Kompressorproblem. (För stor)
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Kompressorproblem. (För stor)
Tjo
Behöver lite tips på lösningar till min kompressor.
Har en gammal A-C från försvaret på 17.2 Hk
Jag har 20A säkringar till fastigheten och 16A ut i verkstan för tillfället.
Kan tänka mig som högst att uppgradera till 25A in till fastigheten och jag har för mig att kabeln ut i verkstan är tillräckligt stor för detsamma.
Vad finns det för hållbara lösningar för att få detta att fungera?
kompressorn är av typen som inte har belastning på vid uppstart.
https://www.dropbox.com/s/yhipeo2dzqbd5 ... .24.24.jpg
https://www.dropbox.com/s/55w7ym9f1q7jt ... .25.27.jpg
https://www.dropbox.com/s/wq6w1no80c1ff ... .25.15.jpg
Behöver lite tips på lösningar till min kompressor.
Har en gammal A-C från försvaret på 17.2 Hk
Jag har 20A säkringar till fastigheten och 16A ut i verkstan för tillfället.
Kan tänka mig som högst att uppgradera till 25A in till fastigheten och jag har för mig att kabeln ut i verkstan är tillräckligt stor för detsamma.
Vad finns det för hållbara lösningar för att få detta att fungera?
kompressorn är av typen som inte har belastning på vid uppstart.
https://www.dropbox.com/s/yhipeo2dzqbd5 ... .24.24.jpg
https://www.dropbox.com/s/55w7ym9f1q7jt ... .25.27.jpg
https://www.dropbox.com/s/wq6w1no80c1ff ... .25.15.jpg
Re: Kompressorproblem. (För stor)
köp mindre motor och byt till mindre skiva
förövrigt får du inte starta den där utan tillstånd från nätägaren om reglerna inte är ändrade
mjukstart kan funka frekvensare
förövrigt får du inte starta den där utan tillstånd från nätägaren om reglerna inte är ändrade
mjukstart kan funka frekvensare
Re: Kompressorproblem. (För stor)
direkt-starta får man inte, annars är de väl bara till o köra?
mjukstart kan funka som elste säger, bäst är givetvis en frekvensomvandlare men dyrast,och då man enligt reglerna måste ha skärmat kabel.
men kolla upp att du verkligen har 6 kvadrats-kabel (kabels som får säkras med 25A)ut från huset till verkstaden först..
mjukstart kan funka som elste säger, bäst är givetvis en frekvensomvandlare men dyrast,och då man enligt reglerna måste ha skärmat kabel.
men kolla upp att du verkligen har 6 kvadrats-kabel (kabels som får säkras med 25A)ut från huset till verkstaden först..
Re: Kompressorproblem. (För stor)
motoriserade oljemotstånd kanske skulle kunna vara nått ![Razz :P](./images/smilies/icon_razz.gif)
![Razz :P](./images/smilies/icon_razz.gif)
Re: Kompressorproblem. (För stor)
Ok
Vad är det som gör att jag inte får starta den utan att kontakta nätägaren?
Kan det funka med motorn som sitter på menar ni om jag har 25A hela vägen till verkstan?
Oljemotstånd?
![Smile :-)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Kan det funka med motorn som sitter på menar ni om jag har 25A hela vägen till verkstan?
Oljemotstånd?
Re: Kompressorproblem. (För stor)
10 a är gränsen
oljemotstång är högeffekts reostater typ som användes på medeltiden typ
finns massa mycket mer bekväma lösningar och säkert miljövänligare
brigs annars
oljemotstång är högeffekts reostater typ som användes på medeltiden typ
finns massa mycket mer bekväma lösningar och säkert miljövänligare
brigs annars
Re: Kompressorproblem. (För stor)
den kan nog till och med starta på 16 med riktigt tröga säkringar
långa kablar
och tomt block
långa kablar
och tomt block
Re: Kompressorproblem. (För stor)
Så jag får inte köra något som drar mer än 10A utan tillstånd? Förstår jag rätt?
Är hyfsat säker på att det är 6 kvadrat till verkstan. In till huset vet jag inte dock
Är hyfsat säker på att det är 6 kvadrat till verkstan. In till huset vet jag inte dock
Re: Kompressorproblem. (För stor)
En vanlig byggfläkt kan ju vara uppåt en 20 A så det låter ju konstigt?
Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı
Re: Kompressorproblem. (För stor)
Går det att köra YD-start på den motorn som sitter på kompressorn?
Re: Kompressorproblem. (För stor)
start strömmem på en 3 fas motor ligger 3-5 ggr märkströmen om jag inte misminnermig
en enfas 5-8
det kan bli en rejäl dipp om man bor i taskigt nät
men bor man i bra nät kanske man inte märker nått
en enfas 5-8
det kan bli en rejäl dipp om man bor i taskigt nät
men bor man i bra nät kanske man inte märker nått
Re: Kompressorproblem. (För stor)
i norge går detWhistler skrev:Går det att köra YD-start på den motorn som sitter på kompressorn?
Re: Kompressorproblem. (För stor)
Vad är skillnaden på två motorer med samma kw men olika varv. Är den med lägre varv starkare?
Hade det isf gått att pela dit en motor som har halva specificerade varvtalet, men behålla remhjulen som de är? eller är det samma varv och mindre hjul på motorn som gäller?
Börjar kännas lite långsökt att faktiskt köra den med motorn som sitter på.
Blir det motorbyte så är det väl smidigast att fixa YD-start?
Hur blir det med en mjukstart förresten? Blir det fortfarande höga startströmmar?
Hade det isf gått att pela dit en motor som har halva specificerade varvtalet, men behålla remhjulen som de är? eller är det samma varv och mindre hjul på motorn som gäller?
Börjar kännas lite långsökt att faktiskt köra den med motorn som sitter på.
Blir det motorbyte så är det väl smidigast att fixa YD-start?
Hur blir det med en mjukstart förresten? Blir det fortfarande höga startströmmar?
Re: Kompressorproblem. (För stor)
hk är samma oberoende av varvet så om du tar en motor med halva varvet osamma hk så blir den starkare