Virres Niva

Visa upp dina byggbilder på ditt projekt här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Virre21213
Användare
Inlägg: 51
Blev medlem: tor dec 26, 2013 13:00

Re: Virres Niva

Inlägg av Virre21213 » fre maj 23, 2014 18:51

Hann inte bli helt klar idag heller, tråden till svetsen tog slut så klart :( .

Börjar tro att jag kanske tog i lite väl vad gäller materialet, men å andra sidan så kanske jag stöter på en bit småländskt urberg och då är jag nog glad att den sitter där. Ska triangulera hasplåten under motorn också som jag nu tycker är kanske lite väl klen i förhållande till denna.
Bild
Ska vika upp kanterna en 30* också och göra urfasningar för kardanerna men alu plåten var ju satans hård så min press gick i botten utan att en göra den minsta veck! Gjorde ett försök med Hiliften utan större framgång så där krävs mer fundering innan den blir bockad.
Bild
Lyte bilen 30cm och ställde mig på stötfångaren bak utan att plåten ens sviktade.......

Bild
Blir tajt o bra mellan plåt och låda, 4-5mm ca men borde gå fritt även när lådan rör sig under belastning.

Virre21213
Användare
Inlägg: 51
Blev medlem: tor dec 26, 2013 13:00

Re: Virres Niva

Inlägg av Virre21213 » sön maj 25, 2014 22:30

Färdig, fast inte monterat. Montering och provkörning blir imorgon när jag fixat skruv till balkarna.

Bild

Bild

Urtaget i plåten är för främre lambdasonden, kardanerna verkar gå fria om än med nöd o näppe. Krävs justering där så är det lätt fixat. Ev gör jag ett 30mm mitt på för att kunna dränera lera/vatten också.

Wältmeister
4x4xnerd
Inlägg: 8507
Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
Ort: Strängnäs

Re: Virres Niva

Inlägg av Wältmeister » mån maj 26, 2014 7:33

Mycket intressant att följa din tråd.
Själv är jag inte nöjd med mina skydd. Vare sig stora hasplåten eller tröskelskydden.
:tumbup:
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.

Virre21213
Användare
Inlägg: 51
Blev medlem: tor dec 26, 2013 13:00

Re: Virres Niva

Inlägg av Virre21213 » mån maj 26, 2014 9:19

Tackar!
Planen är att jag ska kunna använda ställningen till hasplåten för att fästa bockarna som fördelningslådan sitter fast i golvet med. Det är ju tydligen ett ökänt ställe för utmattning i plåten.
Har jag nu fått till det som tänkt ska jag bara kunna vända bockarna 180grader och skruva dit dom :P.

Ska skaffa matrial under veckan till trösklarna också samt bakre undre stagen, stagen blir en Version 2 då jag redan har dom förstärkta men tycker det ser lite simpelt ut.

Virre21213
Användare
Inlägg: 51
Blev medlem: tor dec 26, 2013 13:00

Re: Virres Niva

Inlägg av Virre21213 » mån maj 26, 2014 20:59

Taaada, fixat och monterat. Stämde riktigt bra, nästan som på tv :D

Bild

Självklart stylat efter önskemål av mina söner 8-).
Urtaget för lambdasonden blev tajt och bra med, skyddar kablaget men utan att hindra demontering.
Fattar inte att dom kablarna överlevt med så mkt skit jag haft släpandes under bilen ;).

Bild

Ska testa om det behövs dräneringshål för lera och vatten på Lördag på terräng träffen i Ökna.

Virre21213
Användare
Inlägg: 51
Blev medlem: tor dec 26, 2013 13:00

Re: Virres Niva

Inlägg av Virre21213 » sön jun 15, 2014 21:22

Så var det ett tag sedan igen....

Kört några mer träffar och insett att rocksliders behövs......
Byggde mig ett par och testade i helgen, funkade mkt bra!
Bild

Sen dök det upp en ny vinsch från Umeå Offroad, strålande service och fina priser/grejer. Där finns det risk att fler kassar med pengar går till :D
Monterade den i lördags och visst är det skillnad mot min gamla som var rätt underdimensionerad för jobbet.
Hade helst velat ha den ännu längre in men har två fläktar som sitter i vägen så detta var det tajtaste jag kunde fixa. Reläpaketet har jag ett perfekt ställe för under huven, nämligen där reservhjulet ska ligga. Hade så klart inga kablar som räckte så det får sitta på vinschen tills jag får tag på rätt kabel.
Tanken är att byta vajern mot lina så jag spar några kilon, förlorade en viktigt cm i frigång med denna klumpen hängandes i fronten.
Bild
Bild

Jag och frugan firade bröllopsdag i lördags och bestämde oss att ta tältet och ungarna till en mindre sjö några mil härifrån, ungarna badade hela dagen och somnade nöjda medan vi kunde i sällskap med knott o myggjävlar dela en flaska rött i solnedgången :D
Bild
Bild

Tog några kända stigar och några nya därifrån under söndagen för att testa vinsch och trösklar och kan summera helgen som hellyckad!

StarvinMarvin
Forumräv
Inlägg: 666
Blev medlem: sön feb 03, 2013 9:47
Ort: Umeå/Rödåsel

Re: Virres Niva

Inlägg av StarvinMarvin » mån jun 16, 2014 21:24

Såg grymt mysigt ut det där :D
Jag kämpar fortfarande på med att få "frun" att gilla offroadandet.. kanske får muta med tältning o grillning :P
Grymt snygg bil för övrigt :)
Umeå Offroad & Import
Webshoppen som levererar det mesta inom offroad
För både hobbyanvändare och proffs
http://www.umeaoffroad.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Virre21213
Användare
Inlägg: 51
Blev medlem: tor dec 26, 2013 13:00

Re: Virres Niva

Inlägg av Virre21213 » mån jun 16, 2014 21:51

StarvinMarvin skrev:Såg grymt mysigt ut det där :D
Jag kämpar fortfarande på med att få "frun" att gilla offroadandet.. kanske får muta med tältning o grillning :P
Grymt snygg bil för övrigt :)
Tack :D. Brukar börja med att nämna solnedgång och en flaska rött sen smyger jag in tältet och sist när hon inte kan backa mer så lägger jag på att vi tar Nivan dit :P.
Första ggr undvek jag fastkörningar och gegga men nu har hon snart vant sig vid dom också, tog väl en sisådär 6-8år bara..........

Var ute idag och körde igenom vinsch och rocksliders för att kolla så allt funkade inför Ränneslätt i helgen.
Någon sa en gång till mig när jag frågade om diffspärrar att det ibland är bättre att köra fast än art köra sönder, det gäller vinsch också.
Bild
Bild
Tyckte inte jag satt varken djupt eller hårt och med en numera fyra ggr så stark vinsch märkte jag inte att den sackade värst mkt. Hade helt missat att jag satt bakaxeln bakom en stubbe :shock:
Drog loss både mig och vände på stubben, jisses vad den stackars bilen måste slitits isär.
Kostade en abs givare men annars verkar det hållet ihop bra faktiskt.
Dom resterande 200m tog drygt 2h att ta mig igenom så nu är jag rätt säker på att sakerna sitter fast om man så säger :D

StarvinMarvin
Forumräv
Inlägg: 666
Blev medlem: sön feb 03, 2013 9:47
Ort: Umeå/Rödåsel

Re: Virres Niva

Inlägg av StarvinMarvin » tis jun 17, 2014 19:29

Kul att höra :D Det uppskattas alltid då man får grejjerna testade ordentligt av sina kunder så man blir ännu säkrare på vad man säljer :D
MVH // Mathias
Umeå Offroad & Import
Webshoppen som levererar det mesta inom offroad
För både hobbyanvändare och proffs
http://www.umeaoffroad.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Virre21213
Användare
Inlägg: 51
Blev medlem: tor dec 26, 2013 13:00

Re: Virres Niva

Inlägg av Virre21213 » mån jun 23, 2014 20:12

Inför Eksjö träffen såg jag till att förstärka kofångarens infästningen med en rejäl profil från underkant på stöten till övre M10an på framvagnsbryggan. Troligen försiktig i överkant men faktum är att det blev betydligt stummare och troligen styvare i sidled.
Bild
Bild

Såg även till att utnjyttja tillfället på Ränneslätt för att testa mina rocksliders ordentligt, glad att jag hann montera dom kan man lugnt säga :o

virre
Användare
Inlägg: 30
Blev medlem: tis apr 24, 2007 15:45

Re: Virres Niva

Inlägg av virre » fre jul 18, 2014 20:12

Bara finmekat med grejer som varit kul den sista tiden, kört några träffar och varit med ett antal dagar på SOT. Ökna var sista dagen och där är lika kul som vanligt, ett toppen område tycker jag!
När jag kom hem därifrån låg ett paket med snorkel och väntade, efter lite fipplade satt den på plats.
Bra passform på snorkeln men anslutningen var inget vidare och krävde lite extra pyssel.
Hur som så vart det en tajt och fin passning och tillverkad av plast som verkar hålla för några träd och grenar.
Bild
Bild

kalle
Guru
Inlägg: 2518
Blev medlem: lör apr 07, 2007 14:08
Ort: Söderköping

Re: Virres Niva

Inlägg av kalle » fre jul 18, 2014 21:00

Kul med en Niva med stil :tumbup:

virre
Användare
Inlägg: 30
Blev medlem: tis apr 24, 2007 15:45

Re: Virres Niva

Inlägg av virre » fre jul 18, 2014 22:13

kalle skrev:Kul med en Niva med stil :tumbup:
Tackar :)

virre
Användare
Inlägg: 30
Blev medlem: tis apr 24, 2007 15:45

Re: Virres Niva

Inlägg av virre » lör aug 16, 2014 19:45

Monterade en Torsen diff i bakaxeln idag, plockade ner diffen i natt med feber och allmän värk överallt och kände mig löjligt ynklig. Blev bra ändå tydligen för funktionen är toppen och bilen går tystare nu än innan.

virre
Användare
Inlägg: 30
Blev medlem: tis apr 24, 2007 15:45

Re: Virres Niva

Inlägg av virre » tis aug 26, 2014 22:23

Några bilder på bilen från 4x4festivalen.

Bild

Bild

Bild

Skriv svar