlingen från orginal till 35" på 10 bred fälg med ganska kraftig offset.
Och då fick jag kapa lite plåt på den med både karosshöjning och drygt 2" högre på torsion även klossad 3 eller 3,5" bak minns inte exakt.
Don't be fooled by imitations...Get Real, Get Mopar!!!
Re: Chevrolet pickup 90 tal
Hur är det med bredd på däcken? blir det ännu mera jobb med att få däcken att gå fria fram om man kör med ett par riktigt breda ca 15" eller brukar det fungera ifall man har rätt offset på fälgen? Ett set breda swampers eller liknande+skrärbreddare i svart plast liknande de du Henke s hade vore ju häftigt.
Re: Chevrolet pickup 90 tal
Jo med den bredden så blir de ju även problem att få dom gå fritt från ramen. Jo det är snyggt med breda svålar men både besvärligt att få plats med och ännu högre slitage på grejerna
Don't be fooled by imitations...Get Real, Get Mopar!!!
Re: Chevrolet pickup 90 tal
Ja då har man fått svar på en del frågor. Jag hade för mig att jag sett folk som kört med 37" däck utan "riktigt" höjningskitt, men där ser man. tack för snabba och bra svar.
Re: Chevrolet pickup 90 tal
Jag hade ju breda fälgar med -25 i ofset, så mycket möjligt att ett smalt men högt däck på original fälg kan gå. Men de ser ju i mitt tycke förjävligt ut,
Don't be fooled by imitations...Get Real, Get Mopar!!!
Re: Chevrolet pickup 90 tal
Funktion ser aldrig dåligt ut.HenkeS skrev:Jag hade ju breda fälgar med -25 i ofset, så mycket möjligt att ett smalt men högt däck på original fälg kan gå. Men de ser ju i mitt tycke förjävligt ut,
Tycker däcken ska fylla ut hjulhusen annars blir det mest mal crawler över det hela.
The tree of liberty must be refreshed from time to time with the blood of patriots and tyrants.
Re: Chevrolet pickup 90 tal
X2gurgel skrev:Funktion ser aldrig dåligt ut.HenkeS skrev:Jag hade ju breda fälgar med -25 i ofset, så mycket möjligt att ett smalt men högt däck på original fälg kan gå. Men de ser ju i mitt tycke förjävligt ut,
Tycker däcken ska fylla ut hjulhusen annars blir det mest mal crawler över det hela.
Re: Chevrolet pickup 90 tal
Cykelhjul på cyklar. Inte på bilar, men smaken är ju olika,gurgel skrev:Funktion ser aldrig dåligt ut.HenkeS skrev:Jag hade ju breda fälgar med -25 i ofset, så mycket möjligt att ett smalt men högt däck på original fälg kan gå. Men de ser ju i mitt tycke förjävligt ut,
Tycker däcken ska fylla ut hjulhusen annars blir det mest mal crawler över det hela.
33" = 12.5 bredd
35" = 12.5-13.5 bredd
37" = 14.5 bredd
Osv osv tycker jag är mest smakfullt på en bil, sen om man skulle byggt ren offroad kärra kanske däckvalet såg annorlunda ut men då är nog bilvalet mer avgörande.
Så både chevan min o dodgen vare mer look before funktion, men funkade helt okej i den terrängen jag körde,
Don't be fooled by imitations...Get Real, Get Mopar!!!