stenkrypar alternativ?
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Den är helt orginal nu förutom hasplåt och winch.
Vill inte ändra utväxlingen på högen bara på lågen så andra axlar och diffklumpar är nog inte att tänka på.
Jag vill jag ha den godtjänd hoss sbp också.
Förs typa om med winch sedan på med förstärkta töskel skydd i 4mm rostfritt, lockright skall i nu till sommaren sedan blir det bur.
Sen letar jag efter teflon att lägga mellan bladen för att få mjukare fjädring.
Får typa först med winchen annars blir nog vikten en nackdel!
Lasse
Vill inte ändra utväxlingen på högen bara på lågen så andra axlar och diffklumpar är nog inte att tänka på.
Jag vill jag ha den godtjänd hoss sbp också.
Förs typa om med winch sedan på med förstärkta töskel skydd i 4mm rostfritt, lockright skall i nu till sommaren sedan blir det bur.
Sen letar jag efter teflon att lägga mellan bladen för att få mjukare fjädring.
Får typa först med winchen annars blir nog vikten en nackdel!
Lasse
Varför är du inte intreserad av ändring av högen? Vilken däckstorlek kör du? Varför inte bara skaffa en stenkryparlåda? Hyffsat billigt o ger nästan 50% reducering på lågen, visst ger det 12% på högen åsså, men kör man med 30" är man ju redan uppe i den felmarginalen.knutten skrev:Den är helt orginal nu förutom hasplåt och winch.
Vill inte ändra utväxlingen på högen bara på lågen så andra axlar och diffklumpar är nog inte att tänka på.
Lasse
En annan sak att tänka på är att desto längre "upp" i drivlinan du växlar ner desto värre blir påfrestningarna på drivlinan.
I aim to misbehave
Det visste inte jag.... när jag jämförde min 413 med stenkrypare (413 axlar) 31" däck med min nyrenoverade 410 med stenkrypare och 33" så går 410 långsamare.... beror väl på utv i axlarna som skiljer... trots att däcken är större....lasse suzicán skrev: OBS410 har lägre (snabbare) utväxling i 1:an o 2:an... Alltså är en 410 huvudlåda sämre för att krypa...
Men nu inser jag att med 413 låda och samurai motor (som det är tänkt) kommer den att gå ännu långsammare.... hmmmm.....
Hur långsamt blir det inte när jag väl stoppar på mina dana 44 med 5,38 utv...... får nog slänga ur stenkryparen då va
Grejen med teflon är väl att det glider bra utan fett? Fett är ju ingen höjdare då det bara fastnar sten o skit i det som sen slipar ner bladen.Marcus skrev: Jag har teflon mellan mina fjädrar (orginal från fjädertillverkaren). Nån som vet om jag borde smörja dessa och i så fall måste jag väl ha nått speciellt smörjfett?
I aim to misbehave
MrHawk skrev:Grejen med teflon är väl att det glider bra utan fett? Fett är ju ingen höjdare då det bara fastnar sten o skit i det som sen slipar ner bladen.Marcus skrev: Jag har teflon mellan mina fjädrar (orginal från fjädertillverkaren). Nån som vet om jag borde smörja dessa och i så fall måste jag väl ha nått speciellt smörjfett?
Jo... detta har jag åtgått i från.. men sen läste jag om teflon bussningarna som jag har att dom skall smörjas med siliconbaseratfett då och då på nån sida... (hittar inte tebax) och då undrar man ju om teflonet i mellan bladen med.... jag får väl maila Calmini och fråga.....Hasse skrev:Teflon är "självsmörjande"
För att dom inte får ha turbo? och det finns bara ett sätt att trimma en motor på, att få in mera luft/bensin per tidsenhet vilket ett varvtal på 1miljard gör ? eller? är jag ute i det blå ?Mathias T skrev:Effekten och vikten är inte så intressant utan mer vilket vridmoment.Hasse skrev:Vad pallar en suki förd-låda?
vikt/effekt/däck
Vikten har bara betydelse om du vet exakt vilken friktion som däcken har mot underlaget medans effekten är en ekvation av vridmomentetxvarvtalet.
Alltså ju högre varv desto mer effekt kan man överföra på samma prylar.
Gissa varför F1 bilar varvar mycket.
Det finns dom som kör V8 på suzukilådan och den håller,det som händer är att höljet spricker(under förutsättning att inga lager är halvtaskiga)
/jonko med H4:an
Stämmer ganska bra.jonko skrev:För att dom inte får ha turbo? och det finns bara ett sätt att trimma en motor på, att få in mera luft/bensin per tidsenhet vilket ett varvtal på 1miljard gör ? eller? är jag ute i det blå ?Mathias T skrev:Effekten och vikten är inte så intressant utan mer vilket vridmoment.Hasse skrev:Vad pallar en suki förd-låda?
vikt/effekt/däck
Vikten har bara betydelse om du vet exakt vilken friktion som däcken har mot underlaget medans effekten är en ekvation av vridmomentetxvarvtalet.
Alltså ju högre varv desto mer effekt kan man överföra på samma prylar.
Gissa varför F1 bilar varvar mycket.
Det finns dom som kör V8 på suzukilådan och den håller,det som händer är att höljet spricker(under förutsättning att inga lager är halvtaskiga)
Detsamma gäller för motorcykelmotorer,liten cyl volym och hög effekt = högt varvtal fast med relativt taskigt vridmoment
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"